Welke macrolens voor babyfotografie?

Discussies over macro/micro objectieven

Onderwerp:

Welke macrolens voor babyfotografie?

Berichtdoor Myrthe » za jul 18 2009 12:40 pm

Hallo,

Ik ben op dit moment zwanger van ons eerste kindje en ik wil graag een macrolens aanschaffen om als de baby er straks is mooie foto's van handjes, voetjes, neusje enzo te kunnen maken. Natuurlijk wil ik de lens ook voor andere onderwerpen gebruiken, maar dit is op het moment het belangrijkste.
Ik heb een Nikon D80 en wil niet meer dan zo'n 400 euro uitgeven voor de lens. Welke lens adviseren jullie mij?

Groetjes,
Myrthe
Myrthe



Onderwerp:

Re: Welke macrolens voor babyfotografie?

Berichtdoor gijs sandberg » za jul 18 2009 1:09 pm

Myrthe,

Bij Nikon is er keuze tussen 60, 105 en 200 mm macrolenzen (die Micro heten).
Voor de foto's die je schetst (op een DX kamera) zou ik kiezen voor de 60mm 2.8 macro lens.
Er zijn diverse versies, allen met AF op een D80, de laatste AF-S versie kan wat sneller zijn.

Voor sommige onderwerpen is de 105mm prettiger door de grotere afstand tussen kamera en onderwerp, maar het lijkt me dat je voor babyfoto's een wat te afstandelijk perspectief krijgt.
Bovendien: Macro lenzen moeten per brandpunt betaald worden, dus de 60 is de betaalbaarste.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke macrolens voor babyfotografie?

Berichtdoor Hans Braakhuis » za jul 18 2009 1:51 pm

Met een echte macro kun je 1:1 fotograferen, of te wel een stukje van 24x36 millimeter. Met een D80 wordt dat maatje nog kleiner: 16x 24 mm. Knip dat eens uit en bedenk dan of je nog wel een echte macro nodig hebt. Met m'n vakantie zoom lensje kom ik al tot 46 mm.

Afbeelding
10 dagen oud

En kijk anders hier eens: http://home.kpn.nl/braak117/macro.pdf
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke macrolens voor babyfotografie?

Berichtdoor harry bul » za jul 18 2009 3:39 pm

Ik zou voor de 90mm 2.8 van Tamron gaan 1 van de beste macro lenzen en nog betaalbaar ook.

groeten Harry
harry bul



Onderwerp:

Re: Welke macrolens voor babyfotografie?

Berichtdoor Jur » za jul 18 2009 4:03 pm

Net als Hans Braakhuis vraag ik mij af of je voor het genoemde doel (close-up babyfoto's) een macrolens nodig hebt. Een aardig (en niet duur) alternatief zou de AFS f/1.8 35mm DX kunnen zijn. Dit objectief heeft een kortste instelafstand van 30cm en je kunt leuk met de scherpte/onscherpte spelen. Verder beschik je dan ook nog eens over een lichtsterk standaardobjectief voor het DX formaat, dat o.a. voor snapshots bij weinig licht gebruikt kan worden.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke macrolens voor babyfotografie?

Berichtdoor Ruud V. » za jul 18 2009 6:20 pm

Heb dit even snel op mijn duim geprobeerd met de 18-70 en de 105 VR. Het is dat ik de 105 heb maar om daar nu speciaal een macro voor aan te schaffen. Met bijv. de 18-70 gaat dat best als je ook nog wat cropt, lijkt mij. En eventueel de 35 DX of 50mm.
gr. Ruud

D610/D90/, glas en de Macbook R.
Ruud V.

Forumlid
Berichten: 192


Locatie: Soest

Onderwerp:

Re: Welke macrolens voor babyfotografie?

Berichtdoor emdeklerk » za jul 18 2009 7:42 pm

Ik zou voor een Nikon 60mm gaan. Die is gewoon subliem in het dichtbijgebied, ook als je niet naar 1 op 1 hoeft.
En croppen hoef je dan al helemaal niet meer. Gewoon zoals het hoort: je compositie zoals je hem wilt hebben in de zoeker bepalen.
Een 60mm geeft op DX een beeldhoek die vergelijkbaar is met 90mm, dus het ideale portretbrandpunt. Dat wil zeggen: geen groothoekvervorming als te grote neus etc. en geen vervlakking door te veel tele-effect. Ander voordeel is dat je wat afstand van je kroost kunt houden: net als met dierenfotografie wil je niet altijd je onderwerp verstoren, denk ik.
Het enige minpunt zou kunnen zijn dat een Micro-Nikkor wellicht te scherp tekent voor portretten, maar een baby heeft toch nog geen rimpels, cellulitis, acne en kraaiepootjes die dan genadeloos op je foto's komen... Trouwens: juist voor babyfoto's zou het wel eens leuk kunnen zijn met soft-focus filters en zo te experimenteren.
Nog een voordeel: als het kind te groot wordt voor dit soort macro-opnamen heb je altijd nog één van de beste macro-objectieven, en dat is ook nooit weg. Een goed macro-objectief is een bezit voor het leven. Daar kan geen k*tlens aan tippen.
Succes, E.M. de Klerk
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk


Terug naar “Macro/micro objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten