Hallo,
Als ik foto's wil nemen van bv donkere hoeken cq ruimtes met geringe daglicht, met mijn sb900 op, dan werkt mijn autofocus niet goed.
Ik dacht dit te kunnen verhelpen door de scherptedieptecontrole knop in te drukken en dan via het instellicht alsnog goed scherp te kunnen stellen, maar helaas.
Heb de handleidingen geraadpleegt maar ook daar kon ik zo snel niet iets in vinden.
Voor alsnog blijf ik met onscherpe foto's zitten.
Wie kan mij helpen?
Mvg, Richard.
Autofocus en sb900
- JGVilla
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Autofocus en sb900
Hoe je precies je D300 en SB-900 hebt ingesteld is niet duidelijk in je bericht.
Ik begrijp dat je werkt met het instellicht van de D300, maar
de SB-900 heeft ook autofocus IR instelmogelijkheden. SB-900 handboek pagina D58 en volgende.
Wel belangrijk dat je goed de aanwijzingen volgt zoals hier gegeven anders werkt het SB-900 instellicht niet.
Als de instellingen goed zijn gaat het IR AF licht van de SB-900 branden op het moment dat je de sluiterknop half indrukt.
En in een grote ruimte is het natuurlijk belangrijk om te beslissen waar je op wilt focussen.
noot: De AF-hulpverlichting van de camera brandt alleen als de AF-hulpverlichting van de SB-900 is geannuleerd (SB-900 handboek pagina D-59).
Ik begrijp dat je werkt met het instellicht van de D300, maar
de SB-900 heeft ook autofocus IR instelmogelijkheden. SB-900 handboek pagina D58 en volgende.
Wel belangrijk dat je goed de aanwijzingen volgt zoals hier gegeven anders werkt het SB-900 instellicht niet.
Als de instellingen goed zijn gaat het IR AF licht van de SB-900 branden op het moment dat je de sluiterknop half indrukt.
En in een grote ruimte is het natuurlijk belangrijk om te beslissen waar je op wilt focussen.
noot: De AF-hulpverlichting van de camera brandt alleen als de AF-hulpverlichting van de SB-900 is geannuleerd (SB-900 handboek pagina D-59).
-Jan-
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Wat ik hierover denk te begrijpen is dat je het licht van de flitser zelf gebruikt als een soort stroboscopisch licht om de schaduwwerking van de flitser te kunnen beoordelen. Maar dit is niet het licht wat gebruikt wordt om je focus op af te stemmen.Rebel schreef: Als ik foto's wil nemen van bv donkere hoeken cq ruimtes met geringe daglicht, met mijn sb900 op, dan werkt mijn autofocus niet goed.
Ik dacht dit te kunnen verhelpen door de scherptedieptecontrole knop in te drukken en dan via het instellicht alsnog goed scherp te kunnen stellen, maar helaas.
Er wordt verschil gemaakt met "instellicht" en "AF-hulplicht". Dat AF-hulplicht betreft dat schijnwerpertje links van de handgreep naast de mode-knop aan de voorkant van de body. Op de flitser zit er ook iets soortgelijks maar dan als infrarood (schijnwerpertje met een rood plastic glaasje ervoor).
Als er wordt scherp gesteld met het AF-hulplicht van de camera, heb je kans -afhankelijk van de gebruikte lens en zonnekap" dat die stralengang wordt afgekapt door het in de weg zitten van delen van het objectief of zonnekap.
De IR AF-hulpverlichtng van de flitser zelf zit hoger (op de flitser uiteraard), en daarmee wordt er niks afgeschaduwd. Dus je kunt so-wie-so beter de AF-hulpverlichting van de flitser gebruiken zoals hierboven door Jan aangegeven.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Heren,
Alles was goed ingesteld, behalve dan dat mijn scherpstelstand in C stond en niet op S!
Dan 'schiet' dat niet erg op he?
Straks gaan we weer wat try-outs maken.
Bedankt voor jullie reacties en adviezen.
Mvg. Richard.
Alles was goed ingesteld, behalve dan dat mijn scherpstelstand in C stond en niet op S!
Dan 'schiet' dat niet erg op he?

Straks gaan we weer wat try-outs maken.
Bedankt voor jullie reacties en adviezen.
Mvg. Richard.