SB 900 zoompositie probleem

Discussies over flitsers
Plaats reactie
niknack
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

SB 900 zoompositie probleem

Bericht door niknack » zo aug 09 2009 9:15 am

In het scherm van mijn SB 900 heb ik de letter 'M' staan boven het woord 'zoom'. Volgens de handleiding, op blz. C-12, betekend dat de 'Handmatige instelling van de dekkngshoek' geactiveerd is.
Ik heb de gehele handleiding doorgespit om te vinden waar ik deze functie weer kan uitschakelen zodat alleen het woord 'zoom' er staat. Volgens blz. C-12 zou dan de functie 'Automatisch zoomen' actief zijn.

Wie kan mij helpen met een oplossing of uitleg?

Daarnaast ben ik er ook niet achter kunnen komen wat de functie handmatige dekkngshoek instelling procies inhoud en wanneer te gebruiken.

Alvast bedankt voor het delen van jullie kennis.

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: SB 900 zoompositie probleem

Bericht door EelcoD7100 » zo aug 09 2009 9:35 am

Heb je pagina D-57 nog eens goed gelezen?
Ik denk dat daar een aardige uitleg staat voor de oplossing van jouw probleem...

En op jouw 2e vraag kan ik zelf (nog) geen goed antwoord geven, omdat ik zelf momenteel ook druk bezig ben met het uitzoeken van de mogelijkheden van deze pracht flitser..

Succes..

Eelco :D
http://500px.com/EelcoVandeKamp

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » zo aug 09 2009 10:18 am

niknack schreef:Daarnaast ben ik er ook niet achter kunnen komen wat de functie handmatige dekkngshoek instelling procies inhoud en wanneer te gebruiken.
Wat dacht je als maar een bepaald deel van je beeld uit wilt lichten, dus de randen van je foto wat donkerder? Dan zoom je de flitser wat verder in dan de lens.
Een andere mogelijkheid dat je op hand wilt zoomen is wanneer je een lens gbruikt die z'n bandpunt niet doorgeeft aan de camera, een leuk non-cpu objectief bijvoorbeeld.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

niknack
Clublid
Clublid

Bericht door niknack » zo aug 09 2009 11:38 am

D-90s schreef:Heb je pagina D-57 nog eens goed gelezen?
Ik denk dat daar een aardige uitleg staat voor de oplossing van jouw probleem...
Eelco,

Bedankt voor de info. Deze pagina heb ik ook gelezen endacht dt daar ook de oplosing stond. Alleen daar word uitgelegd hoe je de handmatige zoompositie kan instellen of zoomfuctie kan annuleren. Met de info op blz. C-23 heb ik ook getracht de letter 'M' weg te krijgen, maar zonder succes.

Wie kan mij helpen?
Wat dacht je als maar een bepaald deel van je beeld uit wilt lichten, dus de randen van je foto wat donkerder? Dan zoom je de flitser wat verder in dan de lens.
Een andere mogelijkheid dat je op hand wilt zoomen is wanneer je een lens gbruikt die z'n brandpunt niet doorgeeft aan de camera, een leuk non-cpu objectief bijvoorbeeld.
Roelof,

Ik snap het nog niet helemaal, maar ga het nog een paar keer goed doorlezen. Bedankt voor de info.

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » zo aug 09 2009 12:08 pm

Zit de flitser op de camera of is ie los van de camera ? Los van de camera moet je het natuurlijk handmatig in kunnen stellen, zet je de flitser op de camera dan is de M weg . Als dit niet het geval is zou ik de flitser eens resetten, dit kan ook via het menu.

Groeten Jan.

JGVilla
Forumlid
Forumlid

Bericht door JGVilla » zo aug 09 2009 3:07 pm

Je kunt twee mogelijkheden via het hoofdmenu instellen: handmatig zoom AAN of UIT.
Als je hier handmatig zoom AAN zet, werkt automatische zoom (via de camera) niet.
Op het SB-900 scherm zie je dan een M (wit op een zwart veld)
Als je handmatig zoom UIT zet, werkt de SB-900 (als de camera aanstaat) in principe automatisch.
De stand wordt dan bepaald door de lens. Makkelijkst te controleren met een zoom lens.
Op het SB-900 scherm zie je nu geen letter M als de camera aan staat. Met camera uit zie je een zwarte M.

Als je met de SB-900 in stand handmatig zoom UIT en camera aan, op de ronde "zoom" knop van de SB-900 drukt,
dan kun je toch handmatig zoomen en verschijnt de (zwarte) M.
De gekozen zoomstand wordt gefixeerd als je op OK drukt. Die zwarte M blijft zichtbaar en auto zoom is nu (tijdelijk) uit.
Druk je nu weer op die ronde knop "zoom", dan verschijnt er in het keuze menu van de SB-900 (3 mogelijke keuzes onderaan)
op plaats drie de keuze "zoom". Druk je nu op het knopje hieronder dan gaat de SB-900 weer op auto zoom en verdwijnt de M. :mryellow:

Het verwarrende is waarschijnlijk het feit, dat handmatig zoom altijd beschikbaar is.
Verschil zit 'm erin dat je in de stand handmatig zoom UIT kunt kiezen uit auto of manual zoom.
In stand handmatig zoom AAN heb je uitsluitend manual zoom.
Dit geldt ook met flits (aan) op camera met camera uit, of als flitser aan is, maar los staat.
In deze gevallen zie je ook altijd een M op het SB-900 scherm. :?

Tot slot van deze korte cursus flits voor gevorderden:
Een zwarte M geeft aan manual zoom in stand handmatig zoom UIT.
Een witte M op een zwart veld is positie handmatig zoom AAN.
-Jan-

JGVilla
Forumlid
Forumlid

Bericht door JGVilla » zo aug 09 2009 3:40 pm

Roelof schreef:
niknack schreef:Daarnaast ben ik er ook niet achter kunnen komen wat de functie handmatige dekkngshoek instelling procies inhoud en wanneer te gebruiken.
Een andere mogelijkheid dat je op hand wilt zoomen is wanneer je een lens gbruikt die z'n bandpunt niet doorgeeft aan de camera, een leuk non-cpu objectief bijvoorbeeld.
En ik flits bijvoorbeeld veel via een (grote) bounce kaart met de flits zoomstand vast op 35mm. Ook goed bij indirect flitsen via plafond.
-Jan-

niknack
Clublid
Clublid

Bericht door niknack » di aug 11 2009 9:59 pm

Jan,

Heb het uitgeprobeerd en het is gelukt. Bedankt voor de duidelijke uitleg!

Met de handmaltige stand ga ik nog even spelen om te zien of ik daar voordeel bij zie.

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”