Tips gevraagd: auto fotografie

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
smartwax1980

Tips gevraagd: auto fotografie

Bericht door smartwax1980 » ma aug 03 2009 9:09 pm

Hallo allemaal,

Vandaag heb ik een weer eens een lekker dagje gepoetst aan een auto van een collega... dit is namelijk een hobby van me en van de resultaten maak ik dan graag foto's...

Nu vind ik foto's waarop een deel heel scherp staat en de achtergrond wazig is, erg mooi en daar probeer ik dan ook wat mee

Naar ik heb begrepen dit met het diafragma te maken heeft :oops: sorry maar ben nog echt een "noob" hoe groter het "F" getal, hoe meer lichtinval in je lens toch?

Deze foto's heb ik genomen op verschillende standen, maar hoe kan ik de informatie van die foto's terugzien?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hoe kan ik onderstaande teleurstellingen voorkomen :?:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Is bovenstaan vooral een kwestie van diagragma anders instellen ? Ook merkte ik vandaag dat de AutoFocus van mijn 18-55 VR kitlens niet meer werkt, althans hij stelt niet scherp, als ik aan de voorste ring draai stelt hij wel scherp maar daarvoor moet hij wel op de M stand staan

Audion
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Tips gevraagd: auto fotografie

Bericht door Audion » wo aug 05 2009 8:59 pm

SmartWax...

Precies andersom, hoe kleiner het F-getal, hoe groter de opening van je objectief... En daarbij hoe groter het verschil tussen wat je scherp hebt en dat wat het niet is... Het effect waar je naar op zoek lijkt te zijn...

Verder, autofocus mispoes...? Komt door de reflectie van de oppervlakte van de auto... Kun je wat aan doen door scherp te stellen op bijvoorbeeld de details als een spiegelkap, de typenummers achterop maar ook de kieren van deuren etc! Of stel scherp op een punt waar de auto focus het wel doet en gebruik dan een AF-Lock om de focusering vast te houden... Autofocus heeft contrasten nodig...

Hoop dat dit iets helpt...
Anton

Audion
Forumlid
Forumlid

Bericht door Audion » wo aug 05 2009 9:02 pm

smartwax1980 schreef:Deze foto's heb ik genomen op verschillende standen, maar hoe kan ik de informatie van die foto's terugzien
Gebruik je een Mac of een PC...? Op een Mac kun je de foto's openen in Voorvertoning en dan met Cmd-I naar de verschillende instellingen kijken... Eventueel kun je ook ViewNX gebruiken, die geeft dat soort metadata ook weer. Uiteraard de commercieële pakketten als Photoshop (via Bridge) ook... En onze PC-bezitters kunnen je hun kant van dit verhaal vertellen...

Ome Robert

Bericht door Ome Robert » ma aug 10 2009 4:20 pm

Smartwax,

Wat ik doe in dit soort lastige situaties is de camera op A(uto) stand zetten, kijken wat hij voor waardes aangeeft en hier vervolgens mee gaan stoeien in de M-stand.. (of P, S of A) Dan heb je in ieder geval een grove richtlijn en kan het bijna niet fout gaan. Op den duur "leer" je wat de beste stand is per weertype of per object.

Weet alleen niet of jouw camera de huidige waardes weergeeft in A-stand.

Als je nog een voorbeeldauto zoekt..!?!?

Groeten,

Robert

Germay
Forumlid
Forumlid

Bericht door Germay » ma aug 10 2009 5:17 pm

Tip!Koop een goed fotografie boek,er zijn er plentie in omloop en kijk op verschillende draadjes op dit forum daar leer je heel veel van.Succ6.P.S. Mooi gepoetst. 8)
Wat ik eerst NIKON probeer ik nu te verbeteren.
Met een vriendelijke groet,
Gert.
Camera D7000,en tig lichtsterk glaswerk hangend aan de Black-Rapid.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di aug 11 2009 1:23 am

Algemene tips voor het gebruik van het forum:

- Plaats niet teveel foto's in een keer, want zoveel foto's nodigt juist NIET uit om te reageren! Een of twee overbelichte zijn bijvoorbeeld genoeg om de vraag te stellen.
- Nummer je foto's zodat anderen makkelijker een bepaalde foto kunnen benoemen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Ome Robert

Bericht door Ome Robert » vr okt 23 2009 4:37 pm

En?? Zijn er al vorderingen m.b.t. het auto poetsen en fotograferen??

Ik maar wachten op een reactie van de TS... Helemaal niks! Dus heb ik zelf maar een spons en een emmer gepakt... :D De zomer is voorbij dus zal je inmiddels een aantal auto`s gedetailed hebben?!

Dit is mijn ietswat overbelichte resultaat.
Afbeelding

Groeten,

Robert

Geofgraphic

Bericht door Geofgraphic » vr okt 23 2009 9:12 pm

Tip: De volgende keer een polarisatiefilter gebruiken om de ergste schittering van o.a de autoruiten en lak te halen.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”