Een Jupiter pro?rikterveen schreef:net een P2000 pager gekocht
Snelwegfoto's, iemand nog tips? [UPDATE]
- olle_griese
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
ja maar ik ben geen voorstander van photoshop, en vind het te makkelijk. als ik alles zo ga doen word fotografie een saaie hobby. dus dankje voor je advies maar gebruik het nietMatchless schreef:Als het helemaal niet lukt, dan fotografeer je gewoon een stilstaande auto of file, en geef je deze "snelheid" in Photoshop. Zo doet de reclamewereld dat ook.

- Edouard
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Snelwegfoto's en veiligheid
Enkele jaren geleden heb ik ook aan de snelweg foto's gemaakt. Waar ik me niet bewust van was, is het gevaar wat je hiermee kunt veroorzaken. Gelukkis is een automobilist via een nabijgelegen afrit naar me toe gekomen om me hiervoor te waarschuwen. Het bleek dat enkele honderden meters verderop automobilisten gingen remmen als reactie op mijn fotograferende houding. Met een mogelijke kettingbotsing als gevolg. Ik was me hier helemaal niet van bewust en ben dan ook onmiddelijk gestopt met fotograferen.
Tip:
Dit soort foto's kun je ook heel simpel oefenen door van een voorbijfietsende kennis foto's te maken. Je hebt dan praktisch hetzelfde resutaat met dezelfde of grotere moeilijkheidsgraad. En je kunt eindeloos in herhaling oefenen. De snelheid is weliswaar langszamer, maar de afstand tot het onderwerp is veel en veel kleiner dus fototechnisch interessanter. Of je zou naar het racecircuit of een wielerwedstrijd moeten gaan.
Nogmaals langs de rijksweg fotograferen kan gevaarlijke situaties veroorzaken en ik wil je hiervoor alleen maar waarschuwen.
Groetjes/Edouard
Tip:
Dit soort foto's kun je ook heel simpel oefenen door van een voorbijfietsende kennis foto's te maken. Je hebt dan praktisch hetzelfde resutaat met dezelfde of grotere moeilijkheidsgraad. En je kunt eindeloos in herhaling oefenen. De snelheid is weliswaar langszamer, maar de afstand tot het onderwerp is veel en veel kleiner dus fototechnisch interessanter. Of je zou naar het racecircuit of een wielerwedstrijd moeten gaan.
Nogmaals langs de rijksweg fotograferen kan gevaarlijke situaties veroorzaken en ik wil je hiervoor alleen maar waarschuwen.
Groetjes/Edouard
- SwederD70
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Moet je er nog een Speedlight op 1/1 stand (vol vermogen) erop hebben en afvuren!
Ja, da's minder sociaal en kan me voorstellen dat mensen daar plotseling van schrikken.
Maar je moet ook niet pal langs de vangrail gaan staan, meestal heb je toch een telelens dus een metertje of 30 afstand heb je dan wel.
Het pannen van voorbij fietsende fietsers is echt niet hetzelfde als voorbij rijdende auto's (snelheidverschil is te groot).
Ja, da's minder sociaal en kan me voorstellen dat mensen daar plotseling van schrikken.
Maar je moet ook niet pal langs de vangrail gaan staan, meestal heb je toch een telelens dus een metertje of 30 afstand heb je dan wel.
Het pannen van voorbij fietsende fietsers is echt niet hetzelfde als voorbij rijdende auto's (snelheidverschil is te groot).
Re: Snelwegfoto's en veiligheid
Zolang je zelf maar niet op 'n plaats staat waar je door 'n auto overreden kunt worden. Als je het gevaarlijk noemt dat auto's gaan afremmen, moet je toch 'ns bij onze politievrienden gaan klagen, die staan toch ook te pas en te onpas met hun (onopvallende) autootjes langs de kant van de weg, maar die maken toch heel wat minder onschuldige foto's!Edouard schreef:Enkele jaren geleden heb ik ook aan de snelweg foto's gemaakt. Waar ik me niet bewust van was, is het gevaar wat je hiermee kunt veroorzaken. Gelukkis is een automobilist via een nabijgelegen afrit naar me toe gekomen om me hiervoor te waarschuwen. Het bleek dat enkele honderden meters verderop automobilisten gingen remmen als reactie op mijn fotograferende houding. Met een mogelijke kettingbotsing als gevolg. Ik was me hier helemaal niet van bewust en ben dan ook onmiddelijk gestopt met fotograferen.
Tip:
Groetjes/Edouard

Update
Zonet nog maar even een poging gedaan.
het ging al beter maar nog veel foto's weg mogen gooien.
ook gaan ze aan de snelweg werken. waardoor er ineens allemaal paaltjes en lantaarnpalen staan. ook hierdoor werd het een stuk moeilijker foto's te maken.
wat vinden jullie van mijn 2e poging?
uiteraard kan je weer op de foto klikken voor een vergroting.
#1 || 1/80 s - F 14 - ISO 160 - 125 mm ||

#2 || 1/80 s - F 16 - ISO 160 - 90 mm ||

#3 || 1/80 s - F 18 - ISO 160 - 52 mm ||

#4 || 1/80 s - F 16 - ISO 160 - 110 mm ||

#5 || 1/80 s - F 16 - ISO 160 - 125 mm ||

het ging al beter maar nog veel foto's weg mogen gooien.
ook gaan ze aan de snelweg werken. waardoor er ineens allemaal paaltjes en lantaarnpalen staan. ook hierdoor werd het een stuk moeilijker foto's te maken.
wat vinden jullie van mijn 2e poging?
uiteraard kan je weer op de foto klikken voor een vergroting.
#1 || 1/80 s - F 14 - ISO 160 - 125 mm ||

#2 || 1/80 s - F 16 - ISO 160 - 90 mm ||

#3 || 1/80 s - F 18 - ISO 160 - 52 mm ||

#4 || 1/80 s - F 16 - ISO 160 - 110 mm ||

#5 || 1/80 s - F 16 - ISO 160 - 125 mm ||

- olle_griese
- Forumlid
- Contacteer:
Fototechnisch gezien vind ik ze helemaal niet slecht.
Ondanks het pannen wat je hebt gedaan zul je op die afstand geen beter effect gaan bereiken, dan moet je dichter bij de auto staan.
Je bent zeker op de goeie weg. (om het maar even bij het onderwerp te houden)
Ondanks het pannen wat je hebt gedaan zul je op die afstand geen beter effect gaan bereiken, dan moet je dichter bij de auto staan.
Je bent zeker op de goeie weg. (om het maar even bij het onderwerp te houden)
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends
- olle_griese
- Forumlid
- Contacteer:
En de tip van sweder is ook heel belangrijk.
Zorg dat , wanneer je meetrekt de auto als het ware stil staat in de zoeker, dan knippen en na het knippen de even doortrekken, dan word hij scherper.
Dat laatste is iets wat puur tussen de oren zit, maar als je het niet doet heb je kans dat je de camera al afwend van de auto op het moment van knippen.
Zorg dat , wanneer je meetrekt de auto als het ware stil staat in de zoeker, dan knippen en na het knippen de even doortrekken, dan word hij scherper.
Dat laatste is iets wat puur tussen de oren zit, maar als je het niet doet heb je kans dat je de camera al afwend van de auto op het moment van knippen.
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends