welke lichtsterke portretlens

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Re: welke lichtsterke portretlens

Berichtdoor Léon Obers » do aug 13 2009 4:06 pm

mikemix schreef:@Léon, 30mm wordt 45mm op Dx maar blijft het objectief het karakter houden van 30mm. Camera kropt alleen.

Daar snap ik iets niet. Wat is in jouw ogen een "karakter" van 30 mm?

Als je van een karakter kunt spreken van een lens, is dat hooguit in de wijze van beeldvoordracht. Hardheid/zachtheid, lelijke/mooie overgang van scherpte naar onscherpte (bokeh) e.d. waardoor de ene lens zich makkelijker voor het ene soort onderwerp leent dan voor een ander soort onderwerp. Maar verder heeft een brandpunt op zichzelf geen enkel karakter.

Bijv. het verschil in karakter van een Micro Nikkor 105mm/2.8 en Nikkor 105mm/2.0 DC zit hem in die hiervoor besproken beeldvoordracht hardheid/zachtheid, lelijke/mooie overgang van scherpte naar onscherpte (bokeh), waarbij die zachtheid bij de 105mm/2.0 DC nog te regelen is. Maar niet in een brandpunt an sich.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do aug 13 2009 4:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: welke lichtsterke portretlens

Berichtdoor mikemix » do aug 13 2009 4:16 pm

Zet een gezicht maar eens precies hetzelfde beeldvullend via 20mm en 85mm in beeld.
Welke schoonmoeder krijgt de langste neus?

Volgens mij heeft een groothoek meer last van vertekening dan een tele?
mikemix



Onderwerp:

Re: welke lichtsterke portretlens

Berichtdoor peturbo » do aug 13 2009 4:25 pm

Uhhmm...
Om op de eerste vraag terug te komen, hij (of zij) wordt op een D90 geschroefd !
Verder dien ik nog te vermelden dat ik beginnend amateur fotograaf ben, die toch graag meer wil....

gr. Peter.
D4/ Z9/14-24 2.8/ 24-70 2.8/ 70-200 2.8/ 85 1.4/ 200-500/ Gitzo 1poot en statief / SB900
Gebruikersavatar
peturbo

Clublid
Berichten: 151


Locatie: Berghem
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: welke lichtsterke portretlens

Berichtdoor Léon Obers » do aug 13 2009 4:31 pm

mikemix schreef:Zet een gezicht maar eens precies hetzelfde beeldvullend via 20mm en 85mm in beeld.

Dan verander je het opnamestandpunt.
Maar als jij met je 85mm op pakweg 1,20 van je portret zit en een foto maakt is dat exact maar dan ook exact hetzelfde perspectief in het gezicht van die persoon of je dat nu doet met een 50mm of een 20mm groothoek.
Alleen staat er bij die 50mm meer van de omgeving op je plaatje, en bij die 20mm nog veel meer.

Dus die schoonmoeder krijgt op alle fotos dezelfde korte neus als je daarbij het opnamestandpunt niet verandert.

Bewust beschrijf ik de opnamen van M. Oorthuis, op de wijze zoals hij ze genomen heeft met meer omgeving erbij.
Maar echt, het camerastandpunt is niet zo heel veel verschillend dan jij maakt met je 85mm en heel close (met weinig omgeving) je portretten schiet. Vandaar als je goed had gekeken naar de gezichtjes in zijn opnamen, zijn dat helemaal niet van die vertekende gezichten met te grote bolle neuzen.

Ik schrijf er ook bewust bij dat hij met die 30mm niet dichterbij moet gaan, want dan krijg je door een kortere opname-afstand een verandering van perspectief en vergroting van de neus.

Deze regel van de 10 inmiddels "beroemde" "misconceptions" haal ik geregeld aan:
http://toothwalker.org/optics/misconceptions.html#m4
Punt 5 als vervolg

Ken je materiaal, wat je ermee kunt doen en hoe in te zetten.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: welke lichtsterke portretlens

Berichtdoor mikemix » do aug 13 2009 4:35 pm

peturbo schreef:Uhhmm...
Om op de eerste vraag terug te komen, hij (of zij) wordt op een D90 geschroefd !
Verder dien ik nog te vermelden dat ik beginnend amateur fotograaf ben, die toch graag meer wil....

gr. Peter.


Prijs/kwaliteit voor dx en fx: AF 85/1.8
mikemix



Onderwerp:

Re: welke lichtsterke portretlens

Berichtdoor mikemix » do aug 13 2009 4:39 pm

Léon Obers schreef:Ken je materiaal, wat je ermee kunt doen en hoe in te zetten.


Nee, dat wordt al gauw lastig voor me.
mikemix



Onderwerp:

Re: welke lichtsterke portretlens

Berichtdoor Skippy » do aug 13 2009 4:50 pm

mikemix schreef:
Léon Obers schreef:Ken je materiaal, wat je ermee kunt doen en hoe in te zetten.


Nee, dat wordt al gauw lastig voor me.


:lol: :lol: :lol: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: welke lichtsterke portretlens

Berichtdoor Cees » do aug 13 2009 4:51 pm

:mryellow:
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Gebruikersavatar
Cees

Forumlid
Berichten: 15279


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: welke lichtsterke portretlens

Berichtdoor M.Oorthuis » do aug 13 2009 5:35 pm

Kijk als je een 20 mm gaat vergelijken met een 85 dat is andere koek, maar ik had het over een 30 mm en een 50 mm en dat is op een crop cam toch echt geen groothoek meer.

Maar goed zoals ik al zei het is een kwestie van smaak een geen regel. Als je portretten op 85 mm schiet zoals ik ze maak vind ik dat je gewoon veel te ver weg moet gaan staan en dan krijg ik weer het paparazzi gevoel. Nee geef mij maar de 30 of 50 mm heerlijk bereik. :)
Gebruikersavatar
M.Oorthuis

Forumlid
Berichten: 3996


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: welke lichtsterke portretlens

Berichtdoor Marten » do aug 13 2009 6:07 pm

Léon Obers schreef:
mikemix schreef:Zet een gezicht maar eens precies hetzelfde beeldvullend via 20mm en 85mm in beeld.

Dan verander je het opnamestandpunt.
Maar als jij met je 85mm op pakweg 1,20 van je portret zit en een foto maakt is dat exact maar dan ook exact hetzelfde perspectief in het gezicht van die persoon of je dat nu doet met een 50mm of een 20mm groothoek.
Alleen staat er bij die 50mm meer van de omgeving op je plaatje, en bij die 20mm nog veel meer.
Dus die schoonmoeder krijgt op alle foto's dezelfde korte neus als je daarbij het opnamestandpunt niet verandert



Dit is een typisch voorbeeld van een volkomen correcte redenering, waar totaal geen speld tussen te krijgen is, maar waarbij je aan het eind toch even je knopen gaat tellen. :shock:
Als je een portret wilt met bv alleen gezicht en schouders, dan zal je bij verschillende brandpunten je standpunt wel MOETEN veranderen en dus gaat het perspectief veranderen. Doe je dat niet dan krijg je een totaal andere foto. Ook leuk, maar daar gaat het even iet over.
TS bedoelt natuurlijk: gegeven een bepaalde beeldvulling, welk objectief past daarbij het best. Los van het opnamestandpunt.

Met groothoek krijg je het schoonmoedereffect, met 85 of 105 niet. Het is maar wat je wilt.
In sommige gevallen kan je héél bewust voor het schoonmoedereffect gaan, bv 20 mm...., maar misschien moet je dan wel zo dichtbij dat haar adem je lens doet beslaan.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: welke lichtsterke portretlens

Berichtdoor mikemix » do aug 13 2009 6:14 pm

Kijk, het wordt weer gezellig, maar bovenal boeiend.

Koe bij de horens, Marten, wat je stelling betreft.
Zeg ik iets geks, met groothoek karakter/beeld eigenschap?
Laatst gewijzigd door mikemix op do aug 13 2009 6:17 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
mikemix



Onderwerp:

Re: welke lichtsterke portretlens

Berichtdoor EelcoD7100 » do aug 13 2009 6:16 pm

mikemix schreef:Kijk, het wordt weer gezellig, maar bovenal boeiend.



:mryellow: :mryellow:
http://500px.com/EelcoVandeKamp
Gebruikersavatar
EelcoD7100

Forumlid
Berichten: 5028


Locatie: Dronten
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: welke lichtsterke portretlens

Berichtdoor Marten » do aug 13 2009 6:54 pm

mikemix schreef:.....
Zeg ik iets geks, met groothoek karakter/beeld eigenschap?

Wat mij betreft niet, Michael.
Karakter is een begrip wat sommigen ten onrechte reserveren voor levende wezens. Leon wil de betekenis van het begrip daartoe beperken vermoed ik.
Maar modern taalgebruik staat ook vrijheden toe en mogen we dus gerust spreken van het karakter van een groothoekobjectief of welk objectief dan ook. Natuurlijk geldt dat niet voor alle merken. Je moet je sporen wel verdiend hebben, als merk bedoel ik.
(Ik heb mijzelf net Peter Braczko aangeschaft, vandaar.)
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: welke lichtsterke portretlens

Berichtdoor Léon Obers » do aug 13 2009 7:34 pm

mikemix schreef:
Léon Obers schreef:Ken je materiaal, wat je ermee kunt doen en hoe in te zetten.

Nee, dat wordt al gauw lastig voor me.

Tja, een quasi aardige opmerking en er wordt ook hartelijk om gelachen. :mrgreen:
Het lijkt in deze dan meer geluk dan wijsheid. Ook goed. :wink:
Gezien je uitspraken omtrent de opnamen van M. Oorthuis ben je kennelijk toch minder op de hoogte van de mogelijkheden en achtergronden van brandpunten in zijn algemeenheid en hoe je die op de juiste wijze kunt inzetten. Dus ik heb wat voorbeeldjes uitgewerkt waarom het in het geval van de opnamen van M.Oorthuis helemaal zo gek nog niet is en zelfs maar weinig afwijkt qua perspectief in het gezicht, dan je eigen opnamen op 85mm.

Nu weet ik niet of je die opnamen met 85mm op full frame hebt gemaakt of op DX, maar goed, het gaat om het voorbeeld. Hier een opname van dat meisje "achter de poppenkast" (?), maar met crop rechthoekjes erin.

Opname M. Oorthuis met 30mm/1.4 (op DX)
- de lichtblauwe omkadering geeft aan wat een 60mm lens zou opleveren (vanuit dezelfde opnamepositie)
- de donkerblauwe omkadering geeft aan wat een 90mm lens zou opleveren (vanuit dezelfde opnamepositie)

Afbeelding


De lichtblauwe omkadering vergroot als zou er een 60mm gebruikt zijn.
60 mm op DX komt overeen met 90mm op FX

Afbeelding


De donkerblauwe omkadering vergroot als zou er een 90mm gebruikt zijn.
90 mm op DX komt overeen met 135mm op FX
VERSUS de opname van Mikemix met een 85mm/1.4
Zoals je ziet zijn de verschillen in perspectief helemaal niet zo verschillend, zelfs de uitkadering komt erg dicht bij elkaar, waaruit de conclusie getrokken kan worden dat als Mikemix de opname heeft gemaakt met de 85mm op DX, hij een weinig ander opnamestandpunt / afstand heeft ingenomen dan M. Oorthuis met dat meisje en 30mm/1.4
(De kleine verschillen van 85mm en 90mm voor het gemak even gelaten voor wat het is).

Afbeelding <--> Afbeelding

Wat M. Oorthuis laat zien is een heel ander genre van "portret"fotografie, met een stuk van de leefomgeving erop.
Dat is gewoon een andere creatieve aanpak en benadering. Op zich prima.
Maar voor de TS die gewoon de gebruikelijke herkenbare "geijkte" portretjes wil maken, zonder een hoop van de omgeving erop; kop - schouders - een stuk romp: viewtopic.php?p=289380#p289380 en de vervolgreacties in de draad.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: welke lichtsterke portretlens

Berichtdoor emdeklerk » do aug 13 2009 8:01 pm

Ik lach me weer kapot, bij het lezen van dit topic.
Trouwfotografie als portretfotografie, een Scott Kelby die in zijn boek zegt dat je ook met een groothoek portretten kunt maken, de ooit door Hans Braakhuis geventileerde mening dat je met een 20mm ook heel goed kunt portretteren, iemand die vindt dat je met een echt portretobjectief zo veraf moet gaan staan, kortom, we zijn er weer.
Naar mijn bescheiden mening is een portret een foto van kop en eventueel schouders. Dan kom je uit op twee maal de beelddiagonaal als brandpuntafstand: dus voor kleinbeeld (FX) rond de 90mm, voor APS en DX rond de 60mm.
Natuurlijk zijn er hele kuddes fotografen die met een groothoek werkelijk fantastische mensfoto's hebben gemaakt. Als die mensfoto's er goed in slaagden het karakter of de instelling of de bezigheid van de gefotografeerde te treffen mag iedereen van mij van portretten spreken. Ik denk aan een Jean-Loup Sieff en vele anderen.
Maar als iemand de vraag stelt welk lichtsterk portretobjectief het beste aan te schaffen lijkt me die vraagstelling heel duidelijk afgebakend.
En het is hier al zo vaak voorbijgekomen: neem op kleinbeeld een beeldvullende foto van een hoofd met een 20mm en een met een 85mm en bezie het resultaat. En natuurlijk is het zo dat als je op pakweg twee meter afstand blijft en die foto's maakt, er niets aan het perspectief verandert. Maar is die opname met 20mm dan een portret? Naar mijn mening niet.
En ik vind het croppen van een groothoekopname om dan de uitsnede van een portretobjectief te krijgen, zoals in het voorbeeld van Léon Obers erg leuk, het toont uiteraard aan dat vanaf dezelfde opnameafstand het perspectief niet verandert, maar nogmaals: de vraag was met welk portretobjectief je dit het beste doet.
Ik heb het boek van Scott Kelby niet gelezen, maar ik durf het aan hem uit te dagen vergelijkende foto's te laten zien met beeldvullende hoofdportretten met verschillende brandpuntafstanden.
Om kort te gaan: doe mij maar de expertise en instelling van Mikemix.
E.M. de Klerk
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten