welke lichtsterke portretlens

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Re: welke lichtsterke portretlens

Berichtdoor Jur » vr aug 14 2009 11:20 am

Hans Braakhuis schreef:Citaat van Léon: "60 mm op DX komt overeen met 90mm op FX"
Ja, maar bij een portret zou ik toch gaan voor een 85 of 90 mm, ook op DX. Met een 60 moet je dichter op je slachtoffer kruipen om het gezicht geheel op de plaat te krijgen. Gevolg, de neus en kin worden overdreven groot weer gegeven. Met een 85 mm heb je daar geen last van.


Met werkelijk alle respect Hans (dat meen ik oprecht), maar met deze opmerking geef je er blijk van nog steeds niet begrepen te hebben dat perspectief NIETS te maken heeft met met het gekozen brandpunt, maar uitsluitend met de opnameafstand. Met jouw opmerking blijf je helaas een hardnekkig misverstand in stand houden. Erg jammer....... :( :(
Laatst gewijzigd door Jur op vr aug 14 2009 3:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: welke lichtsterke portretlens

Berichtdoor Léon Obers » vr aug 14 2009 12:27 pm

Tja, en dat ondanks de vergelijking met kortere brandpunten en die uitvergrote crops die naar ik meen toch duidelijk genoeg geacht mogen worden. Dat misverstand zit er wel heel hard bij Hans ingesleten.
Nog maar eens opnieuw regel 4 van de door Paul van Walree opgestelde 10 "misconceptions":
http://toothwalker.org/optics/misconceptions.html#m4 ----> Zie ook punt 5 als vervolg

Of praktisch gezien: Met een DX camera en een 60mm het portret beeldvullend zonder omgeving op de plaat gezet, geeft hetzelfde beeld met dezelfde uitsnede als een 90mm lens op een FX camera zonder enig verschil in perspectief.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op vr aug 14 2009 12:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: welke lichtsterke portretlens

Berichtdoor Marten » vr aug 14 2009 12:36 pm

Jur schreef:
Hans Braakhuis schreef:Citaat van Léon: "60 mm op DX komt overeen met 90mm op FX"
Ja, maar bij een portret zou ik toch gaan voor een 85 of 90 mm, ook op DX. Met een 60 moet je dichter op je slachtoffer kruipen om het gezicht geheel op de plaat te krijgen. Gevolg, de neus en kin worden overdreven groot weer gegeven. Met een 85 mm heb je daar geen last van.


Met werkelijk alle respect Hans (dat meen ik oprecht), maar met deze opmerking geef je er blijk van nog steeds niet begrepen te hebben dat perspectief NIETS te maken heeft met met de gekozen brandpunt, maar uitsluitend met de opnameafstand. Met jouw opmerking blijf je helaas een hardnekkig misverstand in stand houden. Erg jammer....... :( :(


Met alle respect Jur, maar wat jij leest in de tekst van HB, lees ik er echt niet in.
HB geeft juist aan dat als hij dichter op het onderwerp gaat zitten, (groothoek) het perspectief wijzigt cq onnatuurlijker wordt. Hij wijzigt dus de opnameafstand "om het gezicht (weer) geheel op de plaat te krijgen".
Volkomen correct dunkt mij.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: welke lichtsterke portretlens

Berichtdoor Léon Obers » vr aug 14 2009 12:39 pm

Nee, niet correct, lees de reactie net voor je van mij, met name de tweede alinea.

EDIT:
Hans reageert niet op groothoek, maar specifiek letterlijk in het vergelijk van 60mm op DX tegenover 85/90mm op FX.

Indien bij een 60mm op DX en het gebruik van een te korte opname-afstand je de neus en kin te overdreven groot gaat vinden, is de neus en kin net zo goed te overdreven groot als je met een 90mm op FX diezelfde uitsnede gaat maken.

Dit kan in zijn algemeenheid in de praktijk overigens prima je conclusie zijn. Een portret erg krap aangesneden (erg dichtbij) kies ikzelf liever ook een iets langer brandpunt. Maar die conclusie gaat naar verhouding eveneens op bij gebruik van een FX camera. In dat geval zou ik dan liever ook een langer brandpunt kiezen dan die 85 of 90 mm.
Dus beter 105 en zelfs 135mm. (Er wordt niet voor niets ook een Nikkor 135mm/2.0 DC versie gemaakt).
- 90mm op een DX camera gebruikt komt precies overeen met 135mm op een FX camera !!!
Laatst gewijzigd door Léon Obers op vr aug 14 2009 1:59 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: welke lichtsterke portretlens

Berichtdoor Focus2 » vr aug 14 2009 1:17 pm

@ E.M. de Klerk: ik vermoed dat Hans Braakhuis een voorzichtige hint geeft eerst eens de zoekfunctie te gebruiken alvorens een vraag te stellen die dan voor de zoveelste keer voorbij komt.

mocht dat zo zijn is het toch eenvoudig zo neer te zetten,
mij komt het over als een merkwaardige vorm van eigen dunk.
Focus2

Forumlid
Berichten: 522


Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: welke lichtsterke portretlens

Berichtdoor M.Oorthuis » vr aug 14 2009 9:20 pm

@TS: gefeliciteerd met je aankoop alhoewel ik een 30 mm een perfecte portretlens vind zul je er geen spijt van krijgen :)
Succes en ik zie graag wat voorbeelden :)
Gebruikersavatar
M.Oorthuis

Forumlid
Berichten: 3996


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: welke lichtsterke portretlens

Berichtdoor Hans Braakhuis » vr aug 14 2009 10:52 pm

Opnieuw het Citaat van Léon: "60 mm op DX komt overeen met 90mm op FX"

Soms helpt overdrijven. Een poos geleden had ik op dit forum ook zo'n misverstand. En ben altijd bereid te leren.
Het perspectief verandert niet als je met bv een 20mm een opname maakt van de hele straat, en vanaf hetzelfde punt een andere deel-opname maakt met een 180 mm.
Plak je de opname van de 180mm in de opname van de 20mm, dan zie je dat het geheel van de 180mm opname hetzelfde is als een stukje van de 20mm opname.

Maar als ik een portret maak met de 20mm (het gezicht staat er beeldvullend op) dan krijg ik toch een geheel ander beeld dan als ik datzelfde gezicht vrijwel beeldvullend met een 180mm maakt.

Ook onderstreep ik m'n gedachte dat 50 of 60mm objectieven tot de grootboek objectieven gerekend moeten worden. Bij 85 ben je ongeveer neutraal en bij 105mm werk je al met een lichte tele.

Ik bewonder de inzet van Léon en als ik hem volgende week zondag zie (Doesburg), dan heb ik een koud pilsje voor hem klaar staan.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: welke lichtsterke portretlens

Berichtdoor Léon Obers » za aug 15 2009 1:30 am

Hans Braakhuis schreef:Maar als ik een portret maak met de 20mm (het gezicht staat er beeldvullend op) dan krijg ik toch een geheel ander beeld dan als ik datzelfde gezicht vrijwel beeldvullend met een 180mm maakt.

Ja, in dat geval wel, door het veranderende opnamestandpunt. Maar dat is een heel andere vergelijking dan die je eerder maakte met 60mm bij DX versus 85/90mm bij FX, waarbij je 60mm voor DX te kort vindt, en 85/90mm voor FX niet.

Hans Braakhuis schreef:Ook onderstreep ik m'n gedachte dat 50 of 60mm objectieven tot de grootboek objectieven gerekend moeten worden. Bij 85 ben je ongeveer neutraal en bij 105mm werk je al met een lichte tele.

Tja, jouw gedachte. Maar laten we de verwarring niet groter maken door in je eentje daar een afwijkende gedachte op na te houden van wat algemeen voor die brandpunten binnen de fotografische conventies wordt aangemerkt.
50 of 60mm objectieven zijn nooit als groothoek aangemerkt, vroeger niet voor kleinbeeld, nu ook niet voor digitaal FX. "Normal" is toch echt "normaal" http://www.europe-nikon.com/family/nl_N ... ad/23.html
(Hooguit kun je ze rangschikken bij groothoek bij een midden formaat camera; 50mm typisch bij 6x6 Hasselblad, 65mm bijv. bij een Mamiya RB67 6x7cm camera).

En bij het DX digitaal formaat geldt 50-60 mm al helemaal niet als groothoek, maar als licht tele.
Voor het DX formaat is Nikon nog niet zolang geleden met een nieuw lichtsterk standaard (="normaal") objectief op de markt gekomen. De 35mm/1.8G AF-S
The 35mm focal length is roughly equivalent to 50mm on an FX camera, and the lens therefore fits into the 'standard' category, with an angle of view offering NONE of the 'perspective distortion' associated with wideangle or telephoto lenses. http://www.dpreview.com/lensreviews/nikon_35_1p8g_n15/

Het gaat hoop ik toch wel allemaal goed met je? Iemand die zo lang in de fotografie al meedraait, Nikon fanaat al jaren, die nu de meest elementaire fotografische begrippen door elkaar gaat halen???

Hans Braakhuis schreef:Ik bewonder de inzet van Léon en als ik hem volgende week zondag zie (Doesburg), dan heb ik een koud pilsje voor hem klaar staan.

Het liefst vers getapt of flesje vers uit de koelkast. :wink: :lol: Proost.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op za aug 15 2009 10:35 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: welke lichtsterke portretlens

Berichtdoor Jur » za aug 15 2009 10:09 am

Hans Braakhuis schreef:Maar als ik een portret maak met de 20mm (het gezicht staat er beeldvullend op) dan krijg ik toch een geheel ander beeld dan als ik datzelfde gezicht vrijwel beeldvullend met een 180mm maakt.


Maar als je een portret maakt op 20mm met bijvoorbeeld een Coolpix P6000, krijg je wel een klassieke portretweergave. Het voorbeeld in deze link is gemaakt met 18.3mm! http://www.flickr.com/photos/23248375@N ... 494307856/
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: welke lichtsterke portretlens

Berichtdoor Marten » za aug 15 2009 10:46 am

Exif:
Focal Length In 35mm Film: 85
http://www.flickr.com/photos/23248375@N03/2745853244/meta/in/set-72157605494307856
prachtige foto trouwens.

Jur, ik denk dat je HB nog steeds verkeerd leest of verkeerd begrijpt. Daar is overigens alle aanleiding toe.
Hij bedoelt: zelfde camera (dus zelfde sensor) beeldvullend dus een opnameafstand die verandert.
Dus verandert het perspectief.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: welke lichtsterke portretlens

Berichtdoor Jur » za aug 15 2009 11:40 am

Marten schreef:Jur, ik denk dat je HB nog steeds verkeerd leest of verkeerd begrijpt. Daar is overigens alle aanleiding toe.
Hij bedoelt: zelfde camera (dus zelfde sensor) beeldvullend dus een opnameafstand die verandert.
Dus verandert het perspectief.


Marten,

Mijn enige probleem met de opvatting van HB is dat hij het begrip "perspectiefvertekening" koppelt aan het brandpunt van een objectief, ongeacht het opnameformaat. (zie viewtopic.php?f=35&t=19781&p=289363#p289363).
Objectieven, ongeacht het brandpunt, hebben echter geen perspectivische vertekening. Wat wij als perspectivische vertekening ervaren, wordt uitsluitend veroorzaakt door de opnameafstand. Een formaatvullend portret gemaakt met een 20mm op FX formaat, ervaar ik ook als perspectivisch vertekend, maar nogmaals dit wordt uitsluitend veroorzaakt door de afstand tot het onderwerp. Ook zonder camera zul je op die korte afstand een merkwaardig perspectief waarnemen. Je kunt dit bijvoorbeeld simuleren door een ei tussen duim en wijsvinger met gestrekte arm vast te houden. Bekijk de grootte van het ei ten opzichte van de omgeving. Breng het ei vervolgens zo dicht mogelijk naar het oog en zie hoe het perspectief (de relatieve grootte van het ei t.o.v. de omgeving) is gewijzigd.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: welke lichtsterke portretlens

Berichtdoor Léon Obers » za aug 15 2009 11:51 am

Marten schreef:Jur, ik denk dat je HB nog steeds verkeerd leest of verkeerd begrijpt. Daar is overigens alle aanleiding toe.
Hij bedoelt: zelfde camera (dus zelfde sensor) beeldvullend dus een opnameafstand die verandert.
Dus verandert het perspectief.

Tja, het wordt toch wel erg moeilijk communiceren als letterlijk eerder DX wordt benoemd in relatie tot een 60mm lens:
"Ja, maar bij een portret zou ik toch gaan voor een 85 of 90 mm, ook op DX. Met een 60 moet je dichter op je slachtoffer kruipen....". En later die 50-60mm zelfs als groothoekobjectieven worden aangemerkt.
Zelfs bij vol kleinbeeld of FX als Hans dat bedoelt vallen die brandpunten niets eens onder die categorie.
(Even nog los gezien van de verschillende koppelingen met perspectief).

Zijn reacties, met zijn achtergrond verbazen me eigenlijk enorm. Iets anders als dat er sprake moet zijn van een behoorlijke verwarring kan ik er dan niet uit opmaken. (Vandaar in alle oprechtheid mijn aanvullende vraag in mijn vorige reactie of het wel goed met hem gaat).

Maar goed, laten we eerst de reactie van Hans maar afwachten.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: welke lichtsterke portretlens

Berichtdoor mikemix » za aug 15 2009 12:03 pm

Jullie gaan in Doesburg bier drinken, zal de zaak niet helderder van worden.
Ik ben er volgende week zondag ook wel even, houden we het dan luchtig? Blijft gewoon mijn vrije zondag hoor.
mikemix



Onderwerp:

Re: welke lichtsterke portretlens

Berichtdoor Léon Obers » za aug 15 2009 12:07 pm

mikemix schreef:Jullie gaan in Doesburg bier drinken, zal de zaak niet helderder van worden.

Misschien is Hans al eerder begonnen met het drinken van een biertje, dat slaat met warm weer best aan
(zeker op een zon overgoten terrasje) :wink: :)

Als ik in Doesburg ben zal ik een DX en FX camera meenemen, en een luchtig portret maken met beide camera's :wink:
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: welke lichtsterke portretlens

Berichtdoor peturbo » za aug 15 2009 12:20 pm

Dinsdag of woensdag komt de lens waarschijnlijk aan, zal proberen z.s.m. wat kiekjes te plaatsen, ben me al aan het orienteren op een andere website dan waar ik ze nu neerzet (mijnalbum.nl). Wie heeft er een gemakkelijk adresje??

Voor diegene die het gemist hebben, het is geworden de Nikkor 85 / 1.4, mede omdat deze te koop stond, of zoals je wilt betaalbaar voor ondergetekende.

gr. Peter.
D4/ Z9/14-24 2.8/ 24-70 2.8/ 70-200 2.8/ 85 1.4/ 200-500/ Gitzo 1poot en statief / SB900
Gebruikersavatar
peturbo

Clublid
Berichten: 151


Locatie: Berghem
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten