Beste Nikon-gebruikers,
Al lange tijd volg ik dit forum, nu heb ik zelf ook maar eens een account aangemaakt.
Ik hoop namelijk op jullie hulp.
Ik ben jong en beginnend fotograaf en wil met digitale zwartwit fotografie gaan experimenteren.
Waarschijnlijk omdat ik van de 'kleurenfoto-generatie' ben, heb ik moeite om tijdens het maken van de foto in mijn hoofd de 'klik' naar zwartwit te maken.
Nu ben ik opzoek naar een voorzetglaasje voor mijn zoeker/viewer dat de kleuren als het ware wegfiltert.
Ik heb ooit gehoord dat zoiets bestaat voor hasselblads.
Heeft iemand enig idee of er ook iets is wat op mijn D80 past?
(In mijn ogen is dit de enige oplossing voor wat ik wil. Ik wil mijn toestel namelijk niet op zwartwit zetten, omdat ik dan alle kleuren kwijtraak. De zwartwit bewerking wil ik pas later in photoshop doen.)
(Mocht iemand nog een ander goed idee hebben, is dat natuurlijk ook van harte welkom.)
Ik reken op jullie onbeperkte kennis van dit mooie vak!
Mvg,
Bart
Gezocht: zwartwit voorzetglas
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Gezocht: zwartwit voorzetglas
Zoiets ken ik nog niet. Maar drie hulpjes:
zet je camera op zwart-wit. Dan zie je het zwart wit resultaat op je monitor. Weet zo niet of je dan nog in NEF kunt werken. Want de kleuren achteraf in Capture omzetten naar zwart-wit, is heel precies te doen.
je zou ook een stevig grijsfilter op je objectief kunnen zetten. Iets van minstens 8 of 10 keer. Op je camera neemt zoiets ook heel veel licht weg, dus misschien is gewoon los in je hand makkelijker. Je krijgt dan ongeveer het effect dat je ook kunt krijgen als je je ogen bijna dicht doet. Als het beeld donkerder wordt, verdwijnt de kleur.
Knijp je ogen maar eens dicht als je dit leest. De rode kleur van het NCN logo verdwijnt als laatste. En op deze manier kun je ook fotograferen.
zet je camera op zwart-wit. Dan zie je het zwart wit resultaat op je monitor. Weet zo niet of je dan nog in NEF kunt werken. Want de kleuren achteraf in Capture omzetten naar zwart-wit, is heel precies te doen.
je zou ook een stevig grijsfilter op je objectief kunnen zetten. Iets van minstens 8 of 10 keer. Op je camera neemt zoiets ook heel veel licht weg, dus misschien is gewoon los in je hand makkelijker. Je krijgt dan ongeveer het effect dat je ook kunt krijgen als je je ogen bijna dicht doet. Als het beeld donkerder wordt, verdwijnt de kleur.
Knijp je ogen maar eens dicht als je dit leest. De rode kleur van het NCN logo verdwijnt als laatste. En op deze manier kun je ook fotograferen.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Ik kan het me haast niet voorstellen dat er zoiets zou bestaan. Misschien hooguit een dominantie in één bepaalde kleur.B3l schreef: Nu ben ik opzoek naar een voorzetglaasje voor mijn zoeker/viewer dat de kleuren als het ware wegfiltert.
Ik heb ooit gehoord dat zoiets bestaat voor hasselblads.
Heeft iemand enig idee of er ook iets is wat op mijn D80 past?
Als er al zoiets zou bestaan heeft het voor het opnemen van beeld alleen maar nadelen. Het houdt een hoop licht tegen, en ik schat in dat een juiste omzetting van kleur naar zwart-wit helderheden niet zal plaats hebben.
Als je in RAW fotografeert (bij Nikon het NEF-bestandsformaat), kun je de camera gewoon in zwart-wit zetten en later als je dat zou willen, de instelling alsnog anders regelen in Nikon Capture NX, de raw-converter van Nikon.B3l schreef: Ik wil mijn toestel namelijk niet op zwartwit zetten, omdat ik dan alle kleuren kwijtraak. De zwartwit bewerking wil ik pas later in photoshop doen.
Het NEF-bestand inladen in Photoshop (met de los verkrijgbare Camera RAW-converter plugin van Photoshop) worden de instellingen van de camera niet overgenomen, en worden de bestanden zelfs gewoon als een kleurplaatje ingelezen.
Een hint om in zwart-wit te leren denken tegenover kleur. Bij zwart-wit gaat het zuiver en alleen om helderheden en contrasten in de helderheid van het licht. Dus licht/donker. Licht/schaduwwerking. Denk "grafisch".
Bij kleur kan het voorkomen dat twee contrasterende kleuren precies dezelfde helderheid hebben, ergo omgezet naar zwart-wit dezelfde grijswaarde hebben.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Hartelijk dank voor jullie reacties.
Een leuk plan om het toestel toch op zwartwit te zetten, om vervolgens de foto zonder instellingen in te laden in Photoshop.
Simpel en nog gratis ook.
Ik ga direct proberen of het werkt.
Natuurlijk kost het wel wat extra tijd om de zwartwit foto op het schermpje terug te halen. Met name bij straatfotografie zal dat vervelend zijn.
Maargoed, na wat oefening zal ik hopelijk de hierboven genoemde 'klik' in mijn hoofd kunnen maken.
Ik kan aan de slag, bedankt.
Een leuk plan om het toestel toch op zwartwit te zetten, om vervolgens de foto zonder instellingen in te laden in Photoshop.
Simpel en nog gratis ook.

Natuurlijk kost het wel wat extra tijd om de zwartwit foto op het schermpje terug te halen. Met name bij straatfotografie zal dat vervelend zijn.
Maargoed, na wat oefening zal ik hopelijk de hierboven genoemde 'klik' in mijn hoofd kunnen maken.
Ik kan aan de slag, bedankt.