Onderwerp:
Berichtdoor emdeklerk » ma okt 19 2009 11:23 pm
In de eerste plaats: een F2 heeft geen rubberdoek-sluiter. De F en de F2 hadden een sluiter van titanium-folie. Legendarisch materiaal, dat bij de introductie van de F in 1959 nog super-exotisch was. Pas begin jaren vijftig kwam het in zwang in de luchtvaart. De even legendarische Lockheed SR-71 Blackbirds, die meer dan 3,5 maal sneller dan het geluid konden waren er helemaal van gebouwd. Het wereldsnelheidsrecord voor vliegtuigen staat overigens nog steeds, sinds naar ik meen 1968, op naam van de Blackbird. Is nooit meer gebroken, en de Blackbird is al weer jaren uit dienst, dus voorlopig blijft dat record nog wel even staan.
Maar dit geheel terzijde: als je een F2 ziet met een beschadigd sluitergordijn kun je hem beter links laten liggen, hoewel het titanium heel veel kan hebben: als het een buts heeft maar niet doorboord is werkt de sluiter vaak toch prima.
Je bent een beetje aan de late kant om nog een F2 goedkoop aan te schaffen: in de VS gaat de F2AS weer fijn richting 1000 Dollartjes. Heel veel hang naar de oude kwaliteit... En ze zijn een tijdje zo lekker goedkoop geweest...
Overigens is die kwetsbare weerstand ook aanwezig in de F2AS. Alleen de uitlezing van de belichtingsmeter geschiedt middels LED's in plaats van een draaispoelmetertje. Maar troost je: ik heb vier F2's, die het alle vier nog als nieuw doen. F2, F2Sb, F2A en F2AS, zodat ik alle non-AI, AI en AI-s objectieven kan gebruiken. Er gaat gewoon niets boven die gietijzeren kwaliteit van een F2. En dan een E- of een R-matglas erin...
Ook moet je kijken of de verzilvering van het prisma nog gaaf is.
Eén hint: kijk in het batterijcompartiment of er niet een batterij in gelekt heeft: als het aandrukveertje is afgebroken is de camera wel bruikbaar, maar je moet iedere keer als je een batterij vervangt dus uitkijken dat het niet verder stuk gaat: reparatie is wel te doen, maar omdat het huis geheel uit elkaar moet is het heel duur. Overigens heb ik in geen jaren een batterij hoeven vervangen, er gaat een 3 Volt Lithiumbatterij in (Varta CR 1/3 N), in plaats van de vroegere twee 1,5 Volt celletjes. Heeeel gemakkelijk. Kom daar nu eens om...
emdeklerk
Gecorrigeerd n.a.v. opmerking Gijs Sandberg...
Laatst gewijzigd door
emdeklerk op ma okt 19 2009 11:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.