Vreemde reflectie bij gebruik 10-stop ND filter

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Vreemde reflectie bij gebruik 10-stop ND filter

Bericht door weimaraner » do okt 22 2009 1:23 pm

Sinds enige tijd ben ik in het bezit van een B&W ND110 filter; een zeer donker filter dat 10 f-stops licht tegenhoudt waardoor lange sluitertijden mogelijk zijn (wat leuke effecten kan geven bij wateroppervlaktes of wolkenluchten). Hier een voorbeeld van zo'n opname (sluitertijd 59 seconden):

Afbeelding

Echter 9 van de 10 keer dat ik het filter gebruik krijg ik een vreemde reflectie in beeld - niet in de zoeker, maar wel op de foto. De reflectie is paars van kleur en heeft altijd dezelfde aparte vorm. Ook zit de reflectie altijd op dezelfde plaats - linksboven bij liggende foto's, linksonder bij staande foto's. Het enige dat varieert is de helderheid van de reflectie. Het weer waarbij de reflectie zich voordoet maakt niet uit (het gebeurt zowel bij zonnig als bewolkt weer) en ook komt het voor bij beide objectieven waar ik het 77mm filter op gebruik (een 12-24mm Tokina of 18-70 Nikkor met verloopring). Ook het afdekken van de zoeker tijdens de opname geeft geen verandering in dit effect.

Heeft iemand hier ervaring mee of enig idee waar dit door komt - en hoe het te voorkomen is? Hier een voorbeeld met de reflectie:

Afbeelding

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Vreemde reflectie bij gebruik 10-stop ND filter

Bericht door M.Oorthuis » do okt 22 2009 1:25 pm

Ik denk een lichtlek
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do okt 22 2009 2:53 pm

Wel vreemd dat het altijd op dezelfde plek zit, anders zou ik zeggen "filterflare":
http://toothwalker.org/optics/filterflare.html
Tekst over de helft naar beneden: http://toothwalker.org/optics/flare.html

Probeer eens een compendium als zonnekap. Om te testen kun je het even doen met een paar zwarte kartonnetjes.
Vriendelijke groet, Léon Obers

GdP

Bericht door GdP » do okt 22 2009 3:59 pm

Een onregelmatigheid in het filter? Probeer het eens door het filter op het objectief een kwartslag te draaien.
Treedt het ook op als je het filter niet gebruik en je maakt een foto in een donkere omgeving?

weimaraner
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door weimaraner » do okt 22 2009 9:57 pm

@GdP,
Bij het maken van foto's zonder filter in een donkere omgeving heb ik nergens last van. Ik heb het filter de afgelopen maanden 4 keer gebruikt en tijdens 1 van die sessies (bovenstaande bij de molen) heb ik geen last van deze reflectie gehad, bij de overige keren wel (en dan ook bij alle foto's).

@Leon Obers,
Compendium ... die moest ik even opzoeken. :oops: Zal volgende keer eens iets met kartonnetjes proberen - bij de kitlens (18-70) past de zonnekap zowiezo niet meer bij gebruik van dit filter omdat het een doorsnede van 77mm heeft en ik 'm met een verloopring monteer. Probeer altijd wel met m'n handen de boel een beetje af te schermen.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr okt 23 2009 3:03 am

Sorry voor de verwarring van wat er met een fotografisch compendium wordt bedoeld. Hier een voorbeeld:
http://www.leefilters.com/camera/produc ... C213A68B5/

Het is laten we zeggen een super zonnekap die je naar wens zo scherp mogelijk kunt instellen om ongewenste licht i.v.m. reflectie buiten je opname te houden.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr okt 23 2009 5:45 am

Bij de kleurenfoto heb je de zon schuin achter je, volgens de schaduwen op de grond. Flare (weerkaatsing van zonlicht) (niet altijd zichtbaar in de zoeker) kan het dus niet zijn.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr okt 23 2009 9:47 am

Hans Braakhuis schreef:Bij de kleurenfoto heb je de zon schuin achter je, volgens de schaduwen op de grond.
Hoe schuin is schuin? De schaduwen lopen bijna dwars van rechts naar links. Dus de zon is eerder helemaal rechts en een klein tikkeltje naar achteren van de persoon.

Ik zou eigenlijk wel eens een paar meer voorbeelden willen zien. Horizontaal en verticaal.
Is het een schroeffilter of een filter in een houder?

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » vr okt 23 2009 10:02 am

Een lichtlek daar denk je niet zo snel meer aan tegenwoordig, om dit uit te sluiten kan je een foto maken met een sluitertijd van 60 seconden met de lensdop op het objectief maar dan wel bij goed daglicht. Is je opname zwart dan is het geen lichtlek.

Groeten Jan

weimaraner
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door weimaraner » vr okt 23 2009 2:28 pm

@Leon,

Ik zal later vandaag nog even wat andere voorbeelden opzoeken. En wat de zon betreft; ook met bewolkt weer heb ik deze reflectie op m'n foto's gehad (die ga ik dus even opzoeken).

@Grojan,

Bedankt voor de tip. Dat ga ik eens proberen dit weekend en laat wel horen wat de uitkomst is.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr okt 23 2009 2:59 pm

weimaraner schreef:@Leon,
wat de zon betreft; ook met bewolkt weer heb ik deze reflectie op m'n foto's gehad (die ga ik dus even opzoeken).
Met iets wat zoveel licht tegenhoudt als zo'n 10x ND filter tegenover dan relatief ontzetten "veel licht" omdat de sluitertijd zo lang is, worden kleine probleempjes daarmee mogelijk meer versterkt dan verwacht.

Ik vroeg me ook af of je filter in een houder zit zoals bijvoorbeeld bij Cokin filters het geval is. Er zitten dan openingen tussen filter en lens, waarbij ik me kan voorstellen dat met die hoeveelheid licht en zulke lange sluitertijden licht tussen die openingen een relatief grote rol speelt zoals hierboven aangegeven en daarmee het licht verder zou kunnen reflecteren naar binnen.

Ook nog een andere mogelijkheid als het wel een inschroeffilter is. Hoe is de rand van zo'n filter?
Is dat een hoogglanzende aluminium ring of iets dergelijks? Met net de verkeerde lichtinval op een ring zou er mogelijk licht verder door het filter heen gereflecteerd kunnen worden.

Maar toch gewoon, doe eens een test met een reep zwart karton om je lens heen gedraaid als een zonnekap.
(En je zoeker oculair sowieso afsluiten). Ik maak me sterk dat het dan gewoon over is.

weimaraner
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door weimaraner » zo okt 25 2009 2:35 pm

Zo, ben net even in de tuin gaan experimenteren en ik ben bang dat M.Oorthuis gelijk heeft met zijn lichtlek. Ik heb de truc van Grojan toegepast: camera op statief in de tuin en met lensdop erop een foto maken (sluitertijd ongeveer 1 minuut). En inderdaad met dit als resultaat:

Afbeelding

Heb daarna het UV filter dat ik standaard op mijn lens heb zitten eraf gehaald en nog een keer een foto met de lensdop erop; wederom hetzelfde resultaat. Ter controle nog een foto met een ander objectief op de camera; en jawel, wederom hetzelfde beeld ... :cry:

Dus het heeft (helaas) niets met de 10-stop filter te maken maar het zit waarschijnlijk in de camera. Het enige dat ik niet snap is dat ik het afgelopen half jaar het 10-stop filter gebruikt heb bij 4 foto-sessies - en bij 1 van die series is de reflectie niet te zien (en dat was niet de eerste sessie).
Desondanks toch maandag mijn vaste fotohandel maar eens bellen om te vragen wat zij ervan denken. En dan te bedenken dat ik de filter voor het eerst in april gebruikt heb, toen de reflectie al gezien heb maar altijd dacht dat het aan de filter lag. En inmiddels is mijn D300 meer dan een jaar oud dus ben benieuwd of dat nog onder de garantie gaat vallen.

Anders wordt het gewoon een bus purschuim ... :wink2:

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » zo okt 25 2009 4:13 pm

Een licht lek zou kunnen, maar dat is bij de digitale camera's zonder een verwisselbare achterwand toch al een stuk moeilijker dan vroeger.
Heb je ook foto's zonder objectief, alleen met de cameradop er op?

Ik ken foto's waarbij je bij lange sluitertijden op de donkere plekken links onder in de camera, een rode gloed zag. Een sensor die te warm werd. Meestal eerst te zien bij sluitertijden van 1 minuut en langer.

weimaraner
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door weimaraner » zo okt 25 2009 4:58 pm

@Hans,

Bedankt voor je reactie. Ik had geen foto's zonder objectief (en met cameradop) maar heb dat nu gelijk even geprobeerd ... met hetzelfde resultaat. Was in de haast wel vergeten het oculairdopje te plaatsen maar dat maakte bij de foto's die ik eerder vandaag gemaakt heb ook niet uit. Of ik nu de zoeker wel of niet afdekte, de foto's waren hetzelfde d.w.z. zwart met de blauwe reflectie/lichtvlek.

Warme sensor? Misschien, maar ik kan me niet herinneren bij nachtfotografie (dus ook lange sluitertijden maar weinig omgevingslicht) deze vlek in beeld gezien te hebben. Ik zal mijn nachtfoto's er nog eens op naspitten - en anders vanavond nog eens een foto maken in een donkere ruimte.

weimaraner
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door weimaraner » zo okt 25 2009 10:04 pm

Net weer het een en ander geprobeerd. Twee foto's gemaakt met het objectiefdeksel op het objectief; een foto in een totaal verduisterde ruimte en een foto in een "normaal" met kunstlicht verlichte ruimte. Bij beide foto's is geen lichtvlek te zien.

Blijkbaar dus toch een lichtlek dat alleen bij gebruik van de camera met lange sluitertijden bij daglicht zichtbaar is (?)

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”