Hulp gezocht met zoeken naar lens voor portret fotografie

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Plaats reactie
Sem

Hulp gezocht met zoeken naar lens voor portret fotografie

Bericht door Sem » za okt 31 2009 1:59 pm

Hallo, ik heb een paar maanden geleden een Nikon D60 met 18-105 VR lens gekocht. Ik ben nu opzoek naar nog een lens in de 70-300 categorie.
Ik wil de prijs graag onder de 200 euro houden. Ik zag dat de Sigma 70-300 MACRO rond de 130 was, en de Nikon 70-300 ook.

Ik ga vanmiddag naar een fotozaak om wat informatie op te doen over het verschil van deze 2 lenzen met blik op de minimale en maximale scherpestelafstanden.

Ik ben vooral opzoek naar een lens waarmee je heel goed bezig kan met portret fotografie, bijvoorbeeld een heel gezicht dat het beeld vult.
Wat zouden jullie aanraden, of zijn er ook andere lenzen die misschien met mij in aanmerking kunnen komen?

Alvast bedankt, Sem

Ruudje

Re: Hulp gezocht met zoeken naar lens voor portret fotografie

Bericht door Ruudje » za okt 31 2009 2:27 pm

Het objectief welke mijn voorkeur heeft voor portretfotografie is de 85mm 1.8mm prime!

Afbeelding

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » za okt 31 2009 2:30 pm

Ruudje schreef:Het objectief welke mijn voorkeur heeft voor portretfotografie is de 85mm 1.8mm prime!

Afbeelding
Lekker antwoord voor iemand die vraagt naar iets met een prijs onder de 200,- :?
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » za okt 31 2009 2:38 pm

Tevens geen Af-s [ 85mm 1.8 ] die je neem ik aan tocht wilt op de D60 ?
maargoed je spreek hier over een zoomlens in het bereik tot +- 300mm en begrijp je verhaal niet helmaal van beeldvullend ?
want t/m 105mm moet je toch een heel eind kunnen komen lijkt mij ?

advies...doorsparen voor een mooie aanvulling als je toch richting 300mm wilt en dan bijv 70-300mm VR [ wellicht 2dehands ]

Arend

pata negra

Bericht door pata negra » za okt 31 2009 11:24 pm

Een 50mm 1.8 doet het ook al aardig als portretlens op mijn D90, kost maar 110 Euro :D en is ook haarscherp (maar dat weet iedereen wel intussen).

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo nov 01 2009 1:51 am

pata negra schreef:Een 50mm 1.8 doet het ook al aardig als portretlens op mijn D90
Maar op een D60 hetzelfde gebrek als met een 85mm/1.8, namelijk alleen met handmatige scherpstelling.
De D60 heeft geen AF-motor, die lenzen ook niet.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » zo nov 01 2009 5:58 am

Sem schreef: Ik zag dat de Sigma 70-300 MACRO rond de 130 was, en de Nikon 70-300 ook.
De genoemde Nikon is al jeren niet meer leverbaar en is dus een winkel dochter. Dit opbjectief is in 2006 opgevolgd door de AF 70-300 f/4-5,6 D ED.
Het lensje van 130 euro met ook de kwaliteit die bij die prijs hoort, is opgevolgd door een objectief dat rond de 3 keer duurder is, en ook een 3 keer betere kwaliteit geeft.

De Sigma ken ik niet.

Waarom wordt een dergelijke zoom niet geadviseerd voor portret fotografie, omdat je een groot diafragma mist. Zelf gebruik ik een AF 1,8 85mm. Tweedehands te koop binnen het budget dat je hebt. Maar werkt dan niet AF op een D60. Een iets duurdere camera, geeft de beschikking over veel goedkopere objectieven.

Waarom is een groot diafragma van belang??
De eerst volgende clubdag, voor NCN leden, staan we hier uitgebried bij stil:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... ts#p273818

citaat uit de het objectief advies artikel op m'n website:

portret
Als je een goed portret wilt maken is eerst van belang op welke werk afstand je een portret
maakt. Werk afstand wordt allereerst bepaald door de afstand die nodig is om goed te kunnen
communiceren met de geportretteerde. Met een werk afstand van 50 centimeter zit je veel te
dicht op de geportretteerde. Ga je naar 4 meter, dan ben je veelal te ver. De ideale
werkafstand is ongeveer 2 meter. De beste werk afstand verschilt van persoon tot persoon.
Een ander gegeven bij een portret is, dat je de geportretteerde vertekeningsvrij op de foto wilt
zetten. Met vertekening heb ik het hier alleen over de
perspectief vertekening.
Met een groothoek objectief zorgt de perspectief
vertekening ervoor dat iets wat dichtbij is, veel groter
wordt afgebeeld dan iets wat verder van de camera
afstaat. Bij een portret wordt de neus veelal te groot
afgebeeld en de oren te klein. Dat geeft veelal geen
goed portret. Bij een tele objectief wordt het
perspectief meer plat gedrukt. De afstand tussen
oren en neus wordt veel kleiner. Ook dat geeft een
onnatuurlijk beeld. Het ideale portret objectief is dus
een objectief zonder vertekening. Voor een kleinbeeld
film camera is dat een objectief met een brandpunt
tussen 85 en 105 millimeters. Bij een digitale reflex
camera (DX) zit je met de crop factor.

Met een 50 millimeter objectief krijg je dus een 75 millimeter beeld en dat is dicht in de buurt
van de 85 millimeter. De perspectief vertekening veranderd door de crop factor niet. De 50
millimeter blijft dan een 50 en dat zit dicht tegen groothoek aan. Voor een portret niet ideaal.
Omgekeerd, gebruik je een 85 millimeter, dan heb je minder last van de perspectief
vertekening, maar wordt de werkafstand eigenlijk te groot.

Als je opname standpunt niet veranderd en je met een 85mm op pakweg 1,20 meter van een
te portretteren persoon zit, krijg je hetzelfde perspectief van het gezicht of je nu een 20mm,
een 50 of een 85mm gebruikt. Alleen staat er bij die 50mm meer van de omgeving op je plaatje,
en bij die 20mm nog veel meer.
Wat te doen, neem een zoom objectief, bijvoorbeeld de 18-200. Bepaal eerst de ideale
werkafstand tussen de te portretteren persoon en de fotograaf. Zeg dat dit bijvoorbeeld 2
meter is. En kijk vervolgens naar de zoomstand die jouw het beste bevalt. En dat wordt dan
het brandpunt van het op dat moment ideale portret objectief.

Maak bij een portret een keuze over de scherptediepte. Soms wordt de scherptediepte
bepaald door rare zaken in de achtergrond. Is er een storende achtergrond, kies dan voor
een grotere diafragma opening en of een meer tele objectief. Kies ook voor een portret met de
scherpte alleen op een ooglid, of de scherpte over het hele gelaat.

Nikon heeft meerdere objectieven die goed bij portretten zijn te gebruiken.

AF 85 f/1,8D Goedkoop, goed en breed inzetbaar.

PC Micro 85 f/2,8 (geen AF) Ideaal voor gebruik bij grote diafragma openingen, middels
tilt en shift kun je de scherptediepte zeer exact plaatsen.

AF 85 f/1,4D Ideaal voor gebruik met grote diafragma openingen.

Ais 105 f/1,8 Goed bruikbaar voor candid portretten en goed bij volle
opening.

AF DC 105 f/2,0D Door de defocus controle is onscherpte in voor- of
achtergrond te beïnvloeden. Omdat je iets meer tele hebt
dan bij een 85mm, heb je ook meer achtergrond
onscherpte.

AF DC 135 f/2,0D Door de defocus controle is onscherpte in voor- of
achtergrond te beïnvloeden.

Ondanks het nadeel van de grotere werkafstand van de echte portret objectieven op een DX
spiegel reflex camera, blijven de 85 tot 105 millimeters, de ideale objectieven voor een portret.

wijnands

Bericht door wijnands » di nov 03 2009 10:31 am

Ik heb een behoorlijke tijd de sigma 70-300 APO gehad. Heel aardige lens met een fijne prijs/kwaliteit verhouding. De nieuwe versie met motortje erin maakt het een aardige keuze voor de D40/D60/D300/D5000 gebruiker met een krap budget.

Ondanks de heel aardige bokeh is het nooit mijn favoriete portretlens geworden, de lichtsterkte is niet bepaald geweldig.

MEt een D60 en een budget van nog geen 200 euro zijn de keuze's beperkt. Eigenlijk ontkom je niet aan handmatig scherpstellen en is 2e hands de beste optie. Een gebruikte 85mm 1.8 ligt net boven je budget ben ik bang. Als je handig bent met belichting schatten zou je kunnen overwegen om een oude Ai lens te kopen (geen AF, geen automatische lichtmeting). Zowel de 85mm als de 105 en 135 kom je nog wel 's tegen voor bedragen onder de 200 euro. Een 60mm micro behoort ook tot de mogelihjkheden.

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”