Uhm heel leuk, maar die vraag was voor de TS en niet voor jou. Ik vraag dit op basis van het extreem gladde voorhuid van de linker meneer op foto 7 en de te gladde dames op 9Léon Obers schreef:M.Oorthuis schreef:leuke serie, maar heb je iets van een noise ninja o.i.d. gebruikt???
Dining with the Stars (+ Update 2)
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Dining with the Stars (+ Update)
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jolanda
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik kom echt niet meer bij van het lachen!!!!!M.Oorthuis schreef:Uhm heel leuk, maar die vraag was voor de TS en niet voor jou. Ik vraag dit op basis van het extreem gladde voorhuid van de linker meneer op foto 7 en de te gladde dames op 9Léon Obers schreef:M.Oorthuis schreef:leuke serie, maar heb je iets van een noise ninja o.i.d. gebruikt???
Zie je wat je geschreven hebt Martijn??? Leuke slip of the toetsenbord.........

click voor mijn foto's op flickr.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Het is een grijze heiige dag .flitslicht schreef:Binnen zo'n 3000K en buiten rond de 6500K vermoed ik.remoss schreef:Ben zo langzamerhand wel benieuwd hoe de kleuren er in het ècht uitzagen
In Nikon Capture NX2 het RAW bestand ingesteld op 6250 K maakt de lucht neutraal voor het blauwe en rode kanaal.
Er zit dan wel een minimale waarde groen in. Mogelijk veroorzaakt door getint glas van de ramen.
In Nikon Capture NX2 het bestand ingesteld op 3200 K zijn de zwarte menukaarten net voor/onder de marmeren tafel min of meer neutraal.
(Afhankelijk waar je de RGB waarden opmeet kan het iets koeler of warmer zijn).
De camera zelf is handmatig op 4000 K ingesteld.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Léon Obers
- Forumlid
Maar die dames en die voorhuid had je in je eerdere vraag er nog niet bijgehaaldM.Oorthuis schreef:Uhm heel leuk, maar die vraag was voor de TS en niet voor jou. Ik vraag dit op basis van het extreem gladde voorhuid van de linker meneer op foto 7 en de te gladde dames op 9Léon Obers schreef:M.Oorthuis schreef:leuke serie, maar heb je iets van een noise ninja o.i.d. gebruikt???

Je vraag stond onder mijn bewerking, en daarvan geef ik aan, dat voor wat betreft mijn bewerking datgene geldt wat ik schreef.
Voor de andere opnamen kan Arthur die vraag wellicht vanavond nog wel beantwoorden.

- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
Ja dat was niet zo slim, maar ik ben wel heel benieuwd.
En ik bedoel natuurlijk voorHOOFD
En ik bedoel natuurlijk voorHOOFD

- Patrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Had Freud niet iets geschreven over dit soort "versprekingen"?M.Oorthuis schreef:En ik bedoel natuurlijk voorHOOFD

Mooi Arthur, fijn dat jij deze met uitleg wil delen. Ook ik blijf oefenen.........
Gr.
paul
Gr.
paul
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
ontopic graag en jij hebt hier een voorbeeldfunctiePatrick schreef:Had Freud niet iets geschreven over dit soort "versprekingen"?M.Oorthuis schreef:En ik bedoel natuurlijk voorHOOFD

Zo dan, hier is wel werk van gemaakt. Léon, zoals al gezegd is jouw bewerking veel beter echter de marmeren tafel was niet zo "geel". Ook de lamp komt mij nu iets te geel over. Ik ben eerlijk gezegd niet zo onder de indruk van Flitslicht zijn creatie. Het vestigt wel de aandacht op de lamp / tafel maar doet de waarheid van die middag wel heel veel geweld aan. Het regende pijpenstelen die middag. Wel leuk om te zien hoe je met een "simpele" handeling en heel ander effect kan krijgen.
Martijn, ik heb bij sommige foto's gebruik gemaakt van de plug-in van Imagenomic "Portrait". Erg mooi vermits je die maar goed gebruikt en hier ben ik te ver door geschoten.
Iedereen wederom bedankt voor zijn/haar feedback. Ik zal zo de laatste vier foto's posten van de Japanse keuken en de bar van het restaurant.
Groet,
ALE
Martijn, ik heb bij sommige foto's gebruik gemaakt van de plug-in van Imagenomic "Portrait". Erg mooi vermits je die maar goed gebruikt en hier ben ik te ver door geschoten.
Iedereen wederom bedankt voor zijn/haar feedback. Ik zal zo de laatste vier foto's posten van de Japanse keuken en de bar van het restaurant.
Groet,
ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
Re: Dining with the Stars (+ Update 2)
De laatste "serie"
16)
17)
18)
19)
Bedankt voor het kijken en groet,
ALE
16)

17)

18)

19)

Bedankt voor het kijken en groet,
ALE
- Léon Obers
- Forumlid
Daar ben ik me ook zeer wel van bewust. Dat is bijv. heel goed te zien aan de borden die op die marmeren tafel staan. Die zullen in werkelijkheid beslist die kleurtint niet hebben. Verder ook te zien, daar waar het tafelblad omslaat in de dikte. In de zijkant van het marmeren blad komt niets terug van het warme kunstlicht erboven.ALE schreef:Zo dan, hier is wel werk van gemaakt. Léon, zoals al gezegd is jouw bewerking veel beter echter de marmeren tafel was niet zo "geel". Ook de lamp komt mij nu iets te geel over.
(Foto waar we het over hebben: http://www.fotograaf.cc/ftp/NCN/Arthur-01_bewerkt.jpg ).
Bedenk echter dat in een situatie van menglicht in die mate van tegenstellingen met kleurkarakteristiek zoals je hier ziet (de kleurtemperatuur loopt qua licht uiteen tussen pakweg 3200K en 6250K), dat je met een globale correctie je er niet onderuit komt door te "middelen" voor een aanvaardbare balans als totaalplaatje.
Richt je je bij die totaalcorrectie teveel op het kunstlicht om het minder warm te maken, wordt het aandeel daglicht in de andere delen te overheersend en andersom. Met stuurpunten en selectiemaskers kun je op details individueel nog verdere verbeteringen uitvoeren, maar dan kom je onderhand aan een kleurcorrectie voor elk verlicht vlak wat maar net teveel van het ene, dan wel het ander licht ontvangt (verschillende correcties voor tafelblad en de zijkant van dat blad, maar ook correctie van blauw op de vensterbanken). Dat kost nogal wat extra tijd, die ik er vooralsnog niet aan wilde spenderen.

Bedenk ook dat met een te klinische correctie er een stuk fotografische sfeer mee kan verdwijnen.
Door bestudering van de verschillende bewerkingen die in de instructieset zijn opgeslagen van het gecorrigeerde NEF-bestand wat ik je heb gegeven, kun je met het openklappen van elke regel, en het in en uitschakelen ervan, heel veel opsteken hoe bepaalde correcties in Cature NX2 uiteindelijk zijn uitwerking hebben. Met de "clou" hoe een en ander werkt, kun je dan verder aan de slag met aanvullingen op die correcties. Die stappen zou ik graag aan jezelf willen overlaten.

Dat is het aardige van zo'n NEF-bestand met ingesloten instructieset met alle stappen aan bewerkingen binnen Capture NX(2). Elke correctie is nog verder aan te passen en aan te vullen, zonder dat voorgaande stappen daarbij verloren gaan. Je kunt ook makkelijk meerdere varianten maken binnen één en hetzelfde bestand, besloten in extra correcties waarbij de ene dan wel andere optie uit- of ingeschakeld wordt.
De vervolgfoto's op deze pagina zijn een stuk beter gecorrigeerd dan je eerste reeks (wat ik denk te zien op mijn slechte notebook scherm), met uitzondering van de laatste opname die voor mijn gevoel nog een te koel blauw/rose/magenta tint heeft, zoals enkele van je eerste serie. (Zal ik nog op mijn desktop bekijken).
Maar het zijn ook minder moeilijke opnamen omdat geen dag- en kunstlicht gemengd wordt.
Succes.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di nov 10 2009 9:25 am, 3 keer totaal gewijzigd.
Arthur....complimenten wat betreft flitstechniek....jij mcnally goeroe
en foto's
ik heb niet het hele draadje doorgelezen maar wat mij opvalt is dat een hoop personen voor een andere camera staan te "poseren"
jammer....even aanspreken en je weet het ? vipspotting; sms 8080 en je weet gelijk wat een "model" kan en doet
[ voor je camera ]
zonder gekheid ! even aanspreken is vaak al genoeg om ze wel jou kant op te laten kijken.....3 seconden werk ?!
Arend

ik heb niet het hele draadje doorgelezen maar wat mij opvalt is dat een hoop personen voor een andere camera staan te "poseren"
jammer....even aanspreken en je weet het ? vipspotting; sms 8080 en je weet gelijk wat een "model" kan en doet

zonder gekheid ! even aanspreken is vaak al genoeg om ze wel jou kant op te laten kijken.....3 seconden werk ?!
Arend
Bedankt Léon, volgens mij heb ik je aardig uit de slaap gehouden
Ik ga er mee aan de slag, we hebben nog veel te leren. En Arend, dat ik daar nou zelf niet eerder aan gedacht had om een sms naar 8080 te sturen. Er waren wel een paar dames van wie ik zou willen weten wat ze kunnen en doen...[voor de camera, uiteraard]
En, bedankt voor het compliment.
Groet,
ALE

Groet,
ALE
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
Ik zou die plugin nooit meer gebruiken ik vind het er niet uitzien. Kijk zelf eens naar 18 komt dat natuurgetrouw over?
Gewoon die ruis die erin zit accepteren.
Gewoon die ruis die erin zit accepteren.
- Léon Obers
- Forumlid
Via PB met Arthur (Ale) erover gehad om het gecorrigeerde NEF-bestand ook voor andere geïnteresseerden beschikbaar te stellen, zodat zij het bestand kunnen downloaden en de instructieset van alle correcties kunnen bestuderen in Nikon Capture NX2. Dan heb je een aardig voorbeeld wat al die sturingspunten doen en steek je er mogelijk iets van op, hoe je ook voor je eigen opnamen te werk kunt gaan. Arthur vond dat een goed idee, maar omdat hij net een crash van harddisks heeft, staat de laatste versie van het gecorrigeerde bestand op mijn internet server.
Hoe te bekijken, en met welke opties in Nikon Capture NX2 om alles het beste te kunnen bestuderen?
(In een andere RAW-converter wordt de gecorrigeerde instructieset niet gelezen ---> dus het werk alleen in Capture NX2).
Na het inladen van het bestand krijg je een hele lijst aan bewerkingen.
- De basis bewerkingen, zoals "Camera-instellingen" - "Snel herstellen" en "Camera- en objectiefaanpassingen".
- Daaronder de eventueel nog zelf extra uitgevoerde correcties.
Elke hoofdgroep is open te klappen, waaronder één of meerdere sub correcties kunnen zitten.
Door rechts in de regel van opengeklapte correcties de rondjes uit- of aan te vinken, wordt de correctie uit- of ingeschakeld.
LET OP!!!
De voorkeuren van Capture NX2 staan default op een wijze dat als je een regel uitvinkt, alle regels eronder ook worden uitgevinkt!
Dan zie je nog niet het effect van die ene regel. Erg vervelend ook om op die wijze te werken.
Het handigste is dan ook in Capture NX2 onder "Voorkeuren ---> Algemeen" een vinkje te plaatsen bij:
"Alle stappen actief houden" om dit gedrag van het uitschakelen van de regels eronder op te heffen.
ERG BELANGRIJK !!!
De laatste stap van mij in de lijst van uitgevoerde correcties is punt 6. Rechtzetten. Andere correcties worden gedaan met o.a. sturingspunten. Wil je een juiste weergave zien op welke plekken exact de sturingspunten in de foto zijn geplaatst moet je die laatste stap 6. Rechtzetten UITSCHAKELEN.
Anders krijg je een verschuiving van de "weergave" van de sturingspunten. De afstanden tot de X en Y referenties (de randen van de foto) kloppen dan namelijk niet meer. Iets dergelijks, maar dan in versterkte mate krijg je ook als je een foto cropt. Haal je er 1 cm af, zie je alle sturingspunten 1 cm verschoven.
Dus je moet wel weten wat je doet, vandaar dat ik croppen of draaien pas aan het eind als correctie toepas.
Nikon past als basis feitelijk een beveiliging toe in haar settings om bij voorkeuren default de onderliggende correcties ook altijd uit te schakelen, indien je een regel ergens tussenin gaat uitschakelen. Het zit hem in de volgorde van de bewerkingen dat een en ander correct verloopt.
Sneller laten rekenen:
Om de verschillen van uit- en ingeschakelde correcties sneller te kunnen zien, kun je het beste reken-intensieve bewerkingen die geen effect hebben op je kleurweergave tussendoor even uitschakelen. Schakel daarom eventuele ruis-onderdrukking die is ingeschakeld aan de hand van gebruikte hoge ISO waarden UIT (of die je handmatig op een bepaalde waarde voor ruis-onderdrukking hebt gezet).
- "Camera-instellingen" open klappen, wat naar beneden scrollen, vinkje uit bij "Ruisonderdrukking".
Dat is overigens ook een prettige werkwijze in zijn algemeenheid, om het tijdelijk even uit te schakelen. Op het eind als alle correcties dan zijn gedaan, zet je die ruisonderdrukking dan weer aan voordat je het bestand opslaat of converteert naar een werkbaar TIF-bestand voor in Photoshop.
Om te zien welke stappen zijn gedaan om tot het eindresultaat te komen, kun je het beste in de instructielijst de opengeklapte regels van onderen uit gaan uitschakelen, en dan verder naar boven werkend. Hoewel ik in mijn bewerking zelf nog wel extra stappen heb gemaakt tussen de regels in.
Naar aanleiding van de eerdere opmerking over nog wat teveel geel in het marmeren tafelblad heb ik het bestand daarna nog iets verder gecorrigeerd (dus er toch nog extra tijd in gestoken
). Het koele kleur-effect op de vensterbank heb ik maar zo gelaten voor wat het is.
Het resultaat is dan hier te downloaden (uitpakken vanuit zip):
http://www.fotograaf.cc/ftp/NCN/_AVU492 ... +recht.zip
Het voorbeeld van de vorige blz. http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 06#p314606
....krijg je dan door in de instructielijst bij punt " 4. ---> Kleur sturingspunt" in opengeklapte toestand de sturingspunten 2 t/m 9 uit te schakelen.
Dus de punten 2 t/m 9 zijn er nog extra bij gekomen. Viel eigenlijk dus nog reuze mee om het "af" te maken.
Verder is in de lijst in eerste instantie voor outsiders mogelijk niet duidelijk wat punt " 3. ---> Niveaus & Curves" doet. Daarvooor moet je in opengeklapte toestand bovenaan bij "Selectie" rechts daarvan dat grijzige portret icoontje met het driehoekje rechts ervan de keus maken "Masker tonen".
Dat is het effect van die curve wat slechts gedeeltelijk in de hoek van de foto met de penseel erin is gepoetst.
Vink je dat weer terug naar "Selectie verbergen" en verander je de curve, kun je zien dat het effect slechts in de hoek plaats heeft (kun je naar eigen wens nog weer anders instellen).
De basis-instellingen waarop de camera stond ingesteld zijn overruled door andere settings bij "Camera-instellingen" (eerste regel van de instructieset). Te zien aan een kleine correctie voor de witbalans. Verder is bij "Beeldinstelling" voor "Neutraal" gekozen, in afwijking met de aanvankelijke setting "(M1)D2XMODE1".
Aardig is dan ook door helemaal bovenaan bij de instructieset in Capture NX2 nog boven het woord "Ontwikkelen" bij "Beeldversie" te kiezen voor "Origineel". Dan zie je wat het beeld werkelijk was, met de instellingen van de camera, ongecorrigeerd. Ook een aardig voorbeeld waarom het RAW-formaat vele voordelen biedt boven JPG. Want wat je met dat "Origineel" ziet, is ook de uitvoer van de opname als je de camera voor JPG had gekozen. Dat valt beslist niet zo fraai meer te corrigeren, dan wat er nu aan het eind van de rit van het RAW-bestand overblijft.
Succes.
Hoe te bekijken, en met welke opties in Nikon Capture NX2 om alles het beste te kunnen bestuderen?
(In een andere RAW-converter wordt de gecorrigeerde instructieset niet gelezen ---> dus het werk alleen in Capture NX2).
Na het inladen van het bestand krijg je een hele lijst aan bewerkingen.
- De basis bewerkingen, zoals "Camera-instellingen" - "Snel herstellen" en "Camera- en objectiefaanpassingen".
- Daaronder de eventueel nog zelf extra uitgevoerde correcties.
Elke hoofdgroep is open te klappen, waaronder één of meerdere sub correcties kunnen zitten.
Door rechts in de regel van opengeklapte correcties de rondjes uit- of aan te vinken, wordt de correctie uit- of ingeschakeld.
LET OP!!!
De voorkeuren van Capture NX2 staan default op een wijze dat als je een regel uitvinkt, alle regels eronder ook worden uitgevinkt!
Dan zie je nog niet het effect van die ene regel. Erg vervelend ook om op die wijze te werken.
Het handigste is dan ook in Capture NX2 onder "Voorkeuren ---> Algemeen" een vinkje te plaatsen bij:
"Alle stappen actief houden" om dit gedrag van het uitschakelen van de regels eronder op te heffen.
ERG BELANGRIJK !!!
De laatste stap van mij in de lijst van uitgevoerde correcties is punt 6. Rechtzetten. Andere correcties worden gedaan met o.a. sturingspunten. Wil je een juiste weergave zien op welke plekken exact de sturingspunten in de foto zijn geplaatst moet je die laatste stap 6. Rechtzetten UITSCHAKELEN.
Anders krijg je een verschuiving van de "weergave" van de sturingspunten. De afstanden tot de X en Y referenties (de randen van de foto) kloppen dan namelijk niet meer. Iets dergelijks, maar dan in versterkte mate krijg je ook als je een foto cropt. Haal je er 1 cm af, zie je alle sturingspunten 1 cm verschoven.
Dus je moet wel weten wat je doet, vandaar dat ik croppen of draaien pas aan het eind als correctie toepas.
Nikon past als basis feitelijk een beveiliging toe in haar settings om bij voorkeuren default de onderliggende correcties ook altijd uit te schakelen, indien je een regel ergens tussenin gaat uitschakelen. Het zit hem in de volgorde van de bewerkingen dat een en ander correct verloopt.
Sneller laten rekenen:
Om de verschillen van uit- en ingeschakelde correcties sneller te kunnen zien, kun je het beste reken-intensieve bewerkingen die geen effect hebben op je kleurweergave tussendoor even uitschakelen. Schakel daarom eventuele ruis-onderdrukking die is ingeschakeld aan de hand van gebruikte hoge ISO waarden UIT (of die je handmatig op een bepaalde waarde voor ruis-onderdrukking hebt gezet).
- "Camera-instellingen" open klappen, wat naar beneden scrollen, vinkje uit bij "Ruisonderdrukking".
Dat is overigens ook een prettige werkwijze in zijn algemeenheid, om het tijdelijk even uit te schakelen. Op het eind als alle correcties dan zijn gedaan, zet je die ruisonderdrukking dan weer aan voordat je het bestand opslaat of converteert naar een werkbaar TIF-bestand voor in Photoshop.
Om te zien welke stappen zijn gedaan om tot het eindresultaat te komen, kun je het beste in de instructielijst de opengeklapte regels van onderen uit gaan uitschakelen, en dan verder naar boven werkend. Hoewel ik in mijn bewerking zelf nog wel extra stappen heb gemaakt tussen de regels in.
Naar aanleiding van de eerdere opmerking over nog wat teveel geel in het marmeren tafelblad heb ik het bestand daarna nog iets verder gecorrigeerd (dus er toch nog extra tijd in gestoken

Het resultaat is dan hier te downloaden (uitpakken vanuit zip):
http://www.fotograaf.cc/ftp/NCN/_AVU492 ... +recht.zip
Het voorbeeld van de vorige blz. http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 06#p314606
....krijg je dan door in de instructielijst bij punt " 4. ---> Kleur sturingspunt" in opengeklapte toestand de sturingspunten 2 t/m 9 uit te schakelen.
Dus de punten 2 t/m 9 zijn er nog extra bij gekomen. Viel eigenlijk dus nog reuze mee om het "af" te maken.
Verder is in de lijst in eerste instantie voor outsiders mogelijk niet duidelijk wat punt " 3. ---> Niveaus & Curves" doet. Daarvooor moet je in opengeklapte toestand bovenaan bij "Selectie" rechts daarvan dat grijzige portret icoontje met het driehoekje rechts ervan de keus maken "Masker tonen".
Dat is het effect van die curve wat slechts gedeeltelijk in de hoek van de foto met de penseel erin is gepoetst.
Vink je dat weer terug naar "Selectie verbergen" en verander je de curve, kun je zien dat het effect slechts in de hoek plaats heeft (kun je naar eigen wens nog weer anders instellen).
De basis-instellingen waarop de camera stond ingesteld zijn overruled door andere settings bij "Camera-instellingen" (eerste regel van de instructieset). Te zien aan een kleine correctie voor de witbalans. Verder is bij "Beeldinstelling" voor "Neutraal" gekozen, in afwijking met de aanvankelijke setting "(M1)D2XMODE1".
Aardig is dan ook door helemaal bovenaan bij de instructieset in Capture NX2 nog boven het woord "Ontwikkelen" bij "Beeldversie" te kiezen voor "Origineel". Dan zie je wat het beeld werkelijk was, met de instellingen van de camera, ongecorrigeerd. Ook een aardig voorbeeld waarom het RAW-formaat vele voordelen biedt boven JPG. Want wat je met dat "Origineel" ziet, is ook de uitvoer van de opname als je de camera voor JPG had gekozen. Dat valt beslist niet zo fraai meer te corrigeren, dan wat er nu aan het eind van de rit van het RAW-bestand overblijft.
Succes.