Aanklooien met een 450D

Je kan hier foto's plaatsen die zijn gemaakt met apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd
Plaats reactie
Sylvain

Aanklooien met een 450D

Bericht door Sylvain » di nov 10 2009 12:13 am

Slingerde hier nog rond in huis.. dus ben maar even neer geploft op de bank en had al snel bezoek.
Afbeelding

Drankje erbij?
Afbeelding

gr,
Sylvain

Edwin
Forumlid
Forumlid

Re: Aanklooien met een 450D

Bericht door Edwin » wo nov 11 2009 6:35 pm

Wat wil je ons nu duidelijk maken Sylvain :?:
boekie

ruud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door ruud » wo nov 11 2009 8:59 pm

dat je na het drinken van teveel glenmorangie een flinke kater krijgt waarschijnlijk.

Sylvain

Bericht door Sylvain » do nov 12 2009 12:24 pm

Edwin schreef:Wat wil je ons nu duidelijk maken Sylvain :?:
Met de titel van het topic en de twee losse foto's niet veel het is geen serie of wat dan ook, alhoewel ik die van Ruud erg leuk vind :)
Neuh.. gewoon plaatjes. Meer bezig geweest met de techniek. Vroeg me af of er nog verbeteringen in zouden kunnen qua licht en kleur.

soulpic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door soulpic » do nov 12 2009 11:16 pm

Foto's laten zien gemaakt met een 450D.....jij durft wel haha.
Eigenlijk is het vloeken in de kerk, en zo zal dat hier ook door de meeste leden ervaren worden, maar ik heb er geen prolbeem mee. Foto's maak je met een camera dat beelden vastlegt, en niet met een merk.

# 1

Op zich niets mis mee op het eerste oog, wel zijn er een aantal aandachtspunten.

- de lange sprieten boven haar (vanuit hier gezien) rechter oog.
deze storen me, heb het idee dat ze in de weg zitten

- je diafragma was waarschijnlijk zo groot mogelijk open, maar toch mis ik een iets van scherpte diepte. Je foto zit niet lekker in de vorm, en dat komt door de onrustige achtergrond die veel te storend en afleidend is. Hierdoor zit de foto ook niet lekker in de vorm. Hoe kun je dat voorkomen? Door (mocht je die in bezit hebben) objectieven te gebruiken die open kunnen tot F 2.8 of lager. Hiermee creëer je minder scherptediepte, waardoor de kat los komt van de achtergrond en de storende objecten minder zichtbaar zijn, of als minder storend ervaren kunnen worden. Waarschijnlijk is dit gemaakt met een groothoek objectief, waardoor je automatisch (bij non lichtsterke objectieven) MEER scherptediepte krijgt.
Wanneer je deze foto met meer telezoom had genomen, was de scherptediepte beter naar voren gekomen.

- het pootje van de kat zit ook niet je van het in de vorm. Dit komt natuurlijk omdat ze bij jou op schoot zat. Voor een mooi katten / poezen / kater portret kan het beter. Het pootje lijkt een beetje vernauwd te zitten.

- de foto is wat aan de donkere kant, maar kan er nog net mee door. Dit komt waarschijnlijk ook door de bewerking die je er op los hebt gelaten.

# 2:

Ja, ik zie hier eigenlijk te weinig in. Dit is vrij abstract, maar misschien nog niet abstract genoeg. De compositie vind ik een beetje ongelukkig gekozen. Persoonlijk kan ik er niet echt uit opmaken wat het is. Maar ik ben dan ook geen alcohol liefhebber. Compositie had hier dus wel veel beter gekund. Waarom? Het gebruik van scherptediepte heb je hier wel mooi opgelost, maar wat je misschien "vergeten" bent is dat het je eigenlijk om dat drankje (of wat het ook is) gaat.
Maar wat je doet is je beeld 50 / 50 verdelen. Hierdoor leg je niet de nadruk op het drankje, maar ook niet op de tafel? waar hij op staat. Je laat ons als kijker dan een beetje verward en zoekend achter, waardoor wij niet weten wat we er nu precies van moeten vinden.

Hoop dat je er wat mee kunt!
"Imagination is far more important than knowledge"

Sylvain

Bericht door Sylvain » vr nov 13 2009 12:35 am

Hey bekende,

Zoals ik zei.. slingerde die 450D bij ons in huis rond, don't worry.. mijn D5000 is vandaag besteld.

Bijna griezelig goed commentaar moet ik zeggen. De punten die je aankaart zijn exact dingetjes waar ik ook wel tegenaan liep, maar waar ik nou net niet mijn vinger op kon leggen.

De "sprieten" boven het oog steken inderdaad als enige heel erg af tegen de donkere achtergrond, en ik snap wat je bedoeld wat betreft de stoorzender aangezien de rest van de snorharen minder opvallend zijn. De achtergrond was inderdaad een ramp en er is zelfs wat photoshop aan te pas gekomen, omdat "de oranje vorm" naast de kop van de kat in eerste instantie véél te oranje was en als een magneet de aandacht trok. Ik heb deze iets verzadigd zodat dit wat rustiger oogde. Alsnog blijft onze huiskamer geen prachtig neutrale achtergrond.. goed punt :)

Het objectief was de kitlens van de 450D, geen idee of dit een groothoek te noemen is. Neem aan gewoon 18-55mm.
Zoals je begrijpt was dit dus inderdaad het beste wat ik uit het diafragma kon halen, had zelf ook liever die achtergrond één grote vlek laten zijn.
Het pootje.. tja, is inderdaad niet heel fraai. Beest is zo gaan zitten, denk dat als ik er aan gekomen was ik een mooie klauw had gevoeld :lol:

Hmm aan de donkere kant, ik ga morgen echt even de calibratie spin op m'n laptop loslaten, want begin het idee te krijgen dat ie iets te licht staat.
Overigens klopt het wel wat je zegt, want origineel was hij iets lichter van kleur.

De tweede foto heb je het ook weer bij het goede eind. Ik ging voor de abstractie in de details van de fles, maar kon echter niet dichtbij genoeg komen met de kitlens om het écht abstract te maken :(
De reden voor de leegte was omdat ik al helemaal voor me zag hoe dit een fancy reclame poster kon worden, met ruimte voor een slogan en logo. Natuurlijk compleet nutteloos in dit geval, en ik heb er ook niks in gezet qua logo of dergelijke, dus dat beinvloed de foto zelf uiteraard wel. Is een fout van mijn kant geweest om deze te kiezen terwijl ik ook andere opnames met wellicht een meer boeiende compositie.

Bedankt voor het ontleden van de foto's, de minpunten die ik maar niet kon benoemen zijn nu duidelijk.. thanks!

Plaats reactie

Terug naar “Foto's gemaakt met niet-Nikon camera”