Hoe doen ze dit: 360 graden alle kanten om foto's...

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
Plaats reactie
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Hoe doen ze dit: 360 graden alle kanten om foto's...

Bericht door Patrick » di nov 03 2009 5:00 pm

http://www.tristanshu.com/gallerie/refe ... index.html

Ongelooflijk knap, of gewoon de juiste camera kopen? Het is scherp, en ik kan geen naadje vinden. En de foto met de mountainbikers lijkt mij steeds dezelfde biker.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Hoe doen ze dit: 360 graden alle kanten om foto's...

Bericht door gijs sandberg » di nov 03 2009 5:05 pm

Patrick,
Er zijn diverse oplossingen.
De meeste jaloezie voelde ik bij een opstelling van twee kamera's (back to back), ieder uitgerust met een 6mm 5.6 fish-eye lens (2/140 ste van de totale productie!).
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Madmike

Bericht door Madmike » do nov 12 2009 4:55 pm

hallo patrick!

ik maak zelf ook deze pano's. het is eigenlijk niet moeilijk, je maakt genoeg fotos rondom met een fisheye in portret orientatie (hoogkant), dat 1/3 van de fotos zoch overlappen. eentje recht naar boven (zentih), en eentje recht naar beneden (nadir). je moet wel een speciale statiefkop hebben om om je "nodal point"te draaien. je punt zonder parellax. zoek maar eens op nodal ninja van fanotec

deze fotos kun je dan "stitchen" met verschillende software, vaak gratis. ik gebruik PTgui, een programma met veel handmatige instel en correctiemogelijkheden. dit programma produceert een zgn equirectangular image, een plaatje van 2:1 in de brede weg, met een beeldhoek van 360 bij 180 graden, meestal met een flinke resolutie van de 10 overlappende fotos zoals 10 bij 5 duizend pixels.

deze afbeelding kun je weer met een ander programma in een flash-panorama verwerken, waar je zo in rond kunt kijken.

deze vorm van fotograferen begint naar mijn mening flink aan populariteit te winnen nu. tis heel inetressant...

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » do nov 12 2009 5:51 pm

Dat dacht ik ook. Maar ik zie allereerst geen statief of zo, dus er moet iets aan de opstelling veranderd worden. Ergens.

Verder lijkt het er bij een aantal op alsof ze niet achter elkaar gemaakt zijn. Ik kan het natuurlijk mis hebben,

En dan hebben we nog dat gevalletje met die mountainbiker die vlak langs rijdt. Die is dan wel heel knap gemaakt, want het gaat om steeds dezelfde persoon volgens mij.

Kortom: ik ben nog niet overtuigd! :egeek:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

flitslicht

Bericht door flitslicht » do nov 12 2009 6:21 pm

Je ziet bij die man die vliegt (je link) dat hij zijn rechterarm mist. Die mountainbiker is steeds dezelfde persoon. Er zit dus een enorme hoop beeldmanipulatie in naast de panorama techniek. Je kan met panorama's lagen over elkaar leggen en weghalen wat je niet wilt zien. Het is erg goed gedaan, die vent verheft het tot een kunst.

Herman55

Bericht door Herman55 » vr nov 13 2009 12:02 am

Inderdaad heel knap gedaan. "Normaal" maak je deze beelden door circa 6 foto's te maken. Het aantal is afhankelijk van de lens (lees lenshoek; met een 10mm heb je minder opnames nodig dan met een 50mm om de 360 graden te halen) die je gebruikt. Je maakt eerst een panorama rondom, daarna een opname naar boven, en daarna eentje naar beneden. Vaak vervang je het statief dan door een logo, of shop je in PS een ondergrond er in.

Wat het knap maakt is dat zowel de luchtfoto aan de parachuut als het beeld in de rivier ook gemaakt zijn vanaf een standpunt waar je eigenlijk geen 6 beelden kunt maken...

Nu nog uit zien te vogelen hoe...

Smilda.NET

Bericht door Smilda.NET » vr nov 13 2009 12:14 am

Dat met die mountainbiker is geshopt, met name rond de wielen zie je een kleurverschil en soms lichte lijnen (na inzoomen)

Madmike

Bericht door Madmike » za nov 14 2009 4:01 am

ik heb eens een pano gezien waar een mooi model zeker 8 keer in voorwam, in een huiskamer, op verschillende plaatsen, met verschillende kleding... als je t licht in handen hebt, heb je de tijd.

die mountainbikers is gewoon snel genoeg draaien en klikken en zorgen dat je genoeg fotos hebt zonder bewegingsonscherpte en met genoeg overlap. sinmpel gezegd, maar niet even zo gedaan. nadenken gewenst! knap!

die parachute is verbazingwekkend, misschien hiermee?
http://www.0-360.com/
moet je wel nog steeds de foto naar beneden en boven nemen...

in ieder geval weet deze gast heel goed waar hij mee bezig is!

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”