Macro lens voor productfotografie.

Discussies over macro/micro objectieven
San

Macro lens voor productfotografie.

Bericht door San » vr dec 04 2009 3:48 pm

Een tak in fotografie waar ik me ook veel mee bezig houd is productfotografie (stills, packshots, stock, zie mijn website). Voorheen gebruikte ik daarvoor de Tamron 90mm F2.8 Macro. Een erg prettig objectief die ragscherpe foto's maakt en zeer geschikt voor al mijn productfoto's. Aangezien ik al mijn objectieven met Pentax vatting heb verkocht en ben overgestapt naar Nikon, heb ik alleen nog maar de Nikkor 50mm. Deze zou ook geschikt zijn voor productfotografie, maar voor de kleine details schiet deze toch tekort.

Ik zoek dus eigenlijk naar een vergelijkbaar alternatief van de Tamron 90mm macro. Ik weet dat de 105mm Micro wat betreft bereik overeenkomt met de Tamron 90mm (vanwege de cropfactor). Deze overweeg ik ook .. Iemand ervaring met dit objectief wat betreft scherpe?

Een andere mogelijkheid is de Tamron 90mm Macro, mits deze beschikbaar is voor een full frame camera. Dat scheelt in prijs, aangezien ik ook nog de Nikkor 85mm op het oog hebt. Een nadeel van de Tamron 90mm was wel dat ik bij grotere objecten behoorlijk afstand moest nemen (maar dat viel vaak wel te overbruggen).

gongon
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Macro lens voor productfotografie.

Bericht door gongon » vr dec 04 2009 4:08 pm

Ik heb de 105mm micro en ik vind het een heel fijn objectief. Hij is wel aardig zwaar, krijg er spierballen van. :lol:
Je kan ook met je 50mm een omkeerring gebruiken.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.

JBD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door JBD » vr dec 04 2009 4:36 pm

Ik heb de Tamron 90mm ingeruild voor de 105 mm micro en ik heb er nog geen dag spijt van gehad. Moest er even mee leren werken, maar het is een fantastische lens die messcherpe foto's maakt.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr dec 04 2009 5:31 pm

De Tamron 90mm is full-frame, en kan je natuurlijk gewoon weer kopen. Omdat je zelf al aangeeft dat je de werkafstand vaak wat te groot vind zou je ook eens kunnen kijken naar de volgende objectieven:

Sigma 70mm (http://www.photodo.com/topic_213.html)
Tamron 60mm f/2 (!!) (http://www.photodo.com/product_1247.html)
Nikon 60mm oude versie (http://www.photodo.com/product_42.html)
Nikon 60mm nieuwe versie (http://www.photodo.com/product_1204.html)

Allemaal toppers. Die Tamron is enige in z'n soort met zo'n lichtsterkte. Ik kan me voorstellen dat je daar heerlijk mee kunt spelen. De Sigma staat als uitzonderlijk goed bekend.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Robin
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Robin » vr dec 04 2009 5:39 pm

Als je pentax geen full-frame camera was was je werkelijke lengte geen 90 maar 90x1.5(/1,6) 90x1,5 =135mm.
Als je de nikor 105mm micro aanschaft voor je D700, dan heb je minder mm waar jou voorkeur vanuit gaat zoals ik jou begrijp maar wel een top lens in zijn klasse :D
Greetz... Robin

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

flitslicht

Bericht door flitslicht » vr dec 04 2009 6:09 pm

Ik zou de 105VR nemen (of eventueel de Tamron). Voor grotere zaken kan je de 50 gebruiken, al is die misschien een beetje kort voor producten.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr dec 04 2009 6:38 pm

theshadow schreef:Als je de nikor 105mm micro aanschaft voor je D700
Oeps. Als je een D700 hebt dan gelden een aantal van mijn bovenstaande objectieven dus niet meer. Dat had ik in mijn enthousiasme even gemist...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

San

Bericht door San » vr dec 04 2009 6:55 pm

Misschien is die 105mm wel een goede aanvulling. Op mijn Pentax waren de Sigma 30mm en Tamron 90mm mijn favoriete objectieven die standaard op mijn camera zaten. Misschien moet ik de Nikkor 85mm dan maar even op de lange baan schuiven (staat ook op mijn verlanglijstje). Is de 105mm ook geschikt voor portretten? De 50mm is voor half body wel geschikt, maar voor portretten (gezicht) krijg je wat vertekening.

flitslicht

Bericht door flitslicht » vr dec 04 2009 9:31 pm

Portretten lukt best met de 105VR. Hier een testfoto met de D300:
http://www.pbase.com/flashlight/image/96573762

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » za dec 05 2009 11:10 am

San schreef:. Misschien moet ik de Nikkor 85mm dan maar even op de lange baan schuiven (staat ook op mijn verlanglijstje).
De AF-S DX Micro NIKKOR 85mm f/3.5G ED VR is een DX objectief, werkt dus als DX op je D700.

Een omgekeerde 50mm geeft een redelijke macro werking, maar haalt geen 1:1.
Als ik zelf productfoto's maak van bv Nikon spullen gebruik ik de 105 Micro Nikkor. Ooit wel eens gewerkt met de 200 Micro Nikkor, maar die heeft dezelfde DOF, wat wel van belang is bij productfotografie.

Op m'n website staat een uitgebreid verhaal over macro fotografie met Nikkor.

hans1956
Regiocoördinator
Regiocoördinator

Bericht door hans1956 » za dec 05 2009 11:14 am

San schreef:Misschien is die 105mm wel een goede aanvulling. Op mijn Pentax waren de Sigma 30mm en Tamron 90mm mijn favoriete objectieven die standaard op mijn camera zaten. Misschien moet ik de Nikkor 85mm dan maar even op de lange baan schuiven (staat ook op mijn verlanglijstje). Is de 105mm ook geschikt voor portretten? De 50mm is voor half body wel geschikt, maar voor portretten (gezicht) krijg je wat vertekening.
Hoi San,

De Nikkor 105 mm f2.8 VR micro is een prima objectief. Ik gebruik hem vaak. Ook voor portret fotografie is het een toppertje. Deze foto heb ik, met de 105 mm, bij Gijs Moonen gemaakt vorige week zaterdag.

Afbeelding

De volgende foto is met de Nikkor 85 mm f 1.4 gemaakt:

Afbeelding

Succes

Overigens maak je mooie foto's!! (Even naar je site zitten kijken)
Gr. Hans

Semi amateur met Mooie pro camera's, een Coolpix P7100 en een analoge F80 met mooi Nikon glaswerk! 

Facebook Flickr

San

Bericht door San » za dec 05 2009 12:55 pm

hans1956 schreef: Overigens maak je mooie foto's!! (Even naar je site zitten kijken)
Bedankt voor het compliment :)
Bedankt ook voor alle reacties .. ik ga ze even rustig bekijken/lezen, als de sinterklaas drukte voorbij is!

PS. Ik dacht dat de NIKKOR 85mm f/1.4 ook een FX objectief was. ..

hans1956
Regiocoördinator
Regiocoördinator

Bericht door hans1956 » za dec 05 2009 1:01 pm

San schreef:
hans1956 schreef: Overigens maak je mooie foto's!! (Even naar je site zitten kijken)
PS. Ik dacht dat de NIKKOR 85mm f/1.4 ook een FX objectief was. ..
Is tie ook!!! Ik gebruik hem op mijn D3
Gr. Hans

Semi amateur met Mooie pro camera's, een Coolpix P7100 en een analoge F80 met mooi Nikon glaswerk! 

Facebook Flickr

Freaky87
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Freaky87 » di jan 05 2010 12:53 pm

gongon schreef:Ik heb de 105mm micro en ik vind het een heel fijn objectief.
Idem hier.
Echt een super objectief! :D

San

Bericht door San » vr jan 15 2010 12:01 pm

Kan zo'n oude Nikkor 60mm micro op een FX?

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”