camera temperatuur

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
edjekadetje

camera temperatuur

Bericht door edjekadetje » di apr 17 2007 5:04 pm

heeft iemand ervaring met lage buitentemperaturen en de D70 ik wil gaan fotograferen in de sneeuw en op de site van de reis organisatie wordt gezegd dat digitale camera's niet werken

paparazzi

Bericht door paparazzi » di apr 17 2007 5:09 pm

als je naar de zuidpool gaat misschien niet, maar heb al zeer veel digitale foto's gezien genomen in de normale wintersportgebieden en ook finland, dus 't zal best te doen zijn

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

extra accu

Bericht door George Fennes » di apr 17 2007 5:33 pm

Hoi Ed,

Digitale camera's werken wel met lagere temperaturen, maar door de lagere temperatuur zal de accu minder energie leveren en zal je veel minder opnames maken met een acculading.

Dus om niet onnodig voor verrasingen te komen staan, zou ik een extra accu meenemen en deze warm opbergen zodat je deze kan wisselen als de accu in de camera de geest geeft.

En verder zal je camera moeten aklimatiseren als je buiten ben geweest en binnen in de warmte komt, brilleglazen beslaan maar je glas op/in de camera ook, dus daar ook even rekening mee houden.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

monteur

Bericht door monteur » di apr 17 2007 6:04 pm

De D70s werkt in ieder geval bij zeer lage temperaturen. Laatst een artikel in het blad foto-video digitaal waar men met een D70s naar Groenland is geweest en de camera het erg goed heeft gedaan. De accu zullen wel wat sneller hun lading verliezen.

hjanssen

Bericht door hjanssen » di apr 17 2007 7:08 pm

Toen de D70 uitkwam heeft er een artikel gestaan Nikon Pro over een toch naar een heel hoge berg in Azië. De D70 was mee als test, maar funktioneerde niet minder als de D2X(batterijen warm houden en ealle voorzorgen natuurlijk). Dat is wat ik me nog herinner

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » di apr 17 2007 7:23 pm

Ik zou dan m'n oude FE meenemen, liever nog had ik een FM gehad, helemaal mechanisch!

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Frans
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frans » wo apr 18 2007 8:21 pm

Ligt er natuurlijk aan hoe koud het is, en hoelang je buiten fotografeert.
Voor een aantal analoge camera's heb je b.v. externe battery packs die je bv. onder je jas kan dragen.
DB2 ( F3, FM/FE series )
DB5 ( F5 )
DB6 ( F90(x), F4e ).

Voor digitale camera's zijn dit soort battery packs vlgs. mij niet leverbaar,
maar ik zou de vraag eens bij Nikon Online Support stellen.

Groeten Frans

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » ma apr 30 2007 7:40 pm

heb laatst in een foto blad gelkzsen dat zelfs op de noordpool de d70 het nog gewoon doet , en daar kan het heel koel zijn

Richard K

Bericht door Richard K » do mei 03 2007 9:59 pm

Hallo,

Even een ander geluid. Ik ben ruim een jaar geleden met mijn D70 de sneeuw in gegaan om wat mooie opnamen te maken. Camera onder de jas gehouden om hem niet te veel af te laten koelen. Ging een foto of 120 goed, en toen bleef de spiegel omhoog staan. Geen beweging meer in te krijgen, totdat ik thuis was en de camera weer op kamertemperatuur kwam. Het was toen ongeveer -6 graden, windstil en zonnig. Maar toch!

Equis25

Bericht door Equis25 » vr mei 04 2007 5:41 pm

Dit is een topic dat regelmatig op duikt. De Li-ion accu van de D70 zal zich waarschijnlijk redelijk goed gedragen zolang het warm gehouden word. Verder is het een goed idea de camera -langzaam- te laten acclimatiseren wanneer je naar binnen gaat. Het is waarschijnlijk ook een goed idee om de camera/lens combinatie in a plastic zak te doen, zodat geen condensatie plaats vind . Een extra accu in reserve is aan te bevelen. Mijn ervaringen met de D70 hier in Noordelijk New York waar het erg koud kan zijn is goed.

De reis organizatie denkt waarschijnlijk aan kleine P/S cameras met Alkaline of NiMh batterijen , die veel eerder de geest geven.

Fikkie

Bericht door Fikkie » wo aug 01 2007 2:21 pm

paparazzi schreef:als je naar de zuidpool gaat misschien niet, maar heb al zeer veel digitale foto's gezien genomen in de normale wintersportgebieden en ook finland, dus 't zal best te doen zijn
Nou ik heb de D80, en ga dus in January 2008 naar de zuidpool. Het is daar dan wel zomer en zal de temperatuur rond de -5 graden zijn.
Ik heb ook al een extra accu.
Zou de temperatuur van ongeveer -5 ook al problemen opleveren?
En wat is de beste manier om de camera te aklimatiseren? Ik heb gehoord, dat je hem het beste gewoon in de tas kunt laten aklimatiseren. :?:

:wink:

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » wo aug 01 2007 2:46 pm

Ik geloof niet dat -5 graden echt problemen gaat opleveren ondanks het feit dat op pagina 144 van je handleiding "0" graden staat vermeld en je de batterij op tempertuur houdt zoals hierboven door velen is aangegeven. Dan zou ik de camera uit de tas halen of in ieder geval de tas open doen zodra je binnen in een verwarmde ruimte komt om mogelijke condensvorming zo snel mogelijk te laten verdwijnen.
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Roberto

Bericht door Roberto » wo aug 01 2007 5:35 pm

Je kan moeilijk je camera inpakken in een onderwaterbehuizing, hahahaha... mss is dit wel een idee:
http://www.fotokonijnenberg.nl/product_ ... duct=23616

het plastic isoleert en laat geen vocht door en zal de temperatuur van je camera (accu vooral dus?!) langer vasthouden!

groeten, Robbert

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » wo aug 01 2007 5:47 pm

Als het heel erg koud is kun je misschien een instant heatpack onder je camera plakken. Afbeelding

Je kunt die dingen in alle soorten en maten kopen en het helpt ook een beetje condens vorming te voorkomen als je van binnen naar buiten gaat.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Roberto

Bericht door Roberto » wo aug 01 2007 6:12 pm

Doet me ook nog ergens anders aan denken... dan gaat er ook geen vocht van binnen naar buiten! :roll:

maar volgens mij moet het de bedoeling zijn dat je geen vocht van buiten naar binnen kan...

Groeten, Robbert

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”