camera temperatuur
camera temperatuur
heeft iemand ervaring met lage buitentemperaturen en de D70 ik wil gaan fotograferen in de sneeuw en op de site van de reis organisatie wordt gezegd dat digitale camera's niet werken
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
extra accu
Hoi Ed,
Digitale camera's werken wel met lagere temperaturen, maar door de lagere temperatuur zal de accu minder energie leveren en zal je veel minder opnames maken met een acculading.
Dus om niet onnodig voor verrasingen te komen staan, zou ik een extra accu meenemen en deze warm opbergen zodat je deze kan wisselen als de accu in de camera de geest geeft.
En verder zal je camera moeten aklimatiseren als je buiten ben geweest en binnen in de warmte komt, brilleglazen beslaan maar je glas op/in de camera ook, dus daar ook even rekening mee houden.
Groetjes George
Digitale camera's werken wel met lagere temperaturen, maar door de lagere temperatuur zal de accu minder energie leveren en zal je veel minder opnames maken met een acculading.
Dus om niet onnodig voor verrasingen te komen staan, zou ik een extra accu meenemen en deze warm opbergen zodat je deze kan wisselen als de accu in de camera de geest geeft.
En verder zal je camera moeten aklimatiseren als je buiten ben geweest en binnen in de warmte komt, brilleglazen beslaan maar je glas op/in de camera ook, dus daar ook even rekening mee houden.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
- Frans
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ligt er natuurlijk aan hoe koud het is, en hoelang je buiten fotografeert.
Voor een aantal analoge camera's heb je b.v. externe battery packs die je bv. onder je jas kan dragen.
DB2 ( F3, FM/FE series )
DB5 ( F5 )
DB6 ( F90(x), F4e ).
Voor digitale camera's zijn dit soort battery packs vlgs. mij niet leverbaar,
maar ik zou de vraag eens bij Nikon Online Support stellen.
Groeten Frans
Voor een aantal analoge camera's heb je b.v. externe battery packs die je bv. onder je jas kan dragen.
DB2 ( F3, FM/FE series )
DB5 ( F5 )
DB6 ( F90(x), F4e ).
Voor digitale camera's zijn dit soort battery packs vlgs. mij niet leverbaar,
maar ik zou de vraag eens bij Nikon Online Support stellen.
Groeten Frans
Hallo,
Even een ander geluid. Ik ben ruim een jaar geleden met mijn D70 de sneeuw in gegaan om wat mooie opnamen te maken. Camera onder de jas gehouden om hem niet te veel af te laten koelen. Ging een foto of 120 goed, en toen bleef de spiegel omhoog staan. Geen beweging meer in te krijgen, totdat ik thuis was en de camera weer op kamertemperatuur kwam. Het was toen ongeveer -6 graden, windstil en zonnig. Maar toch!
Even een ander geluid. Ik ben ruim een jaar geleden met mijn D70 de sneeuw in gegaan om wat mooie opnamen te maken. Camera onder de jas gehouden om hem niet te veel af te laten koelen. Ging een foto of 120 goed, en toen bleef de spiegel omhoog staan. Geen beweging meer in te krijgen, totdat ik thuis was en de camera weer op kamertemperatuur kwam. Het was toen ongeveer -6 graden, windstil en zonnig. Maar toch!
Dit is een topic dat regelmatig op duikt. De Li-ion accu van de D70 zal zich waarschijnlijk redelijk goed gedragen zolang het warm gehouden word. Verder is het een goed idea de camera -langzaam- te laten acclimatiseren wanneer je naar binnen gaat. Het is waarschijnlijk ook een goed idee om de camera/lens combinatie in a plastic zak te doen, zodat geen condensatie plaats vind . Een extra accu in reserve is aan te bevelen. Mijn ervaringen met de D70 hier in Noordelijk New York waar het erg koud kan zijn is goed.
De reis organizatie denkt waarschijnlijk aan kleine P/S cameras met Alkaline of NiMh batterijen , die veel eerder de geest geven.
De reis organizatie denkt waarschijnlijk aan kleine P/S cameras met Alkaline of NiMh batterijen , die veel eerder de geest geven.
Nou ik heb de D80, en ga dus in January 2008 naar de zuidpool. Het is daar dan wel zomer en zal de temperatuur rond de -5 graden zijn.paparazzi schreef:als je naar de zuidpool gaat misschien niet, maar heb al zeer veel digitale foto's gezien genomen in de normale wintersportgebieden en ook finland, dus 't zal best te doen zijn
Ik heb ook al een extra accu.
Zou de temperatuur van ongeveer -5 ook al problemen opleveren?
En wat is de beste manier om de camera te aklimatiseren? Ik heb gehoord, dat je hem het beste gewoon in de tas kunt laten aklimatiseren.

Ik geloof niet dat -5 graden echt problemen gaat opleveren ondanks het feit dat op pagina 144 van je handleiding "0" graden staat vermeld en je de batterij op tempertuur houdt zoals hierboven door velen is aangegeven. Dan zou ik de camera uit de tas halen of in ieder geval de tas open doen zodra je binnen in een verwarmde ruimte komt om mogelijke condensvorming zo snel mogelijk te laten verdwijnen.
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
Je kan moeilijk je camera inpakken in een onderwaterbehuizing, hahahaha... mss is dit wel een idee:
http://www.fotokonijnenberg.nl/product_ ... duct=23616
het plastic isoleert en laat geen vocht door en zal de temperatuur van je camera (accu vooral dus?!) langer vasthouden!
groeten, Robbert
http://www.fotokonijnenberg.nl/product_ ... duct=23616
het plastic isoleert en laat geen vocht door en zal de temperatuur van je camera (accu vooral dus?!) langer vasthouden!
groeten, Robbert