Ik heb een vraag. Ik weet niet of dit het goede forum is, maar ik probeer het maar zo.
Als het ander moet dan hoor ik het wel.
Als je foto's niet bewerkt, maar wel zo goed mogelijk wil vastleggen/opslaan
waarvoor kun je dan het beste kiezen cq welke instelling op je camera: (toch)RAW, of Tiff, of Jpeg?
Wat ik er over lees op internet is verwarrend en hier en daar tegenstrijdig.
Ik bewerk foto's eigenlijk nooit, maar wil gewoon de beste kwaliteit in afdrukken.
Ik weet niet of het voor een reactie van belang is,, maar ik fotografeer met de D300
Mvg
Michel Janssen
het juiste bestand
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: het juiste bestand
Ten eerste, welkom op het forum.
Als je in RAW (NEF) fotografeert, kun je ze het best in NEF opslaan.
Als je in RAW (NEF) fotografeert, kun je ze het best in NEF opslaan.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
....maar als het de bedoeling is afdrukken bij een fotocentrale te laten maken, kan die niet met NEF-bestanden overweg.
Dan zou je in ieder geval met bijv. Nikon View of Capture NX, een conversie moeten maken naar JPG-bestanden.
Dan zou je in ieder geval met bijv. Nikon View of Capture NX, een conversie moeten maken naar JPG-bestanden.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Dank voor jullie reacties!
Heeft het zin om in RAW te fotograferen als je toch niet bewerkt?
En als dat geen zin heeft, kan ik dan het beste kiezen voor foto's maken in Tiff of Jpeg?
Michel Janssen
Heeft het zin om in RAW te fotograferen als je toch niet bewerkt?
En als dat geen zin heeft, kan ik dan het beste kiezen voor foto's maken in Tiff of Jpeg?
Michel Janssen
- Frankie
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Hoi Michel, als je nooit bewerkt is Jpeg heel makkelijk. Het zijn gecomprimeerde bestanden, dus nemen minder ruimte in op je kaartje / harde schijf. Als je die in de hoogste kwaliteit schiet, zul je weinig verschil zien met tiff. Met Jpeg bestanden kun je 'overal mee aankomen'. (fotocentrales / software enz.)
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
.............Als je er niets kwa bewerking mee wilt doenMichel Janssen schreef:Ik bewerk foto's eigenlijk nooit, maar wil gewoon de beste kwaliteit in afdrukken.

Met b.v. Lightroom 2 of 3 is dat allemaal relatief eenvoudig uit te voeren dan heb je naast een geordende biliotheek, een conversie, een kopie en een al dan niet bewerkte versie naar je individuele smaak en klaar voor afdruk, website of presentatie.
suc6