Autofocus 70-200VR2.8 stopt bij lage temperatuur

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm

Onderwerp:

Autofocus 70-200VR2.8 stopt bij lage temperatuur

Berichtdoor Wilci » za nov 28 2009 3:11 pm

Vanmorgen op het voetbalveld stopte de autofocus van mijn 70-200VR2.8 ermee. Heel frustrerend als je je net uitgebreid geinstalleerd hebt. Je komt dan met anderhalve foto thuis. Nog geen 2 uur later bij mij in de huiskamer deed ie weer alsof er niets aan de hand is.
Dit is me al vaker gebeurd en nu weet ik zeker dat dit met de temperatuur heeft te maken. De D90 is nog geen 2 maanden oud. De lens is van 2004. De contactpunten zien er gaaf en normaal uit en schoner dan schoon weet ik ze niet te maken.

Mijn vragen: (her)kent iemand dit probleem? En, wat is er aan te doen?
ps. Ik zal dit ook nog mailen naar Nikon.nl
Gebruikersavatar
Wilci

Forumlid
Berichten: 410


Locatie: Gemeente Zevenaar
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Autofocus 70-200VR2.8 stopt bij lage temperatuur

Berichtdoor yoyo » za nov 28 2009 3:17 pm

Ik herken het niet...
yoyo



Onderwerp:

Re: Autofocus 70-200VR2.8 stopt bij lage temperatuur

Berichtdoor Gobert » za nov 28 2009 3:44 pm

Herken het ook niet. Vorig jaar bleef alles bij bitter koude wind op de hoge veluwe keurig werken. Het was zeker -30gr.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Gebruikersavatar
Gobert

Clublid
Berichten: 1619


Locatie: Omgeving Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Autofocus 70-200VR2.8 stopt bij lage temperatuur

Berichtdoor Smilda.NET » za nov 28 2009 4:39 pm

@Gobert, Ik wist niet dat het vorig jaar -30 is geweest op de Veluwe :)


Ik heb het objectief al in de meest extreme omstandigheden uitgeprobeerd en hij blijft gewoon goed functioneren, exteme vochtigheid, kou, regen, geen probleem!
Smilda.NET



Onderwerp:

Re: Autofocus 70-200VR2.8 stopt bij lage temperatuur

Berichtdoor joepert » za nov 28 2009 4:58 pm

Volgens mij zou het objectief volgens Nikon boven 0 graden celsius normaal moeten werken.
Gebruikersavatar
joepert

Forumlid
Berichten: 2076



Onderwerp:

Re: Autofocus 70-200VR2.8 stopt bij lage temperatuur

Berichtdoor MartijnM » ma nov 30 2009 11:30 am

In januari zonder problemen gefotografeerd met -13 met het ijs (van mijn adem) op de 70-200...
Buy film, not megapixels...
Gebruikersavatar
MartijnM

Clublid
Berichten: 1360


Locatie: Amsterdam
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Autofocus 70-200VR2.8 stopt bij lage temperatuur

Berichtdoor SwederD70 » ma nov 30 2009 12:07 pm

Erg domme vraag maar stond het knipje M/A - A op de lens in juiste positie (A-dus)...?

Kan zijn dat ie per ongeluk verschoven is..had ik gisteren ook toen ik de 70-200 weer ff gebruikte, "Dacht waarom focust die nou niet, want het knopje op de body stond wel goed...alleen schuifje op de lens stond verkeerd
Niet Ziet Jij Wat Zie Zie, Ik Ik

https://www.flickr.com/photos/roder16078/
Gebruikersavatar
SwederD70

Clublid
Berichten: 1820


Locatie: Best
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Autofocus 70-200VR2.8 stopt bij lage temperatuur

Berichtdoor Wilci » di dec 22 2009 11:00 pm

Dank voor de reacties. Ja, het knopje stond op A. Maar inderdaad, dat kun je zo lekker over het hoofd zien.

Ik kreeg een reactie op mijn vraag van Nikon:

"Geachte heer,
Hartelijk dank voor uw vraag aan Nikon Support.

Het kan zijn dat de AF niet werkt bij temperaturen rond de 0°C en lager. Mocht de temperatuur hoger zijn geweest dan raden wij u aan om de camera en lens te laten nakijken bij ons Service Point.
In geval dat uw camera niet onder garantie valt, dan etc. etc."

Het blijkt dus wel degelijk vaker voor te komen. Maar het hoeft niet. In ieder geval niets waar ik me nu zorgen over maak. Goed excuus om lekker voor de haard te blijven zitten. :lol:
Gebruikersavatar
Wilci

Forumlid
Berichten: 410


Locatie: Gemeente Zevenaar
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Autofocus 70-200VR2.8 stopt bij lage temperatuur

Berichtdoor V70ORD5 » di dec 22 2009 11:12 pm

Vocht in het motorgedeelte?
...Eerst een FLITS..... en dan GEDONDER.....
Gebruikersavatar
V70ORD5

Forumlid
Berichten: 651


Locatie: Leeuwarden
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Autofocus 70-200VR2.8 stopt bij lage temperatuur

Berichtdoor johan1967 » wo dec 23 2009 1:57 am

Wilci schreef:Ik kreeg een reactie op mijn vraag van Nikon:

"Geachte heer,
Hartelijk dank voor uw vraag aan Nikon Support.

Het kan zijn dat de AF niet werkt bij temperaturen rond de 0°C en lager. Mocht de temperatuur hoger zijn geweest dan raden wij u aan om de camera en lens te laten nakijken bij ons Service Point.
In geval dat uw camera niet onder garantie valt, dan etc. etc."

Het blijkt dus wel degelijk vaker voor te komen. Maar het hoeft niet. In ieder geval niets waar ik me nu zorgen over maak. Goed excuus om lekker voor de haard te blijven zitten. :lol:


Begrijp ik het nu goed dat Nikon de werking van een peperduur professioneel objectief niet garandeert als de temperatuur onder de 0 graden komt? Ik vind dit echt ongelooflijk. Ik kan me voorstellen dat niet alles meer goed werkt als je op de Noordpool staat te fotograferen, maar met enkele graden vorst hier in Nederland moet toch alles gewoon blijven functioneren.

Zelf heb ik overigens nooit problemen gehad bij lage temperaturen, ook niet toen ik nog Nikon-objectieven had. Dus in de praktijk zal het allemaal wel meevallen. Echter de reactie van Nikon hier vind ik onthutsend. Het komt er eigenlijk op neer dat ze boven de 0 graden nog wel service bieden, maar daaronder niet. Dit geeft me toch wel te denken.
Gebruikersavatar
johan1967

Forumlid
Berichten: 388


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Autofocus 70-200VR2.8 stopt bij lage temperatuur

Berichtdoor George Fennes » wo dec 23 2009 4:49 am

johan1967 schreef:
Wilci schreef:Ik kreeg een reactie op mijn vraag van Nikon:

"Geachte heer,
Hartelijk dank voor uw vraag aan Nikon Support.

Het kan zijn dat de AF niet werkt bij temperaturen rond de 0°C en lager. Mocht de temperatuur hoger zijn geweest dan raden wij u aan om de camera en lens te laten nakijken bij ons Service Point.
In geval dat uw camera niet onder garantie valt, dan etc. etc."

Het blijkt dus wel degelijk vaker voor te komen. Maar het hoeft niet. In ieder geval niets waar ik me nu zorgen over maak. Goed excuus om lekker voor de haard te blijven zitten. :lol:


Begrijp ik het nu goed dat Nikon de werking van een peperduur professioneel objectief niet garandeert als de temperatuur onder de 0 graden komt? Ik vind dit echt ongelooflijk. Ik kan me voorstellen dat niet alles meer goed werkt als je op de Noordpool staat te fotograferen, maar met enkele graden vorst hier in Nederland moet toch alles gewoon blijven functioneren.

Zelf heb ik overigens nooit problemen gehad bij lage temperaturen, ook niet toen ik nog Nikon-objectieven had. Dus in de praktijk zal het allemaal wel meevallen. Echter de reactie van Nikon hier vind ik onthutsend. Het komt er eigenlijk op neer dat ze boven de 0 graden nog wel service bieden, maar daaronder niet. Dit geeft me toch wel te denken.

Zelf heb ik nooit problemen met de 70-200mm gehad en hoopt dat dat ook zo blijft.
Maar wat een waardeloze reactie van Nikon :twisted: een topobjectief laat het afweten bij temperaturen onder nul.
Als dit werkelijk zo is wordt Nikkon steeds meer gedegradeert tot een derderangs product en dat vind ik erg spijtig.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8094


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Autofocus 70-200VR2.8 stopt bij lage temperatuur

Berichtdoor wilco1 » wo dec 23 2009 6:29 am

Vorige week hetzelfde euvel met de18-105mm kitlens, ik stond even buiten bij -5 en na enkele minuten al stopte de AF ermee, na het binnen weer op temperatuur laten komen was het probleem weer opgelost
wilco1



Onderwerp:

Re: Autofocus 70-200VR2.8 stopt bij lage temperatuur

Berichtdoor peturbo » wo dec 23 2009 11:00 am

Geen problemen deze week, met -8 graden. Objectief bleeg keurig scherpstellen, versie 2 weliswaar maar toch....
De reactie van Nikon is zuiver juridisch, zou ik me geen zorgen over maken, een half druppeltje vocht op de verkeerde plek is schijnbaar al voldoende om bij vorst e.e.a. te blokkeren. Remedie: vocht (laten) verwijderen, verdampen.
D4/ Z9/14-24 2.8/ 24-70 2.8/ 70-200 2.8/ 85 1.4/ 200-500/ Gitzo 1poot en statief / SB900
Gebruikersavatar
peturbo

Clublid
Berichten: 152


Locatie: Berghem
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Autofocus 70-200VR2.8 stopt bij lage temperatuur

Berichtdoor Roelof » wo dec 23 2009 11:40 am

Het zou natuurlijk kunnen zijn dat bij een lage lading in de accu de spanning bij lage temperaturen zodanig zakt dat er net geen AF motor door aangedreven kan worden, terwijl de rest het wel doet.
Een boel auto's hebben daar de afgelopen dagen ook last van gehad.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Gebruikersavatar
Roelof

Clublid
Berichten: 5390


Locatie: Hoogeveen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Autofocus 70-200VR2.8 stopt bij lage temperatuur

Berichtdoor wilco1 » wo dec 23 2009 11:53 am

Heb ik ook even aan gedacht maar de batterij kwam vers van de oplader
wilco1




Terug naar “Telezoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 28 gasten