Capture NX: kan je automatisch een serie verkleinen?

Discussies over fotobewerking en archivering
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Capture NX: kan je automatisch een serie verkleinen?

Bericht door Patrick » do dec 31 2009 2:22 am

Ik ben een steeds grotere fan aan het worden van Nikon Capture NX. Naar mijn mening echt de beste RAW converter voor Nikon NEF/NRW files.

Ik heb echter een vraagje. Ik heb zitten zoeken, maar heb niet echt iets kunnen vinden. Ik wil een hele serie verkleinen voor gebruik op het web. Daar heb ik nu een tweetal "aanpassingen" voor aangemaakt: eentje voor staande en eentje voor liggende foto's. Dat werkt wel, maar is natuurlijk niet handig.

Kan dat beter/handiger?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Re: Capture NX: kan je automatisch een serie verkleinen?

Bericht door Léon Obers » do dec 31 2009 3:35 am

Er is een bewerking "Foto passend maken".
Dan geef je aan binnen welke breedte of hoogte de afbeelding moet passen.
Wil je een foto voor de langste zijde niet meer dan 800 pixels groot hebben, tik je die waarde in voor beide zijden.
Een staande foto zal dan 800 pixels hoog worden, een liggende foto 800 pixels breed.
De korte zijden zijn overeenkomstig kleiner binnen de verhoudingen van het formaat van de foto.
Die bewerking voer je in batch op alle bestanden uit. Klaar in één bewerking ongeacht staande of liggende foto's.
Vriendelijke groet, Léon Obers

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » do dec 31 2009 2:19 pm

Ik doe het zoals Léon hierboven beschrijft. Maar nog een extra tip:

Ik gebruik dit vooral om te resizen en tegelijk naar jpeg te exporteren. Dat gaat zo'n beetje als volgt:

1. Ik open een willekeurige foto.
2. Ik voer de actie uit die Léon hierboven beschrijft.
3. Ik voeg vervolgens een lichte verscherping naar smaak.
4. Ik selecteer de wijzigingen 'passend maken' en de verscherping, rechtsklik en sla die op als een custom instelling.
5. Dit herhaal ik voor de verschillende formaten die ik wil hebben (800, 1024, 1280 etc.)

Daarna is het simpel. Als ik een in batch wil resizen en naar jpeg wil converteren, dan maak ik eerst een subfolder aan voor de jpegs. Vervolgens selecteer ik alle foto's, rechtsklikken en kies (bij 'instellingen laden' meen ik?) de betreffende voorinstelling. Dan verschijnt het batch verwerking scherm. Selecteer de subfolder als lokatie voor de output, kies 'JPG' en zet de gewenste kwaliteit en druk op start. En dan kun je koffie gaan drinken want dat duurt meestal wel even. ;)

PS: Ik heb NX2 niet bij de hand om het na te spelen dus de naamgeving kan niet helemaal kloppen.
Spul waarmee je foto's maakt...

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do dec 31 2009 3:08 pm

Geweldig mannen. Ik ben blijkbaar gestopt met kijken in het menu "Bewerken" toen ik "Grootte/resolutie tegen was gekomen. Lekker slim... :|

Ik heb vannacht een zootje foto's zitten bewerken met Capture NX, en ik moet bekennen dat ik veel meer het gevoel heb totale controle te hebben over m'n bestanden. Veel meer dan ik met Lightroom of Photoshop heb. Natuurlijk zijn er beperkingen in Capture, maar voor vrijwel alles wat je normaal met foto's doet is het prima.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Skippy
Moderator
Moderator
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » do dec 31 2009 3:24 pm

Léon Obers schreef:Een staande foto zal dan 800 pixels hoog worden, een liggende foto 800 pixels breed.
Tja, en dat wil ik dus niet. Ik wil een staande 800 hoog en een liggende 1.024 breed. Daarom gebruik ik hiervoor Bordermaker, die kan dat wel.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » do dec 31 2009 3:31 pm

View NX kan dit ook in beperkte mate, gaat wel lekker snel dan.

Maak selectie en rechtermuisknop bestandsconversie. daar heb je heel wat opties waaronder schalen.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » do dec 31 2009 5:11 pm

Patrick schreef:Ik heb vannacht een zootje foto's zitten bewerken met Capture NX, en ik moet bekennen dat ik veel meer het gevoel heb totale controle te hebben over m'n bestanden. Veel meer dan ik met Lightroom of Photoshop heb. Natuurlijk zijn er beperkingen in Capture, maar voor vrijwel alles wat je normaal met foto's doet is het prima.
Dat had ik nou ook toen ik de demo's van LR2 en NX2 naast elkaar draaide. Voor bewerking van foto's kies ik nu altijd NX2. Al overweeg ik nog steeds om me te verdiepen in photoshop voor het meer heftige shoppen voor zover dat niet in NX2 kan...

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do dec 31 2009 8:29 pm

Skippy schreef:
Léon Obers schreef:Een staande foto zal dan 800 pixels hoog worden, een liggende foto 800 pixels breed.
Tja, en dat wil ik dus niet. Ik wil een staande 800 hoog en een liggende 1.024 breed. Daarom gebruik ik hiervoor Bordermaker, die kan dat wel.
Kan met Capture NX ook. Kwestie van een andere instelling voor de breedte en je krijgt precies waar je om vraagt.
- Hoogte op 800 pixels instellen.
- Breedte op 1024 pixels instellen.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr jan 01 2010 9:43 pm

Wat ik nog niet handig vind, is dat zo'n bewerking op ALLE foto's wordt toegepast. Ik heb nog niet gevonden hoe ik een selectie kan maken (alles met een rood kleurtje gemarkeerd, wat geselecteerd is, ed.) van foto's die ik wil omzetten. Ik kopieer ze nu even naar een folder zodat ik de hele folder kan doen, en zet ze dan weer terug. Dat moet toch handiger kunnen!? :huh:

Als ik trouwens een batchbewerking in View NX doe, is die dan hetzelfde als in Capture NX zelf?

Wiljo
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Wiljo » vr jan 01 2010 10:23 pm

Wat betreft de selectie, dat kan heel simpel in NX2:

> open programma
> open verkenner
> selecteer de foto's die je wilt bewerken/resizen (in windows dmv ctrl + linkermuisknop)
alle foto's geselecteerd?
> klik op serieverwerking en gebruik de instelling voor resizen/verscherpen
:-)
Zelf maak ik het meeste gebruik van een resizer en een zachte verscherping van de foto's (zoals beschreven in de decemberuitgave van het clubblad!)

Erg handig, heb er veelvuldig gebruik van gemaakt de afgelopen dagen. Zo heeft de computer afgelopen week nog een nachtje lopen zwoegen op het omzetten van een goede 1000 NEF files naar .jpg's.

Heb helaas geen antwoord op je andere vraag. Wel weet ik dat als je de NEF's hebt bewerkt in NX2 je deze niet meer snel kan verkleinen in ViewNX, dit heb ik nu al meermaals gehad, waardoor ik nu ViewNX alleen nog maar gebruikt om foto's te bekijken, alle bewerkingen gaan nu via NX2.
http://www.flickr.com/wjvanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.linkedin.com/in/wiljovanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.twitter.com/wiljovanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.bredenoord.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » za jan 02 2010 3:08 am

wjvanessen schreef:Wat betreft de selectie, dat kan heel simpel in NX2:

> open programma
> open verkenner
> selecteer de foto's die je wilt bewerken/resizen (in windows dmv ctrl + linkermuisknop)
Zelf maak ik het meeste gebruik van een resizer en een zachte verscherping van de foto's (zoals beschreven in de decemberuitgave van het clubblad!)
Het zal wel, maar mij wil het echt niet lukken. Als ik een setje selecteer en kies voor "Serieverwerking->Instellingen laden", dan wordt de betreffende bewerking in de NEF files doorgevoerd, niets geen conversie van files. Als ik een setje selecteer en kies voor "Serieverwerking->Serieverwerkingsproces uitvoeren" (wat een naam zeg!), dan wordt de betreffende bewerking in de NEF files doorgevoerd en kan ik files wegschrijven, maar alleen voor alle files in de betreffende directory! :shock:

Ik doe vast iets fout. Iemand?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za jan 02 2010 4:35 am

Patrick schreef: Het zal wel, maar mij wil het echt niet lukken. Als ik een setje selecteer en kies voor "Serieverwerking->Instellingen laden", dan wordt de betreffende bewerking in de NEF files doorgevoerd, niets geen conversie van files.
Je moet wel in de gaten houden dat in het verwerkingswachtrij-venster wat geopend wordt diverse instellingen goed staan.
In het onderste blok van dat venster kun je de juiste bestandsindeling kiezen waarin de bestanden worden weggeschreven. Default staat die op NEF. Kies JPG met de dan te verschijnen opties voor kwaliteit en of je een profiel wilt insluiten.

Heb je je bestanden gelabeld met een gekleurd cijfertje, kun je de Capture foto-browser een filter instellen dat je enkel de gelabelde foto's ziet. Die kun je dan vervolgens met Control A allemaal selecteren voor serieverwerking. Enkel de gelabelde foto's worden dan verwerkt.

Frank B
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Frank B » za jan 02 2010 8:18 pm

Patrick

open nx2
selecteer bepaalde foto's uit je map in de browser (ik houd ctrl toets hier ingedrukt en maak met muis selectie)
dan rechtermuisknop en kies vervolgens "load adjustments'' (kies een die je hebt aangemaakt)
menu wordt vervolgens automatisch geopend waar je van alles kan instellen, zelfs als je dezelfde folder als 'destionation' kiest zal de verwerking alleen op de geselecteerde foto's worden toegepast, je hoeft geen aparte map aan te maken (kan natuurlijk wel)

Bovenstaande werkt bij mij prima, dus niet alle foto's in de map worden verwerkt, alleen de geselecteerde

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » zo jan 03 2010 1:57 am

Patrick schreef:
wjvanessen schreef:Wat betreft de selectie, dat kan heel simpel in NX2:

> open programma
> open verkenner
Het zal wel, maar mij wil het echt niet lukken. Als ik een setje selecteer en kies voor "Serieverwerking->Instellingen laden", dan wordt de betreffende bewerking in de NEF files doorgevoerd, niets geen conversie van files. Als ik een setje selecteer en kies voor "Serieverwerking->Serieverwerkingsproces uitvoeren" (wat een naam zeg!), dan wordt de betreffende bewerking in de NEF files doorgevoerd en kan ik files wegschrijven, maar alleen voor alle files in de betreffende directory! :shock:

Ik doe vast iets fout. Iemand?
Onderin het batchverwerkingsscherm kun je het type bestand kiezen. Op JPG zetten, kwaliteit kiezen en klaar. ;)

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo jan 03 2010 2:13 am

ReneG schreef:Onderin het batchverwerkingsscherm kun je het type bestand kiezen. Op JPG zetten, kwaliteit kiezen en klaar. ;)
Het probleem is dat juist alle foto's gedaan worden, niet de selectie die ik gemaakt heb... :|

De andere tips hierboven ga ik mee aan de slag. Wederom dank!

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”