Lenstest 28mm F/2.8 Ais

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Re: Lenstest 28mm F/2.8 Ais

Bericht door emdeklerk » zo dec 27 2009 9:19 am

"Als je gaat draaien tot je camera zegt dat het scherp is, dan kan je toch net zo goed niet met de hand scherpstellen en de camera het werk laten doen???"

Ware het niet dat de huidige matglazen en DX-matglaasjes zich - volgens opgave van Oom Nikon zelve - niet meer zo heel erg goed lenen om op scherp te stellen, omdat het terwille van de helderheid grotendeels schijnt te gaan om een luchtbeeld.
En ware het niet dat de optische scherpstelhulpmiddelen als instelwig en microprisma's sinds het AF-tijdperk dus ook maar gemakshalve zijn weggelaten.
Vandaar ook de huidige terechte interesse in matglazen van derden als Katz-eye.

Maar geen nood: als gemeld zorgt Oom Nikon terwille van de compatibiliteit voor de electronische scherpstelhulp, die inderdaad gebruik maakt van de AF-module in de camera, maar die het de oplettende handleidinglezertjes mogelijk maakt ook met de oudere MF-objectieven te werken.

Waarbij ik aanteken met het E-matglas van de F-90 toch uitermate goed uit de voeten te kunnen, ook voor scherpstellen. De scherpstelindicatie gebruik ik meestal dus slechts bij slecht licht ter controle, maar het is zeker niet verboden het altijd te gebruiken.

Het gaat in het geval van de F-90 trouwens om een HP- oftewel High Eyepoint-zoeker zodat ik eventueel met brilletje op het matglas geheel kan overzien. En naar mijn beste weten heeft ieder reflexproduct van Ome Nikon tegenwoordig een HP-zoeker. Standaard.
En voor een DX-zoekertje heb je volgens mij niet eens een HP-prisma nodig.

EMdeKlerk

Isflicka

Bericht door Isflicka » zo dec 27 2009 8:09 pm

Edwin,

Dat zou voor ons niet best zijn:
Edwin schreef:De beste lens die Nikon ooit gemaakt heeft.

Edwin
Forumlid
Forumlid

Bericht door Edwin » di dec 29 2009 9:31 pm

De beste lens is misschien wat te hard geroepen door mij :oops:
In ieder geval voor mij wel.
De Ais serie is zondermeer van super kwaliteit,zeker de primes.
Vandaag een splinternieuwe 50mm f1.2 binnen gekregen.
Heerlijk om met dit soort lenzen te werken.
Ik heb alleen de 28-105 af versie nog voor de ''snelle'' kiekjes.
Voor de rest heb ik de 28mm t/m 300mm Ais serie.
boekie

Isflicka

Bericht door Isflicka » wo dec 30 2009 11:02 am

Edwin schreef:De beste lens is misschien wat te hard geroepen door mij :oops:
In ieder geval voor mij wel.
De Ais serie is zondermeer van super kwaliteit,zeker de primes.
Vandaag een splinternieuwe 50mm f1.2 binnen gekregen.
Heerlijk om met dit soort lenzen te werken.
Ik heb alleen de 28-105 af versie nog voor de ''snelle'' kiekjes.
Voor de rest heb ik de 28mm t/m 300mm Ais serie.
Naar aanleiding van jou opmerking heb ik de 28mm f2.8 AIS weer even aan een test onderworpen. De randscherpte valt mij bij deze testfoto best mee. Sinds een paar weken heb ik er ook een spliternieuwe 50mm f1.2 bij. Erg bijzonder om daar mee te werken.
Afbeelding

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo dec 30 2009 8:42 pm

"De randscherpte valt mij bij deze testfoto best mee."

Je moet ook niet alle "commentaar" zo letterlijk nemen - al zou het ding een ietsiepietsie minder scherp zijn in de randgebieden of de hoeken dan weegt dat geheel en al op tegen de vertekeningsvrijheid. Het is en blijft een top-objectief.

emdeklerk

Isflicka

Bericht door Isflicka » do dec 31 2009 10:13 am

Dit is mijn enige nikkor waar ik een haat-liefde verhouding mee heb. Als ik weer even tijd heb zal ik de Exif gegevens van m'n zwarte woud serie eens bekijken want daar zitten juist een paar vervelende platen bij (onscherpte in de hoeken). Voor mij was dat aanleiding om deze voorlopig even niet meer te gebruiken maar dat is kennelijk onterecht. Overigens heb ik deze foto bewust f5.6 gegeven en dat scheelt een slok op een borrel.
emdeklerk schreef:"De randscherpte valt mij bij deze testfoto best mee."

Je moet ook niet alle "commentaar" zo letterlijk nemen - al zou het ding een ietsiepietsie minder scherp zijn in de randgebieden of de hoeken dan weegt dat geheel en al op tegen de vertekeningsvrijheid. Het is en blijft een top-objectief.

emdeklerk

dendoor
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door dendoor » do dec 31 2009 11:20 am

Isflicka schreef:
Edwin schreef: Sinds een paar weken heb ik er ook een spliternieuwe 50mm f1.2 bij. Erg bijzonder om daar mee te werken.
Heb deze ook gekocht maar ligt al enkele dagen te wachten bij de douane in Belgie. Waarom weet ikzelf niet. Komt van de US via USPS...
Dat is balen :( :( :(

deBult

Bericht door deBult » do dec 31 2009 12:05 pm

dendoor schreef:
Isflicka schreef:
Edwin schreef: Sinds een paar weken heb ik er ook een spliternieuwe 50mm f1.2 bij. Erg bijzonder om daar mee te werken.
Heb deze ook gekocht maar ligt al enkele dagen te wachten bij de douane in Belgie. Waarom weet ikzelf niet. Komt van de US via USPS...
Dat is balen :( :( :(

Invoerrechten en BTW ben ik bang.

Isflicka

Bericht door Isflicka » do dec 31 2009 12:56 pm

Met USPS naar TNT in Nederland valt dat wel mee maar misschien ligt dat in Belgie anders.

dendoor
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door dendoor » do dec 31 2009 3:06 pm

Isflicka schreef:
Daar reken ik op maar vraag me af waarom dat zolang duurt. Als ik niet mis ben komen ze leveren EN afrekenen aan de deur. De vraag is maar wanneer.....

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”