Welkom Marco! (Heb je je al voorgesteld in de daartoe bestemde rubriek?) Leuk, een vriend van Opa Ron.
Ik vind de eerste foto erg leuk, maar ik denk dat hij iets meer contrast kan gebruiken. Net zoals die enge foto van de Inktvis trouwens. Heb je al een foto bewerkingsprogramma? Die zijn er ook al gratis, bijvoorbeeld via Picassa en het kan nooit kwaad daar een beetje mee te spelen. (Stomme vraag trouwens, want je hebt er een bewerkte foto bij staan

)
Bij het portret vind ik de onbewerkte het mooiste. Die bewerking vind ik een beetje gezocht. De onbewerkte foto 'kijkt uit beeld', zoals we dat noemen. Dat betekent dat je het hoofd teveel naar links hebt staan, waardoor je model als het ware het beeld uit kijkt. Dat wordt in het algemeen niet fraai gevonden. De uitsnede van foto 2 is mooier. Verder is ' ie denk ik iets te donker, maar zit het er wel in dat je hem beter krijgt door aan wat schuifjes te trekken in een fotobewerkingsprogramma.
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910