Winters Durgerdam

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Winters Durgerdam

Bericht door Patrick » di feb 16 2010 1:38 am

Een paar plaatjes van Durgerdam afgelopen zondag.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

Er staan er nog een paar op m'n fotopagina
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Frederix

Re: Winters Durgerdam

Bericht door Frederix » di feb 16 2010 4:02 am

Hoi Patrick,

Mooie serie van een prachtige omgeving. Jammer dat in de ijsvlakte van foto 2 helemaal geen structuur meer is te zien.

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » di feb 16 2010 9:37 am

Toch vind ik foto 2 de mooiste.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di feb 16 2010 1:22 pm

Henk schreef:Voor mij ook # 2 als favoriet. Mooi geheel. Ook zonder de structuur...

Heb je schik met je D300s?
Nummer 2 is ook mijn favoriet. Dat er geen structuur zichtbaar is, is niet zo gek. Die boot ligt best een eindje weg, en echt helder weer was het niet. Dat lijkt het misschien, omdat de boot er best contrastrijk op staat. ik heb er flink werk aan gehad om dat zo te krijgen; dat was het origineel echt niet. Dat heiige weer zorgt natuurlijk wel voor weinig contrast in de sneeuw op het ijs. Als dat er al zou zijn, want het is een egale vlakte.

De D300s bevalt prima, al denk ik dat m'n D200 hier eenzelfde beeld opgeleverd had. Belichten is ook niet zo lastig met dit soort omstandigheden; het past altijd makkelijk; je histogram valt met gemak binnen de grenzen. Wat me wel opviel is hoe betrouwbaar de belichting was. Ik denk dat de D200 hier eerder een missertje tussendoor gehad zou kunnen hebben. Denk ik, geen feit.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

terts

Bericht door terts » di feb 16 2010 2:18 pm

Om wat toe te geven aan het gevaar van die fotobewerkingsprogramma's...
Foto 2 (ook voor mij de mooiste) is misschien nog spannender te maken door het gebrek aan structuur in het ijs uit te buiten: daardoor kun je zonder problemen onderaan een stuk ijsvlakte 'bijplakken' totdat je foto vierkant wordt. Boot en achtergrond komen zo hoger in beeld, wat wellicht ook beter beantwoordt aan het gevoel van afstand dat erbij hoort.
Dat zou dan echt zijn wat ze 'bijsnijden' noemen.
't Is maar een suggestie. Het proberen waard?

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di feb 16 2010 2:46 pm

terts schreef:Om wat toe te geven aan het gevaar van die fotobewerkingsprogramma's...
Foto 2 (ook voor mij de mooiste) is misschien nog spannender te maken door het gebrek aan structuur in het ijs uit te buiten: daardoor kun je zonder problemen onderaan een stuk ijsvlakte 'bijplakken' totdat je foto vierkant wordt. Boot en achtergrond komen zo hoger in beeld, wat wellicht ook beter beantwoordt aan het gevoel van afstand dat erbij hoort.
Dat zou dan echt zijn wat ze 'bijsnijden' noemen.
't Is maar een suggestie. Het proberen waard?
Kan ik proberen. Dan ligt de boot niet meer volgens de regels van derden denk ik, maar ik kan kijken. Er is al rondom wat af, dus wie weet. Vanavond even kijken.

Je beseft toch wel dat ik nu het comfortabele Capture NX moet gaan verlaten? 8)

terts

Bericht door terts » di feb 16 2010 5:32 pm

Patrick schreef:Kan ik proberen. Dan ligt de boot niet meer volgens de regels van derden denk ik, maar ik kan kijken. Er is al rondom wat af, dus wie weet. Vanavond even kijken.
Je beseft toch wel dat ik nu het comfortabele Capture NX moet gaan verlaten? 8)
Tsja, laatst moest ik ook dat gure Photoshop in om iets op te knappen waar CNX niet op gebouwd is. Zo blijf je je bewust waar bewerking eindigt en manipulatie begint...
En wat die regels van derden betreft: zondigen is leuk, af en toe. Als je ervoor terugschrikt, plak je er toch ook een stukje lucht bij?
Overigens ligt de boot ook nu al niet op een derde van boven, en ook niet helemaal op de gulden snede.
Succes vanavond!

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo feb 17 2010 1:26 am

Vierkante versie gemaakt. Handige functie dat "Zo schalen dat de inhoud behouden blijft". Al kan dat met deze afbeelding natuurlijk bijna niet misgaan... :mryellow:

Heel mooi kwam de boot precies op 1/3 - 1/3 uit. Zeg het maar. Beter?

2b.
Afbeelding

terts

Bericht door terts » wo feb 17 2010 9:44 am

Patrick schreef:Handige functie dat "Zo schalen dat de inhoud behouden blijft". [...]
Heel mooi kwam de boot precies op 1/3 - 1/3 uit. Zeg het maar. Beter?
Nachtwerk geworden ;-)? Heb zelf die functie nog niet gevonden (ook nooit gezocht).
Wat mij betreft beter, maar ben vooral benieuwd wat je er zelf van vindt.
Ik had het nog wat extremer aangepakt, boot helemaal boven in het vierkant. De leegte van het ijs wordt dan wel heel beklemmend. Zeker bij een plaat als deze, waar niet veel op gebeurt, is een 'perfecte' 1/3-2/3-verdeling niet de meest spannende.
IJs lijkt trouwens wel roomijs, zo...

Tony D
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Tony D » za feb 20 2010 6:05 pm

terts schreef:IJs lijkt trouwens wel roomijs, zo...
Ik heb wat aan de witbalans gedaan met Photoshop.

Afbeelding

@Patrick: als ie weg moet, hoor ik het wel (of je doet het zelf :lol: )

Tony D
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, Z MC 105/2.8 VR S, Z 180-600/5.6-6.3 VR, Meike 50mmf/1.7, SB700; en medewerker bladredactie

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”