EL-Nikkor op Nikon-balg
EL-Nikkor op Nikon-balg
Een vraag: wat is de simpelste en goedkoopste manier om een EL-Nikkor vergrotingslens op een PB-4 balg te zetten?
Dus C-mount vrouwtje met F-bajonet mannetje.
De Nikon C/F adapter kost iets van 140 Euro, en dat vind ik nog even te duur. (Is aangekondigd door KameraExpress).
Bij voorbaat dank voor uw suggesties, groeten van emdeklerk
Dus C-mount vrouwtje met F-bajonet mannetje.
De Nikon C/F adapter kost iets van 140 Euro, en dat vind ik nog even te duur. (Is aangekondigd door KameraExpress).
Bij voorbaat dank voor uw suggesties, groeten van emdeklerk
-
Onlinegijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
EL - PB-4
uit de losse pols:
neem de dunste nikon-bajonet tussenring,
verwijder het pennetje dat de lens blokkeert (steekt uit),
lijm er een lensplankje op met 39 mm schroefdraad,
schroef de el-nikkor erin.
Groeten, Gijs Sandberg
neem de dunste nikon-bajonet tussenring,
verwijder het pennetje dat de lens blokkeert (steekt uit),
lijm er een lensplankje op met 39 mm schroefdraad,
schroef de el-nikkor erin.
Groeten, Gijs Sandberg
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Nikon C/F adapter ??
Je bedoeld toch niet een adapter om een CF kaartje te kunnen lezen. Nikon heeft wel een F/C adapter, bedoeld om Nikon objectieven op een professionele filmcamera te zetten. Adviesprijs van zo'n adapter is 231 Euro.
Maar het kan nog goedkoper:
neem een tweedehands bodydop, zaag daar een 39mm gat in.
Je bedoeld toch niet een adapter om een CF kaartje te kunnen lezen. Nikon heeft wel een F/C adapter, bedoeld om Nikon objectieven op een professionele filmcamera te zetten. Adviesprijs van zo'n adapter is 231 Euro.
Maar het kan nog goedkoper:
neem een tweedehands bodydop, zaag daar een 39mm gat in.
Je hebt natuurlijk volkomen gelijk voor wat betreft de adapter. Ik hoopte eigenlijk dat er een kant-en-klare adapter zou zijn als door mij omschreven, maar dan goedkoper dan bijvoorbeeld die van Novoflex.
De suggestie als in het artikel over macro in het laatste clubblad (T2-Nikonmount plus T2-Leicadraad) kende ik ook.
Maar ik ga op zoek naar een lensplankje van een oude vergroter. Nog niet zo lang geleden zag ik er wel drie staan bij de kringloop, maar nu ik er een nodig heb, zie ik ze niet...
allemaal bedankt en groeten, emdeklerk
De suggestie als in het artikel over macro in het laatste clubblad (T2-Nikonmount plus T2-Leicadraad) kende ik ook.
Maar ik ga op zoek naar een lensplankje van een oude vergroter. Nog niet zo lang geleden zag ik er wel drie staan bij de kringloop, maar nu ik er een nodig heb, zie ik ze niet...
allemaal bedankt en groeten, emdeklerk
- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
Re: EL-Nikkor op Nikon-balg
Kwam dit oude draadje nog tegen bij mijn zoektocht over gebruik van vergrotingsobjectieven uit de doka op een balg.
Inmiddels zijn er op Ebay betaalbare adapters te koop van F-mount naar M39.
emdeklerk, nog goede resultaten met de El Nikkor op de PB-4?
Ik ben benieuwd naar uw ervaringen en welke El Nikkors u uitgetest hebt.
Ik heb begrepen dat boven de 1:1 ook vergrotingslenzen als de El Nikkors het beste omgekeerd op de balg gemonteerd kunnen worden.
Deze Leitz Focotar 50/4.5 wordt het slachtoffer van mijn eerste test met een vergrotingsobjectief op de PB-6.

Inmiddels zijn er op Ebay betaalbare adapters te koop van F-mount naar M39.
emdeklerk, nog goede resultaten met de El Nikkor op de PB-4?
Ik ben benieuwd naar uw ervaringen en welke El Nikkors u uitgetest hebt.
Ik heb begrepen dat boven de 1:1 ook vergrotingslenzen als de El Nikkors het beste omgekeerd op de balg gemonteerd kunnen worden.
Deze Leitz Focotar 50/4.5 wordt het slachtoffer van mijn eerste test met een vergrotingsobjectief op de PB-6.

Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Heb er meerdere op m'n balg gehad, en dacht zo dat je met een 50 op de limit zit, qua instelmogelijkheden dan. Met een 85 of langer, zelf gebruik ik een 150 EL Nikkor, kun je balg over de gehele lengte gebruiken.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re:
Dat is er ook goedkoper:emdeklerk schreef:Ik hoopte eigenlijk dat er een kant-en-klare adapter zou zijn als door mij omschreven, maar dan goedkoper dan bijvoorbeeld die van Novoflex.
E-bay: http://cgi.ebay.nl/Adapter-Fits-Nikon-C ... 483969bf7d" onclick="window.open(this.href);return false;
Verder nog meer: http://shop.ebay.nl/i.html?_nkw=m39+Nik ... &_osacat=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Kijk wat het goedkoopst is, want diversen leveranciers met name vanuit Honkong versturen zonder extra kosten.
(Helemaal door scrollen naar onder). Kost het nog geen € 6,- Mocht je bedenkingen hebben over leveranciers in Hongkong, zelf heb ik ook goedkope spullen zonder extra kosten daar vandaan. (Een hoekzoeker voor pakweg € 35,- inclusief verzending).
Omdraaien van de lens heb je een verloop "filter"schroefdraad nodig. Dat zal ook niet zo moeilijk zijn.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Ben er door drukke werkzaamheden nog niet aan toe gekomen.
Ik ben overigens nog steeds op zoek naar een 80mm EL-Nikkor. Ik wilde graag een kwalitatief goed 6x6 vergrotingsobjectief vanwege de grotere beeldcirkel. Dit om de shiftmogelijkheid van de PB-4 zo goed mogelijk te kunnen benutten. Heb wel een supersimpele Meopta Belar 4,5/75mm met twee-componentenlijm in een Nikon bodycap gelijmd. Maar ook hiermee ben ik nog niet aan de slag kunnen gaan.
Heb een aardige collectie 50mm EL-Nikkors en Schneider Componons en Componars uit kringlopen en van rommelmarkten weggesleept.
Er liggen nog een paar projecten te wachten.
Bijvoorbeeld portretten met een Konica Hexanon GRII 150mm F9 repro-objectief op de PB-4. Op de balg komt dat tot oneindig en het heeft een aardige beeldvoordracht. Ik heb dat objectief door een instrumentmaker van een Nikon-bajonet laten voorzien - nou ja, een oude T-mount vatting passend laten maken en laten monteren.
Ook heb ik - van dezelfde afgedankte reprocamera - de 260mm F9 en de 310mm F9. Maar daarvoor moet je wel een heel andere tubus kunnen knutselen. Daarvoor is de PB-4 te kort. Deze laatste objectieven zijn ook iets te groot en te zwaar voor gewone balg-oplossingen. Van al die repro-objectieven gaan de diafragma's tot 45... Mijn ideaal is nog eens een Repro-Nikkor 135mm of 150mm te kunnen aanschaffen. Dat is echt de top in repro-objectieven.
Nu de tijd nog...
Groetend, E.M. de Klerk
Ik ben overigens nog steeds op zoek naar een 80mm EL-Nikkor. Ik wilde graag een kwalitatief goed 6x6 vergrotingsobjectief vanwege de grotere beeldcirkel. Dit om de shiftmogelijkheid van de PB-4 zo goed mogelijk te kunnen benutten. Heb wel een supersimpele Meopta Belar 4,5/75mm met twee-componentenlijm in een Nikon bodycap gelijmd. Maar ook hiermee ben ik nog niet aan de slag kunnen gaan.
Heb een aardige collectie 50mm EL-Nikkors en Schneider Componons en Componars uit kringlopen en van rommelmarkten weggesleept.
Er liggen nog een paar projecten te wachten.
Bijvoorbeeld portretten met een Konica Hexanon GRII 150mm F9 repro-objectief op de PB-4. Op de balg komt dat tot oneindig en het heeft een aardige beeldvoordracht. Ik heb dat objectief door een instrumentmaker van een Nikon-bajonet laten voorzien - nou ja, een oude T-mount vatting passend laten maken en laten monteren.
Ook heb ik - van dezelfde afgedankte reprocamera - de 260mm F9 en de 310mm F9. Maar daarvoor moet je wel een heel andere tubus kunnen knutselen. Daarvoor is de PB-4 te kort. Deze laatste objectieven zijn ook iets te groot en te zwaar voor gewone balg-oplossingen. Van al die repro-objectieven gaan de diafragma's tot 45... Mijn ideaal is nog eens een Repro-Nikkor 135mm of 150mm te kunnen aanschaffen. Dat is echt de top in repro-objectieven.
Nu de tijd nog...
Groetend, E.M. de Klerk
- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
Hans, bedankt voor je reactie.
Leon, klopt - ik heb ook net een dergelijke adapterring gekocht - maar een paar jaar geleden toen dit draadje startte waren ze nog niet zo eenvoudig te krijgen volgens mij (er werd toen veel met een T-adapter en een 42-39mm verloopring gewerkt).
emdeklerk, mooi al die projecten nog in het vooruitzicht, ik hou het voorlopig bij de kortere brandpuntsafstanden.
Leon, klopt - ik heb ook net een dergelijke adapterring gekocht - maar een paar jaar geleden toen dit draadje startte waren ze nog niet zo eenvoudig te krijgen volgens mij (er werd toen veel met een T-adapter en een 42-39mm verloopring gewerkt).
emdeklerk, mooi al die projecten nog in het vooruitzicht, ik hou het voorlopig bij de kortere brandpuntsafstanden.
Groeten - Arend / flickr
http://www.fotoshopaalten.nl/adapters-m ... 0_109.html" onclick="window.open(this.href);return false;