Verbetering foto met Capture NX (komt uit ander draadje)

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Verbetering foto met Capture NX (komt uit ander draadje)

Berichtdoor Léon Obers » vr mar 19 2010 3:05 pm

Aansluitend vanuit een ander topic: viewtopic.php?f=17&t=24175
Vanuit deze posting: viewtopic.php?p=344260#p344260

Léon Obers schreef:Afbeelding

Bestudeer ik verder wat de verdere bewerkingen zijn, zie ik dat er correcties zijn doorgevoerd bij "Snel herstellen", en een paar sturingspunten. Gezien het histogram wat rechts wat wegloopt, zodanig dat er enige clipping zou zijn, was ik benieuwd wat de basisverstelling was van de kleuraanpassingen zonder sturingspunten, dus die heb ik uitgeschakeld (3, 4, 5, 6 uitgeschakeld). Om te zien welke delen clippen kun je je met een clippingtooltje zien of de basis kleuraanpassingen optimaal zijn, door de toetscombinatie "Shift H" in te drukken. Je krijgt dan het volgende te zien:

Afbeelding

Daaruit kun je opmaken, dat er in de balken clippend wit zit, de rode vlakken duidt op clipping in slecht één of twee kleurkanalen. Praktisch komt dat laatste erop neer dat kleuren (rose jasje, handen, gezicht) dan niet de optimaal haalbare natuurlijke kleur wordt weergegeven. Er ontbreekt dan net wat detail in één of twee kleurkanalen.
Met de toetscombinatie "Shift S" zie je wat eventuele clipping is in de schaduwen.

Persoonlijk maak ik meestal correcties die net wat minder clipping veroorzaken. Die clipping hulptools (Shift S en Shift H) zijn handige tools om vlug even te kijken of je het historgram het meest optimaal opsluit. Bij fel verzadigde kleuren krijg je dikwijls die clipping in één of twee kanalen. Corrigeren van die clipping kan het verdere contrast en de frisheid van het totale beeld aantasten, en vergt dan dikwijls weer andere algemene correcties om dat weer beter te laten overkomen, wat niet altijd goed lukt. Het zijn dan keuzes die je maakt of je voor het een of het ander kiest.


Vanuit het voorgaande gegeven heb ik het het originele bestand aangepast, daar waar het juist aankomt op clipping van enkele kanalen in de hoge lichten.

Verder ben ik persoonlijk niet zo'n fan van een "hoogdoorlaat" verscherpingstechniek die Patrick en veel andere mensen toepassen. Ik vind het beeld daarmee "grof" worden. Dat heb ik veranderd in een door mijzelf veel gebruikte verscherpingstechniek, zij het dat ik die stap meestal doe in Photoshop, maar nu dus in Nikon Capture NX2. Dat is een aparte bewerking voor donkere partijen, en een aparte bewerking voor lichte partijen. Ik heb geprobeerd de kleurtoon, frisheid en mate van verscherping wel zoveel mogelijk te benaderen vanuit het voorbeeld van Patrick (die een vrij hoge mate van verscherping toepast).

Hieronder een paar 100% crops. Links telkens het door mij aangepaste bestand, rechts dat van Patrick.
(Ik hoop dat de nieuwe EXIF Viewer het beeld ook werkelijk op 100% toont, anders met de rechtermuisknop alleen afbeelding kiezen).

Verbetering van het detail in de hoge lichten. Let vooral ook op de betere kleurstelling van de lichte balk.
Verder de vermindering van ruis die enkel alleen al voortkomt door niet een hoogdoorlaat verscherpingstechniek te gebruiken.
Afbeelding

Idem een betere doortekening van het tasje, en betere kleurstelling daarvan. Hier is duidelijk ook het effect te zien wat een hoogdoorlaat verscherping doet op de structuur van de spijkerbroek. Het wordt er grof van.
Afbeelding


Verbetering van de huidtint op de vingers waar het licht opvalt.
(Vingers van de hand aan de rechterkant van de foto)
Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Overigens een erg goed objectief dat gebruikte Nikkor 80-200m/2.8 AF-S zoomlensje.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op vr mar 19 2010 3:37 pm, 4 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Verbetering foto met Capture NX (komt uit ander draadje)

Berichtdoor Patrick » vr mar 19 2010 3:31 pm

Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26851


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Verbetering foto met Capture NX (komt uit ander draadje)

Berichtdoor Patrick » vr mar 19 2010 3:40 pm

Léon Obers schreef:Overigens een erg goed objectief dat gebruikte Nikkor 80-200m/2.8 AF-S zoomlensje.

Deze stop ik alvast even in m'n zak. :mryellow: :mryellow: :mryellow: Heb je zitten pixelpeepen in de hoekjes? :twisted: Ik ben er in ieder geval heel tevreden over. Geen VR, wat vierkant en log (niks "lensje" aan!), maar verder subliem wat mij betreft.

Voor de bewerking die je doet ga ik vanavond of morgen even goed zitten.

Hoogdoorlaat: en ik maar denken dat mijn hoogdoorlaat 1 pixel/75% een onschuldig dingetje was. Ik prak het zo'n beetje standaard aan het eind van elke fotobewerking. Niet meer doen dus... :(

Wat is die speciale verscherpingmethode van je Léon? Kan je zoiets in een Capture NX stap opslaan (en deze kant op sturen :wink: )?

Een ander punt is de ruis. Dit is ISO 400 meen ik. Best veel ruis eigenlijk. Ik zag zoiets ook in een vrije heldere achtergrond in een andere foto, die ik binnenkort wilde plaatsen. Niet storend als je het geheel bekijkt, maar toch wel behoorlijk aanwezig als je richting 100% gaat. En dat bij een goed belichte foto!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26851


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Verbetering foto met Capture NX (komt uit ander draadje)

Berichtdoor ReneG » vr mar 19 2010 3:59 pm

Patrick schreef:Wat is die speciale verscherpingmethode van je Léon? Kan je zoiets in een Capture NX stap opslaan (en deze kant op sturen :wink: )?


Ik ben nu ook nieuwsgierig. :mryellow:
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Verbetering foto met Capture NX (komt uit ander draadje)

Berichtdoor Robin » vr mar 19 2010 4:24 pm

En dan te bedenken dat Johan Kerver het Hoogdoorlaat de ultieme verscherping vind.

Ik ben benieuwd naar de methode van Leon in Capture NX2
Greetz... Robin

It's nice to be important, but it's more important to be nice.
Gebruikersavatar
Robin

Forumlid
Berichten: 2387


Locatie: Grootebroek
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Verbetering foto met Capture NX (komt uit ander draadje)

Berichtdoor Patrick » vr mar 19 2010 4:38 pm

theshadow schreef:En dan te bedenken dat Johan Kerver het Hoogdoorlaat de ultieme verscherping vind.

Onder andere door hem deed ik het vrij achteloos... Wellicht is mijn luiheid om niet steeds op 100% te gaan kijken en de verscherping per geval in te stellen gewoon fout.

Ach, ik zal wel nooit een verscherpingsexpert worden. Blijkbaar is het bij in ieder geval een van m'n objectieven ook niet echt of minder nodig. :)
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26851


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Verbetering foto met Capture NX (komt uit ander draadje)

Berichtdoor Robin » vr mar 19 2010 5:00 pm

Patrick schreef:
theshadow schreef:En dan te bedenken dat Johan Kerver het Hoogdoorlaat de ultieme verscherping vind.

Onder andere door hem deed ik het vrij achteloos... Wellicht is mijn luiheid om niet steeds op 100% te gaan kijken en de verscherping per geval in te stellen gewoon fout.

Ach, ik zal wel nooit een verscherpingsexpert worden. Blijkbaar is het bij in ieder geval een van m'n objectieven ook niet echt of minder nodig. :)


Eerlijkheid halve moet ik bekennen dat ik het ook gebruik dit omdat Un-sharpmasker prut is en dit wel degenlijk beter is voor de details dan Un-sharpmasker.(Heb dit op een 100% vergroting een keer geprobeerd)

Maar ik ben nieuwsgierig hoe Leon het doet!
Greetz... Robin

It's nice to be important, but it's more important to be nice.
Gebruikersavatar
Robin

Forumlid
Berichten: 2387


Locatie: Grootebroek
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Verbetering foto met Capture NX (komt uit ander draadje)

Berichtdoor Léon Obers » vr mar 19 2010 5:27 pm

Patrick schreef:Hoogdoorlaat: en ik maar denken dat mijn hoogdoorlaat 1 pixel/75% een onschuldig dingetje was. Ik prak het zo'n beetje standaard aan het eind van elke fotobewerking. Niet meer doen dus... :(

Wat is die speciale verscherpingmethode van je Léon? Kan je zoiets in een Capture NX stap opslaan (en deze kant op sturen :wink: )?

Nu ja, als je vanavond je aangepaste bestandje bekijkt, zul je het zelf wel in de bewerkingslijst vinden.

Voor Photoshop heb ik dat als eens eerder gepost, met een filmpje erbij welke methode ik gebruik:
viewtopic.php?p=340872#p340872
EDIT: Dit staat dus los van de methode die ik nu in het bestand van Patrick in Capture NX2 heb gedaan.
Dus of in Photoshop doen, of in Capture NX2. Niet in beide !!!Het zijn enkel vergelijkbare methodes met min of meer hetzelfde effect om dat in 2 verschillende softwarepakketten te kunnen bewerkstelligen.

Voor Capture NX2 (Alle voorbeelden in deze draad zijn in Capture NX2 gedaan).

Voor de camera-setting (D700) gebruik ik als default 2 of 3 (1 puntje onder de default standaardwaarde of standaard).
Het Patrick bestand (Nikon D300s) heb ik op waarde 3 gezet. Van daaruit een extra unsharp masker.
Hieronder een plaatje van de settings. Dus 2x een verscherping. Let daarbij op de overvloeimodes en dekking.
De verscherping is voor lichte overgangen verschillend dan met de donkere overgangen. Vandaar 2 "lagen" van verscherping.
De straal is een vrij lage waarde waardoor de "halo" fijner is, en meer verfijnt detail overeind blijft.
Met het schuifje van de dekking kun je "on the fly" interactief op je beeld de mate van verscherping afstellen.
In de regel minder verscherping voor de lichte overgangen (dat ziet er al gauw te ver over-scherpt uit) dan voor de donkere.

Bij erg hoge ISO-waarden gebruik ik mogelijk wel een hogere waarde voor de straal. Daarbij een drempel tussen 1 en 3 om de ruis minder te accentueren. Wil je standaard net dat puntje zachtere ruis hebben is een drempel van 1 meestal net goed. Bij de hoge waarden van een drempel krijg je teveel verscherping van contouren tegenover effen vlakken, en krijgt het een onnatuurlijke look.

Afbeelding

Nadeel en uitkijken bij deze verscherpingsmethode is dat bij hele fijne scherpe details er sensor pixel artifacten als eigenschap van de camera-sensor de kop op gaan steken.
Zie het eerder geposte voorbeeld (tevens hieronder), op de linkerfoto de tekst van de Delfts blauwe molen "tulpje, bloempje - Holland", en de rood omlijnde molenwieken links met die kruissteek borduurseltjes erin. Bedenk wel dat dit allemaal 100% crops zijn heh. Op een afdruk zie je er niks van. :)

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Léon Obers op vr mar 19 2010 6:54 pm, 6 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Verbetering foto met Capture NX (komt uit ander draadje)

Berichtdoor Léon Obers » vr mar 19 2010 5:30 pm

theshadow schreef:omdat Un-sharpmasker prut is en dit wel degenlijk beter is voor de details dan Un-sharpmasker.(Heb dit op een 100% vergroting een keer geprobeerd)

Maar ik ben nieuwsgierig hoe Leon het doet!

Met......... UNSHARP MASK :lol: :lol:
Je moet wel goede waarden gebruiken, en meer ervaring opdoen wat je met standaardtools uiteindelijk wel degelijk goed voor elkaar kunt krijgen. De kneep zit hem in een zo klein mogelijke straal gebruiken, met relatief een hoge waarde voor de intensiteit.
In Photoshop gebruik ik doorgaans een straal van 0,3 (een straal van 0.2 is meestal net te weinig om met 500% op te krikken).
Verder met die laag iets "teveel" verscherpen waardoor je met de dekking het percentage naar beneden gaat schuiven. Dan komt als het ware een zachte onverscherpte onderlaag er nog wat doorheen. Die maakt het dan milder.

Op de keper beschouwt zijn er "officieel" wel betere methoden, met maksers en actions, die net die laatste artifacten weghalen en de puntjes op de i zetten. Maar er is voor mij ook een limit. Het moet wel behapbaar blijven en niet een intensieve bewerking op zich worden voor 1 tool.

In Photoshop heb ik een action, waarbij ik de dekking dus alleen hoef bij te regelen voor optimaal resultaat.
In Capture NX kun je die twee regels ook gewoon kopiëren en er met de dekking slider even mee schuiven voor het beste resultaat.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op vr mar 19 2010 5:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Verbetering foto met Capture NX (komt uit ander draadje)

Berichtdoor george013 » vr mar 19 2010 5:44 pm

Leon,
Ik dacht al gelezen te hebben dat je het in PS deed. Kon het niet meer terug vinden.
Wat is het verschil tussen Shift S en H enerzijds en de dubbele drempel anderzijds. Ze geven niet hetzelfde weer.
George
george013



Onderwerp:

Re: Verbetering foto met Capture NX (komt uit ander draadje)

Berichtdoor Léon Obers » vr mar 19 2010 6:02 pm

george013 schreef:Leon,
Ik dacht al gelezen te hebben dat je het in PS deed. Kon het niet meer terug vinden.
Wat is het verschil tussen Shift S en H enerzijds en de dubbele drempel anderzijds. Ze geven niet hetzelfde weer.
George

Het voorbeeld hierboven van Patrick is wel degelijk in Capture NX2. Het zijn screenshots van de geopende bestanden in capture NX2.

Die shift S en H hebben niks met verscherping te maken. Het is een hulpmiddel om te kijken wat er aan de schaduwkant of bij de hoge lichten kant aan clipping zit. Gewoon uitproberen, dan zie je wat er gebeurt.
Shift S = Shift Shadow
Shift H = Shift Highlights

De drempel in de bewerkingslijst bij vescherping, is een waarde waarbij verscherping wel of niet plaats gaat vinden. De drempel zit hem dan hierin dat egale vlakken niet worden verscherpt, dan heb je ook vlakken waar enigszins detail in begint te komen, die op een gegeven moment wel worden verscherpt. Bij contouren volle verscherping. Bij een drempelwaarde van 0 heb je verscherping van alles, ook in de fijnste details en ruis. Bij 2 of 3 wordt de ruis nog enigszins vermeden, bij 4-5 worden "flauwe" details misschien ook nog wat vermeden in de verscherping en heb je alleen verscherping (in ieder procentueel het meeste) bij duidelijke details en contouren.

In Photoshop kun je dat vrij goed inzichtelijk maken. Om te begrijpen hoe het werkt kun je simpel een testje doen en extreme waarden gaan invoeren en dan kijken wat er gebeurd.
Zet een straal van 10, drempel 5 en schuif dan maar eens met de intensiteit. Zet daarna de drempel op 0 en schuif weer met de intensiteit.
Kijk naar de ruis in egale vlakken en vlakken waar nog net detail in zit versus sterke contouren.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op vr mar 19 2010 6:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Verbetering foto met Capture NX (komt uit ander draadje)

Berichtdoor Robin » vr mar 19 2010 6:09 pm

Léon Obers schreef:
theshadow schreef:omdat Un-sharpmasker prut is en dit wel degenlijk beter is voor de details dan Un-sharpmasker.(Heb dit op een 100% vergroting een keer geprobeerd)

Maar ik ben nieuwsgierig hoe Leon het doet!

Met......... UNSHARP MASK :lol: :lol:
Je moet wel goede waarden gebruiken, en meer ervaring opdoen wat je met standaardtools uiteindelijk wel degelijk goed voor elkaar kunt krijgen. De kneep zit hem in een zo klein mogelijke straal gebruiken, met relatief een hoge waarde voor de intensiteit.
In Photoshop gebruik ik doorgaans een straal van 0,3 (een straal van 0.2 is meestal net te weinig om met 500% op te krikken).
Verder met die laag iets "teveel" verscherpen waardoor je met de dekking het percentage naar beneden gaat schuiven. Dan komt als het ware een zachte onverscherpte onderlaag er nog wat doorheen. Die maakt het dan milder.

Op de keper beschouwt zijn er "officieel" wel betere methoden, met maksers en actions, die net die laatste artifacten weghalen en de puntjes op de i zetten. Maar er is voor mij ook een limit. Het moet wel behapbaar blijven en niet een intensieve bewerking op zich worden voor 1 tool.

In Photoshop heb ik een action, waarbij ik de dekking dus alleen hoef bij te regelen voor optimaal resultaat.
In Capture NX kun je die twee regels ook gewoon kopiëren en er met de dekking slider even mee schuiven voor het beste resultaat.


Interessant.
Hier ga ik toch eens mee aan de slag. Deze methode kan ik nog niet: Lichter/Donkerder.

De drempel gebruik je alleen om ruis te onderdrukken/ minder te accentueren?
Greetz... Robin

It's nice to be important, but it's more important to be nice.
Gebruikersavatar
Robin

Forumlid
Berichten: 2387


Locatie: Grootebroek
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Verbetering foto met Capture NX (komt uit ander draadje)

Berichtdoor george013 » vr mar 19 2010 6:12 pm

Ik bedoel ook hoge en lage lichten. En met de dubbele drempel die van het histogram.
Simpel gezien zouden de hoge lichten bij weergave via dubbele drempel en Shift-H hetzelfde moeten zijn. Er zit echter een verschil in die ik niet kan bevatten.
Zo ook met de lage lichten en Shift-S
George
george013



Onderwerp:

Re: Verbetering foto met Capture NX (komt uit ander draadje)

Berichtdoor Léon Obers » vr mar 19 2010 6:17 pm

theshadow schreef:De drempel gebruik je alleen om ruis te onderdrukken/ minder te accentueren?

Inderdaad. Bij lage ISO-waarden zet ik de drempel op 0
Hoe lager de drempel hoe meer natuurlijk een beeld overkomt, bij te grote verschillen wordt het te kunstmatig, plastic-achtig.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Verbetering foto met Capture NX (komt uit ander draadje)

Berichtdoor Léon Obers » vr mar 19 2010 6:37 pm

george013 schreef:Ik bedoel ook hoge en lage lichten. En met de dubbele drempel die van het histogram.
Simpel gezien zouden de hoge lichten bij weergave via dubbele drempel en Shift-H hetzelfde moeten zijn. Er zit echter een verschil in die ik niet kan bevatten.
Zo ook met de lage lichten en Shift-S

Dubbele drempel bij histogram (een vinkje plaatst bij dubbele drempel) is enkel een tool om de lichtste en donkerste delen in een foto te zoeken om daar je wit- en zwartpunt pipetje neer te kunnen zetten, wil je handmatig die punten zoeken. Niks meer niks minder. Het zegt niks over clipping, want ook in totaal niet clippende zacht van contrast zijnde beelden heb je altijd ergens een lichtste en een donkerste beelddetail. Dan ga je aan die begin en eindpunten schuiven om het te vinden. Daar ga je dan juist die pipetjes neerzetten om het beeld tussen een zwart- en witpunt op te krikken.

Vink je die dubbele drempel bij het histogram-venster niet aan, maar vul je onderin bij "Begin" en "Einde" bij alle twee 255 in, zie je hetzelfde als met Shift H. Vul je in beide 0 in, is dat hetzelfde als Shift S. Alleen in een ander contrasterende kleurstelling.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op vr mar 19 2010 6:43 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten