Ik moet binnenkort een opdracht gaan doen, en vroeg mij af of de Tiff bestanden in de D2Xs hier voldoende geschikt voor zijn.
Ik ga ook de D300s gebruiken, en hierbij dezelfde vraag.
De opdrachtgever wil een aanlevering van jpeg s, jpeg l en ook nog Tiff.
Kan ik niet beter de foto's in raw maken en deze omzetten in Tiff in PS of Nx????
Zoiezo vraag ik mij af hoe de toelevering gebruikelijk is bij een opdracht...
Alvast bedankt, grt Ed
D2Xs en Tiff
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: D2Xs en Tiff
Fotograferen kun je het beste doen in RAW. Van daaruit in een goede RAW-converter (Nikon Capture NX) je bestanden bewerken, daarna naar TIF wegschrijven en dan in eerste instantie nog in 16-bits per kanaal, mochten de mogelijkheden van verwerking in de RAW converter onvoldoende zijn. In Photoshop verder verwerken, en als dan alles klaar is in TIF-8 bits wegschrijven, c.q. in JPG, naar gelang wat een opdrachtgever wenst.
Wel netjes in een gekalibreerde kleur workflow werken. Monitor gekalibreerd, gebruik Adobe RGB als kleurruimte en laat de profielen in je bestanden zitten. Bij aflevering schrijf er eventueel specifiek bij dat je bestanden in de kleurruimte Adobe RGB zijn opgemaakt om misverstanden te voorkomen, en dat bestanden voor eventueel internetgebruik geconverteerd moeten worden naar sRGB. (Het is niet de eerste keer dat opdrachtgevers geen goed kleurmanagement in hun workflow hanteren).
Bij aflevering is het raadzaam even na te vragen voor welke doeleinden je foto's gebruikt worden. Gaat het om drukwerk van kleine foto-afbeeldingen lever dan beter bestanden aan die niet veel groter zijn dan dat er gebruikt gaat worden. Bijv. als plaatjes niet groter worden dan 10x15 cm, lever dan niet de high res beelden aan die een formaat van 30x36 cm vullen in 300 dpi (ppi).
Wel netjes in een gekalibreerde kleur workflow werken. Monitor gekalibreerd, gebruik Adobe RGB als kleurruimte en laat de profielen in je bestanden zitten. Bij aflevering schrijf er eventueel specifiek bij dat je bestanden in de kleurruimte Adobe RGB zijn opgemaakt om misverstanden te voorkomen, en dat bestanden voor eventueel internetgebruik geconverteerd moeten worden naar sRGB. (Het is niet de eerste keer dat opdrachtgevers geen goed kleurmanagement in hun workflow hanteren).
Bij aflevering is het raadzaam even na te vragen voor welke doeleinden je foto's gebruikt worden. Gaat het om drukwerk van kleine foto-afbeeldingen lever dan beter bestanden aan die niet veel groter zijn dan dat er gebruikt gaat worden. Bijv. als plaatjes niet groter worden dan 10x15 cm, lever dan niet de high res beelden aan die een formaat van 30x36 cm vullen in 300 dpi (ppi).
Vriendelijke groet, Léon Obers
Bedankt voor je snelle reactie, ze vragen wel hoge resolutie, de afbeeldingen worden gebruikt in een magazine en ik denk dat de grootste foto misschien bladvullend is vragen ze tog een hoge resolutie.
Die 8 bits Tiff uitvoer van PS is zeker standaard uitvoer??
Wel bedankt voor de tip van de sRGB, dit zal ik zeker doorgeven, aangezien ik mijn foto's altijd converteer naar Adobe RGB 1998 voor mijn afdrukken.
grt Ed
Die 8 bits Tiff uitvoer van PS is zeker standaard uitvoer??
Wel bedankt voor de tip van de sRGB, dit zal ik zeker doorgeven, aangezien ik mijn foto's altijd converteer naar Adobe RGB 1998 voor mijn afdrukken.
grt Ed
- Léon Obers
- Forumlid
Die opdrachtgever gaat verder toch niks meer bewerken aan die bestanden, dus heeft 16 bits geen nut om het daarin aan te leveren. Dat is alleen maar onnodige balast in geheugen en/of bandbreedte als je het via internet verstuurt. Nog nooit meegemaakt dat een opdrachtgever 16-bits vroeg. Of het dan verder TIF moet zijn of JPG, zijn de meningen verdeeld. Niemand kan als het uiteindelijke resultaat bereikt is en je geen bewerkingen meer doet het verschil waarnemen tussen een TIF-bestand en een JPG-bestand. Zelf vind ik het onzin om TIF aan te leveren, maar als ze dat perse willen hebben, ga ik er niet om malen. JPG is ook prima, zou je twijfel hebben over de kwaliteit ga dan niet lager in de compressie dan waarde "10" in Photoshop (12 kan ook).Edje schreef: Die 8 bits Tiff uitvoer van PS is zeker standaard uitvoer??
Je zegt dat je je foto's "converteert" naar Adobe RGB 1998. Houdt dat in dat je eerder wel met een andere kleurruimte begint zoals sRGB?Edje schreef: Wel bedankt voor de tip van de sRGB, dit zal ik zeker doorgeven, aangezien ik mijn foto's altijd converteer naar Adobe RGB 1998 voor mijn afdrukken.
Want in dat geval heeft een conversie geen zin. sRGB is een kleinere kleurruimte dan Adobe RGB. Bij conversie van sRGB naar Adobe RGB houdt je dezelfde "te kleine" kleurruimte over.
Begin in de camera of anders wel in de RAW-converter direct met Adobe RGB als kleurruimte als basis, en blijf er altijd in werken.
Alleen voor web-gebruik van je foto's converteren naar sRGB. (Of bij foto printcentrales die in sRGB werken).
Nee, ik schiet altijd in RGB, maar ik begreep dat Nikon's RGB altijd nog om moesten gezet worden in PS omdat je anders toch een kleur afwijking kon krijgen.
Maar bedankt, dat je dat er even uitgelicht hebt..
Maar bedankt, dat je dat er even uitgelicht hebt..
- Léon Obers
- Forumlid
De "Nikon Adobe RGB 4.0.0.3000" notatie (als tag in bestandsgegevens weergegeven) komt overeen met "Adobe RGB (1998)". Je krijgt om die reden dan ook geen foutmelding indien je Photoshop in de "Adobe RGB (1998)" kleurruimte hebt vastgesteld en je de "Nikon Adobe RGB 4.0.0.3000" bestanden binnen laadt. (Indien je onder opties van Photoshop die foutmeldingen hebt aangevinkt als het verkeerd zou zijn).
In het geval dat je perse de naamgeving als "Adobe RGB (1998)" wilt vastleggen zou ik geen conversie doen, maar hooguit het "Adobe RGB (1998)" profiel toewijzen. Weet je zeker dat er niks verandert of verloren gaat.
In het geval dat je perse de naamgeving als "Adobe RGB (1998)" wilt vastleggen zou ik geen conversie doen, maar hooguit het "Adobe RGB (1998)" profiel toewijzen. Weet je zeker dat er niks verandert of verloren gaat.