De vraag is vooral: Wat wil je met de lens doen? Wat voor foto's wil je maken? Voor alles wat groter is dan een vlinder heb je namelijk niet per se een macrolens nodig. Mijn ervaring is dat je het beste met een goedkope lens kunt beginnen en als je dan tegen beperkingen aanloopt, dan kun je altijd nog een betere en duurdere lens kopen. Dan weet je ook wat het verschil is en waarom je de andere lens koopt. Ik heb heel veel natuurfoto's gemaakt met een simpele Nikon 28-80 en een 80-200 mm. Daar kun je ook prachtige foto's mee maken...
Waarom voldoet de telelens die je nu hebt niet voor de foto's die je wilt maken? Te onscherp, te traag, te groot, te ... Noem maar op, als je daar het antwoord op hebt gevonden, dan wordt het ook makkelijker om te bedenken wat je wel wilt.
Maar goed, mocht je toch een losse macrolens willen voor kleine dingen dan zou ik me niet al te druk maken over kwaliteit. Ze zijn allemaal goed.
Volgens mij maakt de kwaliteit dus niet zo heel veel uit. Het is net als met auto's de één koopt eenToyota en de ander koopt een Peugeot. Ze zijn allebei goed. Het licht er ook aan welke je het fijnste vind in gebruik en welk merk je het meeste aanspreekt.
Voor natuurfotografie vind ik 200 mm macro het meest ideale,Ik denk dus dat je het beste een langere lens kunt kopen, 150, 180 of 200 mm. Deze kun je namelijk gebruiken voor planten, insecten en voor vogels. Met de 200 mm Nikon macro lens kun je namelijk ook perfect scherpe afbeeldingen van vogels maken!
voordelen 200mm:
redelijk compact tov langere telelens
makkelijk mee te nemen
snel met scherpstellen
geen losse telelens meer nodig
één lens voor alles wat je wilt
nadelen 200mm
duurder
niet geschikt voor landschappen
Succes ermee