Vraag over Nikon 500 F4- AIP ED

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Vraag over Nikon 500 F4- AIP ED

Berichtdoor ton » zo mei 23 2010 8:58 pm

Is er iemand die mij wat informatie kan geven over deze lens ,
ik weet dat hij in 1988 voor het eerst in de verkoop is gekomen tot 2005 , stel dat ik hem aanschaf en er gaat iets stuk is hij dan nog te repareren bij Nikon ,
of heb ik dan een probleem ? het hangt een beetje af wat ik voor reacties hier krijg of ik hem koop , de twijfel is groot maar de mm zijn welkom :? .
Groeten Ton .
Gebruikersavatar
ton

Forumlid
Berichten: 1494


Locatie: Volendam
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vraag over Nikon 500 F4- AIP ED

Berichtdoor a90 » zo mei 23 2010 9:37 pm

Ton,

Volgens mij kun je zaken als herstelbaarheid van een objectief beter gelijk aan de hersteller vragen, die zal tenslotte eventuele reparaties moeten uitvoeren. Op dit forum zitten naar mijn weten geen monteurs van Nikon service.

De 500 Ai-p is een MF objectief die echter wel is voorzien van een CPU, dit in tegenstelling tot de Ai-s varianten. Er kunnen in ieder geval geen voor de hand liggende zaken stuk als de AF motor of de VR. Gewoon een lekkere handmatige lens.

Hier is een stukje over te lezen, wel een mooi ding ! http://www.mir.com.my/rb/photography/co ... /500mm.htm
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vraag over Nikon 500 F4- AIP ED

Berichtdoor emdeklerk » zo mei 23 2010 9:43 pm

Het objectief dat je noemt (500 F4- AIP ED) ken ik niet, staat ook niet in de literatuur.

Braczko geeft de volgende types:
1.) Nikkor 4/500 mm IF-ED P, start 1988. MF-objectief, maar met de chip en de contacten zoals die toen in de AF-objectieven in zwang kwamen zodat o.a. matrixmeting mogelijk was.
2.) AF-I Nikkor D 4/500 mm IF-ED, start 1993. AF-objectief, maar met geïntegreerde kernloze scherpstelmotor. Dit is dus GEEN AF-S Silent-Wave motor, de Canon-patenten waren nog een probleem. Voor zover bekend zijn hier GEEN reserve-onderdelen meer voor, dus als dat motortje het begeeft heb je een probleem. MF zal dan overigens nog wel mogelijk zijn, denk ik zo. Heeft een ingebouwd planparallel geslepen glaselement ter bescherming van de frontlens. (Jawel... een beschermfilter...)
3.) AF-S Nikkor D 4/500 mm IF-ED, start 1996. Als nr. 2, maar dan wel met de AF-S motor. De filterlade heeft nu schroefdraad voor alomtegenwoordige 52mm filters.
4.) AF-S Nikkor D 4/500 mm II IF-ED, start mei 2001. Lichter van gewicht, nu 3,2 in plaats van 4,2 kg. Kortste afstandsinstelling nu 4,6 m bij AF, 4,4 m bij MF. Was altijd 5 m.

Groet, emdeklerk
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Vraag over Nikon 500 F4- AIP ED

Berichtdoor a90 » zo mei 23 2010 9:55 pm

TS heeft waarschijnlijk deze advertentie gelezen

http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?p=7 ... 1b1177be72
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vraag over Nikon 500 F4- AIP ED

Berichtdoor emdeklerk » zo mei 23 2010 10:24 pm

Dan mag die verkoper wel even goed lezen wat er nu precies op het objectief staat...
Gelukkig heeft hij het niet over een Nikor voor op een Nikkon...

Maar ik denk ook dat het hier gaat om het objectief dat ik als nr. 1 gaf, met dank aan Peter Braczko.
Gewicht is 2,950 kg. En ook bij dit objectief: "UV-Frontschutzfilter fest eingebaut".
Hoe komen ze er op hè, een beschermfilter monteren... Zeker leergeld betaald met ED-glas als eerste element...

Overigens kan ik altijd genieten van een Duitse productomschrijving als van Braczko.

Nikkor 4/500 mm IF-ED P
Brennweite/Bildwinkel: 500 mm / 5 (graden)
Blenden: 4 bis 22
Distanzskala: (oneindig) - 5 Meter
Linsen/Gruppen: 8/6
Filtergewinde: Halterung fúr 39-mm-Filter und Gelatinefilter, (komt-ie...) UV-Frontschutzfilter fest eingebaut
Sonnenblende: HK-12
Erscheinungsjahr: 1988
Gewicht: 2950 Gramm

"Dieses Tele-Nikkor entwickelte sich zum Geheimtip, vor allem bij den Sportfotografen machte es sich unentbehrlich. Diese Anerkennung holte es sich durch die für diese Brennweite nog günstige Lichtstärke und das noch gut beherrschbare Gewicht. Vorteilhaft ist auch der breite Ring für die schnelle Blendenverstellung. Das 4/500-P besitzt als erste Nicht-AF-Nikkor eine integrierte CPU-Einheit für den elektronischen Datenaustausch zwischen Kamera und Objektiv, es trägt daher die Zusatzbezeichnung P, dieser Buchstabe steht für "programmiert". Das 4/500 ist noch nicht für den Autofokus-Betrieb vorbereitet, diesen Nachteil wiegt die sehr leicht fokussierbare Entfernungseinheit wieder auf, sie ist mit Daumen und Zeigefinger schnell zu verstellen. Zur Ausstattung gehört ein verstell- und arretierbarer Stativring."

Kortom: top. Zou ik niet lang over nadenken, als de prijs geen probleem is. Weinig elementen, ED, geen kwetsbare toeters en bellen in het AF-gebeuren, superlichte MF-scherpstelling, geen VR maar gewoon een echte-mannen-met-statief-aansluiting, door de chip/contacten geheel compatibel met moderne camera's van de digitale levensovertuiging...

emdeklerk

Na terechte opmerking van Flitslicht (waarvoor dank) even de ingetikte gewichten nagelopen & gecorrigeerd...
Aanhangwagentje niet nodig, maar in de gemiddelde fototas zal het ding ook niet snel passen...
Laatst gewijzigd door emdeklerk op ma mei 24 2010 10:03 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Vraag over Nikon 500 F4- AIP ED

Berichtdoor Hans Braakhuis » ma mei 24 2010 7:43 am

de adviesprijs in 1988 was ruim 7000 euro. En in de winkel was het vast niet veel goedkoper.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vraag over Nikon 500 F4- AIP ED

Berichtdoor flitslicht » ma mei 24 2010 9:23 am

emdeklerk schreef:Gewicht is 2950 kg. En ook bij dit objectief: "UV-Frontschutzfilter fest eingebaut".


Hopen dat er ook een aanhangwagentje vast onder is gemonteerd :wink:
flitslicht



Onderwerp:

Re: Vraag over Nikon 500 F4- AIP ED

Berichtdoor ruud » ma mei 24 2010 10:54 am

Tja flip hij weegt toch nog één kilo minder dan de huidige vr versie .
ruud

Forumlid
Berichten: 1774


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vraag over Nikon 500 F4- AIP ED

Berichtdoor yoyo » ma mei 24 2010 11:08 am

Licht ding. Dat is het huidige 300VR territorium...
yoyo



Onderwerp:

Re: Vraag over Nikon 500 F4- AIP ED

Berichtdoor ton » ma mei 24 2010 1:23 pm

emdeKlerk schreef ,

Kortom: top. Zou ik niet lang over nadenken, als de prijs geen probleem is. Weinig elementen, ED, geen kwetsbare toeters en bellen in het AF-gebeuren, superlichte MF-scherpstelling, geen VR maar gewoon een echte-mannen-met-statief-aansluiting, door de chip/contacten geheel compatibel met moderne camera's van de digitale levensovertuiging...

kijk dit is een antwoord , emdeklerk het statief is geen probleem heb de Gitzo gt 3541 serie 3 die draagt het totaal gewicht met gemak , ik ben er achter dat hij van 1998 is .

een aanhangwagentje ach niet belangrijk , wat hij nieuw gekost heeft ook niet , :wink:
ik ben er wel uit iedereen bedankt voor de reacties :) .
Groeten Ton .
Gebruikersavatar
ton

Forumlid
Berichten: 1494


Locatie: Volendam
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten