Mijn eerste bruiloft !! plus 2 x update
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
Re: Mijn eerste bruiloft !! plus update
Hier zal jouw bruidspaar heel erg blij mee zijn. Petje af Tiny!
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
Respect!
Ik vind het erg mooi hoe je de foto's in een collage hebt verwerkt. Dat geheel vind ik vaak sprekender dan losse foto's geplaatst zou hebben. Je vertelt er een verhaal mee en dat is naar mijn idee erg leuk. Zou ik voor mijn eigen trouwfoto's ook wel willen
. Die hebben wij een half jaar geleden allemaal zonder zoiets gekregen (zo ook afgesproken). Toch maar een keer een cursus fotobewerking volgen dan.
Ik vind het erg mooi hoe je de foto's in een collage hebt verwerkt. Dat geheel vind ik vaak sprekender dan losse foto's geplaatst zou hebben. Je vertelt er een verhaal mee en dat is naar mijn idee erg leuk. Zou ik voor mijn eigen trouwfoto's ook wel willen

-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Iedereen weer bedankt voor de mooie woorden en complimenten.
@Matthieu,
wat de handjes betreft snap ik goed dat je dat zegt.
Ik heb het zonder geprobeerd, was ook mooi, maar op het moment van het ontwerpen van de collage won de versie met handjes het.
Het bruidspaar voorzie ik van beide versies, kunnen ze zelf kiezen.
@Tina,
Tja, alleen wat foto's achter elkaar kan mooi zijn, maar met een collage vullen de foto's elkaar aan, je krijgt dan een toegevoegde waarde van het geheel mijn inziens.
Zo worden de wat minder sterke foto's opgewaardeerd, en doen ze mee voor het complete verhaaltje.
@Henk,
De handjes zijn al besproken bij de reactie op Matthieu, de ruis heb ik niet extra toegevoegd, maar is denk ik ontstaan door de berwerking van de achtergrond.
De composities van bruid en bruidegom heb je gelijk in, maar dat is dan het nadeel als je meeloopfotograaf bent.
Er staat een dure professionele videoman in je nek te hijgen
en een hoofdfotograaf die haar shots ook moet maken vanzelf.
En er is maar een goede plek voor zulke opnames, en die heb ik dus aan me voorbij moeten laten gaan.
vrgr,
Tiny

@Matthieu,
wat de handjes betreft snap ik goed dat je dat zegt.
Ik heb het zonder geprobeerd, was ook mooi, maar op het moment van het ontwerpen van de collage won de versie met handjes het.
Het bruidspaar voorzie ik van beide versies, kunnen ze zelf kiezen.

@Tina,
Tja, alleen wat foto's achter elkaar kan mooi zijn, maar met een collage vullen de foto's elkaar aan, je krijgt dan een toegevoegde waarde van het geheel mijn inziens.
Zo worden de wat minder sterke foto's opgewaardeerd, en doen ze mee voor het complete verhaaltje.
@Henk,
De handjes zijn al besproken bij de reactie op Matthieu, de ruis heb ik niet extra toegevoegd, maar is denk ik ontstaan door de berwerking van de achtergrond.
De composities van bruid en bruidegom heb je gelijk in, maar dat is dan het nadeel als je meeloopfotograaf bent.
Er staat een dure professionele videoman in je nek te hijgen

En er is maar een goede plek voor zulke opnames, en die heb ik dus aan me voorbij moeten laten gaan.
vrgr,
Tiny
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Voor het tweede stuk gelden dezelfde adviezen als voor het eerste stuk.
Ophalen van tekening in de donkere partijen met D-Lighting (er zit weinig tekening in kerk-altaar achter de priester, zwarte haren en donkere pakken/kleding), gamma wat hoger voor meer frisser algemeen beeld.
Ophalen van tekening in de donkere partijen met D-Lighting (er zit weinig tekening in kerk-altaar achter de priester, zwarte haren en donkere pakken/kleding), gamma wat hoger voor meer frisser algemeen beeld.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Hier ben ik het niet geheel mee eens. Ik vond de eerste paar foto's beter dan deze.Matthieu schreef: (ik heb wel eens werk gezien van "echte" bruiloft-fotografen
die het niet halen bij jouw werk !!! )
Qua moment en compositie is het best ok, maar technisch is er zeker ruimte voor verbetering. Laat je niet uit het veld slaan hierdoor, er staan volop tips en de kans dat een tweede weer een stuk beter gaat is natuurlijk groot!

Hou vooral rekening met de achtergrond. Ik zie op foto 6 die handen, maar het lijkt alsof daar iemand een duif in z'n gezicht krijgt (ik zie echt niet wat het is, sorry).
Een heel groot diafragma had bij deze foto geholpen; tijd om op een andere plaats te gaan staan heb je gewoon niet altijd, want dan is het moment voorbij. En het moment is weer belangrijker dan een pracht compositie natuurlijk, want daar heb je niet zoveel aan als het moment weg is.
Verder is fotograferen in kerken gewoon lastig. De kerk van tevoren al even verkennen geeft je trouwens een mooie voorsprong.

-
- Forumlid
- Contacteer:
Leon en Tom ook jullie weer bedankt voor de tips en de leerzame commentaren.
Tom ik zal je uit de droom helpen wat de "duif" aangaat.
Het is een mooie strik die aan de kopse kant van de banken waren bevestigd, zoals ook op andere foto's te zien zijn.
Bijna altijd hou ik rekening met de achtergrond, soms gaat het inderdaad om de actie.
Als je gezien had hoe ik daar tussen de getuigen, de koster, priester, cameraman en hoofdfotografe gewurmd stond, pffff.
Een leermoment voor mij, om altijd te zorgen dat je je vrij kunt bewegen als fotograaf.
In een oud boek over fotografie stond een regel over bruidsfotografie die ik niet snel zal vergeten.
De stelling in dat boek dat je als fotograaf na het bruidspaar de belangrijkste persoon bent, staat mij in het geheugen gegrift.
Maar nogmaals ik was daar leerling, en moet me schikken naar de cameraman en hoofdfotografe.
vrgr,
Tiny
Tom ik zal je uit de droom helpen wat de "duif" aangaat.
Het is een mooie strik die aan de kopse kant van de banken waren bevestigd, zoals ook op andere foto's te zien zijn.
Bijna altijd hou ik rekening met de achtergrond, soms gaat het inderdaad om de actie.
Als je gezien had hoe ik daar tussen de getuigen, de koster, priester, cameraman en hoofdfotografe gewurmd stond, pffff.
Een leermoment voor mij, om altijd te zorgen dat je je vrij kunt bewegen als fotograaf.
In een oud boek over fotografie stond een regel over bruidsfotografie die ik niet snel zal vergeten.
De stelling in dat boek dat je als fotograaf na het bruidspaar de belangrijkste persoon bent, staat mij in het geheugen gegrift.
Maar nogmaals ik was daar leerling, en moet me schikken naar de cameraman en hoofdfotografe.
vrgr,
Tiny
- JacTrum
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Erg fraai Tiny! Mijn complimenten!
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910
-
- Forumlid
- Contacteer:
Re: Mijn eerste bruiloft !! plus 2 x update
Dank je Jactrum voor compliment.
Gelijk maak ik nog gebruik van een update.
7.

8.

vrgr,
Tiny

Gelijk maak ik nog gebruik van een update.
7.

8.

vrgr,
Tiny
- JacTrum
- Clublid
Ik vind ze echt geweldig mooi Tiny! Ook de twee volgende pagina's. Het doet me sterk denken aan het fotoalbum dat ik onlangs bij BLURB liet maken. Daarin heb je ook de mogelijkheden voor dit soort lay outs. Hoe heb je deze pagina's gemaakt?
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910
- iefie
- Forumlid
ik vind het echt super en ZEKER voor een eerste x, dat zou je niet zeggen.
Alleen misschien iets te druk. is heel leuk en goed gemaakt, maar je moet niet alles op deze manier doen, maar neem aan dat deze platen (van plaatjes
) gevolgd worden door ook enkele foto's zonder kleine foto's erin.
Alleen misschien iets te druk. is heel leuk en goed gemaakt, maar je moet niet alles op deze manier doen, maar neem aan dat deze platen (van plaatjes

D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
-
- Forumlid
- Contacteer:
JacTrum en iefie wederom bedankt voor jullie reacties en complimenten.
JacTrum de compilatie maak eigenlijk heel simpel.
Gewoon in Photoshop een nieuw document maken van 30X30 cm.
Dit is ook vaak een boekformaat.
Vervolgens ga ik met een vooropgezet plan aan een compilatie beginnen, en zoek in het fotomateriaal wat geschikt is om er in te zetten.
Bij deze compilaties ben ik gewoon begonnen met het zoeken naar een geschikte actergrondfoto, en zet dan wat andere erbij.
Puur op gevoel plaats ik dan de foto's waar ik ze goed vind staan.
Een kaderrandje in de kleur van de trouwkaart eromheen voor de afwerking, en dan een nachtje laten liggen.
Als de dag daarna het gevoel goed is gebleven, dan wijzig ik het niet meer en sla het definitief op.
Het is wel zo wat iefie zegt, dat het gauw te druk wordt.
De compilatie van het wettelijk huwelijk b.v. vind ik eigelijk ook te druk, maar de foto's vullen elkaar aan van de belangrijkste momenten.
Verder zal ik inderdaad nooit een boek maken die zo helemaal in elkaar zit, iefie.
Mijn gevoel zegt dat er in het boek naast zo'n compilatie een mooie rustige foto hoort te zitten, anders wordt je er hartstikke dol van denk ik.
Alles maar dan ook alles wat ik momenteel doe staat in het teken van de bruiloft van mijn dochter in Juli van dit jaar.
Ook de plaatsing van deze foto's zijn een onderdeel van het ontwikkelen van de creativiteit en uitbreiding van kennis en vaardigheid van het bewerken van foto's.
Ook hiervoor geldt dat je dat veel moet oefenen, zodoende.
Vriendelijk groeten,
Tiny

JacTrum de compilatie maak eigenlijk heel simpel.
Gewoon in Photoshop een nieuw document maken van 30X30 cm.
Dit is ook vaak een boekformaat.
Vervolgens ga ik met een vooropgezet plan aan een compilatie beginnen, en zoek in het fotomateriaal wat geschikt is om er in te zetten.
Bij deze compilaties ben ik gewoon begonnen met het zoeken naar een geschikte actergrondfoto, en zet dan wat andere erbij.
Puur op gevoel plaats ik dan de foto's waar ik ze goed vind staan.
Een kaderrandje in de kleur van de trouwkaart eromheen voor de afwerking, en dan een nachtje laten liggen.
Als de dag daarna het gevoel goed is gebleven, dan wijzig ik het niet meer en sla het definitief op.
Het is wel zo wat iefie zegt, dat het gauw te druk wordt.
De compilatie van het wettelijk huwelijk b.v. vind ik eigelijk ook te druk, maar de foto's vullen elkaar aan van de belangrijkste momenten.
Verder zal ik inderdaad nooit een boek maken die zo helemaal in elkaar zit, iefie.
Mijn gevoel zegt dat er in het boek naast zo'n compilatie een mooie rustige foto hoort te zitten, anders wordt je er hartstikke dol van denk ik.
Alles maar dan ook alles wat ik momenteel doe staat in het teken van de bruiloft van mijn dochter in Juli van dit jaar.
Ook de plaatsing van deze foto's zijn een onderdeel van het ontwikkelen van de creativiteit en uitbreiding van kennis en vaardigheid van het bewerken van foto's.
Ook hiervoor geldt dat je dat veel moet oefenen, zodoende.
Vriendelijk groeten,
Tiny
- JacTrum
- Clublid
Dank voor je toelichting Tiny. Ik heb net een boek klaar van zo'n 130 pagina's 30x30 cm. van onze reis naar Israel. Ik heb daarin in het algemeen op veel pagina's een achtergrondfoto en enkele kleinere foto's geplaatst, zoals jij dat ook hebt gedaan. Maar nu het boek klaar is vind ik het hier en daar ook te druk. Eigenlijk zijn de paginagrote foto's van 30x30 cm het mooiste. Ik heb zelfs twee keer een foto over 2 pagina's gezet, dus in 30x60 cm. Maar al doende leert men is nog steeds een wijs gezegde:-) Ik ben overigens wel erg tevreden over de afwerking van de BLURB albums. Het volgende wordt NOG mooier
Je kunt bij BLURB je boek ook helemaal kant en klaar maken in Photoshop, maar daar heb ik dit keer niet voor gekozen. De software van BLURB was toereikend.

-
- Forumlid
- Contacteer:
Die BLURB albums Jactrum, zijn die net zo goed als de boeken van profotonet?
Of zelfs beter?
Want straks bij het trouwalbum van mijn dochters huwelijk wil ik graag in een keer goed als het kan
Verder kan ik het niet laten om nog een collage te plaatsen van mijn tweede "oefenbruiloft".
graag jullie commentaar.

vrgr,
Tiny
Of zelfs beter?
Want straks bij het trouwalbum van mijn dochters huwelijk wil ik graag in een keer goed als het kan

Verder kan ik het niet laten om nog een collage te plaatsen van mijn tweede "oefenbruiloft".
graag jullie commentaar.

vrgr,
Tiny
- JacTrum
- Clublid
Je plaatst weer een erg mooi voorbeeld Tiny! Complimenten.
Ik was dus erg tevreden over Blurb, maar ik hoor ook erg positieve verhalen over Profotonet. Dat is wel wat duurder, maar ik zou me zo kunnen voorstellen dat je dat voor deze bijzondere gelegenheid niet zo veel uitmaakt. Mijn Blurb book met 130 pagina's kostte 115 euro, wel in een extra kwaliteit waarvan ik nu even niet meer weet hoe hij heet.
Ik denk dat het belangrijkste verschil met Profotonet en Blurb de manier van inbinden van de bladen is. Bij Blurb zijn ze normaal ingebonden, met een harde fotokaft. Bij Profotonet ligt het opengeslagen album helemaal plat en dat is wel fraai. Ik zou je graag de Blurb URL willen geven waarop een deel van mijn fotoalbum te zien is, maar Blurb is net even uit de lucht. Als ik er aan denk stuur ik je dat na.
Op de fotoblog van mijn zoon Elja http://www.photofacts.nl" onclick="window.open(this.href)return false; heeft een tijdje geleden een vergelijkend verhaal gestaan, waarin je ook kunt zien hoe de bladen van Profotonet er uit zien. Dat kun je met de zoekfunctie wel terugvinden. Succes! (en vooral een fantastische bruiloft gewenst!)
Ik was dus erg tevreden over Blurb, maar ik hoor ook erg positieve verhalen over Profotonet. Dat is wel wat duurder, maar ik zou me zo kunnen voorstellen dat je dat voor deze bijzondere gelegenheid niet zo veel uitmaakt. Mijn Blurb book met 130 pagina's kostte 115 euro, wel in een extra kwaliteit waarvan ik nu even niet meer weet hoe hij heet.
Ik denk dat het belangrijkste verschil met Profotonet en Blurb de manier van inbinden van de bladen is. Bij Blurb zijn ze normaal ingebonden, met een harde fotokaft. Bij Profotonet ligt het opengeslagen album helemaal plat en dat is wel fraai. Ik zou je graag de Blurb URL willen geven waarop een deel van mijn fotoalbum te zien is, maar Blurb is net even uit de lucht. Als ik er aan denk stuur ik je dat na.
Op de fotoblog van mijn zoon Elja http://www.photofacts.nl" onclick="window.open(this.href)return false; heeft een tijdje geleden een vergelijkend verhaal gestaan, waarin je ook kunt zien hoe de bladen van Profotonet er uit zien. Dat kun je met de zoekfunctie wel terugvinden. Succes! (en vooral een fantastische bruiloft gewenst!)
-
- Forumlid
- Contacteer:
Bedankt voor uw reactie Jactrum, ik ga eens snuffelen bij photofact.
Verder lijkt het me mooi als de bladen helemaal vlak komen te liggen, dan krijg je over 2 bladen een collage die volgens mij mooi in elkaar over kan lopen en heel veel indruk maakt in een oogopslag.
Vrgr,
Tiny

Verder lijkt het me mooi als de bladen helemaal vlak komen te liggen, dan krijg je over 2 bladen een collage die volgens mij mooi in elkaar over kan lopen en heel veel indruk maakt in een oogopslag.
Vrgr,
Tiny