mamiya 645 lens op nikon D300s of D700

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt

Onderwerp:

mamiya 645 lens op nikon D300s of D700

Berichtdoor melkman » zo mei 30 2010 4:24 pm

Hallo,

De afgelopen tijd staat de fototas met 4 mamiya 645 lenzen een beetje te verstoffen in de kast. Ik wil proberen om er weer eens wat mee te doen, maar niet op de 645 pro, maar op een nikon D300s of D700.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik weet dat je adapters kan bestellen om ze op een nikon te zetten. Je zal veel functies verliezen, maar als de lichtmeting het nog een beetje doet, ben ik al tevreden.

Heeft iemand hier als eens mee gespeeld?

Groet,

Erik
Oude meuk is leuk.
Rolleiflex 3.5F | Leica R4s | Nikon D700
Gebruikersavatar
melkman

Forumlid
Berichten: 169


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: mamiya 645 lens op nikon D300s of D700

Berichtdoor Ruud O » zo mei 30 2010 7:54 pm

Hoi Erik.
Ik ben zelf met P draad lenzen in de weer geweest op een D 700.
Belichting geen probleem, wat veel meer problemen geeft is het focussen op oneindig.
Je kan alleen nog maar foto`s maken op korte afstand.
Het is net als of je bij je normale nikon lens tussen ringen ( macro ) gebruikt.
Dat was het probleem waar ik tegenaan liep.
Groet Ruud.
Ruud O



Onderwerp:

Re: mamiya 645 lens op nikon D300s of D700

Berichtdoor melkman » zo mei 30 2010 8:59 pm

Dag Ruud,

Wat ik begrepen heb van hun site : You can shoot with manual mode or aperture priority mode. Infinity focusing is guaranteed.

Uuuh, dat moet ik dan maar aannemen....

Ik ben benieuwd of het iets werkbaars gaat opleveren. Ik heb een 35/55/80/120 macro van mamiya. Vooral de macrolens wil ik gaan proberen. Moet nog bedenken of ik het op een DX of FX ga doen. Heb begrepen dat de D300s erg goed is en dat de D700 voornamelijk beter is bij de hoge ISO-waarden. Ik ben benieuwd of iemand kan zeggen of het verschil tussen de D300 - D700 erg groot is. Als ik het verschil moet zien in uitzonderlijke situaties, dan zal de D300 voor mij voldoende zijn (alleen pech voor mijn groothoek). Mijn foto's zullen uiteindelijk niet groter worden dan 30x30 of 40x40.

Erik
Oude meuk is leuk.
Rolleiflex 3.5F | Leica R4s | Nikon D700
Gebruikersavatar
melkman

Forumlid
Berichten: 169


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: mamiya 645 lens op nikon D300s of D700

Berichtdoor flitslicht » zo mei 30 2010 9:21 pm

Wat ik gelezen heb en voorbeelden van heb gezien is dat Hasselblad lenzen (die ik zelf heb) wel bruikbaar zijn maar geen scherpte voordeel opleveren tov Nikon lenzen (die ik ook heb). Vandaar dat ik nooit een adapter heb gekocht. Bovendien hebben de nieuwste Nikon lenzen met N coating erg veel contrast en ik denk eerlijk gezegd dat mijn oude 6x6 lenzen daar niet aan kunnen tippen.

Over D700 vs D300 zijn al vele forums volgeschreven. Waar ik zelf van overtuigd ben is dat je bij de laagste ISO's ietsjes meer DR hebt met de D700 en daarom de 'headroom' voor extreme bewerkingen wat groter is. Je ziet dan minder snel ruis als je de schaduwen gaat oplichten. Ook een ruime stop minder ruis voor de D700 en de daarbij behorende stop minder scherptediepte voor de D700; je hebt namelijk bij dezelfde beeldhoek/afstand (dus een ander brandpunt maar wel dezelfde foto) minder scherptediepte bij de D700 ivm de veranderde afgbeeldingsmaatstaf. Ga je die scherptediepte gelijktrekken met de D300 (dus dezelfde foto maken) en daarom de ISO verhogen dan is de ruis ook weer hetzelfde als bij de D300. In die zin maakt het dus weinig uit.

De brandpunten die je hebt volgen elkaar steeds op met ongeveer 1,5x wat hetzelfde is als de cropfactor van de D300, dus In jouw geval heb je inderdaad alleen meer groothoek met de D700 en meer tele met de D300. Verder zijn er dan niet zo veel verschillen IMO.
flitslicht



Onderwerp:

Re: mamiya 645 lens op nikon D300s of D700

Berichtdoor Léon Obers » zo mei 30 2010 9:38 pm

Ruud O schreef:Ik ben zelf met P draad lenzen in de weer geweest op een D 700.
Belichting geen probleem, wat veel meer problemen geeft is het focussen op oneindig.
Je kan alleen nog maar foto`s maken op korte afstand.

Dat is dus het probleem als je met lenzen met P-draad aan de gang gaat. Lenzen die al voor kleinbeeld reflexen zijn afgestemd, waarbij er nauwelijks speling is om de "dikte" van de camera tussen de ene of andere camera te overbruggen middels een adapter.

Erik heeft het over Mamiya middenformaat lenzen, waarbij de basis afstand van lens-bajonet tot aan het filmvlak groter is als bij kleinbeeld. Er hoeft op die manier geen probleem te zijn voor wat betreft de oneindig-instelling, omdat wellicht altijd wel plaats is voor opvulling van de afstand bij een kleinbeeld camera tegenover middenformaat lenzen. Het probleem bij overgang van middenformaat naar kleinbeeld/DX is dat de bajonet van middenformaat wellicht wat groter in doorsnede is dan de Nikon bajonet. Dan zou je van groter naar kleiner moet gaan. Afhankelijk hoever de achterste lensdelen van die Mamiya lenzen nog buiten de bajonet-flens uitsteken en de diameter van die achterste lensdelen, en de overgang naar de Nikon bajonet kan dat misschien wel of niet lukken.

Gekeken bij Novoflex op de website, en zij hebben een standaard adapter voor Maymiya lenzen naar Nikon camera. Dus je treft het. Overigens geen goedkope oplossing. Kies camera en lens: http://www.novoflex.com/en/products/ada ... er-finder/
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: mamiya 645 lens op nikon D300s of D700

Berichtdoor ArendV » zo mei 30 2010 10:48 pm

Er zijn ook goedkopere adapters op Ebay, zoals bijvoorbeeld deze (of iets duurdere van rond de 100 Euro).

hier zie je wat ervaringen van gebruikers.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: mamiya 645 lens op nikon D300s of D700

Berichtdoor flitslicht » zo mei 30 2010 11:06 pm

Het lijkt mij altijd een beetje link om zo'n goedkope adapter op mijn Nikon te schroeven. Ik heb er geen ervaring mee maar denkelijk kan je iets beschadigen en dan wordt het wel een erg dure goedkope adapter :?

Hier nog leuke adapters met shift/panorama functie: http://www.zoerk.com/pages/p_psa.htm
flitslicht



Onderwerp:

Re: mamiya 645 lens op nikon D300s of D700

Berichtdoor melkman » zo mei 30 2010 11:21 pm

Aarghh, had ik deze plek maar jaren eerder gevonden. Dan had ik al lekker kunnen rommelen met lenzen en camera's. Ik was in de veronderstelling dat de combinatie middenformaatlens en dslr zo weinig voor zou komen dat ik niet de moeite heb genomen een en ander uit te zoeken. Blijkt het allemaal redelijk eenvoudig te kunnen. Ik weet ook niet of de kwaliteit van deze lenzen uit gaat pakken, op http://www.fredmiranda.com/forum/topic/882423/0 staan voorbeelden van wat glaswerk (wel op een body van een ander merk, maar dat mag de pret niet drukken).
Ik twijfel nog steeds ernstig (zeker na de huidige prijsverhoging) of ik de D700 echt nodig heb, ik verlies de groothoek, maar voor het prijsverschil met de D300, kan ik er wel een kopen.

Ik heb in ieder geval weer veel stof tot nadenken, waarvoor bedankt! Hoe meer informatie, des te makkelijker kan ik mijnbesluit nemen!

Groet, Erik
Oude meuk is leuk.
Rolleiflex 3.5F | Leica R4s | Nikon D700
Gebruikersavatar
melkman

Forumlid
Berichten: 169


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: mamiya 645 lens op nikon D300s of D700

Berichtdoor Ruud O » di jun 01 2010 7:57 pm

Leon Obers schreef:

Dat is dus het probleem als je met lenzen met P-draad aan de gang gaat. Lenzen die al voor kleinbeeld reflexen zijn afgestemd, waarbij er nauwelijks speling is om de "dikte" van de camera tussen de ene of andere camera te overbruggen middels een adapter.

Dus Leon als ik het goed begrijp kan ik de P draad lenzen die ik nog heb niet meer gebruiken ?
Wel vreemd dat er dan toch adapter`s worden gemaakt.
En dan heb je zeker het zelfde probleem met Bv Canon lenzen op een nikon camera ?
Groet Ruud.
Ruud O



Onderwerp:

Re: mamiya 645 lens op nikon D300s of D700

Berichtdoor Léon Obers » di jun 01 2010 11:55 pm

Ruud O schreef:Dus Leon als ik het goed begrijp kan ik de P draad lenzen die ik nog heb niet meer gebruiken ?
Wel vreemd dat er dan toch adapter`s worden gemaakt.

Het ligt eraan op welke camera je P-draad lenzen wilt gebruiken. Je hebt camera's met een plattere body, en met een dikkere body. Lenzen afgestemd op een dikkere body naar een plattere body gaat meestal wel, maar andersom lenzen afgestemd voor een platte body naar een dikkere body gaat niet.

En inderdaad is dat een vergelijkbaar probleem als Canon lenzen op een Nikon camera. ----> Lenzen voor een platte body naar een dikkere body gaat niet.
Dus Canon lenzen op een Nikon camera gaat niet.
De enige opties zijn middenformaat lenzen die op een Nikon body passen, en na ombouw van de lenzen zelf Leitz (Leica) lenzen voor een Nikon camera.
http://www.leitax.com/leica-lens-for-nikon-cameras.html

Omdat Canon een relatief platte body en een grote bajonet doorsnede heeft passen daar wel meer andere lenzen op via een adapter.
Nikon lenzen op een Canon camera gaat wel.
Eveneens P-draad (M42) op Canon camera gaat ook.

Dat is bijv. het aardige van "Micro Four Thirds" camera's als de Digitale Olympus Pen camera en vergelijkbaar Panasonic. Dat zijn zodanig platte camera's dat daar bijna alle types kleinbeeld reflex lenzen van elk merk en type middels een adapter wel op passen.
- Leica, Voigtländer en Zeiss type M lenzen (normaal afgestemd voor de Leica, Zeiss en Voigtländer meetzoeker camera's)
- Olympus Zuiko OM-lenzen, Pentax K lenzen, M42 of P-draad, Nikon lenzen, Yashica, Contax, Leica R, Canon, Minolta.......... enz.
Zie hier een aantal leuke camera/lens combinaties: http://www.cameraquest.com/adp_micro_43.htm

Afbeelding -/- Afbeelding

Afbeelding
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****


Terug naar “Overig objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten