Colorful abstraction

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.

Onderwerp:

Colorful abstraction

Berichtdoor soulpic » vr jun 11 2010 7:44 pm

Beste leden,

Laatste tijd steeds meer bezig met natuur / macro.
Het mooie van natuur / macro fotografie is dat je uitgebreid de tijd kunt nemen in alle rust en vaak alles uit de kan kunt halen.

Het is natuurlijk leuk om te doen, maar ook moeilijk om origineel te zijn en een pakkend / interessant beeld te creëren. Om niet te blijven hangen op amateur kiekjes niveau wederom deze post voor de scherpe kijk op de beelden.

Wat ik zelf ondervind tijdens het fotograferen is dat je ontiegelijk voorzichtig te werk moet gaan, anders zijn de insecten zo weg. Ook dat het licht een belangrijke rol speelt om sfeer erin te leggen. Al deze foto's hebben vrijwel hetzelfde licht en zou graag eens s'morgens vroeg bij zon opkomst fotograferen. Werken met tegenlicht, waterdruppels…

Foto's zijn gemaakt met 60 F 2.8 (nieuwe versie) maar merk toch dat ik nu graag nog meer mm's heb om closer te komen, met scherptediepte te werken en abstracter te werk te gaan.

Wat ik me afvraag is hoe jullie te werk gaan. Met statief, afstandsbediening, handmatig of automaat scherpstellen…? Al deze foto's zijn uit de hand geschoten, sommige handmatig scherpgesteld maar het meeste met AF.

Ben benieuwd naar jullie reactie's :)

1
Afbeelding


2
Afbeelding


3
Afbeelding

4
Afbeelding

5
Afbeelding


6
Afbeelding


7
Afbeelding


8
Afbeelding
"Imagination is far more important than knowledge"
Gebruikersavatar
soulpic

Forumlid
Berichten: 900


Locatie: Belfeld
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Colorful abstraction

Berichtdoor remoss » vr jun 11 2010 9:43 pm

Vind de serie zeker niet verkeerd, mooi compo's en fijne kleuren. Mijn voorkeur gaat naar nr 3 maar 1 doet het ook goed, alleen wat bot afgesneden aan de boven en onderzijde.

In sommige mis ik wel wat scherpte, zoals de vlieg in nr4 en 8. Jammer dat er geen exif in zit, ben benieuwd naar de gebruikte diafragma's.

Voor macro heb ikzelf niet echt een vaste werkwijze. Ligt net aan de omstandigheden. Bij bijv. statische objecten zoals een harde schijf gebruik ik wel statief, maar al liggend in de polder tussen de graspollen gaat alles uit de hand. Hierbij probeer ik wel kleine diafragma's te hanteren, dichtbij heb je anders te kort schreptediepte.
Scherpstellen doe ik meestal op autofocus eigenlijk. Heb uiteraard wel handmatig ook gedaan maar AF geeft bij mij meestal het beste resultaat.
Gebruikersavatar
remoss

Forumlid
Berichten: 3747


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Colorful abstraction

Berichtdoor Florina » za jun 12 2010 3:21 pm

Ik vind de eerste 3 foto's erg mooi, de bloem is erg mooi van kleur bij de achtergrond. Ik houd hier persoonlijk erg van. Vogel staat er mooi op, scherp en mooi qua vleugels zo schuin in beeld. Foto 3 is een mooie abstracte foto.

Bij de overige mis ik idd ook wat, scherpte of beeld spreekt mij niet aan, bv foto 7 of vrij donker foto 8.

Ik maak marco's met een 180 mm, ik heb ook wel een 60 mm, maar die gebruik ik enkel voor macro's in huis of als ik er toevallig heel dicht bij kan komen.
Ik vind het ook moeilijk om originele beelden vast te leggen, het blijft zoeken naar het net anders doen dan andere fotografen. Ik let er op gehele beeld en kleurgebruik. Ik heb zelf weinig ervaring met ochtendlicht, maar licht in avond is bij macro's ook erg mooi. Succes met het maken van je macrofoto's...
Gebruikersavatar
Florina

Clublid
Berichten: 457


Locatie: Flevoland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Colorful abstraction

Berichtdoor n-limit » za jun 12 2010 4:03 pm

doe je goed
ik ben onder de indruk van de zachte kleuren
het zijn bijna lieve foto's om naar te kijken
n-limit




Terug naar “Fotobespreking”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten