Veel ruis met D300

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
GdP

Re: Veel ruis met D300

Bericht door GdP » ma mei 17 2010 3:57 pm

flitslicht schreef:Je raakt dan wel een hoop detail kwijt. Die ruis stoort op zich helemaal niet zo. Hieronder boven mijn methode, onder jouw methode:
Hierna haal ik het meestal weer wat op met 'Hoogdoorlaat'. Capture NX2 is helaas niet zo goed in ruis onderdrukken. Maar voor mij volstaat het.
Laatst gewijzigd door GdP op di mei 18 2010 11:42 am, 1 keer totaal gewijzigd.

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma mei 17 2010 5:26 pm

Dat is nou precies het soort foto wat ik zelfs als zeer acceptabel zou beschouwen bij hoge ISO's... Ik ga wat van mijn foto's met veel ruis terugzoeken om te kijken hoe mijn histogram er op die foto's uitziet. Meestal klopt de belichting aardig, maar ik heb het nooit specifiek voor foto's met veel ruis bekeken... Vanavond ook maar eens wat experimenteren met hoge ISO's en lichte/donkere vlakken. Die heb ik thuis genoeg als de zon onder is... :lol:
Spul waarmee je foto's maakt...

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » ma mei 17 2010 10:02 pm

ReneG schreef:Dat is nou precies het soort foto wat ik zelfs als zeer acceptabel zou beschouwen bij hoge ISO's... Ik ga wat van mijn foto's met veel ruis terugzoeken om te kijken hoe mijn histogram er op die foto's uitziet. Meestal klopt de belichting aardig, maar ik heb het nooit specifiek voor foto's met veel ruis bekeken... Vanavond ook maar eens wat experimenteren met hoge ISO's en lichte/donkere vlakken. Die heb ik thuis genoeg als de zon onder is... :lol:
Ik neem aan dat je het over die foto van mij hebt.
Wat er nog wel even bij vermeld moet worden, is dat je geen 100% crop van het origineel moet maken. Dan is het ook huilen met de lamp op.
Maar met het juiste objectief en een beetje goede compositie, is het niet nodig om 100 % crops te maken
Ik weet ook niet of de lensdoppen 100 % crops zijn.

Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di mei 18 2010 12:42 am

Ik vind die ruis hier die jullie met die voorbeelden laten zien allemaal ontstellend meevallen.
Bekijk dat soort plaatjes nu eens gewoon afgedrukt, dan valt het allemaal reuze mee.

Nee, dan moet je onderstaande voorbeelden met ruis eens zien, van een D80 enkele jaren terug. :shock: :D
(Toneel open lucht 's avonds, mocht je het een vreemde scene vinden.)
Opname Nikon D80 + Nikkor E 75-150mm/3.5 - f ??? - sluitertijd 1/20 sec. met gebruik monopod.

100% crop. Geen ruis reductie, geen verscherping van het origineel (ook geen basis verscherping van het bestand).
Even apart opklikken voor 100% beeld

Afbeelding

100% crop. Met ruisreductie volgens de methode van hoofdzakelijk in de donkere delen ruis reduceren, in de middentonen nauwelijks, lichtere delen helemaal niet.
(Wat verder terug in de draad aangehaald). Omdat het in dit geval om een enorme ruisreductie gaat, waarbij veel detail verloren gaat, is het met de settings zoeken naar een balans tussen nog aanvaardbare ruis, en nog net niet te gladjes met te weinig detail.
Er lijkt nog steeds veel ruis in te zitten, maar een redelijk idee krijg je als je het bestand tot 50% verkleind als zicht op een monitor met wat je ervaart als je het gewoon afdrukt.

Even apart opklikken voor 100% beeld
Afbeelding
Vriendelijke groet, Léon Obers

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » di mei 18 2010 10:34 am

Ik heb gisteren (door omstandigheden) maar heel kort kunnen experimenteren met de ruisreductie (ik moet ook nog wat testfoto's maken). Ik moet zeggen dat het inderdaad nogal mee lijkt te vallen. De foto's waarin ik ruis als een probleem ervaar blijken net een tikkeltje onderbelicht te zijn, of waren gecropt (niet dramatisch veel, maar toch). Ik zal in ieder geval met een wat geruster hart naar ISO1600 (of zelfs hoger) schakelen.

Dat gezegd hebbende, ik (en mijn familie ook) zijn geheel gedigitaliseerd en bekijken foto's nagenoeg uitsluitend op beeldschermformaat. Een enkele keer druk ik wat af (voor mezelf en als weggevertje aan de familie), maar dat is altijd op 20x30cm en dat gaat dan aan de muur. Zelfs de digitale fotolijstjes zijn allemaal 10 inch. Ik ben geen pixelpeeper, maar op dat formaat verklaart het misschien wel waarom ruis iets sneller opvalt... :wink:

Nogmaals bedankt voor alle info. Ik hoop dat de TS trouwens nu ook voldoende info heeft. :mryellow:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di mei 18 2010 12:12 pm

ReneG schreef:Een enkele keer druk ik wat af (voor mezelf en als weggevertje aan de familie), maar dat is altijd op 20x30cm en dat gaat dan aan de muur. Zelfs de digitale fotolijstjes zijn allemaal 10 inch. Ik ben geen pixelpeeper, maar op dat formaat verklaart het misschien wel waarom ruis iets sneller opvalt... :wink:
Dan ben je in mijn ogen nog steeds een pixelpeeper. :wink:
Foto's, ook met ruis druk ik als het moet gewoon af op 70x100 cm. Ik zet er soms zelfs bewust ruis bij. :shock: :D
Die van dat toneelstuk hierboven wellicht niet, die missen ook net wat scherpte, maar met A4 heb ik daar geen problemen mee.
Misschien wel 40-45 cm :? :wink:
Maar die voorbeeldjes eerder in de draad zie ik geen enkel probleem om dat groter te moeten afdrukken.

We zijn tegenwoordig stront verwend met de eigenschappen van digitale camera's. Vroeger had je diverse fotografen die lekker op Kodak Tri-X werkten met een flinke korrel erin en dan net zo goed foto's op tenstoonstellingsformaat afdrukten.
Het ligt erg aan het onderwerp en de context waarin beelden worden gemaakt. Een high tech industriële foto of architectuuropname doet het wat strakker met zo min mogelijk ruis en de hoogste scherpte. Zo gauw het meer om de emotionele kant gaat van beelden is het allemaal een stuk minder relevant.
Vriendelijke groet, Léon Obers

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » di mei 18 2010 1:20 pm

Die historie heb ik inderdaad niet, ik fotografeer pas 2 jaar, dus ik weet niet beter. :)

Maar ik bedoelde te zeggen dat ik niet zo'n type ben dat alles op 100% zit te bekijken. Maar zoals gezegd, voor mij begon de 'ruis' pas op te vallen rond ISO1000/ISO1250, alles daaronder vind ik zonder meer acceptabel. Maar ik ben wel een beetje een perfectionist (in alles wat ik doe).... In ieder geval nogmaals bedankt voor de uitleg.

Ziggys91

Bericht door Ziggys91 » vr mei 21 2010 6:03 pm

Het ligt er natuurlijk ook aan wat je persoonlijke voorkeur kwa ruis is, ik vindt het contrast en een beetje ruis van hoge iso waarden soms wel mooi, zo schiet ik het meeste op 1600, op zonnige dagen op 200 of 400 en de rest op 3200( nikon d300)

Jurjen

Bericht door Jurjen » vr jun 18 2010 5:44 pm

Een hele discussie over 'ruis'. M.i. gaat het meer om 'korrel' dan om '(chroma)ruis'. Zoals de 2500 ISO van het podium laat zien : niks mis mee! Wel wat 'korrel' geen (kleur)ruis en een mooie scherpte. Niet voor niks is de D300(S) de 'ruiskoning' voor de consument (D3 etc. buiten beschouwing wegens de prijs).

Patrick_V

Bericht door Patrick_V » vr jun 18 2010 7:11 pm

Vertel mij eens wat het verschil is tussen de de door jouw genoemde ''korrel'' en ruis in de kleurkanalen? Ik dacht dat dat hetzelfde was.

Patrick_V

Bericht door Patrick_V » za jun 19 2010 9:53 pm

:?:

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”