Hahnel batterij probleem

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

Hahnel batterij probleem

Berichtdoor frankyp » di jun 29 2010 1:04 pm

Help gevraagd!

Mijn oude D50 is stuk; de spiegel blijft omhoog staan. Een reset (batterij eruit) lost het op, maar is lastig fotograferen. Dus naar Eyesonmedia Amsterdam. Ze hebben een half uur gezocht en toen de camera laten opsturen, met prijsopgaaf. Na een week is hij retour; kosten € 90,-. Het zou komen door het gebruik van de Hahnel batterij, waar ik (samen met de originele) jaren heb geschoten. Dus, nu moet ik zonder prijs-opgaaf € 90,- betalen voor een verdachte "reparatie".

Wat is jullie mening hierop?
Is er een "officieel statement" dat Nikon dit niet accepteerd?
Heeft Hahnel ergens een officieel statement dat zij werking garanderen?

Met dank voor reacties, Frank
http://www.frankputs.nl
frankyp



Onderwerp:

Re: Hahnel batterij probleem

Berichtdoor gongon » di jun 29 2010 1:12 pm

Denk dat het eigen risico is, je beslist tenslotte zelf om een andere accu dan Nikon te gebruiken, ik ben iemand die het zekere voor het onzekere neemt en gebruik alleen originele accu's.

Weet niet of Hahnel garandeert dat je camera het goed blijf doen als je een accu van hen gebruik.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.
Gebruikersavatar
gongon

Clublid
Berichten: 3513


Locatie: Onder de rook van Rotterdam.
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hahnel batterij probleem

Berichtdoor Léon Obers » di jun 29 2010 1:20 pm

Ik dacht niet dat indertijd bij de D50 er al een chip in die accu's zat die wat zaken bijhoudt voor je camera, zoals dat tegenwoordig wel zo is. Afgezien van die chip kan een camera geen onderscheidt maken tussen de ene stroombron of een andere stroombron. Stroom is stroom, spanning is spanning. Functioneren is ook niet afhankelijk van het "merk" stroom. (Je TV en wasmachine doen het net zo goed op stroom van Essent of van Nuon). Onderzoekskosten + heenzending + terugzending is al zo'n beetje het tarief wat er voor staat wat je moet betalen. Maar "reparatie" is volgens mij niet echt aan de orde.

Wat er werkelijk aan de hand is, is denk eerder dat je accu's gewoon inmiddels aan vervanging toe zijn.
Het eruit halen en erin zetten is dikwijls voldoende om de accu net even te laten "herstellen" na een stroomdip. Dat deed ik vroeger met oude accu's voor mijn D1x ook, om nog net een paar extra shots te kunnen schieten. Soms bleef de spiegel ook hangen. Met nieuwe accu's was het probleem over.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Hahnel batterij probleem

Berichtdoor ReneG » di jun 29 2010 1:49 pm

Uit de Nikon camera handleidingen: "Gebruik van niet-originele elektronische accessoires kan schade aan de camera tot gevolg hebben die niet onder de Nikon-garantie valt. Het gebruik van oplaadbare Li-ionbatterijen van andere fabrikanten, die niet zijn voorzien van het holografische zegel van Nikon (Zie rechts, *red: afbeelding inbegrepen*) kan de normale werking van de camera verstoren of ertoe leiden dat de batterijen oververhit raken, vlam vatten, scheuren of gaan lekken." Verder specificeert Nikon expliciet welk type/soort batterijen je dient te gebruiken. Oplaadbare AA batterijen mogen dus wel, maar third-party batterijen/accu's van merken als Hahnel etc. zijn dus per definitie uitgesloten.
Wat betreft Hahnel, het zou zeer ongebruikelijk zijn dat een producent van third-party item werking van zijn product volledig garandeert (meestal staan er in de kleine lettertjes zelfs dat ze niet aansprakelijk zijn, gebruik voor eigen risico etc.).

Mocht je dit aan willen kaarten, je hebt geen poot om op te staan. De garantie is neem ik aan al verlopen (De D50 is al jaren uit de handel) dus Nikon hoeft niets te doen. Richting Hahnel zou je misschien nog iets kunnen verhalen, maar dan moet je (zeker na de wettelijke termijn van 2 jaar) zelf aantonen dat het defect in je camera voortkomt uit een defect in de batterij, wat vervolgens dan ook nog is veroorzaakt door een fout van de producent (bijvoorbeeld een produktiefout). Dat is onbegonnen werk en de bewijslast ligt volledig bij jou.

Overigens is het niet zo dat bij gebruik van third-party accessoires je garantie vervalt (al schermen sommige producenten daar wel mee, zoals HP bij printers). Maar het is wel degelijk zo dat indien een niet-goedgekeurde third-party accessoire aantoonbaar een probleem of storing heeft veroorzaakt, de producent van het apparaat dat zelfs binnen garantie niet hoeft te herstellen.

Maar even advocaat van de duivel: Eigenlijk is bovenstaande in zijn geheel niet relevant, er vanuit gaande dat je apparatuur niet meer in de garantie valt. Je had een probleem (dat erken je zelf) en dat probleem is door een reparateur onderzocht en (mogelijk) opgelost. Daarvoor worden kosten in rekening gebracht. 90 euro is wat dat betreft een vrij normaal bedrag zoals Leon al zegt.

Je kunt twijfelen aan de motivatie en om toelichting vragen, maar ik ga er even vanuit dat de fotozaak en de reparateur te goeder trouw zijn. Of heb je redenen om aan te nemen dat dat niet zo is? Ik zou om toelichting vragen, mogelijk blijkt dat het inderdaad de accu is die kapot is. Wie weet hebben ze het bericht van de reparateur niet geheel goed gecommuniceerd of geinterpreteerd en is een boodschap als 'oorzaak: third party accu' verbasterd naar 'defect veroorzaakt door third-party accu'. Dat soort zaken komt vaak voor. Oftewel, wat is er volgens jou precies verdacht aan de reparatie?

Bottom line: Ik denk dat je die 90 euro gewoon moet betalen, die Hahnel weg moet gooien en blij zijn dat je camera verder nog werkt...
Laatst gewijzigd door ReneG op di jun 29 2010 4:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hahnel batterij probleem

Berichtdoor Hans Braakhuis » di jun 29 2010 2:25 pm

De F4 uit een lang verleden had al meerdere eproms aan boord om oa accu problemen te signaleren.
(uit: Nikon Catalogus 2003 pagina 47)

Overigens gebruik ik uit ervaring geen andere merken accu's meer dan Nikon. Die "goedkopere" zijn me veel te duur.

We hebben het er in dit forum wel eens over gehad, accu's van andere merken kunnen eigenlijk niet zo maar schade in een Nikon camera veroorzaken.
Tamron George: laat eens wat horen.

Als de 90 euro inclusief de Nikon accu is, heb je een koopje.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hahnel batterij probleem

Berichtdoor ton » di jun 29 2010 3:15 pm

Tja hier hebben we het al vaker over gehad , ik neem zeker het risico niet
en schaf alleen de echte nikon accus aan nooit geen probleem mee gehad ,
succes ik hoop voor jou dat het goed opgelost word .
Groeten Ton .
Gebruikersavatar
ton

Forumlid
Berichten: 1494


Locatie: Volendam
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hahnel batterij probleem

Berichtdoor JJW » di jun 29 2010 4:12 pm

Ik heb hetzelfde probleem gehad met accu's van Hahnel in combinatie met een D70s. De Hahnel accu's zaten bij een batterygrip van Hahnel. Een tijdje gewoon mee kunnen werken totdat er klachten kwamen vergelijkbaar met jouw beschrijving. Iedere combinatie met een Hahnel accu (in de grip) of alleen de Hahnel (in de camera) was problematisch. De spiegel bleef hangen bij iedere foto. Resetten was alleen mogelijk door verwijderen van de accu. Zodra ik weer een Nikon accu gebruikte kwam het probleem niet meer voor. Met de camera was er dus niets mis.

Het heeft dus toch te maken met de kwaliteit van de Hahnel accu's. Sindsdien gebruik ik alleen nog maar de originele Nikon accu's.

JJ
JJW




Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten