Geen VR bij gebruik AF-ON knop?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Geen VR bij gebruik AF-ON knop?

Bericht door Patrick » di jun 29 2010 1:10 pm

Ik ben sinds zondag in het bezit van mijn eerste VR objectief: de Nikon AFS 105mm f2.8 VR. Mooi ding, heel blij mee. Nu lees (en merk) ik dat de VR functie niet aan gaat als je scherpstelt met de AF-ON knop in plaats van met de afdrukknop. Je moet de afdrukknop half ingedrukt houden om VR te activeren. Laat dat nou net een manier van fotograferen zijn die ik al een hele tijd niet meer gebruik. :?

Ik heb mijn camera standaard zo staan dat de afdrukknop de autofocus niet meer activeert. Ik heb mijn camera altijd op continu-focus staan. Voordeel; ik kan heel eenvoudig kiezen tussen continu en enkel focus, want zolang ik de AF-ON knop indruk wordt er gefocust, en het houdt op zodra ik de knop loslaat. Heel handig!

Tot dit objectief dus. Geen VR is op z'n minst jammer.

Mijn vraag aan jullie; is dit alleen bij dit objectief, of werkt dit ook zo bij andere VR objectieven? Is hier iets op te verzinnen?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Re: Geen VR bij gebruik AF-ON knop?

Bericht door Roelof » di jun 29 2010 1:18 pm

Is ook zo bij andere VR objectieven. De VR is nu eenmaal gekoppeld aan de afdrukknop. Is hier al wel eens eerder ter sprake gekomen.
hoeft op zich geen probleem te zijn voor jouw werkwijze, VR heb je niet nodig om scherp te stellen, maar alleen voor inkaderen.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jun 29 2010 3:32 pm

Het vraagt toch wel om een aanpassing van mijn kant. Ik kan de AF-ON blijven gebruiken, maar moet daar de ontspanknop bij gaan indrukken als ik VR wil hebben.

Als het niet anders is, dan moet ik er maar aan wennen... :mryellow:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

george013

Bericht door george013 » di jun 29 2010 3:39 pm

Roelof schreef:VR heb je niet nodig om scherp te stellen, maar alleen voor inkaderen.
Wat bedoel je daar mee?
George

iJoost

Bericht door iJoost » di jun 29 2010 4:51 pm

Je hebt de VR toch pas nodig als je de sluiter ontspant? En niet tijdens het scherpstellen...

Het lijkt me dat je gewoon kunt scherpstellen en daarna kaderen en dan de ontspanknop gebruiken waarbij dan op het gewenste moment de VR actief wordt. Toch?

george013

Bericht door george013 » di jun 29 2010 5:29 pm

Heb het gevoel dat het meer aan je camera ligt en je gebruik daarvan dan aan het objectief.
George

Melliw
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Melliw » di jun 29 2010 6:30 pm

Volgens mij zit een een reden achter die te maken heeft met bezuiniging. VR 'vreet' accu's dus alleen gebruiken als het echt nodig is. En dat is niet bij het scherpstellen.
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jun 29 2010 6:54 pm

Henk schreef:Inderdaad Patrick.

Je ontkomt er niet aan om de ontspanknop in te drukken als je een foto wilt maken. Juist op dat moment heb je VR nodig.
Het nadeel is dat het even duurt voordat de VR "werkt". In de praktijk moet ik dus vaak zowel de AF-ON als de ontspanknop ingedrukt gaan houden. Het is blijkbaar niet anders.

Beetje eigen schuld; moet ik m'n camera maar niet zo vreemd instellen. :lol: :lol: :lol:

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”