Efteling

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.

Onderwerp:

Efteling

Berichtdoor Bart Gossen » zo jul 25 2010 1:03 pm

Gisteren de Efteling bezocht. Op zaterdagen tijdens de Zeven Mijls Zomer tot 00:00 uur geopend. Graag leg ik jullie enkele beelden voor.

1 - Villa Volta
Afbeelding

2 - Volk van Laaf
Afbeelding

3 - De Vliegende Hollander (de smokkelgang)
Afbeelding

4 - De Vliegende Hollander (inclusief splash)
Afbeelding

De foto's zijn overigens allemaal geschoten met de D90 / Tamron 18-200.

Vriendelijke groet,

Bart Gossen
Bart Gossen



Onderwerp:

Re: Efteling

Berichtdoor Maissan » zo jul 25 2010 2:45 pm

Ik vind foto 1 en 2 niet echt goed het is gewoon een foto van het geen dat je daar ziet. foto 4 vind ik dan weer wel leuk gedaan
D800, D300, nikon 24-70, tokina 11-16, nikon 70-300,sb-900 en 35mm 1.8
Gebruikersavatar
Maissan

Forumlid
Berichten: 161



Onderwerp:

Re: Efteling

Berichtdoor VieF » zo jul 25 2010 3:50 pm

Maissan schreef:Ik vind foto 1 en 2 niet echt goed het is gewoon een foto van het geen dat je daar ziet


Wat zie jij dat er niet echt goed is aan die foto's dan? Gewone kiekjes kunnen fototechnisch gezien prima zijn. De foto's zijn goed belicht en scherp, alleen de compositie zou wel iets anders kunnen om het wat spannender te maken (het staat nu allemaal een beetje centraal).

Tussen 'niet goed' en 'niet boeiend' zit een verschil :wink2:
VieF



Onderwerp:

Re: Efteling

Berichtdoor Daniël » zo jul 25 2010 3:57 pm

ben er vorig jaar geweest. Had ook de camera mee. Alleen de smokkel gang ging niet goed bij mij (compact probleem).

nr 4 is wel erg mooi gedaan.
Daniël



Onderwerp:

Re: Efteling

Berichtdoor Maissan » zo jul 25 2010 9:13 pm

VieF schreef:
Maissan schreef:Ik vind foto 1 en 2 niet echt goed het is gewoon een foto van het geen dat je daar ziet


Wat zie jij dat er niet echt goed is aan die foto's dan? Gewone kiekjes kunnen fototechnisch gezien prima zijn. De foto's zijn goed belicht en scherp, alleen de compositie zou wel iets anders kunnen om het wat spannender te maken (het staat nu allemaal een beetje centraal).

Tussen 'niet goed' en 'niet boeiend' zit een verschil :wink2:


Een foto die niet boeiend is vindt ik niet goed. of die technisch goed is maakt dan toch niks meer uit?
Maar dat is mijn mening hor :wink:
D800, D300, nikon 24-70, tokina 11-16, nikon 70-300,sb-900 en 35mm 1.8
Gebruikersavatar
Maissan

Forumlid
Berichten: 161



Onderwerp:

Re: Efteling

Berichtdoor soulpic » zo jul 25 2010 10:20 pm

@ Maissan:

Een beetje een boute stelling, vind je niet? "Als een foto mij niet boeit, dan vind ik hem niet goed"
Productfotografie bijv is veelal een functionele vorm van fotografie, en een foto van een glas van de Hema heeft natuurlijk inhoudelijk (behalve dat je er iets uit kunt drinken) niets te vertellen dus is eigenlijk niet boeiend.
Daarmee hoeft het niet per definitie niet goed te zijn. JIJ VIND het niet goed, maar WAAROM vind je het niet goed, daar gaat het om. Bovendien is (bijv) het uitlichten van een glas behoorlijk moeilijk en uitdagend waar menig beroepsfotografen nog moeite mee hebben om het product zo goed mogelijk in de markt te zetten qua beeld.

Back to the pictures:

Technisch kloppen ze allemaal redelijk goed, maar af en toe begrijp ik je keuzes niet.

1: Villa Volta is een sprookjes / filmisch achtig iets, maar voor mijn gevoel komt het op deze foto niet over. Waarom het niet over komt voor mij is het feit dat er teveel zwart te zien is dat mij afleidt. Ik denk dat je een beter beeld had gehad wanneer je meer ingezoomd had en beeldvullender had gewerkt. Dan zit je als kijker ook in dat "sprookje" nu leidt het zwart teveel af. Het heeft ook geen functie of doel in de foto.

2: Volk van Laaf is een fotogeniek figuur, alleen is het niet zo mooi vastgelegd naar mijn mening. Het totale beeld oogt onrustig omdat jij als fotograaf er voor kiest om twee onderwerpen in beeld te hebben: Volk van Laaf en de bloemen / takken.
Voor mij zijn er in deze foto teveel storende factoren waardoor het voor mij onrustig kijken is naar de foto. Moet ik nu kijken naar de bloemen / takken / huisje / muur enz of moet ik mijn aandacht vestigen op Volk van Laaf.

Aantal dingen die mij persoonlijk afleiden:

- de witte streep langs het dak van het huisje
- de op de voorgrond geplaatste onscherpe paarse bloemen
- de pijp uit de muur (waar water uit loopt) lijkt uit de tak te groeien
- de grasspriet in het midden lijkt door zijn kruis heen te gaan. Geeft ook wel weer een komisch beeld, dat wel haha.

3: sfeervolle opname, vraag me alleen af hoe scherp hij is.

4: dit vind ik de beste eruit. Fijne kleuren, mooie "mist" op de voorgrond, weerspiegeling van de lampjes. Komt allemaal redelijk goed tot uiting en heeft samenhang met elkaar. Wat ik zelf gedaan had m.b.t compositie is iets minder water en iets meer lucht erop. De attractie komt nu met de punt van het torentje tegen de rand aan. Door wat meer lucht te pakken voorkom je dit "probleem".
Je zou er in eerste instantie niet meteen aan denken, maar stel je wilt deze foto in passé partout hebben ingelijst. Dan vind ik het persoonlijk altijd vervelend als er op deze manier een object tegen of buiten de passé partout nog "loopt".
"Imagination is far more important than knowledge"
Gebruikersavatar
soulpic

Forumlid
Berichten: 900


Locatie: Belfeld
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Efteling

Berichtdoor Bart Gossen » zo jul 25 2010 11:19 pm

Dank jullie wel voor de commentaren.

@Daniël (en Soulpic): voor de smokkelgang heb ik een uitstulping gebruikt waar ik de camera op kon zetten. De gang zelf is scherp naar mijn idee. Wel zit er wat beweging in de mensen. Gelukkig was de wachttijd zodanig dat ik me door de tweede gloed niet meer liet verrassen ;-)

@Soulpic: dank voor uitgebreide en terechte commentaar. Ik heb eea aan afleiding nog ietwat weg willen werken door de groen- en paarstinten wat fletser te maken en de Laaf zelf wat meer verzadiging te geven. Tijdens het kadreren had ik al door dat er veel afleiding bij zou zitten en had ik de grasspriet al als hinderlijk beoordeeld, door jouw opmerking wel een glimlach nu: zo had ik 't nog niet bekeken.

Ik heb overigens nog een andere foto genomen van deze Laaf. Daarin ligt hij wel vrij. Daar had ik echter niets anders in beeld en vond hem daarom saaier dan deze.
Bart Gossen




Terug naar “Foto presentaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten