Zachte tonen in foto

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Zachte tonen in foto

Berichtdoor Frens Jan » ma jul 26 2010 11:28 am

Hallo,

Ik kwam een prachtige foto tegen in een stijl die me al vaker heel erg boeit. Er worden hele zachte tonen gebruikt en het heeft een iets groenige gloed. Ik ben redelijk handig in lightroom en photoshop, maar dit kreeg ik niet 1.2.3... voor elkaar.

De foto waarin ik refereerde:
Afbeelding

Ik vroeg me af of iemand wat inzichten kon verschaffen in wat deze foto tot stand heeft laten komen? Soorten effecten e.d. die gebruikt zouden kunnen zijn. Benodigde ingredienten in de foto zelf?

Ik heb zelf ook wat proberen te stoeien, met nog lang geen bevredigend resultaat. Origineel:
Afbeelding

Bewerkt:
Afbeelding
Frens Jan



Onderwerp:

Re: Zachte tonen in foto

Berichtdoor noogle » ma jul 26 2010 12:22 pm

Het lijkt mij dat er iets is gedaan met een polaroid omzetting (zit in Nikon Silver Efex, een plugin voor PS en NX) en vignettering toevoegen.

Groet,

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
Gebruikersavatar
noogle

Forumlid
Berichten: 1747


Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zachte tonen in foto

Berichtdoor Gilbert1976 » ma jul 26 2010 2:07 pm

De eerste foto met die bakfiets je laat zien is duidelijk een Crossprocess "ontwikkeling" Dit komt nog uit de oude doka tijd waarbij foto's bewust in de verkeerde vloeistof werden ontwikkeld om een bepaalde kleurtoon te krijgen. Zoek maar eens op internet naar tutorials voor cross process of X-process dan kom je wel het e.e.a. tegen. Ik gebruik deze ook vrij geregeld en heb dan ook van internet een aantal .atn bestanden gevonden. Deze handelingen kun je handig in photoshop inladen en voilá!

Op deze link kun je tal van handelingen vinden en downloaden.

http://www.atncentral.com/download.htm
Gilbert1976



Onderwerp:

Re: Zachte tonen in foto

Berichtdoor Frens Jan » ma jul 26 2010 2:18 pm

Bedankt mannen, ik zal eens wat experimenteren!
Frens Jan



Onderwerp:

Re: Zachte tonen in foto

Berichtdoor Skippy » ma jul 26 2010 3:58 pm

noogle schreef:Het lijkt mij dat er iets is gedaan met een polaroid omzetting (zit in Nikon Silver Efex, een plugin voor PS en NX) en vignettering toevoegen.


Michael, ik neem aan dat je Nik Color Efex Pro bedoelt i.p.v. Silver Efex.
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zachte tonen in foto

Berichtdoor noogle » ma jul 26 2010 4:27 pm

Skippy schreef:
noogle schreef:Het lijkt mij dat er iets is gedaan met een polaroid omzetting (zit in Nikon Silver Efex, een plugin voor PS en NX) en vignettering toevoegen.


Michael, ik neem aan dat je Nik Color Efex Pro bedoelt i.p.v. Silver Efex.


Excuses, bedoel idd color efex :-)

Bedankt voor de correctie!

Groet,

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
Gebruikersavatar
noogle

Forumlid
Berichten: 1747


Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zachte tonen in foto

Berichtdoor noogle » ma jul 26 2010 10:14 pm

Ik ben zo vrij geweest even een bewerking met crossprocessing in Nikon Color Efex Pro te doen van jouw foto, als ie weg moet moet je het maar zeggen hoor!

Afbeelding

Groet,

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
Gebruikersavatar
noogle

Forumlid
Berichten: 1747


Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zachte tonen in foto

Berichtdoor Bart Gossen » ma jul 26 2010 11:06 pm

Ik heb het net ook even geprobeerd. Ook in Photoshop maar dan zonder filterpakket. Heb met de curves wat lopen spelen (tip kwam van Photofacts.nl). Curves van RGB en rood in S zetten en van blauw in omgekeerde S. Ik kom alleen niet echt lekker uit met gezicht. Dat is erg donker.
Bart Gossen



Onderwerp:

Re: Zachte tonen in foto

Berichtdoor Frens Jan » di jul 27 2010 8:19 am

Hi Michael et all,

Ziet er goed uit! Ik heb zelf geen Nik Color Efex of iets dergelijks waar het out-of-the-box bij komt. Eens kijken of ik het ook in PS oid voor elkaar krijg.

Groeten,
Frens Jan
Frens Jan



Onderwerp:

Re: Zachte tonen in foto

Berichtdoor Frens Jan » di jul 27 2010 1:40 pm

Ik heb onderstaande foto weten te creëren in Photoshop met het gebruik van curves:
Afbeelding

In Lightroom heb ik iets redelijk daarmee overeenkomstig weten te creëren met split toning en het aanpassen van de witbalans:
Afbeelding

Ik was er zelf wel happy mee? Wat jullie?

Groeten,
Frens

P.S. ik heb inderdaad een motorfiets weggeshopped ;)
Frens Jan



Onderwerp:

Re: Zachte tonen in foto

Berichtdoor Bart Gossen » di jul 27 2010 2:10 pm

Ik vind het effect aardig geslaagd bij je. Overigens heeft de voorbeeldfoto een groter diafragma. Dat is natuurlijk ook een deel van het effect wat jij in jouw foto moet missen. Daarnaast zit er in de foto veel paars/blauw. Dat is in de voorbeeldfoto ook niet zo. Dezelfde sfeer oproepen lijkt me dan ook lastig.

Het groenige in jouw foto is overigens nog sterker/overheersender dan in de foto van Michael. Michael komt dichterbij de voorbeeldfoto. Wellicht dat je daarmee nog iets kan spelen?
Bart Gossen



Onderwerp:

Re: Zachte tonen in foto

Berichtdoor Frens Jan » di jul 27 2010 2:34 pm

Klopt, f/5.3 in mijn foto. Nog belangrijker is dat er maar weinig in de achtergrond van de foto zit. De 'voorbeeldfoto' heeft nog een vrachtwagen veel verder weg van de fotograaf. Dat mist mijn foto inderdaad.

Iets groener, of iets blauwer wordt dan een klein beetje een kwestie van smaak :s Zal nog eens wat fiddlen.

Bedankt allemaal,
Frens
Frens Jan



Onderwerp:

Re: Zachte tonen in foto

Berichtdoor Bart Gossen » di jul 27 2010 2:40 pm

Je hebt in ieder geval een leuk effect aangesneden! Succes!
Bart Gossen



Onderwerp:

Re: Zachte tonen in foto

Berichtdoor noogle » di jul 27 2010 3:05 pm

Die kleurtoon is inderdaad een kwestie van smaak, in Color Efex Pro zitten bij crossprocessing zeker zo'n 15 verschillende kleur presets, ik heb degene gepakt die het dichtst bij de voorbeeldfoto kwam, maar er zijn er natuurlijk veel meer mogelijk.

Ik heb voorheen nooit die crossprocessing gebruikt, en ik moet zeggen dat het effect inderdaad erg leuk is, ik ga er ook wat meer mee proberen te doen, dus bedankt voor de vraag die je gesteld hebt :-)

Groet,

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
Gebruikersavatar
noogle

Forumlid
Berichten: 1747


Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zachte tonen in foto

Berichtdoor Bart Gossen » di jul 27 2010 3:13 pm

Ik heb kort geleden, bedenk ik me nu, het bleach-effect gebruikt Michael. Die zit ook in dat pakket. Ik denk dat daarmee ook wel dit effect na te bootsen is. Ik heb 't effect toen in een z/w-foto gebruikt.
Bart Gossen




Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten