Bootje

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.

Onderwerp:

Re: Bootje

Berichtdoor Solitary™ » di aug 03 2010 12:58 pm

dboomsma schreef:Dag Jan,

De kleuren in je foto doen me aan 2 dingen denken: ochtendlicht en kou. Omdat ik van beide houdt, vind ik het een geslaagde plaat! Wanneer hij warmer wordt gemaakt, doe je de werkelijkheid m.i. geweld aan. Niets/ niet teveel meer aan veranderen als ik het mag zeggen.


Tja, dat vind ik zelf eigenlijk ook nog steeds, al jullie pogingen ten spijt. Ik heb de plaat anderhalf jaar geleden gemaakt en als ik hem zie krijg ik weer precies het gevoel dat ik had op het moment dat ik op het knopje drukte. Dat is voor mij een erg belangrijk criterium, zo niet het enige.

Dat neemt niet weg dat ik erg blij ben met jullie meningen! Het is leuk om op deze manier een klankbord te hebben voor je werk. Dank daarvoor!

Vriendelijke groet,
Jan
Solitary™



Onderwerp:

Re: Bootje

Berichtdoor ALE » di aug 03 2010 2:32 pm

Ik vind dit een bijzonder mooie foto. Heeft mij uitgedaagd om ook een poging te wagen om de kleurstelling naar de werkelijkheid te krijgen. Weet niet of het gelukt is, de foto was reeds behoorlijk bewerkt, maar hier mijn idee:

Origineel:
Afbeelding

Aangepast:
Afbeelding

Indien de foto weg moet, schroom niet en geef een seintje.
Cheers,



ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
Gebruikersavatar
ALE

Clublid
Berichten: 6606


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Bootje

Berichtdoor Solitary™ » di aug 03 2010 3:19 pm

Dag Ale,

Dank je wel. Dit is inderdaad een hele mooie versie! Ik zie dat je hem verder verscherpt hebt en saturatie toegevoegd? Het rijp op de takken en het bruggetje komt ook beter uit zo. Bovendien heeft de foto gewonnen aan diepte.

Ik zeg het niet graag, maar ik lijk deze versie beter te gaan vinden dan de mijne...... :shock:

Vriendelijke groet,
Jan
Solitary™



Onderwerp:

Re: Bootje

Berichtdoor Santhe » di aug 03 2010 3:54 pm

Dit is zeker een verbetering. Maar de grootste verbetering is nog steeds dat het verschrikkelijke kader eraf is gehaald.
Santhe



Onderwerp:

Re: Bootje

Berichtdoor Solitary™ » di aug 03 2010 4:32 pm

Tja, het kader.

Ik ben nog van de oude stempel, blijkbaar. Iemand die vind dat een foto netjes in een passe-partout gepresenteerd dient te worden.

Photographie, c' est l'art du non-artiste las ik ooit eens ergens. Dat mag dan zo zijn, maar het is en blijft een kunst en ik vind dat je die dan ook als zodanig mag presenteren. Als ik naar een foto-tentoonstelling ga wordt ook alles netjes te berde gebracht.

Maar goed, dat is wederom een eigen mening. Ik zal die passe-partouts in het vervolg bewaren voor mijn presentaties op Pbase en het hier niet meer doen. Misschien is dat in 'beoordelingen' inderdaad ook beter.

Vriendelijke groet,
Jan
Solitary™



Onderwerp:

Re: Bootje

Berichtdoor noogle » di aug 03 2010 7:23 pm

Solitary™ schreef:
dboomsma schreef:Dag Jan,

De kleuren in je foto doen me aan 2 dingen denken: ochtendlicht en kou. Omdat ik van beide houdt, vind ik het een geslaagde plaat! Wanneer hij warmer wordt gemaakt, doe je de werkelijkheid m.i. geweld aan. Niets/ niet teveel meer aan veranderen als ik het mag zeggen.


Tja, dat vind ik zelf eigenlijk ook nog steeds, al jullie pogingen ten spijt. Ik heb de plaat anderhalf jaar geleden gemaakt en als ik hem zie krijg ik weer precies het gevoel dat ik had op het moment dat ik op het knopje drukte. Dat is voor mij een erg belangrijk criterium, zo niet het enige.

Vriendelijke groet,
Jan


En dat is nu precies waarom ik de opmerking van omzetten naar zwart wit plaatste. Dat mensen dan meteen op hun edele delen getrapt worden en het een lul verhaal vinden mogen ze zelf weten.

Groet,

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
Gebruikersavatar
noogle

Forumlid
Berichten: 1747


Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bootje

Berichtdoor Rijko » di aug 03 2010 7:59 pm

En dat is nu precies waarom ik de opmerking van omzetten naar zwart wit plaatste. Dat mensen dan meteen op hun edele delen getrapt worden en het een lul verhaal vinden mogen ze zelf weten.

Groet,

Michael


Ik heb zelf kleuren foto's gemaakt die prima gelukt waren die na een omzetting naar z/w toch iets extra's hadden t.o.v. het origineel, en ik weet zeker dat er veel fotografen zijn met dezelfde ervaring. Daarmee is jou ongenuanceerde opmerking gelogenstraft. Er zijn heel veel fotografen voor wie omzetting naar z/w een specifieke kunstvorm is.
Rijko



Onderwerp:

Re: Bootje

Berichtdoor noogle » di aug 03 2010 8:03 pm

Prima, ieder zijn mening...

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
Gebruikersavatar
noogle

Forumlid
Berichten: 1747


Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bootje

Berichtdoor Solitary™ » di aug 03 2010 8:13 pm

En daarmee sla je de spijker precies op zijn kop, Rijko.

Zwart/wit-fotografie is een specifieke kunstvorm en geen lapmiddel voor mislukte foto's (Eduard Steichen en Henri Cartier-Bresson draaien zich nu om in hun graf. Salgado raakt subiet aan de drank).

Noogle, je hebt je opmerking een beetje ongelukkig geplaatst. Anders kan ik het niet stellen. Ik heb net je site bekeken en vooral de serie Indonesie trok mijn aandacht. Heel mooi werk! Ik kan me dan ook niet voorstellen dat iemand van jouw kaliber zo'n, inderdaad, ongenuanceerde opmerking maakt. Dat moet een vergissing zijn.

Vriendelijke groet,
Jan
Laatst gewijzigd door Solitary™ op di aug 03 2010 8:28 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Solitary™



Onderwerp:

Re: Bootje

Berichtdoor Rijko » di aug 03 2010 8:22 pm

Solitary™ schreef:En daarmee sla je de spijker precies op zijn kop, Rijko.

Zwart/wit-fotografie is een specifieke kunstvorm en geen lapmiddel voor mislukte foto's (Eduard Steichen en Henri Cartier-Bresson draaien zich nu om in hun graf. Salgado wordt helemaal gek).

Noogle, je hebt je opmerking een beetje ongelukkig geplaatst. Anders kan ik het niet stellen. Ik heb net je site bekeken en vooral de serie Indonesie trok mijn aandacht. Heel mooi werk! Ik kan me dan ook niet voorstellen dat iemand van jouw kaliber zo'n, inderdaad, ongenuanceerde opmerking maakt. Dat moet een vergissing zijn.

Vriendelijke groet,
Jan


Jan, Ik ben het volledig met je eens.
Rijko



Onderwerp:

Re: Bootje

Berichtdoor noogle » di aug 03 2010 8:29 pm

Nu worden mijn woorden verdraaid, als zou ik gezegd hebben dat zwart wit fotografie geen fotografie zou zijn. Het tegendeel is waar, bij zw moet je nog meer bezig zijn met oa compositie.

Omzetten van kleur naar zw vind ik ook best, als je bij het maken van de foto al wel van die gedachte uit bent gegaan. Dan kan het nog zijn dat een kleurenfoto onverwachts in zw ook goed uit de verf komt, maar in dit geval vond ik dat zeker niet, omdat juist de kleuren deze foto maken wat het is.

Dus de door jou genoemde personen hoeven zich niet om te draaien hoor :-)

Groet,

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
Gebruikersavatar
noogle

Forumlid
Berichten: 1747


Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bootje

Berichtdoor Rijko » di aug 03 2010 8:44 pm

noogle schreef:Nu worden mijn woorden verdraaid, als zou ik gezegd hebben dat zwart wit fotografie geen fotografie zou zijn. Het tegendeel is waar, bij zw moet je nog meer bezig zijn met oa compositie.

Omzetten van kleur naar zw vind ik ook best, als je bij het maken van de foto al wel van die gedachte uit bent gegaan. Dan kan het nog zijn dat een kleurenfoto onverwachts in zw ook goed uit de verf komt, maar in dit geval vond ik dat zeker niet, omdat juist de kleuren deze foto maken wat het is.

Dus de door jou genoemde personen hoeven zich niet om te draaien hoor :-)

Groet,

Michael


Gelukkig, nu nuanceer je je eerdere uitspraak.
Rijko



Onderwerp:

Re: Bootje

Berichtdoor Solitary™ » di aug 03 2010 8:44 pm

Njaah Noogle,

Het ging even over je woorden 'En omzetten naar zwart wit doe je alleen als er in kleur niets van te maken valt, m.a.w. als je foto eigenlijk mislukt is'. Dat viel even in verkeerde aarde. Maar goed, een 'slip of the tongue' neem ik aan, haha. No hard feelings verder, hoor.

Waar zo'n fotootje van een bootje al niet goed voor is..... :) :)

Vriendelijke groet,
Jan
Solitary™



Onderwerp:

Re: Bootje

Berichtdoor Rijko » di aug 03 2010 9:10 pm

Solitary™ schreef: Waar zo'n fotootje van een bootje al niet goed voor is..... :) :)

Jan


Ha, ha, het is in ieder geval een mooi bootje! Dit misverstand is nu uit de wereld, gelukkig.

Het gevaar op fora zoals dit is dat je makkelijk te weinig woorden gebruikt om je gedachten aan een ander over te brengen. Dit leidt dan snel tot misinterpretatie en dus misverstanden! Daarom, schrijf ook nooit een email aan iemand als je kwaad bent, maar wacht tot de emotie gezakt is
Rijko




Terug naar “Fotobespreking”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten