george013 schreef:Je verliest de vraag uit het oog. Ronald gaat uit van een aangenomen uitgangspuntDezelfde foto, in NEF geschoten met alle settings uitgeschakeld zodat capture NX2 niets overneemt, geeft een totaal andere witbalans aan dan in de testversie van photoshop CS5.
En zijn verbazing betreft het verschil in uitwerking vanuit dezelfde basis.
Settings "uitschakelen", betekent niet dat er geen settings gebruikt worden. Er zijn altijd bepaalde basis routines met een default instelling om de data te converteren, anders is er geen sprake van conversie. Je zult daarom hoe dan ook een bepaalde witbalansinstelling moeten gebruiken in beide converters om je bestand om te kunnen zetten.
Is het niet een setting vanuit de camera overgenomen, dan wel moet je kiezen uit een van de andere opties. De engine erachter, met mogelijke look-up tables en routines hoe die RAW-data om te zetten zijn echter totaal anders. Een "daglicht" setting bij Capture NX wordt op een heel andere wijze samengesteld dan een "daglicht" setting in CS5. Dus vergelijk die settings niet met elkaar, want ze hebben geen achterliggende 100% overeenkomst.
Wil je de afbeeldingen vanuit beide convertors wel zoveel mogelijk met elkaar vergelijken moet je allereerst al zorgen dat je reeds bij de conversieslag die witbalans reeds zodanig instelt dat een grijskaart neutraal is. Dan kan het best zijn, dat je in CS5 een daglicht keuze moet maken met 4800 graden Kelvin, en bij Capture 5000 graden Kelvin.
Vergelijk het vroeger met dia's ontwikkelen bij de ene centrale of bij de andere centrale. Die centrales gebruiken verschillende ontwikkelmachines in type en merk, ook misschien andere chemie van een ander merk die net wat anders van samenstelling is. Temperatuur etc. is ook net verschillend. Dan kan het makkelijk voorkomen dat een gefotografeerde grijskaart er bij de ene centrale wat meer magenta uitkomt. Dan moet je vervolgens nieuwe opnamen maken met een minimaal groenfilter voor je lens (bijv. CC 05G) om het resultaat neutraal te krijgen.
Bij de andere centrale is de grijskaart misschien een tikkeltje te geel, en moet je er een minimaal blauwfilter voorzetten (bijv. CC 05B). Is de gevoeligheidsbenutting van de film misschien wel anders als bij die andere ontwikkelcentrale.
Terwijl het filmmateriaal, gebruikte camera, lens, foto-opstelling precies hetzelfde is.
Kleur zal erna verder niet zover uiteen lopen, omdat dia-ontwikkeling, afgezien van het Kodachrome-procedé in de laatste decennia een gestandaardiseerd systeem is (E-6). Dat is RAW-conversie bij digitale fotografie helemaal niet. Vandaar in dat stadium ook al een andere kleurkarakter per verschillende convertor, zoals vroeger toen er wel meerdere ontwikkelprocede's werden gebruikt zoals van Agfa en Kodak, er onderling ook een verschillend kleurkarakter naar voren kwam.