Nikkor AF-D 85mm F/1.8 - onscherp?

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
sjakie

Nikkor AF-D 85mm F/1.8 - onscherp?

Bericht door sjakie » zo aug 29 2010 1:35 am

Ik ben in het bezit van een Nikkor AF-D 85mm f/1.8 objectief. Vandaag heb ik deze eens ingezet op een bruiloft en ook een aantal foto's van vrij dichtbij geschoten. Wat mij hierbij opviel is dat - ondanks correct scherpstellen - het objectief bij grotere diafragma-openingen vrij soft leek te zijn. Ik schiet meestal met histogramweergave, soms druk ik hierbij even op de + om te kijken hoe het met het detail gesteld is en dat viel bij sommige platen dus grof tegen.

In een verloren moment heb ik hierop eens even geprobeerd schuin (~45 graden) op een grasveld te schieten en vervolgens nog op een stenen muur, waarbij mijn conclusie nog wat vreemder wordt:

Zodra mijn scherpstelpunt binnen de ~1,5 a 2 meter ligt verlies ik contrast en loopt het detail héél hard terug. f/2.2 op ~8 meter is prima scherp en komt overeen met wat hier zo ongeveer geschetst wordt. Stop ik verder terug dan f/2.8 dan is ie op korte afstanden nog steeds iets soft, maar zeer zeker acceptabel. Ook valt het me op dat wanneer ik op een streepje op de muur focus mijn daadwerkelijke focuspunt ietsje dichterbij ligt dan het streepje: ik heb dus last van frontfocus! ...maar wederom: alleen op hele korte afstanden. Ligt het scherpstelpunt op meer dan een meter of 2, dan gaat alles ineens goed (ondanks dat dat met een 85mm nog lang niet oneindig is).
Alle andere objectieven hebben dit probleem niet en ik heb de 85mm op vanavond kort op drie andere bodies geprobeerd met dezelfde resultaten, en dus...

Conclusie
...denk ik dat mijn objectief eens afgesteld moet worden.

Wat ik me afvraag
- waar kan ik Nikkor-objectieven het beste laten kalibreren?
- Wat kost dit ongeveer?
- Hoe lang ben ik 'm kwijt?
- Kan iemand me uitleggen hoe dit technisch veroorzaakt wordt?

Eens babbelen met een ervaringsdeskundige zou fijn zijn... Alvast bedankt!

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Nikkor AF-D 85mm F/1.8 - onscherp?

Bericht door Léon Obers » zo aug 29 2010 2:08 am

Ik zou eens contact opnemen met Nikon Service Beverwijk, die kunnen je over afstellen, tarieven, levertijd het best informeren. Dan heb je het uit eerste hand als de Service-afdeling van Nikon Nederland.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » zo aug 29 2010 7:07 am

Eigenlijk ben je aan het fotograferen en voor een optimaal resultaat hoor je niet de volle opening te gebruiken. Meestal heb je rond de f/8 geen problemen.
Dichtbij is de scherptediepte aanmerkelijk korter dan wat verderaf.
Zoek in dit forum eens op rear- of front-focus.
Lees dit eens: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... highlight=" onclick="window.open(this.href);return false;
en doe de test middels: http://focustestchart.com/focus21.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Wel even lezen hoe je scherp moet stellen, anders werkt het niet.

Mocht je lid zijn van de NCN, neem je spullen mee naar een volgende clubbijeenkomst. Van camera wisselen, of een vergelijk met een ander objectief kan ook duidelijkheid verschaffen,

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo aug 29 2010 9:37 am

Hans Braakhuis schreef:Eigenlijk ben je aan het fotograferen en voor een optimaal resultaat hoor je niet de volle opening te gebruiken. Meestal heb je rond de f/8 geen problemen.
Bij f8 vallen verschillen in focus weg in de scherptediepte, maar daar koop je geen lichtsterke lens voor. Ondanks dat de scherpte bij volle opening minder is als gediafragmeerd wil je juist grotere openingen gebruiken om je onderwerp binnen een korte scherptediepte te isoleren.
Verder betwijfel ik of je met fine-tuning een frontfocus kunt verhelpen die zich hoofdzakelijk in het dichtbijgebied schijnt af te spelen, en niet op een iets grotere instelafstand. Maar of de TS juiste testen heeft uitgevoerd om frontfocus te kunnen vaststellen op diverse instelafstanden, is een open vraag. :? Zo'n test met een teskaart die je beschrijft gaat alleen redelijk goed voor dichtbij. Voor veraf voldoet die test niet meer maar kan het probleem zich nog steeds wel of juist niet voordoen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo aug 29 2010 1:09 pm

Het zou een saaie wereld worden als we alle foto's op f8 gaan schieten omdat dat voor de meeste objectieven het best uitkomt. Hoeft Nikon ook maar een paar objectieven uit te brengen. :egeek:

Als je wat frontfocus hebt is het niet onlogisch dat het duidelijker zichtbaar wordt naarmate je onderwerp dichterbij komt, want je scherptediepte wordt steeds minder.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

sjakie

Bericht door sjakie » zo aug 29 2010 2:27 pm

Léon Obers schreef:Ik zou eens contact opnemen met Nikon Service Beverwijk, die kunnen je over afstellen, tarieven, levertijd het best informeren. Dan heb je het uit eerste hand als de Service-afdeling van Nikon Nederland.
Dat zal ik eens even doen.
Léon Obers schreef:
Hans Braakhuis schreef:Eigenlijk ben je aan het fotograferen en voor een optimaal resultaat hoor je niet de volle opening te gebruiken. Meestal heb je rond de f/8 geen problemen.
Bij f8 vallen verschillen in focus weg in de scherptediepte, maar daar koop je geen lichtsterke lens voor. Ondanks dat de scherpte bij volle opening minder is als gediafragmeerd wil je juist grotere openingen gebruiken om je onderwerp binnen een korte scherptediepte te isoleren.
Als Léon dit niet al getypt had had ik het waarschijnlijk gedaan :D Ik heb het 85mm f/1.8 objectief (en schaal het in boven de 50mm f/1.4) om twee redenen: Ik fotografeer regelmatig in héél weinig licht en zou met ISO 3200~4000 op f/2.8 misschien wel af kunnen, maar zit dan liever op f/2.0 met ISO 1600~2000. Ook is het zo dat je storende elementen in de achtergrond heerlijk de onscherpte in kan drukken met zo'n enorme diafragma-opening, vooral bij portretten is het feit dat je een kléin beetje detail verliest meestal niet eens zo rampzalig en in sommige gevallen zelfs een pluspunt.

Die achtergrond weg is echter het voornaamste: bij concerten zie je ineens een artiest één zijn met een gitaar! Er hangen geen kabels meer achter, het valt niet op dat ie voor een stenen muur staat of dat er iemand op het balkon in z'n neus zit te peuteren :) Gisteren ging ik ook uit een deur van een rijdende auto hangen om het bruidsstel in hun prachtig versierde bruidsauto op de foto te krijgen om de focus sterk te kunnen leggen op die prachtige bruidsauto en het feit dat ze gingen trouwen.
Het mooist aan de 85mm f/1.8 vind ik echter de sprookjesachtige bokeh wanneer je alles niet zo héél erg onscherp trekt in bv. een bos (koppel van top tot teen op de foto en dan f/2.2~f/2.5 schieten). Geeft een waanzinnig tunneleffect :)

M.a.w.: Helemaal met je eens Léon: dat grote diafragma is een gereedschap, niet alleen om te zorgen dat je het wat beter ziet in het donker of omdat het mooi is om naar te kijken ;)
Léon Obers schreef:Verder betwijfel ik of je met fine-tuning een frontfocus kunt verhelpen die zich hoofdzakelijk in het dichtbijgebied schijnt af te spelen, en niet op een iets grotere instelafstand. Maar of de TS juiste testen heeft uitgevoerd om frontfocus te kunnen vaststellen op diverse instelafstanden, is een open vraag. :? Zo'n test met een teskaart die je beschrijft gaat alleen redelijk goed voor dichtbij. Voor veraf voldoet die test niet meer maar kan het probleem zich nog steeds wel of juist niet voordoen.
Of mijn frontfocus op te lossen is, daar ben ik ook benieuwd naar. Met mijn 85mm heeft het eigenlijk drie delen:
- hij focust uit zichzelf niet helemaal zuiver hetgeen je dus idd het best merkt op korte scherpstelafstanden;
- het contrast loopt wat terug op korte scherpstelafstanden (0.85 tot 1.5~2.0m), maar volgens mij is dat normaal;
- zelfs handmatig op de liveview scherpgesteld is ie op korte scherpstelafstanden veel minder scherp dan op lange. Een foto van het bruidspaar van top tot teen op f/2.2 is zeker acceptabel, een close-up van hun handen met de ringen heb ik opnieuw geschoten met de standaardzoom op f/2.8, omdat ik de rand van de ring niet eens goed zag aftekenen op m'n schermpje.
Hans Braakhuis schreef:Mocht je lid zijn van de NCN, neem je spullen mee naar een volgende clubbijeenkomst. Van camera wisselen, of een vergelijk met een ander objectief kan ook duidelijkheid verschaffen,
Ben (nog) geen lid, blijf hier even hangen en als het me gezellig lijkt ga ik dat misschien wel even worden :D Van camera wisselen en vergelijken met m'n andere objectieven heb ik al even gedaan, het is echt specifiek deze 85mm die problemen geeft op allevier de bodies.

Maar goed, ik ga morgen bellen en houd jullie op de hoogte :)

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo aug 29 2010 4:08 pm

sjakie schreef:Het mooist aan de 85mm f/1.8 vind ik echter de sprookjesachtige bokeh wanneer je alles niet zo héél erg onscherp trekt in bv. een bos (koppel van top tot teen op de foto en dan f/2.2~f/2.5 schieten). Geeft een waanzinnig tunneleffect :)
Opvallend. Ik ben er veelal wat minder van onder de indruk. Ik heb al regelmatig teruggegrepen naar de AFS 80-200 f2.8 omdat ik het bokeh daarvan vaak mooier vindt. In ieder geval als je heldere punten als lampjes in de achtergrond hebt. Dan zie je die 7 lamellen ineens en die leveren geen mooi rond bokeh op.

Ik verwacht in de toekomst m'n AFS 105VR f2.8 ook vaak als vervanger van de 85 f1.8 te gaan gebruiken. Maar die heb ik nog niet zo lang, dus dat moet zich in de toekomst nog bewijzen.

Benieuwd wat Nikon je gaat vertellen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

sjakie

Bericht door sjakie » zo aug 29 2010 5:14 pm

Patrick schreef:Ik heb al regelmatig teruggegrepen naar de AFS 80-200 f2.8 omdat ik het bokeh daarvan vaak mooier vindt. In ieder geval als je heldere punten als lampjes in de achtergrond hebt. Dan zie je die 7 lamellen ineens en die leveren geen mooi rond bokeh op.
Klopt, hij is alleen op een mooie manier "zacht" als je geen lichtbronnen in de achtergrond hebt. Heb je een qua kleur/helderheid vrij rustige achtergrond (maar druk door bomen/blaadjes enz.), dan kan ie erg mooi "smeren".

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo aug 29 2010 6:28 pm

sjakie schreef:
Patrick schreef:Ik heb al regelmatig teruggegrepen naar de AFS 80-200 f2.8 omdat ik het bokeh daarvan vaak mooier vindt. In ieder geval als je heldere punten als lampjes in de achtergrond hebt. Dan zie je die 7 lamellen ineens en die leveren geen mooi rond bokeh op.
Klopt, hij is alleen op een mooie manier "zacht" als je geen lichtbronnen in de achtergrond hebt. Heb je een qua kleur/helderheid vrij rustige achtergrond (maar druk door bomen/blaadjes enz.), dan kan ie erg mooi "smeren".
Zijn we het met elkaar eens. Hoef ik gelukkig mijn mening niet te herzien. :D

sjakie

Bericht door sjakie » ma aug 30 2010 12:00 am

Zojuist nog eens even uitgebreid getest met een studioflitser en m'n vriendin als lijdend voorwerp. Werkt prima zo'n test, heb ik ook weer wat nieuwe foto's voor op m'n bureau at work :mryellow:

Anyway, de Tamron 17-50 wint het duidelijk qua detail (ondanks 1/125s en f/8). De scherpte ligt ook niet op een verkeerd punt oid, hij lijkt er gewoon niet te zijn. Nu moet ik er wel bij zeggen dat m'n Tamron een juweel van een lensje is, maar wat betreft de 85mm: zelfs m'n oude Nikkor 70-210 f/4.0 is scherper. Ik ga morgen naar Beverwijk bellen :)

sjakie

Bericht door sjakie » di aug 31 2010 12:41 pm

Ben niet heel onder de indruk van wat de Nikon Service me wist te vertellen. De afstand staat me ook wat tegen, dus ik overweeg Nikon Duitsland of NCRR (http://www.ncrreflex.nl" onclick="window.open(this.href);return false;). Iemand ervaringen met die laatste?

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di aug 31 2010 5:07 pm

sjakie schreef:Ben niet heel onder de indruk van wat de Nikon Service me wist te vertellen. De afstand staat me ook wat tegen, dus ik overweeg Nikon Duitsland of NCRR (http://www.ncrreflex.nl" onclick="window.open(this.href);return false;). Iemand ervaringen met die laatste?
Wat wist men je te vertellen dan? :huh:

Ik heb geen ervaring met anderen dan Beverwijk. Maar daar woon ik dan ook vlakbij.

sjakie

Bericht door sjakie » di aug 31 2010 11:27 pm

Patrick per PB geantwoord.
Zojuist eens vergeleken met een ander (2 mnd oud) exemplaar. Conclusie: Ik ben verwend :evil:

Afbeelding
100% crop uit de Fujifilm. Dit is uit mijn objectief, presteert identiek aan de andere. Ik vind 'm op de Fuji wel beter presteren dan op de D90, maar misschien ligt dat aan het verschil in megapixels.
Winkelier die me het objectief onder borg geleend heeft beweert dat als ik daar óók niet tevreden mee ben ik een mierenneuker ben, dus... bij deze :D

Heb toch echt het gevoel gehad dat dit objectief véél beter presteerde op een FX-body, misschien ten onrechte.

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » di aug 31 2010 11:37 pm

sjakie schreef:Patrick per PB geantwoord.
Zojuist eens vergeleken met een ander (2 mnd oud) exemplaar. Conclusie: Ik ben verwend :evil:

Afbeelding
100% crop uit de Fujifilm. Dit is uit mijn objectief, presteert identiek aan de andere. Ik vind 'm op de Fuji wel beter presteren dan op de D90, maar misschien ligt dat aan het verschil in megapixels.
Winkelier die me het objectief onder borg geleend heeft beweert dat als ik daar óók niet tevreden mee ben ik een mierenneuker ben, dus... bij deze :D

Heb toch echt het gevoel gehad dat dit objectief véél beter presteerde op een FX-body, misschien ten onrechte.
Het volgende deel van je posting was eerst niet zichtbaar bij mij. Ik zag het pas toen ik op "citeer" klikte.
(EDIT: nu wel, dus verwijderd.)
Ik was eigenlijk alleen benieuwd waarom je het antwoord aan Patrick niet gewoon in het forum plaatst.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

sjakie

Bericht door sjakie » di aug 31 2010 11:54 pm

JaapV schreef:Ik was eigenlijk alleen benieuwd waarom je het antwoord aan Patrick niet gewoon in het forum plaatst.
Omdat ik teleurgesteld ben in de Nikon Service, maar dat meer is door het gevoel dat men me wist te geven dan dat ik hard kan onderbouwen waarom ik vind dat ze het aan de telefoon al niet goed bij me doen.

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”