Hans Braakhuis schreef:Het objectief met de rubberen zonnekap tegen de glasruit aandrukken.
Dat is een optie waar ikzelf wel eens gebruik van maak (zee-aquarium), maar dat lukt meestal alleen als het onderwerp redelijk ver achter het glas zit of je moet bij een dergelijke korte afstand gebruik maken van ultra groothoek met een beslist niet fraai perspectief van zo'n schedel (erg bol) op die afstand. Gezien de voorbeelden is het perspectief al erg bol, dat wordt alleen nog maar erger.
Andere optie is met een losse flitser helemaal los van de camera aansturen via het CLS-systeem van de camera, als de camera tenminste de flitser ook als commander kan gebruiken. (Of anders handmatig flitsen via slave met een IR-blokking-fliter voor de cameraflitser).
Kies een positie van de externe flitser zodanig van opzij, dat de reflectie in het glas niet in de camera valt. ("Licht"hoek van inval is "reflectie"hoek van uitval).
Aan de andere kant, helemaal op de zijkant van de vitrine een wit reflecterend materiaal voor opheldering schaduwen.
Kies instellingen voor je camera waarbij het aanwezige omgevingslicht geen invloed meer heeft op de opname (lage ISO, sluitertijd op maximale synchronisatietijd, redelijk klein diafragma). Dus reflecties van dat omgevingslicht komen dan niet terug in het glas. Dan maar hopen dat het vitrineglas geen vingerafdrukken heeft (die kun je nog schoonmaken) en geen beschadigingen, want die worden door de flits mogelijk nog wel zichtbaar opgehelderd.
Het resultaat is een opname zonder reflecties van het bestaande omgevingslicht (of in ieder geval minimaal als er daglicht binnenkomt), met een sterke verlichting voor de schedel en een wel erg lelijk donkere (zwarte) achtergrond, maar isoleert die schedel wel fraai van de omgeving. Het resultaat is al gauw beter dan wat je nu hebt.
Met daarbij wel de kanttekening dat als je zo in een museum te werk gaat de suppoost beslist bij je komt klagen en je te verstaan geeft dat je op die wijze met al die toeters en bellen geen foto's mag maken.
Je kunt het nog redelijk ongemerkt vlot doen met een assist(e). Je houdt dan zelf camera vast in de ene hand, flitser in de andere met gestrekte arm. Assistent(e) staat even met een wit vel papier aan de zijkant van de vitrinekast voor opheldering van anders te sterke schaduwen. Maar flitsen mag dikwijls niet in een museum. Dus voor je vervolgopnamen ben je alsnog de pineut omdat een suppoost dat opmerkt.
Succes.