dagje artis

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
Rajo

dagje artis

Bericht door Rajo » wo sep 01 2010 8:50 am

Een dagje in het voorjaar in de dierentuin geweest om de nieuwe camara (D5000) uit te proberen.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

vriendelijke groet, Raymond
edit: Foto grote aangepast, en de exif toegevoegd dankzij Daniël.
Laatst gewijzigd door Rajo op wo sep 01 2010 11:07 am, 2 keer totaal gewijzigd.

Daniël

Re: dagje artis

Bericht door Daniël » wo sep 01 2010 9:45 am

dit komt omdat je de foto's hier plaatst op 720 pix.

Net even gekeken naar je originele grote en deze is:
# Image Width = 4288 pixels
# Image Length = 2848 pixels

Op deze forum mag je max 1024 pix plaatsen.
Voor meer uitleg:
Klik

Daniël

Bericht door Daniël » wo sep 01 2010 11:37 am

Mooi dat het gelukt is.
Rajo schreef:Een dagje in het voorjaar in de dierentuin geweest om de nieuwe camara (D5000) uit te proberen.
En dan plaats je het nu pas :huh:

Dan de beoordeling.
Ik zie dat je in automaten stand geschoten hebt. Niet meer doen.
Begin is in S. Bij dieren die bewegelijk zijn een minimale sluiter tijd van 1/250 kiezen. En zelfs is dat vaak te kort.

1. prima belicht. Standpunt niet goed gekozen. Was mooier geweest als dit lager was.
2. volgens mij mis ik scherpte, weet het niet zeker. Standpunt is goed vanwege de 3 op 1 rij. Maar is wel vrij krap gekaderd.
3. per ongeluk de ontspan knop ingedrukt?

Al om al redelijk. Ga vooral door.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo sep 01 2010 11:48 am

Laat de camera lekker op auto staan als je je nog niet teveel druk wilt maken over de technische kant van het fotograferen. Als je wat anders wilt, kies dan de A stand. Dit zijn relatief statische beesten, geen reden om de S stand te gebruiken.

Ik denk dat je je met name moet toeleggen op de compositie. Foto 2 is redelijk op dat gebied. Foto 3 is ronduit slecht, kan het niet anders zeggen (wat mag in "foto beoordelingen"). De uitsnede is heel vreemd.

Kijk eens naar andere foto's gemaakt in Artis. Kan je best vinden op het internet. Heel leerzaam!

Veel plezier verder met je camera. Daar kan je nog veel meer uithalen. Je hebt alleen nog wat tijd nodig denk ik.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Rajo

Bericht door Rajo » wo sep 01 2010 4:08 pm

Ik heb de meeste foto toen in de p stand geschoten en wel een beetje met het diafragma gespeelt.
De onderste foto is inderdaad niet goed heb de verkeerde foto gelinkt. Maar voor het verloop van dit draadje laat ik hem maar staan.

Germay
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Germay » wo sep 01 2010 6:25 pm

Rajo schreef:Ik heb de meeste foto toen in de p stand geschoten en wel een beetje met het diafragma gespeelt.
De onderste foto is inderdaad niet goed heb de verkeerde foto gelinkt. Maar voor het verloop van dit draadje laat ik hem maar staan.
Wat moet ik me hier bij voorstellen?Je kunt je diafragma alleen in de A stand instellen en niet in de P stand.Succ6 verder. :mrgreen
Wat ik eerst NIKON probeer ik nu te verbeteren.
Met een vriendelijke groet,
Gert.
Camera D7000,en tig lichtsterk glaswerk hangend aan de Black-Rapid.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo sep 01 2010 7:25 pm

Germay schreef:Wat moet ik me hier bij voorstellen?Je kunt je diafragma alleen in de A stand instellen en niet in de P stand.Succ6 verder. :mrgreen
Niet waar natuurlijk. Je kiest een combinatie van diafragma en sluitertijd. Eigenlijk niet anders dan A of S.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

mighty_mike

Bericht door mighty_mike » wo sep 01 2010 7:38 pm

Je kunt je diafragma alleen in de A stand instellen en niet in de P stand
Als je het niet zeker weet dan ook niet te snel roepen.
Met de D5000 is het wel mogelijk om ook in de P stand het diafragma te veranderen. Dit kan heel simpel door aan de instel schijf te daaien. De P veranderd hierdoor in een P*. Sterker nog het is zelfs in de P stand mogelijk om de sluitertijd aan te passen. Simpel door de +/- knop vast te houden en dan te draaien aan de instelschijf.

gr Michel

Germay
Forumlid
Forumlid

Bericht door Germay » do sep 02 2010 4:14 pm

mighty_mike schreef:
Je kunt je diafragma alleen in de A stand instellen en niet in de P stand
Als je het niet zeker weet dan ook niet te snel roepen.
Met de D5000 is het wel mogelijk om ook in de P stand het diafragma te veranderen. Dit kan heel simpel door aan de instel schijf te daaien. De P veranderd hierdoor in een P*. Sterker nog het is zelfs in de P stand mogelijk om de sluitertijd aan te passen. Simpel door de +/- knop vast te houden en dan te draaien aan de instelschijf.

gr Michel
Dat kun je idd,maar waarom zou je het moeilijk doen als het gemakkelijker kan. :D :lol: :wink:
Gert.

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » do sep 02 2010 4:36 pm

mighty_mike schreef:Sterker nog het is zelfs in de P stand mogelijk om de sluitertijd aan te passen. Simpel door de +/- knop vast te houden en dan te draaien aan de instelschijf.
Als je dat doet pas je werkelijk je uiteindelijke belichting aan en zal de foto te donker dan wel te licht worden. Tenzij je dit gebruikt om bijv. tegenlicht te corrigeren.

Germay
Forumlid
Forumlid

Bericht door Germay » do sep 02 2010 5:00 pm

Dank rené,aan deze uitleg heb je wat aan.
Gert.

Rajo

Bericht door Rajo » do sep 02 2010 9:19 pm

Kijk en zo leren we allemaal weer iets over de P-stand.
Bedankt voor de feedback over de foto`s en de compositie.
vriendelijke groet raymond

Germay
Forumlid
Forumlid

Bericht door Germay » vr sep 03 2010 4:00 pm

Rajo schreef:Kijk en zo leren we allemaal weer iets over de P-stand.
Bedankt voor de feedback over de foto`s en de compositie.
vriendelijke groet raymond
Hopelijk ga je gauw van de P stand automaat af en bekwaam je je in de M,A en S stand,dan heb je nog meer mogelijkheden.De P stand is als je vlug even een opname wilt maken.Succ6.
Gert.

mighty_mike

Bericht door mighty_mike » za sep 04 2010 7:27 pm

Als je dat doet pas je werkelijk je uiteindelijke belichting aan en zal de foto te donker dan wel te licht worden.
Ik snap niet helemaal wat je hiermee bedoel. Is het dan niet het zelfde als dat je de A of de S stand gebruik. Wat is dan het verschil?

gr Michel

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » za sep 04 2010 7:46 pm

mighty_mike schreef:Ik snap niet helemaal wat je hiermee bedoel. Is het dan niet het zelfde als dat je de A of de S stand gebruik. Wat is dan het verschil?
Op de A-stand kun je zelf het diafragma aanpassen. De camera past dan de sluitertijd aan om dezelfde belichting te behouden

Op de S-stand kun je zelf de sluitertijd aanpassen. De camera past dan het diafragma aan om dezelfde belichting te behouden

Op de P-stand kiest de camera in eerste instantie de juiste belichting door zowel het diafragma als de sluitertijd in te stellen. Zodra je met de instelwielen een van de 2 aanpast, zal de camera de ander aanpassen om dezelfde belichting te behouden.

Tot zover gaat het goed met belichten.

Als je de camera op P-stand hebt en je verandert de instelling met behulp van de +/-knop, zal de camera het diafragma en sluitertijd ànders aanpassen en wel dusdanig dat je werkelijk onder- of overbelicht. Dit omdat die +/- knop daar ook voor is. De belichting te plussen of te minnen. Ofwel bewust over- dan wel onder te belichten. Je belichting verandert dan dus.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”