1.

2.

3.

vriendelijke groet, Raymond
edit: Foto grote aangepast, en de exif toegevoegd dankzij Daniël.
En dan plaats je het nu pasRajo schreef:Een dagje in het voorjaar in de dierentuin geweest om de nieuwe camara (D5000) uit te proberen.
Wat moet ik me hier bij voorstellen?Je kunt je diafragma alleen in de A stand instellen en niet in de P stand.Succ6 verder. :mrgreenRajo schreef:Ik heb de meeste foto toen in de p stand geschoten en wel een beetje met het diafragma gespeelt.
De onderste foto is inderdaad niet goed heb de verkeerde foto gelinkt. Maar voor het verloop van dit draadje laat ik hem maar staan.
Niet waar natuurlijk. Je kiest een combinatie van diafragma en sluitertijd. Eigenlijk niet anders dan A of S.Germay schreef:Wat moet ik me hier bij voorstellen?Je kunt je diafragma alleen in de A stand instellen en niet in de P stand.Succ6 verder. :mrgreen
Als je het niet zeker weet dan ook niet te snel roepen.Je kunt je diafragma alleen in de A stand instellen en niet in de P stand
Dat kun je idd,maar waarom zou je het moeilijk doen als het gemakkelijker kan.mighty_mike schreef:Als je het niet zeker weet dan ook niet te snel roepen.Je kunt je diafragma alleen in de A stand instellen en niet in de P stand
Met de D5000 is het wel mogelijk om ook in de P stand het diafragma te veranderen. Dit kan heel simpel door aan de instel schijf te daaien. De P veranderd hierdoor in een P*. Sterker nog het is zelfs in de P stand mogelijk om de sluitertijd aan te passen. Simpel door de +/- knop vast te houden en dan te draaien aan de instelschijf.
gr Michel
Als je dat doet pas je werkelijk je uiteindelijke belichting aan en zal de foto te donker dan wel te licht worden. Tenzij je dit gebruikt om bijv. tegenlicht te corrigeren.mighty_mike schreef:Sterker nog het is zelfs in de P stand mogelijk om de sluitertijd aan te passen. Simpel door de +/- knop vast te houden en dan te draaien aan de instelschijf.
Hopelijk ga je gauw van de P stand automaat af en bekwaam je je in de M,A en S stand,dan heb je nog meer mogelijkheden.De P stand is als je vlug even een opname wilt maken.Succ6.Rajo schreef:Kijk en zo leren we allemaal weer iets over de P-stand.
Bedankt voor de feedback over de foto`s en de compositie.
vriendelijke groet raymond
Ik snap niet helemaal wat je hiermee bedoel. Is het dan niet het zelfde als dat je de A of de S stand gebruik. Wat is dan het verschil?Als je dat doet pas je werkelijk je uiteindelijke belichting aan en zal de foto te donker dan wel te licht worden.
Op de A-stand kun je zelf het diafragma aanpassen. De camera past dan de sluitertijd aan om dezelfde belichting te behoudenmighty_mike schreef:Ik snap niet helemaal wat je hiermee bedoel. Is het dan niet het zelfde als dat je de A of de S stand gebruik. Wat is dan het verschil?