Nikon AF-S DX 18-70mm f/3.5-4.5G IF-ED
Nikon AF-S DX 18-70mm f/3.5-4.5G IF-ED
Afgelopen week kan ik met deze lens niet meer zoomen. De lens is niet gevallen of gestoten oid.
Ik wil deze lens laten maken, maar de adviezen hieromtrent lopen nogal uiteen.
De één zegt: de reparatie kosten zullen waarschijnlijk meer dan € 130,00 zijn en daarom absoluut niet meer de moeite waard, de ander zegt: dit is zo'n fantastische lens, dat een reparatie zeker de moeite is.
Deze lens heb ik in 2006 tezamen met een Nikon D70S gekocht als kitlens.
Is er iemand die mij een advies kan geven?
Met vriendelijke groet,
Diniliesje
Ik wil deze lens laten maken, maar de adviezen hieromtrent lopen nogal uiteen.
De één zegt: de reparatie kosten zullen waarschijnlijk meer dan € 130,00 zijn en daarom absoluut niet meer de moeite waard, de ander zegt: dit is zo'n fantastische lens, dat een reparatie zeker de moeite is.
Deze lens heb ik in 2006 tezamen met een Nikon D70S gekocht als kitlens.
Is er iemand die mij een advies kan geven?
Met vriendelijke groet,
Diniliesje
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Nikon AF-S DX 18-70mm f/3.5-4.5G IF-ED
De enige die je werkelijk uitsluitsel kan geven wat de kosten zullen zijn, is Nikon Service zelf, als je de lens opstuurt voor onderzoek.
Je kunt dan besluiten om de lens niet te laten repareren, als de kosten te hoog zijn. Wil je ook het geld voor onderzoekskosten niet kwijt zijn kun je kiezen om de lens helemaal niet terug te laten komen. Afhankelijk van de storing wordt de lens mogelijk dan toch door Nikon gerepareerd en komt het in een dump-circuit terecht, of als zelfs dat niet de moeite waard is wordt het meteen de vuilnisbak in gekieperd.
Je kunt dan besluiten om de lens niet te laten repareren, als de kosten te hoog zijn. Wil je ook het geld voor onderzoekskosten niet kwijt zijn kun je kiezen om de lens helemaal niet terug te laten komen. Afhankelijk van de storing wordt de lens mogelijk dan toch door Nikon gerepareerd en komt het in een dump-circuit terecht, of als zelfs dat niet de moeite waard is wordt het meteen de vuilnisbak in gekieperd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Je kunt ze voor die prijs tweedehands kopen. Als de reparatie werkelijk 130 euro is zou ik uitkijken naar een tweedehands 18-70 die nog in orde is, of misschien de gelegenheid grijpen om eem nieuwe, kwalitatief nog wat betere lens te kopen, zoals de 16-85 VR. Uiteraard alleen als het budget het toestaat.
Spul waarmee je foto's maakt...
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Wederom het bekende probleem. Je bent niet de enige. Ik heb hetzelfde gehad met mijn versie, die ik destijds bij m'n D70 kocht. Waarschijnlijke oorzaak: er zitten wat schroefjes in waar een laklaagje overheen zit. Dat laklaagje is blijkbaar niet genoeg om ervoor te zorgen dat ze er langzaam uit gaan. En dan komt het in de baan van het zoom-mechanisme te zitten.
Ik heb het zelf opgelost, maar dat is tricky.
Inmiddels heeft mijn vrouw mijn 18-70 in gebruik genomen. Reden: die van haar heeft hetzelfde euvel. Die moet dus ook maar een keertje open.
Ik heb het zelf opgelost, maar dat is tricky.
Inmiddels heeft mijn vrouw mijn 18-70 in gebruik genomen. Reden: die van haar heeft hetzelfde euvel. Die moet dus ook maar een keertje open.

- Jaap Driest
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Dus ik zou zeggen: aanpappen met Patrick. Dan maakt hij jouw lens ook weer in orde 

D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Laat die eerst maar eens even moed en zin verzamelen om z'n eigen 18-70 te repareren. Althans, een poging doen.Jaap Driest schreef:Dus ik zou zeggen: aanpappen met Patrick. Dan maakt hij jouw lens ook weer in orde
Nikon Service het laten oplossen in natuurlijk een veel zekerder methode. Toen ik het de vorige keer deed heb ik gewoon het objectief als afgeschreven beschouwd en een Tamron 17-50 f2.8 gekocht. Dat ik het uiteindelijk goed heb weten te repareren was allereerst mazzel, en het laatste stukje heeft Nikon Service een keer voor me gedaan bij een NCN presentatie. Zelf had ik de autofocus niet werkend opgeleverd.

Zeg ik iets geks als ik "loctite" roep? :mrgreen:
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Dan horen wij dat niet, want je zit ergens anders. Kom het zaterdag of zondag roepen bij een van de NCN uitjes. Dan heeft het wel zin.sjakie schreef:Zeg ik iets geks als ik "loctite" roep? :mrgreen:

P.S. Loctite is vast een of ander goedje om dingen vast te maken. Zit het dan zo vast dat het nooit meer los zal laten? Dan is het onbruikbaar!
zal eens kijken of ik kan, maar moet wel een hoop doen dit weekend.