nieuw: D7000

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Grojan
Forumlid
Forumlid

Re: nieuw: D7000

Bericht door Grojan » wo sep 15 2010 11:06 pm

flitslicht schreef:Je moet op een camera met een grotere sensor meer diafragmeren en dus je ISO omhoog gooien als je hetzelfde beeld wilt krijgen
Dit kan je ook omdraaien natuurlijk, als je op een DX het zelfde beeld wil krijgen als op een Fx moet je minder diafragmeren.

Groeten Jan

flitslicht

Bericht door flitslicht » wo sep 15 2010 11:28 pm

Tuurlijk, en het is ook zo dat als je klein afdrukt je meer scherptediepte krijgt bij dezelfde bekijksafstand. Dus als je altijd je plaatjes op Internet post en separatie wilt door onscherpte helpt het als je een FX camera hebt met een f/1.4 lens.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » do sep 16 2010 7:39 am

flitslicht schreef:Het staat hier, bij 'Specifications -> Autofocus':
http://www.europe-nikon.com/en_GB/produ ... umer/d7000" onclick="window.open(this.href);return false;
Dank je, heb het nu ook in het Nederlands gevonden:
Nkon Multi-CAM 4800DX-autofocussensormodule met DDL-fasedetectie, fijnafstelling, 39 scherpstelpunten (waaronder 9 kruissensoren) en AF-hulpverlichting (bereik van circa 0,5 tot 3 m)
http://nikon.nl/nl_NL/product/digital-c ... umer/d7000" onclick="window.open(this.href);return false;

noteboeki

Bericht door noteboeki » do sep 16 2010 8:40 am

Bij mij zijn zowel mn camcorder als mn fotocamera aan vervanging toe.

Ik wil graag mn eerste DSLR gaan kopen en na onderzoek en lezen van gebruikers ervaringen heb het beste gevoel bij een Nikon.
Alleen zou het zalig zijn om ipv met zowel een camcorder en een fotocamera op pad te gaan om met 1 apparaat zowel te kunnen filmen als foto's te nemen. Met een camcorder foto's maken bevalt me niet (slechte fotokwaliteit) maar met een DSLR filmen spreekt me erg aan, vooral door de hoge kwaliteit welke mogelijk moet zijn.

Nu had ik al wat onderzoek gedaan naar de D90, maar het filmen met deze camera schijnt niet erg makkelijk te zijn en de kwaliteit laat blijkbaar ook te wensen over.

Hoe zal het filmen met een D7000 zijn, zal dit eenvoudig te doen zijn (point and shoot) en ook van een hogere kwaliteit zijn als met de D90?
kortom is het filmen met deze DSLR een werkbare situatie zijn of ben je toch nog steeds beter af met 2 seperate apparaten?

TriGGeR
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door TriGGeR » do sep 16 2010 8:53 am

Ik denk dat je stiekem het antwoord zelf al een beetje weet... is't niet ? :wink:

Vroeger kon je met je mobiel vooral bellen...
Tegenwoordig kun je er zelfs barcodes mee scannen etc.
't verbaasde me dat er nog geen scheerfunctie op zat :)

( niet dat ik het niet leuk vind, zo'n nieuw leuk speledingetje.. )

Maar goed, als je echt serieus wilt filmen en echt serieus wilt fotograferen zou ik toch echt 2 losse camera's aanschaffen. (video / foto )

Maar dat is mijn mening.

Groet,

W 8)
Nikon D610 / Nikon SB 700 / Sigma 105 mm. macro f2.8 DG / Nikkor 35 mm. f1.8 / Nikorr 24-70 2.8 /
Nikkor 50 mm. f1.8 G / Nikkor 70-300 mm / filters e.d.

http://wijnand.smugmug.com/

flitslicht

Bericht door flitslicht » do sep 16 2010 8:59 am

Je kan niet door de lens kijken terwijl je filmt, dus je moet het relatief zware apparaat op armslengte voor je houden om te filmen terwijl je op het schermpje kijkt wat je registreert. Daarbij heb je bij bewegende onderwerpen last van het 'rolling shutter' effect (Google) bij de gebruikte techniek, al schijnt Nikon dat nu softwarematig te verminderen. Scherpstellen tijdens het filmen lijkt nu langzaam maar zeker te gaan werken maar is nog niet optimaal.

Zo'n DSLR kan in principe een hoge kwaliteit beeld opleveren, maar als je je kijkers serieus neemt is IMO een statief wel aan te bevelen om zeeziekte te voorkomen. Al met al is volgens mij zo'n DSLR, en dan met name een FX camera, eerder geschikt om hoog kwalitatieve Hollywood-achtige producties te maken door mensen die weten wat ze aan het doen zijn en er de nodige moeite in willen stoppen dan dat je even snel al lopend je rennende kinderen filmt; maar dat is dan een persoonlijke mening natuurlijk :wink:

JosK
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door JosK » do sep 16 2010 9:01 am

1189 euro bij CameraNU en Konijn (alwaar de D300s nu 1195 kost). Verwachte leverdatum eind oktober.
klijnfotografie.com

noteboeki

Bericht door noteboeki » do sep 16 2010 9:45 am

Ik was er al bang voor dat ik nog steeds met twee apparaten op stap zal moeten…

Zal dan waarschijnlijk toch een D90 worden, aangezien ik denk dat deze D7000 voor een beginner redelijke wat overkill is of
valt dit erg mee en zal de prijsextra (+€500,-?) van deze nieuwe DSLR het waard zijn tov de D90?

Overigens voel ik er zoals ik er nu tegenaankijk denk ik niet zo veel voor om veel met lenzen te wisselen dus
zal mn voorkeur in eerste instantie uitgaan naar de 18-200 VRII.

flitslicht

Bericht door flitslicht » do sep 16 2010 9:59 am

Ik las trouwens, en dat is ook logisch, dat je met de D7000 en een echt scherpe lens (Zeiss 100mm f/2 micro) je al bij f/5.6 lichte diffractie kan waarnemen. Ik vermoed daarom dat in combinatie met de zoomlenzen waar de D7000 mee verkocht gaat worden (16-85, 18-105, 18-200) de 16MP behoorlijke overkill is, in de zin dat je niet of nauwelijks verschil in resolutie zal zien met een 12 MP sensor. Misschien in het centrum een klein beetje. Het houdt ergens op.

Shiftmeister

Bericht door Shiftmeister » do sep 16 2010 10:43 am

Tuurlijk, maar 16 MP bekt net ff lekkerder dan 12 MP.

Sommige mensen kijken gewoon niet verder dan het aantal megapixels.

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » do sep 16 2010 10:47 am

noteboeki schreef:Ik was er al bang voor dat ik nog steeds met twee apparaten op stap zal moeten…

Zal dan waarschijnlijk toch een D90 worden, aangezien ik denk dat deze D7000 voor een beginner redelijke wat overkill is of
valt dit erg mee en zal de prijsextra (+€500,-?) van deze nieuwe DSLR het waard zijn tov de D90?

Overigens voel ik er zoals ik er nu tegenaankijk denk ik niet zo veel voor om veel met lenzen te wisselen dus
zal mn voorkeur in eerste instantie uitgaan naar de 18-200 VRII.
Het wordt sowieso minder dan 1189 euro. De verkoopsites zetten in eerste instantie altijd de adviesprijs online, waarschijnlijk begint de verkoop (net als bij de D90) rond de 1000 euro en zal daarna geleidelijk zakken. Ik kocht mijn D90 een maand na introductie al voor 929 euro terwijl de adviesprijs rond de 1100 euro lag.
Spul waarmee je foto's maakt...

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » do sep 16 2010 11:01 am

JosK schreef:1189 euro bij CameraNU en Konijn (alwaar de D300s nu 1195 kost). Verwachte leverdatum eind oktober.
Idem bij CameraTools (Apeldoorn) en Calumet (R'dam &"A'dam).
Maar de concurrentie begint zodra de winkels voorraad hebben.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

L.Cavalier
Forumlid
Forumlid

Bericht door L.Cavalier » do sep 16 2010 11:29 am

Ziet er allemaal prima uit...alleen vind ik het jammer voor de D200,D300,D700 bezitters die dit als een tweede toestel zouden kopen de accu veranderd is,dat er geen CF kaartjes meer kunnen gebruikt worden vind ik door de steeds goedkopere SD kaartjes dan weer geen probleem.
Het zal afwachten zijn wat de prestaties op de hoge ISO's zullen zijn.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » do sep 16 2010 11:35 am

Andere accu is inderdaad niet handig. iemand een idee wat de reden daarvan is? :huh:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » do sep 16 2010 12:29 pm

Patrick schreef:Andere accu is inderdaad niet handig. iemand een idee wat de reden daarvan is? :huh:
Dat zal vast wel een technische én een financiële/commerciële reden hebben... :twisted:
Spul waarmee je foto's maakt...

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”