nieuw: D7000

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Grojan
Forumlid
Forumlid

Re: nieuw: D7000

Bericht door Grojan » do sep 16 2010 12:54 pm

Eerste iso 3200 sample is nu ook toegevoegd http://blog.chasejarvis.com/blog/nikon- ... ew-images/" onclick="window.open(this.href);return false;

Dat valt niet tegen moet ik zeggen bij deze hoge resolutie.

Groeten Jan

bringolo
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door bringolo » do sep 16 2010 6:53 pm

Zelf ben ik de laatste tijd nogal in de weer met HDR en dus vroeg ik me af hoe het met bracketing zou zijn bij de D7000. In de nederlandse specs staat nog:
Belichtingsbracketing: 2 tot 3 beelden in stappen van 1/3, 1/2 of 1 LW

Dit zou erg teleurstellend zijn, want voor een beetje HDR heb je 3 opnamen nodig van -2 0 en +2. Wat gezocht op Google en de nederlandse specs blijken niet juist te zijn. De bracketing gaat wel tot 2 stoppen. In de specs van Nikon USA (http://www.nikonusa.com/Find-Your-Nikon ... .TechSpecs) staat:
Exposure Bracketing: Yes. 2 to 3 frames in steps of 1/3, 1/2, 2/3, 1 or 2 EV.

Gelukkig maar, want de D7000 staat al op mijn verlanglijstje als vervanging voor mijn D50.

Jan

sjakie

Bericht door sjakie » vr sep 17 2010 12:45 am

Grojan schreef:Eerste iso 3200 sample is nu ook toegevoegd http://blog.chasejarvis.com/blog/nikon- ... ew-images/" onclick="window.open(this.href);return false;

Groeten Jan
Vind het wel opvallend hoe fout de witbalans is. Ziet eruit als AWB onder kunstlicht. De witbalans is dan zo ver "off" dat ie 'm fout inschat en dichter bij een neutraalpunt blijft, zodra je witbalans erg richting kunstlicht gaat krijg je... ruis.

Ik overwoog een pre-order maar wacht nog even af tot ie in de winkel ligt en ga dan langs met de D90, de laptop en de pinpas.

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » vr sep 17 2010 2:22 am

sjakie schreef: Vind het wel opvallend hoe fout de witbalans is. Ziet eruit als AWB onder kunstlicht. De witbalans is dan zo ver "off" dat ie 'm fout inschat en dichter bij een neutraalpunt blijft, zodra je witbalans erg richting kunstlicht gaat krijg je... ruis.
Ik overwoog een pre-order maar wacht nog even af tot ie in de winkel ligt en ga dan langs met de D90, de laptop en de pinpas.
En dan nog, tussen nu en voorraaddag komen er nog zóveel andere pre-production shots op ons af... :lol:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Solitary™

Bericht door Solitary™ » vr sep 17 2010 5:55 am

Dit is een hele sprong vooruit na de D90.

Ik wordt nu toch wel HEEL erg benieuwd naar de opvolgers van respectievelijk D300s en D700....

Vriendelijke groet,
Jan

Tobias

Bericht door Tobias » vr sep 17 2010 9:35 am

Solitary™ schreef:Dit is een hele sprong vooruit na de D90.

Ik wordt nu toch wel HEEL erg benieuwd naar de opvolgers van respectievelijk D300s en D700....

Vriendelijke groet,
Jan
Daar ben ik ook heel nieuwsgierig naar.

De D7000 is zeker een mooie stap voorwaarts. Zou het betreuren als de D7000 geen stevigere broer erbij krijgt in de DX lijn en de D7000 het eindstation wordt van DX.

De d300s heb ik overgeslagen maar zodra er een opvolger komt van de d300s waar de ruis op wat hogere iso een beter resultaat laat zien ben ik van de partij.

lock
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door lock » vr sep 17 2010 11:47 am

sjakie schreef:
Grojan schreef:Eerste iso 3200 sample is nu ook toegevoegd http://blog.chasejarvis.com/blog/nikon- ... ew-images/" onclick="window.open(this.href);return false;

Groeten Jan
Vind het wel opvallend hoe fout de witbalans is. Ziet eruit als AWB onder kunstlicht. De witbalans is dan zo ver "off" dat ie 'm fout inschat en dichter bij een neutraalpunt blijft, zodra je witbalans erg richting kunstlicht gaat krijg je... ruis.

Heel goed gezien Sjakie. Het was mij ook opgevallen. Overigens is de WB 'tungsten'. Maar het licht is vrijwel zeker halogeen en dat gaat niet goed samen. Het effect ervan is dat ik veel moeite moet doen om de plaat een beetje verder schoon te poetsen. Ik krijg geen enkel profiel lekker draaiend op deze jpeg. Daarnaast is de plaat vervelend onscherp dus spelen met verscherpen en rusisonderdrukking loopt in deze foto ook niet lekker.
Maar een a55 foto op iso 3200 krijg ik zo schoon met milde NR. De fotos (raw of jpeg) vertonen opvallen weinig ruis (color en luminance), en laten tot iso 6400 meer dan voldoende detail over voor ruisreduktie met software.
Na bewerkingvan de A55 fotos zijn ze vergelijkbaar met een goed belichte iso 800 op de D300. En dat is heel bruikbaar. Verder valt mij op dat deze 16 Mp sensor boven iso 3200 zijn echte winst pas boekt. Kennelijk trekt Sony een reeks hardwarematige aanpassingen uit de kast om het beeld bij hogere isowaarden op te schonen. En dan te bedenken dat Sony hier i/3 EV licht verliest...
Er moet dus meer in die Nikon 16 Mp versie zitten dan wat ik tot nu toe heb gezien ahv de iso 3200 foto.

lock

flitslicht

Bericht door flitslicht » vr sep 17 2010 1:46 pm

Er is weinig van te zeggen. Het gaat om licht van straatlampen die meestal geen doorlopend spectrum hebben maar een piek op een bepaalde plek, dat is al vragen om problemen. Dan is de foto een jpeg én met een volledig verkeerde WB instelling gefotografeerd waardoor je het blauwe kanaal, waar vaak de meeste ruis wordt gevormd, heel erg moet ophalen. Een beetje rare keus als je een camera wilt promoten. De foto is trouwens ook behoorlijk onderbelicht naar mijn smaak.

Myriad

Bericht door Myriad » vr sep 17 2010 2:36 pm

Solitary™ schreef:Ik wordt nu toch wel HEEL erg benieuwd naar de opvolgers van respectievelijk D300s en D700....
Als je het lijntje doortrekt van de recente introducties (donderdag 19-8, woensdag 8-9 en woensdag 15-9),
dan kom je uit op woensdag 22-9. Maar dan is de Photokina al begonnen. Als er nog iets groots aankomt, dan zal het hoogstwaarschijnlijk er vóór zijn.
Ik gok dan op maandag 20-9.

lock
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door lock » vr sep 17 2010 2:38 pm

Dit was geen foto om te promoten. Hij komt niet bij Nikon vandaan.
Ik heb tijdens de lunch nog even zitten kijken maar deze jpg vanwege het voor mij merkwaardig ruispatroon. Wat blijkt is dat bij iso 3200 veel ruis in lage frequenties zit. En dat het met name inderdaad het blauwe kanaal de meeste zorgen baart. en dat terwijl de fijnere hoogfrequente ruis in feite verwaarloosbaar is. Bij 100% inzoomen kom ik hetzelfde tegen als waar Sony in het begin mee worstelde': blotchy noise'. Alleen is dat vanwege de onderbelichting al moeilijker te zien. Door het blauwe kanaal zwaarder in te schalen op de onderdrukking krijg ik veel weg, maar omdat het grove ruis is veegt het ook details weg die er echt zijn (patronen in afdrukken in het zand bv). Als ik dat beperk tot een minimum dan valt het afname van de ruis tegen. Ik had dit niet verwacht, zelfs met een slechte WB. Natuurlijk moeten we ons wel realiseren dat dit niet een defintieve firmware was (0.22). Dus wie weet..

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » vr sep 17 2010 2:54 pm

Dus goed belicht, juiste WB , in RAW geschoten, kan dat alleen maar beter worden lijkt mij, dit plaatje is alleen geplaatst omdat er veel vraag naar was, niet echt een promotie foto.
Enige wat mij zorgen baard is dat er op de Nikon site ook alleen maar foto's staan geschoten op lage iso's , als de kwaliteit bij hoge iso echt goed is zou je dit toch willen promoten lijkt mij.
Blijft nog even afwachten dus.

Groeten Jan

flitslicht

Bericht door flitslicht » vr sep 17 2010 3:03 pm

Zo'n pre-productie serie als deze kan je IMO gewoon zien als promotie.

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » vr sep 17 2010 5:19 pm

De pre-productieserie kan je hier vinden: http://blog.chasejarvis.com/blogpics/Ni ... o-Gallery/" onclick="window.open(this.href);return false;, daar staat ie niet tussen, op verzoek van de lezers van het blog is de hoge iso foto geplaatst, past niet in de serie en is ook niet representatief voor het werk van Chase Jarvis.
Daarom vind ik het niet echt een promotiefoto.

Groeten Jan

sjakie

Bericht door sjakie » vr sep 17 2010 5:24 pm

tsja, ik wacht nog maar even af. Nikon presteerde het al eerder, de alpha 700 was duidelijk slechter @ hoge iso dan de d90 is.

vandevelde

Bericht door vandevelde » vr sep 17 2010 5:52 pm

Dat ziet er interessant uit, ik kijk ook uit naar meer details.
Mochten de hoge-iso-prestaties nog beter zijn dan bij de D90 zou ik ook durven overschakelen.

Wat zou mijn D90 body nog waard zijn (5000 clics, krasvrij, in juli 2010 aangekocht)?

F.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”