Tegenaria atrica.

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
pacha
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Tegenaria atrica.

Bericht door pacha » za nov 06 2010 10:29 am

Heb recent een nikor 60/2.8 macro lens gekocht.
Ben nu op zoek om hiermee zo goed mogelijk foto's te nemen, van kleine rustige dieren.
Graag jullie raad om de kwaliteit van de opnames te verbeteren.

Toen de foto genomen is, was al donker, heb noodgedwongen de cameraflits gebruikt.
Kan ik dit blijven doen, bij macro fotografie, ook wanneer het klaar is?
F 4.5
1/80
Focus manueel.

Afbeelding
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;

N-e-l-l

Re: Tegenaria atrica.

Bericht door N-e-l-l » za nov 06 2010 9:58 pm

:shock: Lopen die hier in Nederland :shock: ?

Ik vind die beesten echt eng, maar wel appart en "mooi".

Schoonderbeek
Forumlid
Forumlid

Bericht door Schoonderbeek » zo nov 07 2010 11:06 am

N-e-l-l schreef::shock: Lopen die hier in Nederland :shock: ?

Ja hoor die lopen hier genoeg. Ze zijn ongeveer 3 cm groot, en snel. Bij ons in huis lopen ze soms ook.
Je schrikt je dan helemaal de ....... !
Het blijft een klein spinnetje ten opzichte van wij ( de mens ). Maar toch......

Wat betreft het flitsen kan ik weinig over zeggen ik flits al het even kan nooit. ( buiten )
Ik zou zeggen loop de achtertuin in en je vind leuke diertjes om te fotograferen.
Nikon D90 18-105mm, 70-300mm, Sigma 105mm macro, Nikkor AF-S 50mm 1.8 en wat geluk

fred101

Bericht door fred101 » zo nov 07 2010 12:32 pm

Het jammere van die flits is de slagschaduw onder de poten. Vaak gebruikt men een ringflits. Het is meestal ook mooi om bij macro het onderwerp te isoleren of op een geschikte ondergrond te fotograferen. Een witte muur blijft moeilijk.

Ik heb een foto in engeland gemaakt van , ik denk, het zelfde merk spin.
Erg mooie en interessante creaturen. Gemiddeld schijnen er 3000 spinnen in een woonhuis te zitten. De meest bloeddorstige spin is de trilspin. Deze vaak ten onrechte voor hooiwagen uitgescholden spin is een van de giftigste ter wereld en we hebben er allemaal wel een aantal in huis. Alleen kan hij niet door de menselijke huid heen bijten. Hij eet zelfs die grote zwarte huisspinnen die je wel eens door de kamer zier rennen. Leuk weetje, ze leven in paren dus zie je er eentje..... :wink: Zonder spinnen zou de wereld er heel anders uitzien, vooral qua hoeveelheid rondvliegend steekspul.

selcuk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door selcuk » zo nov 07 2010 3:53 pm

Hou je van muggen dood dan de spinnen...

pfitskie
Forumlid
Forumlid

Bericht door pfitskie » zo nov 07 2010 5:12 pm

N-e-l-l schreef::shock: Lopen die hier in Nederland :shock: ?

In Nederland komen er 14 van dit soort (trechter)spinnen voor.
Deze kleine spinnen behoren tot de grootste die je in Nederland kan vinden.
Bovengenoemde spin wordt vaak verward met de Tegenaria domestica en Tegenaria ferruginea.
Je kan ze tegenkomen in huizen, in de badkamer (badkuip, wasbak waar ze niet meer uitkomen).
en uiteraard buiten. Wil je nog weten wat er gebeurd als je gebeten wordt?

Ik zou zeggen: "kijk maar uit"!" :wink:
gr
Peter

fred101

Bericht door fred101 » zo nov 07 2010 9:03 pm

Ah, een spinnenkenner. Ik weet er wel iets meer van dan gemiddeld maar nog steeds niet veel. Ik vraag me inderdaad af welke spinnen in Nederland kunnen bijten en wat het resultaat is. Ik ben er niet bang van maar pak ze door dat stukje onwetendheid niet met mijn hand.

pietje-nukem
Forumlid
Forumlid

Bericht door pietje-nukem » zo nov 07 2010 9:10 pm

Probeer misschien eerst eens op stilstaande objecten te oefenen, zoals b.v. lego poppetjes, bloempjes.
Daar kan je dan verschillende belichtingen proberen met allerlei diafragmawaarden, hier leer je zeker een heleboel van.
Flitsen is een vak apart, heb ik ook ondervonden :oops:
Dan later kan je dit meenemen naar bewegende insecten.
Succes.

Pieter.
Nou, van mij ook de groeten

willem

Bericht door willem » zo nov 07 2010 9:40 pm

Een witte achtergrond met cameraflits geeft hinderlijke schaduwen en een onderbelicht onderwerp.

Ik gebruik zelf een ringflitser om schaduweffecten te verminderen. Probeer een donkere achtergrond te kiezen en fotografeer onderbelicht, dit om overbelichting van je onderwerp tegen te gaan bij een donkere achtergrond. De mate van onderbelichting is afhankelijk van de camera, lichtomstandigheden, lichtflitssterkte en diafragma. Je moet de balans voor je eigen spullen zelf zien te vinden dat betekent: Heel veel fotograferen, veel noteren en iedere foto beoordelen. Wanneer je in de buurt komt van de juiste waardes wordt het fotograferen van deze kleine onderwerpen hartstikke leuk.

pfitskie
Forumlid
Forumlid

Bericht door pfitskie » ma nov 08 2010 6:51 pm

fred101 schreef:Ah, een spinnenkenner. Ik weet er wel iets meer van dan gemiddeld maar nog steeds niet veel. Ik vraag me inderdaad af welke spinnen in Nederland kunnen bijten en wat het resultaat is. Ik ben er niet bang van maar pak ze door dat stukje onwetendheid niet met mijn hand.
nog effe off-topic:

Zo'n spinnenkenner ben ik ook niet, alleen maar een liefhebber van natuur met nogal wat boeken in huis.
En met googlelen en wikipedia kom je ook een heel eind. http://nl.wikipedia.org/wiki/Grijze_huisspin
Ik dacht dat er geen echt gevaarlijke spinnen in Nederland zijn, behalve die harige die weleens met een bananenboot
binnen komen en van deze zijn ook niet alle soorten vogelspinnen echt gevaarlijk.
Ik heb er weleens een op mijn hand gehad en je kon hem zelfs aaien zo mak was hij. :o

Hier op de handen van mijn vrouw:
Afbeelding

Als TS er problemen mee heeft, haal ik de foto wel weg.
gr
Peter

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”