Salsa dansen

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.

Onderwerp:

Salsa dansen

Berichtdoor Sosottens » ma nov 15 2010 10:16 am

Zaterdagavond was ik op een salsa feestje in Amsterdam om wat foto's te schieten voor de website, heb er even een paar uitgezocht, bewerkt en hier geupload. Laat me weten wat eraan mist of juist niet geef tips voor volgende keer, zodat het de volgende keer weer beter kan. Was overigens de eerste keer dat ik met een externe flitser had geschoten. Een paar foto's heb ik op het achterste gordijn geschoten, best lastig!

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding
Nikon D5000
Sigma 17-70mm f2.8-4.0
Nikon SB-600
Sosottens

Forumlid
Berichten: 46


Locatie: Medemblik
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Salsa dansen

Berichtdoor gisela » ma nov 15 2010 5:52 pm

Mooie foto's, maar ik mis een beetje de passie van de Salsa.
Groetjes uit Limburg.
Gisela.
Ik ben niet bang om langzaam voorwaarts te gaan,maar alleen bang om stil te staan.
Gisela.
Gebruikersavatar
gisela

Forumlid
Berichten: 277



Onderwerp:

Re: Salsa dansen

Berichtdoor Rick S. » ma nov 15 2010 10:40 pm

Vind er eerlijk gezegd niet zo heel veel aan. Probeer volgende keer je sluitertijd eens omlaag te brengen, dan heb je meer omgevingslicht wat je pakt en dat geeft een veel warmer en sfeervollere foto. Kortom, sluitertijd omlaag en flitsen op tweede gordijn (Rear). De dansers worden door de flits dan toch wel scherp/bevroren en door de langere sluitertijd geeft het ook iets meer beweging in de foto. Je hebt het bij de eerste twee foto's al geprobeerd zover ik het kan zien.
Rick S.



Onderwerp:

Re: Salsa dansen

Berichtdoor Jumpjiving » ma nov 15 2010 11:23 pm

Mijn mening?
Foto 1 en 2 zijn het bijna.
Dit soort foto's zijn moeilijk te maken, je moet een beetje geluk hebben.
Foto 3 is een aardige uitsnede van te maken maar dan is niet meer te zien dat ze dansen.
foto 4 zou ik weg doen.
Storende voorgrond en onscherpte in de gezichten.
Foto 5 is een aardige plaat.
Foto 6 zij danst, hij staat te kijken hoe hij met zijn danspasjes kan volgen.
Ik had graag wat meer been gezien en wat minder rare lamp.
Als je foto's moet maken voor een website van zo'n dansgelegenheid kun je de eigenaar vragen tijdelijk wat meer licht in de tent te laten.
Als de tent erg vol is kun je proberen een groep dansers vast te leggen.
Als het wat rustiger is zul je eerder de ruimte hebben enkele paren vast te leggen.
En dan inderdaad langere sluitertijden en inflitsen op het achterste gordijn.
Jumpjiving

Forumlid
Berichten: 1449


Locatie: Wageningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Salsa dansen

Berichtdoor a90 » di nov 16 2010 8:43 am

208 keer bekeken en 3 reacties ? durft verder niemand dan te zeggen dat deze foto's beter zouden kunnen ?

Ik zou je willen aanmoedigen om vooral door te gaan met oefenenen maar ik denk dat je op een paar dingen extra moet letten de volgende keer.

Allereerst bedenk jezelf wat een leuke compositie zou zijn, hoe en in welke pose zet je mensen leuk op de foto. Foto 2 en 4 vallen dan al gelijk af.

Zorg daarna dat je de belichting op orde krijgt. Alleen maar fotograferen op het 2e gordijn is geen success voor mooie platen, integendeel zelfs want in de regel gaat de sluitertijd achteruit en je krijgt aanzienlijke bewegingsonscherpte zoals duidelijk te zien is in de foto's 1 en 2. Maak tevens gebruik van een flitser (je hebt een externe flitsre lees ik) waarvan je de flitskop omhoog plaatst. Zo krijg je een veel betere verlichting.

Ik zie persoonlijk nog liever foto's op de autostand die gelukt zijn dan deze onderbelichte foto's (de foto's zijn behoorlijk onderbelicht) en dat is wel jammer want foto's 3, 5 en 6 laten toch wel het plezier zien dat de mensen hebben en daar zal het je toch wel om te doen zijn geweest.

Nog een laatste opmerking, maak je foto's of je uitsnedes evengroot. Nu heb je 3 of 4 verschillende formaten en dat kijkt niet lekker weg.

Lees de reactie van Jumpjiving ook eens door, daar staan ook zinnige dingen in.

suc6 met oefenen !

Michael
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Salsa dansen

Berichtdoor Sosottens » di nov 16 2010 9:55 am

Kijk, hier kan ik wat mee. Was overigens ook m'n eerste keer dat ik in een licht arme ruimte fotografeerde. Zal deze punten zeker nog een paar keer doorlezen, vooral de keer voor ik weer ga fotograferen, want het was wel leuk en ik denk dat er wel een gevolg aan zit te komen.

Bedankt, als er mensen zijn die nog meer aanvullingen hebben, laat het weten zodat ik dat ook mee kan nemen voor de volgende keer.
Nikon D5000
Sigma 17-70mm f2.8-4.0
Nikon SB-600
Sosottens

Forumlid
Berichten: 46


Locatie: Medemblik
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Salsa dansen

Berichtdoor a90 » di nov 16 2010 11:37 am

Ik zie overigens nu pas dat je ook een 50mm 1.8 objectief hebt. Ik denk dat je die goed kunt gebruiken waarbij je in de A stand foto's kunt maken met een open diafragma.

Probeer het maar eens in een donkere woonkamer als je bv je diaframa instelt op lage waardes zoals 2.0 of 2.5. Je hebt dan veel meer licht tot je beschikking waardoor je foto's beter zullen worden. Nadeel is de beperkte scherpte diepte maar dat is overkomelijk.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Salsa dansen

Berichtdoor Sosottens » di nov 16 2010 12:00 pm

Ik had die lens ook mee, maar na de eerste foto met af-s dacht ik meteen, deze laat ik erop. Deze 50mm lens moet namelijk handmatig worden scherpgesteld, in de donker en met veel beweging is dat extra moeilijk. Echter heb ik wel een aantal foto's die haarscherp zijn in de donker, moet er misschien wel meer gebruik van maken.
Nikon D5000
Sigma 17-70mm f2.8-4.0
Nikon SB-600
Sosottens

Forumlid
Berichten: 46


Locatie: Medemblik
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Salsa dansen

Berichtdoor Rick S. » di nov 16 2010 12:03 pm

Tja als je met die 50mm steeds handmatig moet scherpstellen word het idd wel moeilijk, opzich als je op de omgeving hebt scherpgesteld en je gebruikt een externe flitser denk ik dat je nog aardige beelden kan schieten.
Rick S.



Onderwerp:

Re: Salsa dansen

Berichtdoor a90 » di nov 16 2010 11:29 pm

Daar heb je een punt inderdaad, een AF-d heeft geen interne scherp stel motor.

Zou dan wellicht de 35mm niet een mooi alternatief zijn om aan te schaffen ? Hij kost niet veel (155 eur), heeft een mooie lichtsterkte en is goed weids zodat je er veel mee kunt 'vangen'. Je gaat hier echt veel plezier van krijgen in dit soort donkere omgevingen.

Afbeelding
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Salsa dansen

Berichtdoor Sosottens » wo nov 17 2010 9:10 am

Ik zat al te kijken voor een tamron 24-70 f2.8. Dan zou ik m'n 18-105 weg doen en met de tijd nog een UWA lens en telelens erbij nemen voor alle bereik. Maar eerst wil ik echt knappe foto's kunnen maken voordat ik een top gear heb en er nog niet heel veel mee kan.
Nikon D5000
Sigma 17-70mm f2.8-4.0
Nikon SB-600
Sosottens

Forumlid
Berichten: 46


Locatie: Medemblik
Ervaringsniveau: ***


Terug naar “Foto presentaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten