Ik baal en ben behoorlijk over de zei...

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Ik baal en ben behoorlijk over de zei...

Berichtdoor André » za nov 27 2010 10:43 pm

Vandaag vroeg uit de veren, en om kwart voor acht al richting venlo voor de maskerade. Mezelf goed ingelezen in de flits-tips van Arthur, (gisteren ook diverse malen contact gehad met Riemke over deze en andere tips) want dit jaar wilde ik toch wel echt eens goede platen scoren. En waarachtig het leek behoorlijk te lukken. Best wel een beetje klooien en spieken bij andere fotografen, maar ik ging toch wel een hele brede grijns naar huis.

Thuis haal ik mijn kaartje uit de camera, (eerst nog even vluchtig op de camera de resultaten bekeken en mijn grijns werd nog groter), en loop naar mijn Imac waar een ander (precies hetzelfde type) kaartje nog in de kaartlezer zat met foto's van de oorlogskerkhoven in Ieper. (nr.2865 t/m 3031 JPF en NEF). Ik haal deze kaart uit en doe mijn kaartje van vandaag erin (Nr. 3032 t/m .....????? JPG en NEF). Ik blader door de index heen en klik de eerste foto aan om even snel in de vertoner te bekijken. Helaas, een halve foto. 2e foto "geen beeldinformatie" 3e foto hetzelfde. Grrrrrrrrrr. Kaartje terug in de camera, maar nee hoor, bij alle foto's geen beeldinformatie. Pis en pis nijdig dus.

Kaartje terug in de Imac en dan valt mij wat op. De nummers kloppen niet. Na wat heen en weer wisselen van mijn 2 kaartjes kom ik erachter dat de indexen van beide kaartjes precies hetzelfde zijn. Het lijkt er dus, dat op een of andere wijze de index van vandaag is overschreven door de index van het kaartje van Ieper. (Is het nog te volgen ???)

Ik heb verder nog helemaal niets met het kaartje gedaan, dus je zou mogen verwachten dat de foto's er nog gewoon opstaan, maar niet te vinden zijn omdat de index niet neer klopt.

Weet iemand of dit is op te lossen met een recovery tool of zo ????? Ik ken natuurlijk de tools wel om foto's die per abuis in de prullenbak zijn verwijderd weer terug te halen, maar dit is natuurlijk een ander verhaal. Ik weet dat er vroeger (en misschien nu ook nog wel) tools waren/zijn om een FAT tabel van een harddisk te herstellen of opnieuw aan te maken. Misschien kan ik hier iets mee ????

Ik hoop echt dat iemand mij kan helpen, want ik heb zo'n leuke dag gehad en het ging allemaal (voor 75% tenminste) zo lekker dat ik echt knap over de zeik ben, en ik echt smeek om een oplossing, hoewel ik me ook wel bedenk dat die er wellicht niet is.

Alvast bedankt, en als het lukt zal ik jullie rijkelijk belonen met (hopelijk) geslaagde foto's van de maskerade.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ik baal en ben behoorlijk over de zei...

Berichtdoor Ree » za nov 27 2010 10:52 pm

Zo dat is zwaar K zeg!

Ik zou zeggen met een recovery tool aan de gang, zoveel mogelijk er af halen wat mogelijk is.
Indexen proberen te herstellen zou je daarna kunnen proberen, maar nogmaals eerst zoveel mogelijk er af trekken.

Suc6!
Verdien wat bij met je mooiste foto's: http://submit.shutterstock.com/?ref=184063

Zoals mijn Nikon thuis klikt... klikt hij overal....
Gebruikersavatar
Ree

Forumlid
Berichten: 952


Locatie: Den Helder

Onderwerp:

Re: Ik baal en ben behoorlijk over de zei...

Berichtdoor Léon Obers » za nov 27 2010 11:37 pm

Probeer eerst een paar standaard recovery-programma's, zonder iets te doen met je kaartjes.
Als dat niet helpt, je geheugenkaartje formatteren, daarna alsnog een recovery-actie ondernemen en je hebt je bestanden dan beslist wel terug.

Zie ook: viewtopic.php?p=345116#p345116
en: viewtopic.php?p=294665#p294665
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Ik baal en ben behoorlijk over de zei...

Berichtdoor André » za nov 27 2010 11:51 pm

Ik heb inmiddels 2 recovery tooltjes geprobeerd en inderdaad lijken de foto's er (gelukkig) gewoon op te staan. Helaas zijn het freeware tooltjes en gaan niet verder dan alleen laten zien wat er op het kaartje staat, zelfs met preview van de foto's, helaas moet ik om daadwerkelijk te kunnen herstellen een key kopen. Op zich geen probleem (10 dollar moet ik nog wel ergens hebben liggen) maar dat ga ik morgen op mijn gemak maar eens uitzoeken. Ik weet in ieder geval dat mijn plaatjes er nog gewoon opstaan.

Zou de oorzaak kunnen zijn, dat ik nogal lomp mijn kaartje uit en in de kaartlezer stop. (Je moet eigenlijk eerst "netjes" de hardware verwijderen). Mijn Mac geeft dan een melding dat ik eigenlijk netjes voor "uitwerpen" moet kiezen. Tja, dat is op mijn Laptop bij een USB stick ook al eens flink misgegaan.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ik baal en ben behoorlijk over de zei...

Berichtdoor Patrick » zo nov 28 2010 12:15 am

flippie17 schreef:Zou de oorzaak kunnen zijn, dat ik nogal lomp mijn kaartje uit en in de kaartlezer stop. (Je moet eigenlijk eerst "netjes" de hardware verwijderen). Mijn Mac geeft dan een melding dat ik eigenlijk netjes voor "uitwerpen" moet kiezen. Tja, dat is op mijn Laptop bij een USB stick ook al eens flink misgegaan.

Ik vermoed dat je daar wel van uit mag gaan... Niet meer doen dus. :egeek:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ik baal en ben behoorlijk over de zei...

Berichtdoor Léon Obers » zo nov 28 2010 1:33 am

flippie17 schreef:Helaas zijn het freeware tooltjes en gaan niet verder dan alleen laten zien wat er op het kaartje staat, zelfs met preview van de foto's, helaas moet ik om daadwerkelijk te kunnen herstellen een key kopen.

PC Inspector Smart Recovery is helemaal gratis zonder key nodig te hebben.
http://downloads.phpnuke.org/nl/downloa ... -b-m-x.htm
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Ik baal en ben behoorlijk over de zei...

Berichtdoor André » zo nov 28 2010 8:40 am

Dank je wel Leon, ik had inmiddels ook aan al een tooltje gevonden voor de Mac die geen key nodig heeft en gratis is. En....... het is gelukt. Ik heb alles weer terug op 1 foto na. De ruimte op de kaart is blijkbaar overschreven door die verkeerde index. Gelukkig was dit geen goede foto. Mijn Mac is er wel een paar uur zoet mee geweest, gelukkig werkt deze ook 's nachts gewoon door, dus ik zit nu in mijn pyama mijn resultaten even vluchtig te bekijken.

Dus. probleem is opgelost, allemaal bedankt voor de tips en er kan een slotje op.

Zo en nu douchen, bammetje eten en naar de Zoom. Zonder camera, dus de kans dat ik weer een kaartje sloop is nihil.
Laatst gewijzigd door André op ma nov 29 2010 12:14 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ik baal en ben behoorlijk over de zei...

Berichtdoor Ree » zo nov 28 2010 9:16 am

En nu natuurlijk wel die foto's plaatsen, want we zijn natuurlijk erg nieuwsgierig geworden!
Verdien wat bij met je mooiste foto's: http://submit.shutterstock.com/?ref=184063

Zoals mijn Nikon thuis klikt... klikt hij overal....
Gebruikersavatar
Ree

Forumlid
Berichten: 952


Locatie: Den Helder

Onderwerp:

Re: Ik baal en ben behoorlijk over de zei...

Berichtdoor Riemke » zo nov 28 2010 9:54 am

Jeetje Flip! Wat zal jij geschrokken zijn. Gelukkig dat het allemaal goed gekomen is. Ben benieuwd naar je foto's.
Zometeen eerst naar Zoom...........vanavond zal ik mijn foto's gaan bekijken. :D
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
Gebruikersavatar
Riemke

Clublid
Berichten: 3597


Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ik baal en ben behoorlijk over de zei...

Berichtdoor André » ma nov 29 2010 12:11 am

Riemke,

Ik ben me inderdaad rot geschrokken, vooral omdat nu blijkt dat het door mijn eigen lompheid mis is gegaan. Gelukkig is alles goed gekomen, (op 4 of 5 foto's na). Zoals ik je vanmiddag al vertelde, heb ik vanavond de hele serie eens bekeken, en van de 300 zijn er denk ik 25 supergaaf (in mijn optiek dan) en nog een stuk of 30 "bruikbaar", al met al geen slechte oogst dus. Ze halen nog zeker jouw niveau niet, maar ten opzichte van vorig jaar is het voor mijn gevoel een hele stap voorruit. Met dank aan Arthur (grappige dat juist die foto's, dus met de flitser achterstevoren en op 115 graden, ondanks het erg hoge plafond behoorlijk goed zijn geworden) en jouw tips "op locatie".

Morgen ben ik vrij, dus ga ik ze licht bewerken en een serie plaatsen.

Groetjes, Andre

PS Van jouw dochter heb ik er ook 2 of 3 mooie tussen zitten.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten