D7000 slecht product? Graag reactie D7000 bezitters

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

D7000 slecht product? Graag reactie D7000 bezitters

Berichtdoor MatthijsDe » ma nov 29 2010 8:19 am

Als je het forum van http://www.dpreview.com leest dan kom je heel veel reacties van D7000 bezitters tegen die deels positief en deels negatief zijn. Dat is te verwachten met een nieuwe camera. Maar als je leest dat veel mensen hun nieuwe camera weer inleveren dan lijkt mij iets serieus aan de hand te zijn. Het gaat hoofdzakelijk om 3 klachten: back/front focus problemen, kapotte pixels bij video en onscherpe foto's. Dat is niet gering.
Ik weet dat je berichten op een forum met enig relativeringsvermogen moet lezen en soms ook moet wantrouwen, maar toch. Uiteraard heb ik Nikon Nederland gebeld met de vraag of dit bekend is in Nederland. Deze problemen zijn vlgs Nikon Nederland niet bekend. Eerlijk antwoord of niet, met de Sinterklaas en Kerst-aankopen voor de deur? Een beetje rondbellen langs grote Nederlandse zaken leverde een genuanceerder beeld op. Er worden wel degelijk D7000 camera's teruggestuurd met bovengenoemde klachten.
Uiteraard heeft dit bericht een doel. Ik zoek voor mijn D80 een opvolger. Maar ik heb geen zin in een camera waarvoor ik de kwaliteitscontrole moet doen. Ik verwacht van Nikon een goed product, waarbij een goede eindcontrole is geweest. Anders kan ik beter een alternatief gaan zoeken (D300s?).
Mijn vraag: zijn er D7000-bezitters die deze problemen herkennen?
MatthijsDe



Onderwerp:

Re: D7000 slecht product? Graag reactie D7000 bezitters

Berichtdoor flitslicht » ma nov 29 2010 9:47 am

MatthijsDe schreef:Als je het forum van http://www.dpreview.com leest dan kom je heel veel reacties van D7000 bezitters tegen die deels positief en deels negatief zijn. Dat is te verwachten met een nieuwe camera. Maar als je leest dat veel mensen hun nieuwe camera weer inleveren dan lijkt mij iets serieus aan de hand te zijn. Het gaat hoofdzakelijk om 3 klachten: back/front focus problemen, kapotte pixels bij video en onscherpe foto's. Dat is niet gering.


Hot pixels bij video is natuurlijk erg vervelend. Dat kan men echter vrij makkelijk verhelpen bij Nikon service. Dit is overigens een oud probleem bij Nikon - veel andere merken hebben een menuinstelling waarmee je die pixels eruit kan mappen, bij Nikon moet je de camera naar de service brengen.

Back- of frontfocus lijkt bij sommige mensen voor alle lenzen hetzelfde te zijn, wat duidt op een iets afwijkende 'dieptemontage' van de chip. Als dat bij een groot aantal camera's aan de hand is zal Nikon dat ongetwijfeld verhelpen bij toekomstige productie. Overigens is dit door Nikon service ook heel makkelijk te verhelpen en je kan het zelf bijstellen. Ik werk zelf met twee D300's en moet zo'n beetje elke lens iets anders afstellen, maar wel voor beide camera's ongeveer hetzelfde. In die zin maakt het dus weinig uit, want lenzen en camera's hebben hier beide last van en niet alleen bij Nikon.

Onscherpe foto's, voor zover niet gerelateerd aan back- of frontfocus, ligt ongetwijfeld aan fouten van de gebruiker. De sensor van de D7000 heeft een hele hoge pixeldichtheid waardoor je een vrij hoge sluitertijd moet gebruiken. En hele goede lenzen, wil je echt profiteren van al die pixels.

Al met al lijkt het een hele goede camera en zou mezelf ivm deze klachten niet laten afschrikken.
flitslicht



Onderwerp:

Re: D7000 slecht product? Graag reactie D7000 bezitters

Berichtdoor JanR » ma nov 29 2010 12:29 pm

Ik lees die berichten ook.
En ja waar ligt het aan, bij elk nieuw product heb je exemplaren die het niet doen of niet goed doen.
Het focus probleem had ik ook, maar simpel je lenzen met AF fine tuning inregelen en het focusprobleem is opgelost.
En die 16Mpx sensor ja die laat wat meer zien dan een 12Mpx sensor dus foutjes zie je ook eerder.
Maar de meesten hebben het over het algemeen bij een 100% weergave.
Doe je dan zelf iets fout in combinatie met sluitertijd en/of diafragma, dan heb je zomaar een brakke foto.
En je lenzen moeten voor dit Mpx geweld gewoon beter zijn dan gemiddeld.

Ik werk nu een paar weken met de D7000 en ben uitermate tevreden. En ook ik heb af en toe onscherpe foto's, maar als ik ze dan nader bekijk dan is het steeds voor 100% mijn eigen schuld. Het AF systeem is uiterst geavanceerd en vraagt gewoon enige gewenning. En de juiste instelling die je op dat moment nodig hebt. Je moet gewoon in het begin nadenken bij wat je doet, op een gegeven moment wordt dat vanzelf routine.

En de video bij mij werkt super, dus ook daar geen klagen. Moet alleen nog een keer een externe mic hebben want die ingebouwde is niet je van het.

Kortom ik ben een tevreden D7000 gebruiker.

Volgens mij zijn ook de meesten overgestapt van D90 of lager.
En hij lijkt wel op de D90, maar de bediening en de vele mogelijkheden maakt de camera even wat minder makkelijk goed te bedienen dan een D90.
Maar als je het eenmaal doorhebt. Ik zou niet meer terugwillen naar mijn D90.


Het enige probleem wat ik nog steeds heb is de weergave in Capture NX 2 of viewnx, dat blijft bagger. In lightroom 3.3 zijn ze qua scherpte super, kleuren zijn in de Nikon software weer beter. Ik wacht op ondersteuning in DxO, zou nog twee weken moeten duren.
JanR

Forumlid
Berichten: 1115


Locatie: Hoogeveen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7000 slecht product? Graag reactie D7000 bezitters

Berichtdoor pixelpeter » wo dec 01 2010 9:28 am

De D7000 test van dpreview is net uitgekomen.
D7000 scoort 80%.
Ga naar http://www.dpreview.com/reviews/nikond7000/
PixelPeter
Al 50 jaar amateur
Gebruikersavatar
pixelpeter

Forumlid
Berichten: 355


Locatie: Hillegom
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7000 slecht product? Graag reactie D7000 bezitters

Berichtdoor MatthijsDe » wo dec 01 2010 11:30 am

Als je de review bij dpreview leest, dan is het geen slecht product. Maar verschillende eigenaren,vlgs het forum bij dpreview, hebben wel problemen met de combinatie van bepaalde lenzen met deze body. Daar is geen eenduidige lijn in te onderscheiden. Wel lees je dat ervaren fotografen, na goed getest te hebben, hun body ruilen voor een ander exemplaar. Zit er mogelijk toch nog een foutje in de productie (vlgs een medewerker van Nikon Canada heeft de productie een tijdje stilgelegen vanwege "heating" problems)?
Het lijkt ook zo te zijn dat de kwaliteit van de lens voor een groot deel de kwaliteit van de opname bepaalt. Dat lijkt een open deur, maar is bij deze camera mogelijk nog wel belangrijker dan bij andere camera's.
Nieuw, en dat is wel jammer, is het feit dat vlgs dpreview de lichtmeting bij zeer heldere of contrastrijke omstandigheden zorgt voor detailverlies in de lichte delen. Daar wil ik na de D80, die daar wel bekend om staat, wel vanaf. Maar mogelijk kunnen D7000-eigenaren hier iets over zeggen?
MatthijsDe



Onderwerp:

Re: D7000 slecht product? Graag reactie D7000 bezitters

Berichtdoor flitslicht » wo dec 01 2010 11:49 am

MatthijsDe schreef:Het lijkt ook zo te zijn dat de kwaliteit van de lens voor een groot deel de kwaliteit van de opname bepaalt. Dat lijkt een open deur, maar is bij deze camera mogelijk nog wel belangrijker dan bij andere camera's.


Je moet het zo zien: Je drukt af op een bepaalde maat. De scherpte wordt dan in principe bepaald door de lens, zolang de resolutie van de camera hoger is dan die van de lens. Is de resolutie van de camera lager, dan wordt dat de beperkende factor.

Stel nou dat voor een bepaalde lens de D90 nog net minder resolutie heeft en een D7000 net meer. Dan zie je op 100% mogelijk bij de D7000 een beetje minder scherpte dan bij de D90. Toch zal de uiteindelijk print van de D7000 een pietsie meer detail laten zien.

Conclusie: als je goedkope lenzen gebruikt en je enige doel is je goed te voelen als je op 100% naar je foto's kijkt koop je beter een D90. Druk je je foto's daadwerkelijk af dan is een D7000 beter. Bekijk je je foto's alleen beeldvullend op het scherm van je computer dan heb je aan 2 of 3 MP genoeg.

MatthijsDe schreef:Nieuw, en dat is wel jammer, is het feit dat vlgs dpreview de lichtmeting bij zeer heldere of contrastrijke omstandigheden zorgt voor detailverlies in de lichte delen. Daar wil ik na de D80, die daar wel bekend om staat, wel vanaf. Maar mogelijk kunnen D7000-eigenaren hier iets over zeggen?


Lichtmeting door elke camera is een compromis omdat die altijd gereflecteerd licht meten. Fotografeer je een berg sneeuw of een berg kolen dan zal de lichtmeter ze beide naar midden grijs brengen en dus in beide gevallen verkeerd belichten. Nikon probeert steeds die lichtmeting te fine-tunen. In praktijk moet je voor bijna elke opname voor elke camera de belichting bijstellen tov de meter, afhankelijk van het onderwerp.

Belichting is een keuze van de fotograaf die je niet zonder kwaliteitsverlies aan de camera over kan laten.
flitslicht



Onderwerp:

Re: D7000 slecht product? Graag reactie D7000 bezitters

Berichtdoor MatthijsDe » wo dec 08 2010 3:16 pm

De kogel is door de kerk. De D7000 is binnen. Ik heb mijn aanvankelijke scepsis aan de kant gezet en Nikon het voordeel van de twijfel gegeven. Daar heeft een goed gesprek met Nikon Nederland ook zeker toe bijgedragen. Zoals ook nu op de website van Nikon te lezen is wordt er gewerkt aan een nieuwe firmware om het video probleem op te lossen. Ik heb inmiddels een aantal foto's gemaakt en ben aardig tevreden over het resultaat. Moet wel zeggen dat het een tijdje zal duren voordat ik de camera echt onder de knie heb. Heb ook gekeken naar back/front focus bij de Tamron 17-50 en die combinatie van lens en body is in orde, geen AF fine-tuning nodig. Alleen de 70-300 komt nog aan de beurt. Het testen met een focus-chart is alleen wat lastig. Weet iemand mogelijk nog een andere manier om back/front focus te testen met deze lens?
MatthijsDe



Onderwerp:

Re: D7000 slecht product? Graag reactie D7000 bezitters

Berichtdoor Hans Braakhuis » wo dec 08 2010 3:40 pm

Kennelijk veel niet NCN leden in dit forum die het artikel: nooit meer back-focus in het laatste NCN magazine niet hebben gelezen.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7000 slecht product? Graag reactie D7000 bezitters

Berichtdoor JanR » wo dec 08 2010 4:38 pm

Matthijs.

Gefeliciteerd met je aankoop.
Prachtige camera. Veel plezier ermee.
Ik heb hem nu een maand en ik ben super tevreden.

In het begin waren mijn foto's echt niet scherp, maar na instellen van de AF fijnafstemming zijn de foto's haar en haarscherp.
150% crop is geen enkel probleem. Alleen niet in combinatie met de NIKON software. Daar krijg ik ze niet scherp.Dat blijft gek
In lightroom of DxO zijn ze top.

Ik heb onderstaande link gebruikt als leesvoer en om de lenzen af te stellen.



De camera vind ik weer een behoorlijke stap vooruit t.o.v. de D90, de beeldkwaliteit ( detail, kleuren, scherpte, minder hoge ISO ruis ) is gewoon een heel stuk beter. Ook de video kwaliteit is een stuk beter.
Ook vind ik dat t.o.v. de D300s, die wat mij betreft nog maar op een aantal punten een fractie beter scoort, AF is een fractie sneller, hij is zwaarder en ligt voor anderen dan prettiger in de hand. Is geheel vervaardigd van Magnesium. Doet wat meer FPS, ( ICM met Grip )buffer wat groter. Niet schokkend maar marginaal. En ik vergeet vast nog wat excusez moi.
Dat kan overigens wel net de druppel zijn om de D300s te kiezen.
Maar willen we echt pure snelheid en een tank behuizing dan blijft bij Nikon alleen de D3s over.

Maar qua beeldkwaliteit bijten de D90 en D300s echt in het stof. Volgens DxO doet zelfs de D3s dat. Daar heb ik zelf ook wat moeite mee. :shock: :frown:
Maar het zal wel ergens op gebaseerd zijn. :roll:

Verder raak ik al aardig aan de camera gewend en is de bediening wat intuitiever aan het worden als met de D90.

Ik kan overigens wel onderschrijven dat je wel goede lenzen nodig hebt om de camera tot het uiterste te dwingen.
Dus ben ik nu op zoek naar een betaalbare tweedehands 80-200 2.8. Mijn 70-300 4.5-5.6 is naar de eeuwige jachtvelden. :( :cry:

Voor diegenen het nog niet door hadden, ik ben heel erg tevreden met de D7000. :mryellow:
En is hij te duur, jazeker dat zijn nieuwe camera's altijd, maar ik had het geduld niet om te wachten.
Ben dan ook benieuwd hoe lang ik op zoek ga naar een gebruikte 80-200 2.8 lens.
Mijzelf kennende gaat dat nooit lang duren, vind ik niks dan is de stap naar de winkel zo gemaakt.
Kan helaas alleen in het weekend het internet af snuffelen. Wonderlijk hoeveel sites er geblocked worden als je in een dubieus, volgens de europese unie, land zit.



Eh helaas URL pakt hij niet.
JanR

Forumlid
Berichten: 1115


Locatie: Hoogeveen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7000 slecht product? Graag reactie D7000 bezitters

Berichtdoor Patrick » wo dec 08 2010 5:10 pm

JanR schreef:Eh helaas URL pakt hij niet.

Wel als je het op de goede manier doet:

Code: Selecteer alles

[url]http://www.mijndomein.nl[/url]


Kan je een NEF ergens neerzetten ter download? Ik ben wel benieuwd naar z'n foto die niet scherp te krijgen is in Nikon software, maar wel in 3rd party software! :huh:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26847


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7000 slecht product? Graag reactie D7000 bezitters

Berichtdoor JanR » wo dec 08 2010 6:10 pm

Patrick, zal ik doen als ik thuis ben, vanuit hier kan ik niet zo gek veel. Beetje brakke WIFI en een hoop sites afgeschermd.
Even geduld dus graag.

Dat met die URL dat zal ik proberen.

Matthijs hierbij de URL met dank aan patrick.

http://www.northlight-images.co.uk/article_pages/cameras/1ds3_af_micoadjustment.html
JanR

Forumlid
Berichten: 1115


Locatie: Hoogeveen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7000 slecht product? Graag reactie D7000 bezitters

Berichtdoor ATOR » wo dec 08 2010 8:16 pm

Vandaag heb ik mijn kakelverse D7000 getest op alle probleemverhalen die de ronde doen maar heb daar helemaal niets van terug kunnen vinden. Geen hotpixels bij video, geen front- of backfocus problemen (getest met focus testchart), scherpte is perfect.

Met zoveel pixels wordt je wel afgerekend op gebruikersfouten. Bewegen, niet je juiste AF methode kiezen of het AF punt niet op de goede plaats zetten vertaalt zich meteen in onscherpe foto's. Ook zie je goed de tekortkomingen van lenzen.

De camera zelf vind ik geweldig!
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7000 slecht product? Graag reactie D7000 bezitters

Berichtdoor JanR » wo dec 08 2010 8:24 pm

ATOR

Tja ik had het niet beter kunnen zeggen.
Het is een TOP camera.
JanR

Forumlid
Berichten: 1115


Locatie: Hoogeveen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7000 slecht product? Graag reactie D7000 bezitters

Berichtdoor Greatgreengoblin » do dec 09 2010 12:09 am

Die testen op het internet moet je niet altijd zo serieus nemen. Ik zie dikwijls testen staan waarbij een minuscuul deeltje van een foto wordt uitvergroot om dan tot op bijna pixelniveau te kunnen vergelijken op iso ruis. Nonsens natuurlijk.
Ook de d7000 review van dpreview heeft me in die zin wat teleurgesteld. mijn d7000 voldoet prima, is ultrascherp (tegenover andere modellen van nikon die ik in het verleden gebruikte een hele vooruitgang) en schiet prachtige plaatjes. En als er dan al mindere puntjes te vinden zijn bij een detail bewerk je het toch met photoshop of een ander digitaal fotobewerkingsprogramma.
En wat betreft dat probleem met die video : dat komt blijkbaar bij sommige toestellen tevoorschijn bij zeer donkere videobeelden (lees: bijna zwart). Maar dan vraag ik me af wie in het donker video gaat maken...dat heeft toch geen enkel nut.
dus voor alle sceptici van de d7000: probeer 'm eerst zelf eens. Dan weet je pas echt wat waar is en wat niet!
Greatgreengoblin



Onderwerp:

Re: D7000 slecht product? Graag reactie D7000 bezitters

Berichtdoor JanR » do dec 09 2010 9:41 am

Helemaal waar,

lijkt een beetje op de reclame.
Niemand is blij met een hoge gasrekening, niemand kijkt s'nachts naar verlichte kantoorgebouwen.

Het is met een camera gewoon een feit, je moet hem proberen om er wat van te kunnen zeggen.
Even vasthouden in de winkel en er een paar plaatjes mee schiten doet het niet.
Een eerste indruk misscien wel, maar een dag of twee er mee stoeien zegt vaak veel meer.

En wat is mooi en wat is niet mooi, afgezien van de scherpte en het detail, is allemaal wel heel erg subjectief.
Dat zie je in dit forum ook terug met het beoordelen van foto's
Het gaat er ook vaak om wat je ziet, gevoel dus, pakt het of pakt het niet.
JanR

Forumlid
Berichten: 1115


Locatie: Hoogeveen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten