SB800 wordt SB600 in viewnx 2?

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: SB800 wordt SB600 in viewnx 2?

Bericht door Léon Obers » ma dec 13 2010 4:38 pm

Ruud46 schreef: Ik blijf erbij: niet belangrijk maar wel vreemd en dan wil je vaak weten wat de oorzaak is.
Bedankt voor de reacties en het meedenken!
Ik snap best dat je dat wilt weten.
Maar omdat anderen met hun SB800 al hebben aangegeven geen problemen te hebben, zou het dan nog aan twee dingen kunnen liggen.
- Toch iets in je eigen installatie van de software.
- Verandering van data in je firmware na reparatie van je flitser.

Omdat je via Photobucket geen mogelijkheid hebt een full res bestand up te loaden, geef ik je hier een mogelijkheid op mijn eigen ftp-server:
Met de onderstaande link kun je bestanden met "drag & drop" zo op mijn ftp-server schuiven.
Anderen kunnen het er dan ook weer uithalen en bekijken of jouw bestand met de bij hun geïnstalleerde software ook problemen geven.

Werkt alleen met de Microsoft Internet Explorer browser, omdat die een ingebouwde FTP-engine heeft.
Firefox met de gratis add-on ** IE Tab Plus ** gaat ook als je terugschakelt naar de IE-engine.
Firefox met FTP Client add-on ** FireFTP ** gaat ook als je met de rechtermuisknop boven de link voor Open Link in FireFTP klikt (voorkeur add-on).

EDIT: Nu enkel een link om bestanden te bekijken (geen upload-link meer, het bestand staat er inmiddels) ** HIER **

(Eventueel browservenster verversen als je al eerder op de ftp-server bent geweest, om de actuele situatie te zien,
anders bekijk je mogelijk een eerdere niet meer actuele situatie vanuit de cache-gegevens van een browser).
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di dec 14 2010 2:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » ma dec 13 2010 5:43 pm

Daniël schreef:misschien is wel bij Beverwijk de firmware van een SB600 erop gezet toen zijn flits buis vervangen is
Dan zou die flitser waarschijnlijk niks meer doen.

Alleen het display is al totaal anders, en daarmee ook de aansturing. En dat is echt niet het enige verschil. Een soort hybride firmware zou in theorie kunnen, maar dan zou het versienummer ook moeten kloppen.

Ruud46
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Ruud46 » ma dec 13 2010 6:12 pm

@Leon: ik heb een foto in de map gezet die je aangaf. Dank voor alle moeite! Straks ga ik voor de gein viewnx er af gooien en opnieuw installeren om te zien of daar iets fout is gegaan.
Verandering in de flitser lijkt niet waarschijnlijk omdat ook foto's van voor de reparatie een sb600 laten zien.
<Als ze dat tabblad hadden weggelaten had ik het nooit gemerkt!>

Hier de reactie op mijn mail van Nikon:
Hartelijk dank voor uw reactie.

Wij kunnen geen uitspraken doen over de methodes van producten van derden, aangezien wij niet weten hoe deze de opgenomen informatie uitlezen. Helaas zijn in dit geval de verschillen in opgenomen informatie van de SB-800 en de SB-600 niet groot genoeg voor ViewNX 2 om dit juist te interpreteren, daarom wordt uw SB-800 als een SB-600 gezien in ViewNX 2.

Zoals gezegd kan dit worden opgelost door ons Service Point, als u dit zeer stoort, maar is het louter een cosmetisch probleem. Ons ontwikkelingsteam is op de hoogte gebracht van dit probleem en er wordt nog naar gekeken of dit binnen het huidige ontwerp van ViewNX 2 op te lossen valt, maar tot op heden ligt de enige voor ons beschikbare oplossing in een aanpassing van de SB-800 zelf.

Mijndert
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Mijndert » ma dec 13 2010 7:31 pm

In Jeffrey's Exif Viewer word SB800 aangegeven.
In CaptureNX2, Opanda IExif 2.3 en Viewnx 1 niets.
http://www.mijndertknoot.nl.
Sinds kort een hersen infarct, dus niet meer zo actief :(

Ruud46
Clublid
Clublid

Bericht door Ruud46 » ma dec 13 2010 8:29 pm

@Tom: volgens mij heb je dan de engel-stalige versie van Viewnx2

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma dec 13 2010 8:31 pm

Ruud46 schreef:@Leon: ik heb een foto in de map gezet die je aangaf. Dank voor alle moeite! Straks ga ik voor de gein viewnx er af gooien en opnieuw installeren om te zien of daar iets fout is gegaan.
Verandering in de flitser lijkt niet waarschijnlijk omdat ook foto's van voor de reparatie een sb600 laten zien.
Je bestand geeft ook hier in ViewNX2 (NL-versie 2.0.3 = laatste versie - onder Windows XP) een SB600 weergave, in PhotoME SB800.

EDIT:
De EXIF vermeld een D80 als camera ----> welke firmware versie gebruik je voor de camera, de laatste versie is v1.11

(Kijk even in de gebruiksaanwijzing met welke menu-opties de firmwareversie wordt getoond).
Misschien dat dat nog iets zou kunnen opleveren. (Als andere mensen met een andere camera geen probleem hebben met hun SB800, zou het nog een combinatie kunnen zijn met de iets meer uitgebreide mogelijkheden van een nieuwer type camera / cq. firmware).
Laatst gewijzigd door Léon Obers op ma dec 13 2010 9:42 pm, 6 keer totaal gewijzigd.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » ma dec 13 2010 8:36 pm

Ruud46 schreef:@Tom: volgens mij heb je dan de engel-stalige versie van Viewnx2
Klopt (gelukkig wel, ik word droevig van Nederlandse vertalingen), en daar wordt het model flitser niet weergegeven.

Ruud46
Clublid
Clublid

Bericht door Ruud46 » di dec 14 2010 10:47 am

@Tom: klopt dat in de Engels-talige versie de flitser zelf niet wordt weergegeven.

Een vriend van me had eerst Engels-talige versie 2.0.1 en heeft nu de versie 2.0.3 NL erop gezet. En wat blijkt? Ook bij hem ( D200 met een SB800) wordt de flitser in viewnx2 weergegeven als SB600. Hij nu ook blij :shock: !!

@ Leon: firmware versie in de D80 is voor zowel A als B 1.11

Misschien straks bij viewnx2 versie 2.0.4 wel een sb800 omdat
Ons ontwikkelingsteam is op de hoogte gebracht van dit probleem en er wordt nog naar gekeken of dit binnen het huidige ontwerp van ViewNX 2 op te lossen valt, maar ...

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di dec 14 2010 1:59 pm

Dat laatste lijkt me ook de meest reële optie, als men ziet dat andere software van "derden" er geen problemen mee heeft.
Dus afwachten maar.

Ruud46
Clublid
Clublid

Bericht door Ruud46 » di dec 14 2010 2:48 pm

@ Tom, Daniel, Mijndert, Jur en Leon:
Bedankt voor de ge-investeerde tijd, energie en reacties die jullie hebben gegeven.

Voorlopig einde verhaal denk ik dan maar.

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”