beijnr schreef:Mooie foto, maar is het echt? Het doet me erg denken aan de schilderijen van Thijs Postma.
Rick,
Bedankt voor het compliment! Het is inderdaad 1 opname (en geen montage of scan of zoiets); zo echt als wat! Met een hedendaags KLM vliegtuig; in de kleuren van de Skyteam alliantie.
Voorzover ik kan nagaan is het de KLM Boeing 777-300ER PH-BVD, want deze heeft geen winglets aan de uiteinden van de hoofdvleugels,
anders zou het wellicht de Boeing 737-900 PH-BXO zijn, die ook in Skyteam kleuren is gehuld. (Ik ben (nog?) geen kenner hoor, maar gebruik google

)
Ter afwisseling was ik afgelopen zondag eens (nooit eerder gedaan, maar krijgt vast vervolg) 'vliegtuigjes' aan het fotograferen, vanaf de vrij toegankelijke spottersplaats langs de Polderbaan bij Schiphol,
met de D300 en AF-S 300mm f/4 (heerlijk objectief; ik kan het niet vaak genoeg zeggen

)
Naast de levensgrote landingen op de Polderbaan, kon ik met die 300mm op deze manier ook de vliegtuigen fotograferen die de landing inzetten
op de parallel ernaast - maar verder - gelegen Zwanenburgbaan, zo ook deze kist. De fraaie wolken op de achtergrond vielen me op en maakten het plaatje compleet.
Het was een kwestie van geluk hebben met een mooie wolkenformatie, een mooi erbij passend vliegtuig, plus goede compositie en timing.
Thuisgekomen heb ik uit de vele opnames geselecteerd. Bij het maken vond ik deze al speciaal, vanwege het (afwijkende t.o.v. het vele wit) zilvergrijs van het toestel.
Pas tijdens het bewerken merkte ik wat ik er nog meer uit kon halen. Ik moest daarbij niet denken aan Thijs Postma. De sfeer van de bewerkte foto sprak mij gewoon aan.
Die schilderijen/tekeningen zitten denk ik wel ergens in m'n onderbewuste.
En nu je het zegt is het achteraf wel die sfeer die ik met deze bewerking heb proberen op te roepen, maar dus niet door imitatie of vooropgezet plan.
Ik vind dit geen typische vliegtuigfoto. De wolken horen er voor mij onlosmakelijk bij. De een kan m.i. niet zonder het ander. En ik ben er blij mee.