Gebruik van de Grafische kaart (mag slotje op)

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Plaats reactie
Kroontje

Gebruik van de Grafische kaart (mag slotje op)

Bericht door Kroontje » za jan 01 2011 2:12 pm

Hallo

We gaan er toch nog even op door. In dit nieuwe jaar met nieuwe kansen :wink:
Er wordt veel verteld over de instelling van het beeldscherm software en dan de kalibreer software voor de kleuren.
Maar hoe zit het eigenlijk met de grafische kaart ?
Ik had een gekalibreerd scherm en ben eens gaan kijken naar de hardware instellingen van de grafische kaart.
Daar kan ik veel meer mee doen dan de instellingen van het beeldscherm.
Waaronder Gamma / Helderheid en de Contrast.
Hoe ga je die eigenlijk instellen? Doe je dat op het gevoel van wat je ziet? of anders.
Om maar even als voorbeeld te nemen de afdruk problemen die ik had bij afdruk centrales. Ik moest alles een beetje lichter maken in Niveaus/Curven.
Is het dan niet beter om het beeldscherm op Default te zetten en dan de grafische kaart te gebruiken voor de fine tunning. En als laatste het scherm te kalibreren voor het nodige ICC profiel.

Groet Kroontje
Laatst gewijzigd door Kroontje op ma jan 31 2011 3:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Gebruik van de Grafische kaart

Bericht door Roelof » za jan 01 2011 2:33 pm

Daar ga je vooral niets meer aan veranderen.
Als je je monitor gekalibreerd hebt dan geldt dat voor de actuele instellingen van je grafische kaart, zodra je de instellingen van je grafische kaart verndert dan verandert de basis waarop de kalibatie van je monitor is gebaseerd.
Mocht je nu dermate ontevreden zijn met hoe de boel er nu uitziet, dan kun je gaan prutsen met je grafische kaart (en je monitor), maar dan moet je je monitor vervolgens weer gaan kalibreren.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za jan 01 2011 2:41 pm

Kroontje schreef: Is het dan niet beter om het beeldscherm op Default te zetten en dan de grafische kaart te gebruiken voor de fine tunning. En als laatste het scherm te kalibreren voor het nodige ICC profiel.
Dat is eigenlijk dubbelop en vragen om vergissingen. Maar het ligt ook aan de mogelijkheden van een monitor.
Ik stel mijn monitor hardwarematig zo goed mogelijk in via de knoppen van het beeldscherm, als onderdeel van het kalibreren reeds vanuit de kalibratie-software (het bepalen van het witpunt en helderheid) voordat een profiel wordt gemaakt. Daarna blijf je van de knoppen af. De kalibratiesoftware bepaalt vervolgens de tussenwaarden voor elk kleurkanaal (meet dat op) en maakt een kleurprofiel.

Zou je te weinig mogelijkheden hebben om een monitor hardwarematig bij te regelen met de knoppen op een monitor, zou je de mogelijkheden van de software van de grafische kaart daarvoor dan nog kunnen benutten.
Maar afstellen als eerste bij de bron, het scherm zelf, heeft de voorkeur.

Zoals gemeld, zo gauw je het scherm verandert via de knoppen op het scherm of de mogelijkheden van de grafische kaart moet je opnieuw kalibreren en een nieuw profiel aanmaken.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Kroontje

Bericht door Kroontje » za jan 01 2011 2:53 pm

Hallo

Wat jullie beschrijven is terecht dat je dan overal van af blijf.
Maar ik bedoel eigenlijk te zeggen dat ik mijn scherm niet met het software van het scherm eerst een beetje instel, maar met de software van de grafische kaart zelf. Deze heeft namelijk een veel groter bereik op de helderheid / contrast en Gamma.
En dan de boel kalibreren en met rust laten.
Zou je te weinig mogelijkheden hebben om een monitor hardwarematig bij te regelen met de knoppen op een monitor, zou je de mogelijkheden van de software van de grafische kaart daarvoor dan nog kunnen benutten.
Maar afstellen als eerste bij de bron, het scherm zelf, heeft de voorkeur.
Hier doel ik een beetje op :wink: een beetje erg weinig mogelijkheden hier tov het beeldscherm.

Groet Koontje

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za jan 01 2011 3:30 pm

Als je aan de grenzen zit van de instelmogelijkheden op de monitor zelf om alles juist af te kunnen stellen (je zit met het menu van de monitor reeds op een maximale contrastweergave en helderheid e.d. en het is nog te weinig), is je beeldscherm versleten.
Dan kun je met de software van de grafische kaart nog wel iets extra doen, maar is eigenlijk een surrogaat oplossing.

Overtuig je ervan dat een monitor ook werkelijk versleten is. Met de mogelijkheden van knopjes op een monitor bedoel ik met name de instellingen die via een menu te bereiken zijn en als waarden in een apart venstertje op het scherm worden weergegeven. Niet een algemeen licht/donker knopje. De instellingen via zo'n menu hebben doorgaans reeds een enorm bereik.

Kroontje

Bericht door Kroontje » za jan 01 2011 10:03 pm

Hallo Léon
Als je aan de grenzen zit van de instelmogelijkheden op de monitor zelf om alles juist af te kunnen stellen (je zit met het menu van de monitor reeds op een maximale contrastweergave en helderheid e.d. en het is nog te weinig), is je beeldscherm versleten.
Het beeldscherm van September 2010, dus lijkt me niet versleten :wink: Samsung
http://www.samsung.com/nl/consumer/pc-p ... returnurl=
Aan het eind van de instellingen valt ook wel mee. Deze staan nu ingesteld op
Brightness: 90
Contrast: 37
Maar als ik via de grafische kaart software een klein tikje naar links zet ( - ) dan is dat verschil veel groter dan als ik dat doe met het beeldscherm.
Dus vroeg ik me zelf af om dan maar het beeldscherm met rust te laten.
En alleen te kalibreren aan het eind.

Groet Kroontje

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za jan 01 2011 10:32 pm

Kroontje schreef: Maar als ik via de grafische kaart software een klein tikje naar links zet ( - ) dan is dat verschil veel groter dan als ik dat doe met het beeldscherm.
Tja, daar zou ik me juist niet zoveel drukte over maken. Het zijn twee gescheiden systemen, verschillen onderling kunnen daarin erg groot zijn. Het zegt niks over de zuiverheid van de afstelling op zichzelf. Ik zou zeggen, beter een afregeling met kleinere stapjes die meer nauwkeurig is als een afregeling die grotere verschillen laat zien en daarin minder nauwkeurig.

Kroontje

Bericht door Kroontje » za jan 29 2011 8:59 pm

Hallo

Ik heb ondertussen even niet stil gezeten :wink: en de boel hier bij mij thuis op verschillenden manieren bekeken.
Dit heb ik gedaan samen met mede fotografen bij mij uit de buurt.
Het gebruik van de grafische kaart was voor mij en ik denk dat het voor meerderen gebruikers van een gewone TFT scherm toch iets om na te kijken.
Ik ben er nu achter dat de TFT schermen die ik hier in huis heb staan veel te licht staan afgesteld (default). Dit is inderdaad met kleinere stappen terug te schuiven,
zoals Léon al schreef. Maar dat ging niet ver genoeg. Nu hebben we de Grafische kaart erbij gehaald en deze op een nette afstelling gezet.
Bijv dat het prettig is om naar te kijken. Hier heb ik vijf mensen er op los gelaten :wink: Daarna hebben we de monitor na gelopen en zo nodig een beetje geschoven.
Hierna de boel gekalibreerd met Spyder. Niks meer aangedaan.
Nu vijf verschillende afdrukken verder, van twee verschillend afdruk centrales is het resultaat verbluffend :mrgreen:
Prachtig,Mooi en net zo als we op het scherm zien (dit met 100% daglicht vergeleken).
Aan de foto's hebben we niks gedaan. Zo uit de camera omgezet naar .jpg en opgestuurd.

Ik zou zeggen doe er maar wat mee :wink: Ik ben blij dat ik het gedaan heb op een Window$ machine.
Wat betreft de Grafische kaart: Ati en de Ati software van de fabrikant.

Groet Kroontje

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » za jan 29 2011 11:25 pm

Kroontje, dus als ik het goed begrijp kan ik (met mijn Samsung 2253BW) voor een juistere lichtheid beter de ATI software van de grafische kaart gebruiken dan de moni zelf? Verbazend!
Maar waarmee heb je op de monitor "zo nodig een beetje geschoven"? Lichtheid?
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Kroontje

Bericht door Kroontje » zo jan 30 2011 11:50 am

Hallo JaapV

Of het bij jouw ook beter wordt / is weet ik niet.
Maar ik liep stuk bij de monitor op de helderheid dat ik deze niet verder omlaag kreeg.
Je kan met de Ati software meer corrigeren. En dat hebben we gedaan tot dat we aardig in de richting zaten.
Want als we 1 punt helderheid omlaag gingen scheelde dat te veel. Dus vanaf daar met de monitor (instelling balkjes).
Dit tot we het allen visueel mooi vonden.
Ik zou zeggen probeer het uit en kijk wat het bij jouw doet :wink:

Kroontje

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”